نمیدونم مربوط به اینجا میشه یا روانشناسی یا هیچکدوم!
ولی اگر نیست انتقال رو...
یه مشکلی که من تقریبا از دبستان درگیرشم اینه که برعکس حرف میزنم! و میخونم! مثلا جمله ی اینجا سمپادیا است رو میگم اجنیا ایداپمس تسا! میگن بچه ترم که بودم بعضی وقتا دری وری میگفتم که ممکنه اونام یه جمله هایی بودن که برعکس میگفتم!
و کلا خیلی مشکل دارم باهاش! مثلا دارم کتاب میخونم یهو میبینم نصف صفه رو برعکس خوندم
یا مثلا تو کلاس دارم توضیح میدم چنتا جمله رو برعکس میگم
یا تو راهنمایی روخونیا...
البته خودم با خودم مشکلی ندارم بیشتر کنترلش میکنم بخاطر بقیه!
آیا من منگولم!؟(خودتی!)
آیا من تنهام؟! (نیستم میدونم!)
آیا من نابغم؟!( )
ما توو روان شناسی خطا های زبانی داریم که یا جای کلمات عوض میشه و یا خطای نوک زبانی ه ! این حالت رو نه تاحالا دیدم و نه شنیدم اگه کسی اطلاعاتی داره بگه خوشحال میشم بدونم !
شما دکتر هم رفتی ؟ جلسات گفتار درمانی ؟
نزدیک ترین چیز به این... خوانش پریشیه که واسه بچه ها اینطوره که برعکس مینویسن ولی درست میخونن! و واسه بزرگترام اینه که آروم میخونن! البته شکلای دیگم داره
گفتاردرمانی کمک خاصی فکر نکنم بکنه
و صد البته دکتر هم نرفتم
خب در واقع فکر نکنم کسی تو سایت بدونه این چه نوع پدیده گفتاری ه و به همین خاطر کمکی از کسی جز یک متخصص ساخته نیست و به موارد مشابه هم همین توصیه رو دارم چون اینجا کسی نمیتونه کمک کنه و بحث در موردش خالی از لطفه.
درسته .عده اي اينطورن . اما شما براي جهت دادن به تاپيك ، بايد توي اولين پست -تون راجب انواعش توضيح ميداديد . اين فقط يك نوع از خوانش پريشيه .
+ بايد توجه كني تا يه سري اطلاعات به دست بياري .
مثلا ببيني كه هميشه اينطور ميشي يا فقط بعضي وقتا . و اون وقتا چه حالت روحي داري . عصبي ، ناراحتي ، شادي يا هر چيز ديگه .
چرا راحته! ولی دیفالت برعکسه
و برعکسم واقعا سخت نست برام
من برعکس رو مثل همین فارسی درست میخونم و مینویسم بدون هیچ مشکلی و درست خوندن و نوشتنم برام مشکل نیست!
خصوصیات اونایی که خوانش پریشی دارنو میذارم!
دانش آموزانی که اختلال در خواندن دارند بعضی از ویژگیهای زیر را از خود نشان می دهند :
- ناتوانی در یادگیری و یادآوری کلماتی که دیده اند.
- آینه نویسی دارند یعنی بعضی حروف کلمات را برعکس از آخر به اول می نویسند. مثلاً کلمه (سارا) را (راسا) می نویسند.
- در هجی کردن کلمات مشکل دارند.
- اشکال در سازماندهی مواد و مطالب نوشتاری
- اشکال در یافتن کلمات صحیح برای برقراری ارتباط گفتاری یا نوشتاری
- قاطی کردن حروف کلمات، معکوس خواندن حروف و کلمات.
- ضعف توانایی در خواندن کلمات، ضعف در حافظه دیداری جهت ارتباط علائم زیانی
- اشکال در تخیل و تجسم کلمات، اشکال در ذخیره سازی و بازیابی اسامی حروف نوشته شده.
- از خواندن لذت نمی برند.
- اشکا لات در نوشتن دیکته، اشکال در اعمال آنچه نسبت به موقعیت های اجتماعی یا یادگیری خوانده شده است.
- خط ناخوانا، پریشانی در استفاده از حروف و جایگزینی حروف همخوان مانند همپازی به جا همبازی .
- نسنجیدگی و بیقراری در استفاده از دست.
من فقط برعکس خوندنشو دارم!
بعد این اذیتمم نمیکنه ها!
خب يه سوال . اگه اذيتت نمي كنه و باهاش مشكلي نداري ، چه اصراري بر تغييرش داري ؟
+ نميشه با قاطعيت گفت ، اما خيلي از گروه بندي ها تو روان شناسي شامل گروه مقابل هم ميشه . مثلا بعضيا پنجاه پنجاه ، درون گرا و برون گران .
تو اگه حتي يكي از نشونه هاي خوانش پريشي رو داشته باشي ، امكان بودنت تو اون گروه هست (هرچند امكانش خيلي كم باشه )
بله باید درست شه . و درست شدنش نیازمند علم تخصصیه روانشناسیه . به خاطر همینم گفتم بهتره که این مسائل رو تو مشاوره بگید :د
شما خودتون بهتر از هر درمانی میتونید کنترلش کنید . همونطور که گفتید ، کنترلش و شیوه ی صحیح خواندن ، براتون سخت نیست .
مثلا ممکنه یک فرد هم ویژگی های درون گرایی رو داشته باشه وهم ویژگی های برون گرایی رو .