هنر آزمون دادن..

  • شروع کننده موضوع
  • #1

mamareza

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,664
امتیاز
1,999
نام مرکز سمپاد
دبیرستان علامه حلی
شهر
تهران
دانشگاه
آزاد تهران
رشته دانشگاه
دندانپزشکی
فقط یه چیز میتونه به طور تمام و کمال بهت شیر فهم کنه که واقعا کلمه "هنر" مناسبه در مورد مهارت آزمون دادن..
وفقط یه چیز میتونه بهت بفهمونه که “مهارت آزمون دادن و نکاتش” به اندازه درس خوندن توی نتیجه کنکور موثره..چه بسا بیشتر..

و اون اینه که بعد از 1 سال درس خوندن..بعد از اینکه تقریبا رتبه اکثر آدما توی 3 ماهه آخر ثابت شد با سخت و آسون شدن بعضی درسا و تغییر توی نگارش سوالا ببینی یهو یکی که ازش انتظار رتبه حدود 1000 میره..رتبه اش میشه 300 و کسی که روی زیر 500 حساب میکنه رتبه اش میشه 4000..

هنر آزمون دادن یعنی نمایش همه تلاش هایی که کردی..مثل یه نوازنده که بعد از مدت ها تمرین یه موسیقی بی نقص رو برای شنونده هاش به نمایش میذاره..
پس تو هم اگه میخوای تلاشی که کردی رو تو کنکور بی نقص به نمایش بذاری باید روی این مهارت کار کنی..

در هر حال در این مورد نکاتی هست که سال گذشته توسط مشاورین و معلمین به دست ما رسیده و ما هم این نکات رو به شما میرسونیم..:

مسلما تعداد زیادی از این نکات به گوشتون خورده و شاید یه تعدادیش رو اجرا میکنید..اما سعی میکنیم با دلیل اوردن و گفتن تجربه بهتون بگیم نکات فقط برای قشنگی نیست.."باید" اجرا بشه اگه نتیجه خوب میخواین..

1-در مورد ترتیب درس ها:
عمومی پیشنهادم اینه که طبق دفترچه پیش برین..در کل اگه زمان مشخص شده رو رعایت کنید فرق خاصی نداره..

برای اختصاصی چون مساله خسته شدن ذهن پیش میاد ترجیحا با درس های پر ضریب شروع کنید و بین درس
هایی که ضریب یکی دارن درسی که مهارت بیشتری دارین..(مثلا در مورد خودم اینطوری بود:زیست شیمی فیزیک ریاضی)

2-مشخص کردن زمان هر درس:
اول آزمون باید مشخص کنید که هر درس چقدر زمان داره..با شروع درس باید حواستون باشه که به هیچ وجه از زمانی که برای درس مشخص شده بیشتر براش وقت نذارین..(این نکته ای بود که تو کنکور امسال خیلیا رو به دام انداخت..)..آخر آزمون اگه وقت اضافه اومد میدید به درسی که تست نزده داره..

3- تکنیک " *" - "0" - "تیک":
این روش خیلی روش معمول و رایجی هستش..به این شکل که وقتی سوال رو یک بار خوندین باید سوال رو تو یکی از گروه های زیر جا بدین:

"*" : تستی که میدونید بلد نیستید..کاملا براتون گنگه..فرضا من تست های شمارشی معنی لغت رو هیچ وقت نمیزدم..این یعنی ضربدر..

"0" : تستی که شک دارین بلدید یا نه-حس میکنید زمان خیلی زیادی ازتون میگیره-یا نیازه که چندین بار تست رو بخونید تا متوجه شین..

"تیک" : تستی که تو نگاه اول جوابشو میدونید یا در صورت محاسباتی بودن مراحل محاسبش تو ذهنتون هست..

تو مرحله اول فقط سوال های دسته سوم رو میزنید و کنارش تیک میزنید.

بعد از اینکه یک دور تمام سوالات رو خوندین یا وقت تموم شده و میرین درس بعد..یا وقت دارید(که در اکثر موارد اینطوریه) و برمیگردید و از اول تست های که " 0 " دارن رو حل میکنید..

فواید روش:
مهم ترین فایده این روش اینه که حتما تمام سوال هایی که کاملا بلد هستین رو میبینید و حل میکنید و براشون وقت کم نمیارید..

دومین فایده اینه که بعد یه مدت تست هایی که اصلا قراره نگاشونم نکنید دستتون میاد..و خیلی راحت و سریع از روشون میگذرید..این تست ها موانعی هستن که خیلیا پشتش میمونن..

ادامه نکات پست های بعد..

دوستانی که کنکوری بودن و یا حتی امسال کنکوری هستن اگه نکاتی در این مورد بلدن که فکر میکنن به درد کنکوری های سایت میخوره ازشون ممنون میشیم که نظراتشون رو بگن(ترجیحا با دلیل و با شرح و بسط)
 
  • شروع کننده موضوع
  • #2

mamareza

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,664
امتیاز
1,999
نام مرکز سمپاد
دبیرستان علامه حلی
شهر
تهران
دانشگاه
آزاد تهران
رشته دانشگاه
دندانپزشکی
پاسخ : هنر آزمون دادن..

4-توی صورت سوال یه سری اطلاعات هست که اطلاعات اصلی سوال محسوب میشه..اطلاعاتی ما قراره ازشون استفاده کنیم..
مثلا توی سوالات ریاضی و فیزیک اعداد یا توی یه سوال شیمی شاید مثلا عبارت "فلزات قلیایی"-"سدیم کلرید" یا ... از اطلاعات اصلی باشن..

دور یا زیر این عبارت ها یا عدد ها خط میکشیم..
به 2 دلیل:
-کمتر شدن احتمال خطا موقع استفاده از این اطلاعات..
-افزایش سرعت موقع خوندن دوباره سوال در صورت نیاز..

5-برای حل سوالات محاسباتی که تقریبا توی همه درس های اختصاصی هست باید از یه جای تمیز توی دفترچه سوال استفاده کنید.
دقت کنید که خود محاسبات هم باید مرتب نوشته شه..
چرا؟
-در صورت موجود نبودن جواب توی 4 گزینه بتونید برگردید و راه خودتون رو چک کنید..

اینم یه توضیح مهم از آقای جهانگیری در مورد سوال هایی که با علامت o مشخص میشن و قراره بعد از حل سوال های آسون بهشون برسیم..

به نقل از ali jahangiri :
سلام !

یکی دو سه تا نکته در مورد آزمون دادن ! بررسی کردن ! و ...

مدیریت زمان :

آزمون شروع میشه ! داوطلب نشسته سر جلسه آزمون ! اولین سوال !

- آخ آخ ! چه سخته ! خودم حلش میکنم

و داوطلب شروع میکنه به حل کردن و چندین دقیقه وقت میذاره روش ! آخر هم یا به جواب نمیرسه یا اشتباه میرسه !

- آخ آخ ! این سوال چرا اینقدر جدیده؟ تا حالا این مدلی ندیده بودم ! اشکال نداره ! حلش میکنم !

و داوطلب شروع میکنه به فکر کردن تا روش حل کردن سوال رو پیدا کنه ولی به نتیجه نمیرسه ! ایده ی حل کردن ِ سوال جدید به ذهنش

نمیرسه

- آخ آخ ! چه قدر این سوال اعدادش بد جوره ! چرا همش چهار رقم اعشار داره ؟ اشکال نداره ! من محاسبم قویه ! حل میکنم !

و داوطلب شروع میکنه محاسبه ! ضرب و تقسیم و ... اوه ! آخر هم به جواب غلط میرسه

- آخ آخ ! چرا راه حل ِ من داره به هم می پیچه ؟ چرا به سه معادله چهار مجهول رسیدم ؟ نو پرابلم ! می حَلَّمِش !

و داوطلب ...

این جور زمان ها ! این جور سوال ها ! این جور حالت ها ! از سوال بپَّرید !

اگر دیدی یه سوال سخته ! جدیده و راه حلش سریع به ذهنت نمیرسه ! اعدادش ساده نمیشن ! راه حلت به هم می پیچه ! و ...

سریعا سوال رو ول میکنی و میری سوال بعد !

چون که اگر این کار رو انجام بدی

اولا خیالت راحت میشه که به تمام سوال های آزمون میرسی و حداقل همه ی سوالای ساده رو حل میکنی !

دوما زمان اون سوال ذخیره میشه و آخر آزمون یه عالمه زمان زیادی داری + یه عالمه سوال حل نکرده !

الانه که اون زمان رو میایی و بین سوالات باقیمونده تقسیم میکنی و با خیال راحت حل میکنیشون !

پس اولین کار اینه که یه دور سریع دفترچه رو حل کنید و تمام سوالات ساده و متوسط رو حل کنید !
 
بالا