• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

نجوم ِرصدی

  • شروع کننده موضوع
  • #1

reyhane.kh

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
94
امتیاز
1,986
نام مرکز سمپاد
دیبرستان فرزانگان 1
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
96
مدال المپیاد
برنز المپیاد نجوم و اخترفیزیک
دانشگاه
دانشگاه شریف
رشته دانشگاه
مهندسی صنایع
رصد ، یکی از بخش های نجوم و المپیاد نجوم ـه .

تاحالا رصدِ جدّی رفتین؟مدرسه به عنوانِ امپیادی هر چند وقت یکبار شمارو میبره رصد ؟

فک میکنین تاثیرِ رصد رفتن چقدره تو المپیاد اصلا ؟ یاد گرفتنِ چه یخش هایی از رصد مهم تره ؟

و کلا راجع به هر توصیه ای دارین و چیزی میدونین بگین دیگه . باتشکّر.


+تکراری آیا؟:-"
 

starscream4002

عنوان؟
ارسال‌ها
80
امتیاز
179
نام مرکز سمپاد
شهید مدنی 1
شهر
تبریز
سال فارغ التحصیلی
93
مدال المپیاد
مدال نقره دوره هشتم المپیاد نجوم و اخترفیزیک، مدال طلای دوره نهم المپیاد نجوم و اخترفیزیک، مدال نقره هشتمین المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک
دانشگاه
دانشگاه صنعتی شریف
رشته دانشگاه
مهندسی برق
پاسخ : نجوم ِرصدی

سلام،

رصد، یکی از بخش های خیلی مهم المپیاد نجوم است و می تواند مدال یک المپیادی را در دوره کشوری تعیین کند. مهم ترین بخش های رصد شناخت صورت فلکی ها و کار با تلسکوپ هستند. در هر دوره، معمولا 20 درصد نمره کل دوره ی کشوری به آزمون رصد تعلق می گیرد که خود از دو بخش رصد عملی و تئوری رصد تشکیل شده. خود رصد عملی هم از دو بخش رصد با چشم غیر مسلح و مسلح تشکیل شده. بهترین راه تمرین رصد عملی رفتن به رصد و شرکت در شب های رصدی است و بهترین تمرین تئوری رصد، حل سوالات نجوم کروی و اپتیک است.

من تا حالا غیر از دوره های کشوری 91 و 92، 4 الی 6 بار به رصد رفته ام ولی بهترین و مفیدترین شب های رصدی که تجربه کرده ام، رصد های دوره کشوری بوده اند. مدرسه ی ما کلا به رصد هیچ اهمیتی نمی دهد و ما مجبوریم خود با همدیگر هماهنگ شویم و به رصد برویم. بهترین رصدگاه محل زندگی من (آذربایجان شرقی، تبریز) توده آتشفشانی سهند است که به دلیل ارتفاع بالا و دوری از هر گونه منبع آلودگی نوری، مکانی با هوای بسیار صاف و بسیار مناسب برای رصد است.(قدر حدی محل همان قدر حدی چشم است.)

البته یکی از تمرین های بسیار خوب شناخت صورت فلکی ها (که مربوط به بخش رصد با چشم غیر مسلح است) کار کردن با نرم افزار استاری نایت است که صورت فلکی های نمایش داده شده در آن، همان صورت فلکی های مورد نظر کمیته المپیاد نجوم است. شما می توانید با این نرم افزار، صفحات white sky یا زمینه سفید چاپ کنید که در واقع صفحات کاغذی هستند که در آن ها ستاره ها به رنگ سیاه مشخص شده اند و بر حسب روشنایی، اندازه متفاوتی دارند. می توانید خطوط صورت فلکی ها را در روی آن صفحات کاغذ رسم کنید و اسم ستاره ها را مشخص کنید و تمرین کنید تا مشکلی در شناخت صورت فلکی ها نداشته باشید.

موفق باشید،

SS4002
 
بالا