• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

المپیادهای علمی دانشجویان علوم پزشکی

Noo$hin

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
351
امتیاز
2,462
نام مرکز سمپاد
فرزانگان سه
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
95
دانشگاه
علوم پزشکی تهران
رشته دانشگاه
دندانپزشکی
تلگرام
اینستاگرام
حیطه های المپیاد مدتیه که خیلی گسترده شده:
⁦⁦

حیطه استدلال بالینی - حیطه آموزش پزشکی - حیطه تفکر علمی در علوم پایه - حیطه فلسفه پزشکی - حیطه کارآفرینی در بستر دانشگاه های هزاره سوم - حیطه مدیریت نظام سلامت


✅معرفي حيطه "استدلال باليني"

شبیه ترین حیطه به برنامه رسمی آموزش پزشکی است. ولی از جهتی شاید خیلی هم شبیه نباشد!
استدلال بالینی یا Clinical Reasoning موضوعی است که در روند تربیت یک پزشک کمتر به آن توجه می شود. روند معمول آموزش و سنجش پزشکی در دانشگاه های ما، تعلیم یک سری محفوظات و بازخواست آن ها در غالب یک آزمون است و کمتر به آموزش نحوه صحیح استفاده از تفکر نقاد و Approach استاندارد به بیمار پرداخته می شود؛ بسیاری از دانشجویان پس از پایان دوره تحصیل خود و هنگامی که وارد فضای کاری آزاد می شوند و در آن جا خود را تنها می یابند، تازه به اهمیت مساله استدلال بالینی پی می برند.
✴️ در بیمارستان های بزرگ آموزشي به علت کثرت امکانات و قلّت(!) نظارت منطقی بر روند هزینه ها، کادر درمان می تواند برای ارزیابی بیماران خود از آزمایش ها و سایر امکانات پاراکلینیک از قبیل تصویربرداری های متنوع استفاده کنند، در حالی که در مناطقی که امکانات محدود تر است برای انجام یک تصویر برداری ممکن است بیماران مجبور شوند مسافت زیادی را به سختی طی کنند و یا برای یک فرد با درآمد پایین انجام بعضی آزمایشات بسیار دشوار باشند و هم چنین بعضی از این اقدامات مانند بسیاری از تصویر برداری ها ممکن است بر بیمار عوارض جانبی تحمیل کنند و حالا تصور کنید که این اقدام از اساس بی مورد بوده باشد!!!
✳️ در هر بیمار در روند شرح حال و معاینات به چی مسائلی باید بیشتر توجه شود؟
در یک بیمار اولویت های تشخیصی و درمانی چیست؟
به چه علائمی و به چه بیماری هایی باید به طور اورژانسی رسیدگی شود؟
روند منطقی برای رسیدن به تشخیص نهایی چیست و چگونه آن را از بین تشخیص های افتراقی متنوع بیابیم؟
و در نهایت سوال اصلی که ما در این حیطه به آن پاسخ می دهیم این است : «چگونه طبابت کنیم»


✅ معرفی حیطه "فلسفه پزشکی"

فلسفه پزشکی، حیطه ای برای تمام زندگی!

بی شک حیطه فلسفه بنیادی ترین حیطه در میان حیطه های مختلف المپیاد است! در این حیطه با دنیای جدیدی روبرو می شوید و پنجره تازه ای به پیش ذهن و اندیشه شما گشوده خواهد شد.
دو موضوع اصلی مورد بحث در این حیطه، "فلسفه علم" و "تفکر نقاد" است.
در "فلسفه علم" از رشته تخصصی خود بیرون می آیید، پرواز می کنید و از بالا به مقوله "علم" دوباره نگاه می کنید؛ اما این بار نگاهی متفاوت، بسیاری از موضوعاتی که تصور می کردیم قطعی هستند مورد شک قرار می گیرند؛
وقتی می گوییم مطلبی علمی است، دقیقا منظورمان چیست؟
آیا علم تجربی به ما معرفت قطعی می دهد؟
ابطال شدن نظریات پذیرفته شده علمی نشانگر چه چیزی است؟
✴️ موضوع دیگر "تفکر نقاد" است که در آن با انواع مغالطات و نحوه تشخیص آنها، ساختار استدلال و مطالب جذاب دیگری آشنا خواهید شد.
جالب است بدانید سازمان جهانی سلامت، تقویت ده مهارت را برای زندگی سالم توصیه کرده است که تفکر نقاد دومین مهارت از این مجموعه دهگانه است.
✳️ پس حتی اگر تمایلی به شرکت در المپیاد ندارید و یا میخواهید سراغ حیطه ای غیر از فلسفه بروید، یکبار این حیطه را تجربه کنید! زیرا فلسفه تنها حیطه ای است که برای تمام مراحل زندگیتان مفید است و کاربردش محدود به المپیاد نیست!
ضمنا اگر میخواهید در آینده تأثیر گذاری وسیعی در جامعه خود داشته باشید و در کسوت یک نظریه پرداز ظاهر شوید باید فلسفه بدانید، به قول رهبر انقلاب در مقابل این فلسفه های وارداتی و مسائل گوناگون، آنچه میتواند جواب ما را بدهد فلسفه و علوم عقلی است.


✅ معرفي حيطه "تفکر علمی در علوم پایه"

تا به حال به این فکر کردید که چجوری میشه به یکی میگن دانشمند؟!
میدونید که برای نوشتن یک مقاله چه کارهایی باید انجام بدید و چه راه هایی رو باید طی کنید؟
المپیاد پایه یکی از حیطه هایی هست که شرکت کننده زیاد داره چون رفرنس محور نیست و توانایی های تفکر خلاقانه و نقادانه رو در دانشجویان میسنجه.
از طرفی چون در ارتباط با روش تحقیق و مقاله خواندن و نوشتن هست دانشجوهای هر مقطعی از پزشکی مایل به شرکت در اون هستند.
خلاصه که این حیطه از المپیاد میتونه برای شما هم جذاب باشه
این المپیاد دارای ۴مرحله اصلی هست:
مرحله اول اینه که به شما ۳مقاله اصلی داده می شه و از شما میخوان که ارتباطات این مقاله ها و شکاف های دانشی موجود در اون ها رو با رسم یک نقشه مفهومی نشون بدید بنابراین توی این مرحله شما نیاز دارید به توانایی هایی از قبیل افزایش سرعت در خوندن مقالات و استخراج مفاهیم،روش های رسم نقشه مفهومی و استخراج داده ها از نمودار ها و ....
مرحله دوم شامل خلق فرضیات در رابطه با تناقضاتی است که در مقالات مشاهده میکنید برای مثال در یک مقاله تاثیر ماده A مهاری بوده است در حالی که در مقاله دیگری این تاثیر تحریکی عنوان شده است . دانشجو در این مورد بایدتوانایی تفکر نقاد خود را بالا برده و سعی به دادن پاسخ های متنوع و منطقی بر اساس اصول فرضیه سازی شود مثلا بگوید شاید تاثیر این ماده dose dependent باشد.
مرحله سوم شامل طراحی مطالعه برای همین فرضیه بخش ۲ یا شاید فرضیه های اماده در صورت سوال باشد که توانایی طراحی مطالعه شناخت پارامتر ها و انواع مطالعات و کاربرد هر کدوم هست. شناخت تست های اماری هم در همین مورد هست.
مرحله آخر توانایی تجزیه و تحلیل اطلاعات و استنباط منطقی از روی نمودار هایی است که به شما در صورت سوال میدهند که شما باید عموما با استدلال قیاسی نتایج را پیش بینی کنید.


✅ معرفی حيطه "آموزش پزشکی"

آيا تا به حال به نحوه درس خواندن خود توجه کرده اید؟! بعضی ها بلند بلند درس می خوانند، بعضی ها حین درس خواندن راه می روند و بعضی ها به موسیقی گوش می دهند! به راستی این محرکها کمکی به درس خواندن ما می کنند یا باید آنها را ترک کنیم؟ اغلب برای شما پیش آمده درس یا بخشی را شروع کرده ایدکه امتحانش قرار است يك ماه ديگر برگزار شود، در اوایل خسته از امتحان قبلی، به مطالبی که سر کلاس ها گفته می شود بسنده می کنید! بعد از چند روز که ميخواهيد شروع کنید با حجم زیاد مطالب روبرو می شوید، یه عده سریع می خوانند و زیر مطالب مهم خط می کشند تا بتوانند مرور کنند، یه عده خلاصه نویسی می کنند، یه عده کل مطالب را در چند Mind map خلاصه می کنند و....
چه تکنیکهای بهتری برای ماندگاری طولانی تر مطالب وجود دارد؟
آیا انگیزه شما برای یادگیری به گونه ای هست که بعد از شکست ، تلاش خود را در این راه بی نهایت ادامه دهید؟ بنا به نظر روانشناسان چگونه ميتوان اين انگيزه را ايجاد كرد؟ در موفقیت دانشجویان، هوش نقش پررنگ تری دارد یا ميزان مطالعه؟
اگر شما مسئول برنامه ریزی آموزشی دانشکده خود بودید و می خواستید برای دانشجویان جدیدالورود پزشکی یه برنامه چند روزه مواجهه بالینی زودرس بگذارید، چه نکاتی را در نظر می گرفتید؟ از چه روش ها و راهبردهای آموزشی استفاده می کردید؟ و در نهایت برنامه و فراگیران خود را چگونه ارزشیابی می کردید؟
سوال های بالا نمونه های کوچکی از مسایلی هست که در آموزش پزشکی بحث و بررسی می شوند.


✅ معرفي حيطه "مديريت نظام سلامت"

آیا شما هم فکر می کنید که پیش از اینکه یک پزشک، دندانپزشک، داروساز، پرستار و تکنسین ماهر باشید؛ یک مدیر کاریزماتیک هستید ؟ به بیان دیگر، آیا شما خود را صاحب استعداد ذاتي در حوزه مدیریت می دانید ؟ مثلا تا بحال برایتان پیش آمده که بتوانید یک عده از دوستان – یا همکلاسی هایتان – را ترغیب به انجام کاری کنید، و یا آنها را از تصمیمی منصرف کنید ... یا اینکه توانسته باشید با مبلغ کمی پول؛ دورهمی یا آخر هفته خوبی برای یک جمع خانوادگی ترتیب بدهید و به قولی؛ "با کمترین هزینه، بهترین فایده ممکن را ایجاد کنید" ...
همه موارد فوق می تواند مثال های ساده ای از کاربرد علم مدیریت در زندگی روزانه باشد. علمی که در حوزه های مختلف اقتصادی و مالی، رفتاری و انگیزشی و علوم مهندسی سَرَک کشیده و سعی در کاربردی کردن این حوزه ها دارد. به بیان دیگر؛ با استفاده از علوم حوزه اقتصاد و مالی، علوم اجتماعی و انسانی و همینطور علوم مهندسی، سعی در ارائه راهبردهای به صرفه و با کیفیت تر برای انجام کارها دارد.
✴️ دانش مدیریت در کاربرد نیز همه علوم و فرآیند ها را در بر می گیرد. حوزه های مختلف علوم مهندسی، علوم پایه؛ علوم انسانی و اجتماعی عرصه استفاده از دانش مدیریت هستند. یکی از مهمترین این عرصه ها؛ "نظام سلامت" است. نظام سلامتی که بستر ارائه خدمات و تولید دانش حوزه پزشکی و بهداشتی است. بنابراین؛ "مدیریت نظام سلامت" به عنوان یک دانش پرکاربرد، مجموعه ای از علوم بین رشته ای است که منجر به سیاستگذاری و اداره صحیح کُلِ سیستم بهداشت و درمان – اعم از پزشکی بالینی، تا پرداختهای مالی به کارکنان و بیمه اجتماعی مردم و ... – می شود.
مدیریت نظام سلامت را اصلا دست کم نگیرید. نخبگان علوم پزشکی کشور ما – که بنیانگذار المپیادهای علمی حوزه علوم پزشکی بودند- نیز مرتکب چنین اشتباهی نشدند و از آغازِ اولین دوره المپیاد های علوم پزشکی کشور در سال 86، حیطه مدیریت نظام سلامت را مد نظر قرار دادند.
✳️ قرار است در حیطه مدیریت نظام سلامت، شما با بهترین دانشجویان علوم پزشکی کشور که مدعیان ارائه راهکارهای فوق حرفه ای مدیریتی برای حل بحران های نظام سلامت کشور، و ارتقای سطح سلامت کُلِ مردم هستند رقابت کنید. راه حل چه کسی بهتر است ؟ کدام راهکار اثربخش تر است ؟ کدام راهکار مقرون به صرفه است ؟ در نهایت چگونه می توان راهِ حل مشکلی را "اجرا" کرد ؟ بهترین اساتید حوزه مدیریت نظام سلامت که تجربه تحقیق، تدریس و کار اجرایی در این عرصه را دارند راه حل های شما را قضاوت خواهند کرد. هیچ بعید نیست که برای اجرای یکی از همین راه حل ها، از شما برای مشورت و ایده پردازی بیشتر دعوت به همکاری شود. پس، اگر دنبال انجام کاری بزرگتر از مدیریت یک بیمار هستید، وقت را تلف نکنید. در المپیاد مدیریت نظام سلامت، برای این مهم محک می خورید.


✅کارآفرینی در بستر دانشگاههای هزاره سوم

دانشگاههای نسل سوم، علاوه بر تربیت منابع انسانی برای رفع نیازهای جوامع و پژوهش در عرصه های مختلف،
افقهای تازه ای را در حوزه کارآفرینی، تعریف حیطه های نوین شغلی، خلق ثروت و ... برای خود گشوده اند. از این مجرا
دانشگاه های هزاره سوم نه تنها سربار دولتها برای تأمین هزینه های خود نیستند، بلکه به عنوان یک مغز متفکر و بازوی
توانمند، در کنار دولتها سعی در تأمین بخشی از سرمایه های ملی و خلق ارزش برای جامعه دارند.
در این راستا توسعه آموزشهای مرتبط با کارآفرینی به ویژه در دوره های تحصیلات تکمیلی و توانمندسازی دانش
آموختگان دوره های کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی در زمینه نوآوری، کارآفرینی و خلق ثروت دانش بنیان یکی از
مهمترین جهت گیری های کلان حوزه آموزش عالی سلامت در این دوره است. لذا به منظور ترویج فرهنگ نوآوری و
کارآفرینی در میان دانشجویان خصوصاً دانشجویان دوره های تحصیلات تکمیلی، به اطلاع می رساند که حیطه"
کارآفرینی در بستر دانشگاههای هزاره سوم " جهت مشارکت بیشتر دانشجویان دوره های کارشناسی
ارشد، دکترای تخصصی و دستیاران بالینی به حیطه های دیگر دهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم
پزشکی کشور افزوده شده است. ضمنا" شرکت دانشجویان مقاطع کارشناسی و دکترای حرفه ای علاقمند
به حوزه نوآوری و کارآفرینی نیز در این حیطه بلامانع می باشد.



منبع: كانال مركز المپياد هاي علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران:
http://t.me/olympiad_TUMS
درضمن از هر دانشگاهی میتونید در کلاس های المپیاد دانشگاه تهران شرکت کنید...
 
آخرین ویرایش:

glad

کاربر فعال
ارسال‌ها
73
امتیاز
3,978
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
...
سال فارغ التحصیلی
94
رشته دانشگاه
پزشکی
سلام دوستان ^_^
امیدوارم تو این روزهای کسل کننده ی خونه نشینی، حالتون خوب باشه.
میخواستم از دوستانی که تو حیطه استدلال بالینی، تجربه ای دارن، خواهش کنم که تجربیات شون رو باهامون به اشتراک بذارن.
پیشاپیش مرسی ^_^
 

mas.bas

کاربر فعال
ارسال‌ها
47
امتیاز
148
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
ایلام
سال فارغ التحصیلی
1396
رشته دانشگاه
پزشکی
لینک کانال یا گروه استدلال بالینی دانشگاه تهرانُ لطف میکنید بدید
 
بالا