- شروع کننده موضوع
- #1
- ارسالها
- 2,325
- امتیاز
- 19,301
- نام مرکز سمپاد
- فرزانگان
- شهر
- رشت
- سال فارغ التحصیلی
- 92
- دانشگاه
- Fefu
- رشته دانشگاه
- General medicine
نیم سال دوم
1- بیوشیمی نظری 2(3 واحد نظری-51 ساعت)
بیو1
1-1:درس پیشنیاز: بیوشیمی 1
1-2: اهداف کلی درس:
در پایان دوره دانشجو باید با موارد زیر آشنا باشد.
- متابولیزم قندها ،چربیها،آمینواسیدها، اسیدهای نوکلئیک و نوکلئوتیدها
- اهمیت و وظایف مواد بیولوژیک و آب و مواد ومعدنی
- زنجیره تنفسی سلول ،انرژی، و اکسیداسیون بیولوژیک
- بیماریهای ناشی از اختلال در متابولیزم بیومولکولها
- مقدمه و آشنایی با شناخت و درمان اختلالات دستگاه آندوکرین
- روشهای جداسازی و استخراج بیو مولکولها
1-3:منابع :
هارپر
آخرین چاپ:
1-Delvin: Textbook of Biochemistry….
2-Harper: Textbook of Biochemistry, …
1-4: توصیه ها:
- تلاش کنید قبل از شروع اولین جلسه کلاس ، به صورت سریع مباحث بیوشیمی 1 را مرور کنید.
- بکوشید با استفاده ا ز تکنیکها و روشهای مطالعه ، قبل ا ز شروع اولین جلسه ، در خصوص مباحث همان جلسه مطالعه داشته باشید.
- با توجه به ماهیت درس ، استفاده از” روشهای مطالعه” در خصوص این درس بسیار مفید و سودمند می باشد.
- تعداد سوالات در آزمون جامع علوم پایه از این درس: تقریبا 9 سوال
2- بیوشیمی عملی (1 واحد عملی 34 ساعت)
بیو عملی
2-1:درس پیشنیاز: بیوشیمی 1
2-2:اهداف کلی درس:
در پایان دوره دانشجو باید با موارد زیر آشنا باشد.
- چگونگی اندازه گیری PH و تیتراسیون اسید و باز
- تشخیص کیفی قندها
- تشخیص کیفی آمینو اسیدها
- سینتیک آنزیمها
- روشهای کروماتوگرافی
- ترکیبات ادرار
- آشنایی با اسپکتروفتومتر و فلیم فتومتر
- سنجش پروتئین، قند و اوره سرم
2-5: توصیه ها:
- شرکت در تمامی جلسات درس عملی لازم است.
- درس عملی می تواند شما را در فراگیری مباحث نظری یاری کند.
- تلاش کنید تمامی تکنیکها را به خوبی فراگیرید.
- تفسیر آزمایشهای انجام شده در آینده برای ارزیابی کلینیکی بیماران ، بسیار مهم و ارزشمند است. در فراگیری کاربرد آنها کوشا باشید.
3- آناتومی سر و گردن2 واحد نظری 34 ساعت-1 واحد عملی 34 ساعت)
اناتومی سروگردن
3-1: درس پیشنیاز: –
3-2: اهداف کلی درس:
در پایان دوره دانشجو باید با موارد زیر آشنا باشد.
- استخوان شناسی سر و گردن
- نواحی آناتومیک سر و گردن
- عضلات ، اعصاب، عروق و ارگانهای آناتومیک سر و گردن
- آناتومی سیستم عصبی مرکزی
- آناتومی سیستم عصبی اتونومیک
- آناتومی راههای عصبی
3-3: منابع:
گری اناتومی
آخرین چاپ:
1-Snells Anatomy 2- Gray’s Anatomy
3-4:توصیه ها:
- حضور در کلیه جلسات درس عملی شما را در فراگیری مباحث یاری می کند.
- قبل از حضور در کلاس مطالب مربوط به آن جلسه را مطالعه کنید.
- با راهنمایی استاد ، از اطلسهای مناسب و کاربردی بهره بگیرید.
- شرکت در جلسات Review دانشجویی را فراموش نکنید.
- در جلسات Review با خود اطلس به همراه داشته باشید.
- تعداد سوالات این درس در آزمون جامع علوم پایه: تقریبا 9 سوال
4- زبان تخصصی 1(3 واحد نظری 51 ساعت):
زبان تخصصی1
4-1: درس پیشنیاز: زبان عمومی
4-2: اهداف کلی درس:
در پایان دوره دانشجو باید با موارد زیر آشنا باشد و تواناییهای زیر را به دست آورده باشد.
- مهمترین اصطلاحات پزشکی
- توانایی در مطالعه کتب مرجع پزشکی به زبان انگلیسی
- آشنایی با پیشوندها و پسوندهای رایج
4-3:منابع:
1-Barbara Janson Cohen:Medical Terminology,2004
2-اعلام توسط استاد محترم درس
4-4:توصیه ها:
- متاسفانه با بررسیهای انجام شده ، در مجموع ، سطح دانش زبان انگلیسی دانشجویان ناکافی است.
لذا برای جبران این نقیصه از نیمسالهای نخستین اقدام نمایید. تلاش کنید از منابع انگلیسی پزشکی استفاده کنید. استفاده از تازه ترین اطلاعات معتبر پزشکی ، متناسب با دانش علوم پایه، از طریق اینترنت بسیار کمک کننده است.
- شرکت در جلسات Discussion برای ارتقاء سطح دانش انگلیسی دانشجویان مفید است.
- دانشکده هم در قالب طرح فوق برنامه”EIP” تلاش می نماید سطح دانش زبان انگلیسی دانشجویان را بهبود بخشد اما موفقیت در این زمینه اصولا به تلاش شخصی دانشجویان بستگی دارد.
- ماهیت درس به گونه ای است که بایستی در طول نیمسال مطالعه شود لذا مطالعه آن را به پایان نیمسال موکول نکنید.
- تعداد سوالات این درس در آزمون جامع علوم پایه: تقریبا 9 سوال
5- بهداشت عمومی 2: اصول اپیدمیولوژی و مبارزه با بیماریها(2 واحد نظری 34 ساعت)
5-1: درس پیشنیاز: بهداشت 1
5-2: اهداف کلی درس:
در پایان دوره دانشجو باید با موارد زیر آشنا باشد.
- اپیدمیولوژی ،تعریف و برخورد و نگرش اکولوژیک با بیماریها
- اطلاع از مفاهیم و واژه های متداول در آن
- شناخت انواع عوامل بیماریزا، عوامل میزبان و محیط
- پیشگیری و انواع آن
- برنامه واکسیناسیون کشور
- اپیدمیولوژی و کنترل بیماریهای مختلف
5-3:منابع:
آخرین چاپ:
1- طب پیشگیری و پزشکی اجتماعی:پارک، ترجمه دکتر رفائی،جلدهای 1-2-3-4
2- مطالب خواندنی درباره بیماریهای اسهالی:ترجمه آقای فرسار
3- شبکه مراقبتهای اولیه بهداشتی در ایران: دکتر شادپور
4- آخرین دستورالعملهای برنامه های”EPI-CDD-ARI-IDD”
5- منابع اعلام شده توسط استاد محترم درس
5-4:توصیه ها:
- آشنایی با مباحث بهداشتی و اصول پیشگیری ، شما را در شناخت جایگاه واقعی پزشک در خدمات بهداشتی و درمانی آشنا می سازد. بر این شناخت بیافزایید.
- ماهیت درس به گونه ای است که مطالعه جانبی در آن سودمند و برای کاربردهای کلینیکی آتی شما ارزشمند است. با راهنمایی استاد محترم درس، در این زمینه تلاش کنید.
- گستردگی مباحث و اهمیت آن ، تلاش و صرف وقت کافی را می طلبد.
- تعداد سوال این درس در آزمون جامع علوم یایه: تقریبا 6 سوال
6- فیزیک پزشکی 5/1 واحد نظری 38 ساعت و 5/0 واحد عملی 17 ساعت)
فیزیک پزشکی
6-1: درس پیشنیاز: —
6-2: اهداف کلی:
در پایان دوره دانشجو باید با موارد زیر آشنا باشد.
- مبانی فیزیک بینایی
- مبانی فیزیک امواج اولتراسوند و کاربردهای آن
- مبانی و مصارف جریانهای پرفرکانس در پزشکی
- مبانی پزشکی هسته ای
- مبانی فیزیکی X-Ray و کاربردهای آن
- مبانی رادیوتراپی
- اصول حفاظت در برابر اشعه
- آشنایی با اصول MRI- CT-SCAN-PET
(اهداف جزیی: مراجعه به طرح درس)
6-3:منابع:
آخرین چاپ:
1- فیزیک پزشکی : دکتر رهبری
2- مقدمه ای بر فیزیک پزشکی: دکتر بهروز
3- فیزیک پزشکی:دکتر تکاور
4- منابع اعلام شده توسط استاد محترم درس
6-4: توصیه ها:
- آشنایی با مبانی فیزیکی روشهای پرتونگاری و کاربردهای بالینی مباحث فیزیک، همانند رادیوتراپی ،امواج اولتراسوند و … شما را در درک هر چه بهتر کاربردهای کلینیکی آنها، که در آینده با آنها سر و کار خواهید داشت، آشنا می سازد.
- باید بدانید پزشکی امروز دنیا ، تلفیقی از دانشهای گوناگون است . استفاده روز افزون از روشهای تشخیصی و درمانی جدید و تجهیزات مدرن ، لزوم آشنایی هر چه بیشتر و عمیق تر با اصول و مبانی علمی آن روشها و تجهیزات را می طلبد.
- تعداد سوال این درس در آزمون جامع علوم پایه: تقریبا 6 سوال
7- روانشناسی(2 واحد نظری 34 ساعت)
روان شناسی
7-1: درس پیشنیاز:—
7-2: منابع:
1-زمینه روانشناسی هیلگارد ،جلد اول و دوم
2- منابع اعلام شده توسط استاد محترم درس
7-3: توصیه ها:
- آشنایی با علم روانشناسی دررشته های علوم پزشکی الزامی است. زمینه کاری پزشکان با مبانی روانشناسی به طور عمیق و وسیع گره خورده است لذا تلاش کنید دقیقا و عمیقا از این مبانی اطلاع پیدا کنید.
- تعداد واحد ارائه شده به هیچ وجه اهمیت درس را نشان نمی دهد. لازم است با راهنمایی استاد محترم درس ، مطالعات وسیع و گسترده ای را در این زمینه آغاز نمایید.
- سعی کنید از همین ابتدا درک عمیق و جامعی از مفاهیم روانشناسی نظیر : ادراک، هوش، یادگیری ، حافظه، شخصیت و مشابه آنها را به دست آورید.
- تعداد سوال از این درس در آزمون جامع علوم پایه: تقریبا 6 سوال
1- بیوشیمی نظری 2(3 واحد نظری-51 ساعت)
بیو1
1-1:درس پیشنیاز: بیوشیمی 1
1-2: اهداف کلی درس:
در پایان دوره دانشجو باید با موارد زیر آشنا باشد.
- متابولیزم قندها ،چربیها،آمینواسیدها، اسیدهای نوکلئیک و نوکلئوتیدها
- اهمیت و وظایف مواد بیولوژیک و آب و مواد ومعدنی
- زنجیره تنفسی سلول ،انرژی، و اکسیداسیون بیولوژیک
- بیماریهای ناشی از اختلال در متابولیزم بیومولکولها
- مقدمه و آشنایی با شناخت و درمان اختلالات دستگاه آندوکرین
- روشهای جداسازی و استخراج بیو مولکولها
1-3:منابع :
هارپر
آخرین چاپ:
1-Delvin: Textbook of Biochemistry….
2-Harper: Textbook of Biochemistry, …
1-4: توصیه ها:
- تلاش کنید قبل از شروع اولین جلسه کلاس ، به صورت سریع مباحث بیوشیمی 1 را مرور کنید.
- بکوشید با استفاده ا ز تکنیکها و روشهای مطالعه ، قبل ا ز شروع اولین جلسه ، در خصوص مباحث همان جلسه مطالعه داشته باشید.
- با توجه به ماهیت درس ، استفاده از” روشهای مطالعه” در خصوص این درس بسیار مفید و سودمند می باشد.
- تعداد سوالات در آزمون جامع علوم پایه از این درس: تقریبا 9 سوال
2- بیوشیمی عملی (1 واحد عملی 34 ساعت)
بیو عملی
2-1:درس پیشنیاز: بیوشیمی 1
2-2:اهداف کلی درس:
در پایان دوره دانشجو باید با موارد زیر آشنا باشد.
- چگونگی اندازه گیری PH و تیتراسیون اسید و باز
- تشخیص کیفی قندها
- تشخیص کیفی آمینو اسیدها
- سینتیک آنزیمها
- روشهای کروماتوگرافی
- ترکیبات ادرار
- آشنایی با اسپکتروفتومتر و فلیم فتومتر
- سنجش پروتئین، قند و اوره سرم
2-5: توصیه ها:
- شرکت در تمامی جلسات درس عملی لازم است.
- درس عملی می تواند شما را در فراگیری مباحث نظری یاری کند.
- تلاش کنید تمامی تکنیکها را به خوبی فراگیرید.
- تفسیر آزمایشهای انجام شده در آینده برای ارزیابی کلینیکی بیماران ، بسیار مهم و ارزشمند است. در فراگیری کاربرد آنها کوشا باشید.
3- آناتومی سر و گردن2 واحد نظری 34 ساعت-1 واحد عملی 34 ساعت)
اناتومی سروگردن
3-1: درس پیشنیاز: –
3-2: اهداف کلی درس:
در پایان دوره دانشجو باید با موارد زیر آشنا باشد.
- استخوان شناسی سر و گردن
- نواحی آناتومیک سر و گردن
- عضلات ، اعصاب، عروق و ارگانهای آناتومیک سر و گردن
- آناتومی سیستم عصبی مرکزی
- آناتومی سیستم عصبی اتونومیک
- آناتومی راههای عصبی
3-3: منابع:
گری اناتومی
آخرین چاپ:
1-Snells Anatomy 2- Gray’s Anatomy
3-4:توصیه ها:
- حضور در کلیه جلسات درس عملی شما را در فراگیری مباحث یاری می کند.
- قبل از حضور در کلاس مطالب مربوط به آن جلسه را مطالعه کنید.
- با راهنمایی استاد ، از اطلسهای مناسب و کاربردی بهره بگیرید.
- شرکت در جلسات Review دانشجویی را فراموش نکنید.
- در جلسات Review با خود اطلس به همراه داشته باشید.
- تعداد سوالات این درس در آزمون جامع علوم پایه: تقریبا 9 سوال
4- زبان تخصصی 1(3 واحد نظری 51 ساعت):
زبان تخصصی1
4-1: درس پیشنیاز: زبان عمومی
4-2: اهداف کلی درس:
در پایان دوره دانشجو باید با موارد زیر آشنا باشد و تواناییهای زیر را به دست آورده باشد.
- مهمترین اصطلاحات پزشکی
- توانایی در مطالعه کتب مرجع پزشکی به زبان انگلیسی
- آشنایی با پیشوندها و پسوندهای رایج
4-3:منابع:
1-Barbara Janson Cohen:Medical Terminology,2004
2-اعلام توسط استاد محترم درس
4-4:توصیه ها:
- متاسفانه با بررسیهای انجام شده ، در مجموع ، سطح دانش زبان انگلیسی دانشجویان ناکافی است.
لذا برای جبران این نقیصه از نیمسالهای نخستین اقدام نمایید. تلاش کنید از منابع انگلیسی پزشکی استفاده کنید. استفاده از تازه ترین اطلاعات معتبر پزشکی ، متناسب با دانش علوم پایه، از طریق اینترنت بسیار کمک کننده است.
- شرکت در جلسات Discussion برای ارتقاء سطح دانش انگلیسی دانشجویان مفید است.
- دانشکده هم در قالب طرح فوق برنامه”EIP” تلاش می نماید سطح دانش زبان انگلیسی دانشجویان را بهبود بخشد اما موفقیت در این زمینه اصولا به تلاش شخصی دانشجویان بستگی دارد.
- ماهیت درس به گونه ای است که بایستی در طول نیمسال مطالعه شود لذا مطالعه آن را به پایان نیمسال موکول نکنید.
- تعداد سوالات این درس در آزمون جامع علوم پایه: تقریبا 9 سوال
5- بهداشت عمومی 2: اصول اپیدمیولوژی و مبارزه با بیماریها(2 واحد نظری 34 ساعت)
5-1: درس پیشنیاز: بهداشت 1
5-2: اهداف کلی درس:
در پایان دوره دانشجو باید با موارد زیر آشنا باشد.
- اپیدمیولوژی ،تعریف و برخورد و نگرش اکولوژیک با بیماریها
- اطلاع از مفاهیم و واژه های متداول در آن
- شناخت انواع عوامل بیماریزا، عوامل میزبان و محیط
- پیشگیری و انواع آن
- برنامه واکسیناسیون کشور
- اپیدمیولوژی و کنترل بیماریهای مختلف
5-3:منابع:
آخرین چاپ:
1- طب پیشگیری و پزشکی اجتماعی:پارک، ترجمه دکتر رفائی،جلدهای 1-2-3-4
2- مطالب خواندنی درباره بیماریهای اسهالی:ترجمه آقای فرسار
3- شبکه مراقبتهای اولیه بهداشتی در ایران: دکتر شادپور
4- آخرین دستورالعملهای برنامه های”EPI-CDD-ARI-IDD”
5- منابع اعلام شده توسط استاد محترم درس
5-4:توصیه ها:
- آشنایی با مباحث بهداشتی و اصول پیشگیری ، شما را در شناخت جایگاه واقعی پزشک در خدمات بهداشتی و درمانی آشنا می سازد. بر این شناخت بیافزایید.
- ماهیت درس به گونه ای است که مطالعه جانبی در آن سودمند و برای کاربردهای کلینیکی آتی شما ارزشمند است. با راهنمایی استاد محترم درس، در این زمینه تلاش کنید.
- گستردگی مباحث و اهمیت آن ، تلاش و صرف وقت کافی را می طلبد.
- تعداد سوال این درس در آزمون جامع علوم یایه: تقریبا 6 سوال
6- فیزیک پزشکی 5/1 واحد نظری 38 ساعت و 5/0 واحد عملی 17 ساعت)
فیزیک پزشکی
6-1: درس پیشنیاز: —
6-2: اهداف کلی:
در پایان دوره دانشجو باید با موارد زیر آشنا باشد.
- مبانی فیزیک بینایی
- مبانی فیزیک امواج اولتراسوند و کاربردهای آن
- مبانی و مصارف جریانهای پرفرکانس در پزشکی
- مبانی پزشکی هسته ای
- مبانی فیزیکی X-Ray و کاربردهای آن
- مبانی رادیوتراپی
- اصول حفاظت در برابر اشعه
- آشنایی با اصول MRI- CT-SCAN-PET
(اهداف جزیی: مراجعه به طرح درس)
6-3:منابع:
آخرین چاپ:
1- فیزیک پزشکی : دکتر رهبری
2- مقدمه ای بر فیزیک پزشکی: دکتر بهروز
3- فیزیک پزشکی:دکتر تکاور
4- منابع اعلام شده توسط استاد محترم درس
6-4: توصیه ها:
- آشنایی با مبانی فیزیکی روشهای پرتونگاری و کاربردهای بالینی مباحث فیزیک، همانند رادیوتراپی ،امواج اولتراسوند و … شما را در درک هر چه بهتر کاربردهای کلینیکی آنها، که در آینده با آنها سر و کار خواهید داشت، آشنا می سازد.
- باید بدانید پزشکی امروز دنیا ، تلفیقی از دانشهای گوناگون است . استفاده روز افزون از روشهای تشخیصی و درمانی جدید و تجهیزات مدرن ، لزوم آشنایی هر چه بیشتر و عمیق تر با اصول و مبانی علمی آن روشها و تجهیزات را می طلبد.
- تعداد سوال این درس در آزمون جامع علوم پایه: تقریبا 6 سوال
7- روانشناسی(2 واحد نظری 34 ساعت)
روان شناسی
7-1: درس پیشنیاز:—
7-2: منابع:
1-زمینه روانشناسی هیلگارد ،جلد اول و دوم
2- منابع اعلام شده توسط استاد محترم درس
7-3: توصیه ها:
- آشنایی با علم روانشناسی دررشته های علوم پزشکی الزامی است. زمینه کاری پزشکان با مبانی روانشناسی به طور عمیق و وسیع گره خورده است لذا تلاش کنید دقیقا و عمیقا از این مبانی اطلاع پیدا کنید.
- تعداد واحد ارائه شده به هیچ وجه اهمیت درس را نشان نمی دهد. لازم است با راهنمایی استاد محترم درس ، مطالعات وسیع و گسترده ای را در این زمینه آغاز نمایید.
- سعی کنید از همین ابتدا درک عمیق و جامعی از مفاهیم روانشناسی نظیر : ادراک، هوش، یادگیری ، حافظه، شخصیت و مشابه آنها را به دست آورید.
- تعداد سوال از این درس در آزمون جامع علوم پایه: تقریبا 6 سوال