مدیریت زمان

  • شروع کننده موضوع
  • #1

esfrwms

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,325
امتیاز
19,301
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
رشت
سال فارغ التحصیلی
92
دانشگاه
Fefu
رشته دانشگاه
General medicine
درسته که بچه های سال سوم الان باید تمرکزشون بیشتر به امتحانات نهاییشون باشه.ولی از اونجایی که نمیشه برای کنکور یه دفعه تغییر کرد بهتره راهکارهایی که تو این پست گفته میشه رو از همین حالا تمرین کنید تا کم کم عادت کنید و تو مدیریت زمان حرفه ای بشین.

مديريت زمان

آيا شما هم به اين فکر مي‌کنيد که کاش زمان بيشتري براي انجام کارهایتان داشتيد؟ آيا به اين فکر مي‌کنيد که کاش مي‌توانستيد وقت خود را به کارهاي مفيدتري اختصاص دهید؟ آيا شما هم با کمبود وقت شديد درگير هستيد؟

مديريت زمان عنوان مهارتي است که به شما کمک مي‌کند تمام کارهاي خود را سر وقت و به موقع انجام دهيد و هيچ گاه دچار کمبود زمان نشويد.اما به دست آوردن مهارت مديريت زمان که فکر مي‌کنم تک تک ما به شدت دنبال آن هستيم خيلي ساده نيست.

اگر با ديدن تيتر چشم‌هاي‌تان برق زد خوشحال باشيد.در ادامه 11 قانون طلايي مديريت زمان را که برگرفته از اين مقاله فوق‌العاده است با هم مرور خواهيم کرد.



يک/ باور داشته باشيد مديريت زمان يک افسانه است!

خوب اين خيلي عنوان خوبي براي اولين قانون يک مقاله درباره مديريت زمان نيست. اما شما که نمي‌خواهيد خود را گول بزنيد؟ براي شروع بايد باور داشته باشيد شما به هيچ عنوان نمي‌توانيد مديريت زمان داشته باشيد!

در واقع يک روز فقط و فقط 24 ساعت است و اين 24 ساعت هم خواه ناخواه مي‌گذرد. شما به جاي تلاش براي مديريت زمان، بايد «خودتان را مديريت کنيد» براي انجام به موقع کارها. اين راز بسيار مهم شما را وادار مي‌کند به شخصيت خودتان دقيق‌تر بشويد.



دو/برای مدیریت زمان به دنبال جاهايي بگرديد که زمان را تلف مي‌کنيد.

اولين قدم در مدیرت زمان اين است که به دنبال سارقين زمان بگرديد. ببينيد کجا وقت‌تان به صورت نادرست هدر ميرود و شما نمي‌توانيد از آن زمان‌ها استفاده مناسبي در جهت بهره‌وري ببريد.

خيلي وب‌گردي الکي مي‌کنيد؟ هميشه تلفن مي‌سوزانيد؟ به خداوندگار SMS تبديل شديد؟ براي وقت‌گذاري کارتون‌هايي مانند فوتباليست ها را هم نگاه مي‌کنيد؟ انتظار هم داريد وقت کم نياوريد؟



سه/ براي تلاش‌هايتان براي مديريت زمان هدف بگذاريد.

يادآوري مي‌کنم، توجه مديريت زمان روي تغيير رفتارهاي شماست و نه تغيير زمان .يکي از بهترين جاها براي شروع اين تغيير رفتار تلاش براي حذف جاهايي است که وقت شما الکي تلف مي‌شود.براي مثلا يک هفته سعي کنيد يک هدفي بگذاريد و حتما هم انجامش بدهيد. نگاه نکردن برنامه عمو پورنگ که سخت نيست! هدف مي‌تواند نزدن SMS براي يک هفته باشد.



چهار/ برنامه‌هاي مديريت زمان‌تان را اجرايي و گسترده کنيد.

اين شايد يک جورهايي با گام شماره سه از يک رده باشند. شما توانستيد يک هدف را براي يک مدت محدود تنظيم کنيد و به آن عمل کنيد.در اين گام شما بايد يک خورده به خودتان فشار بياوريد. نترسيد به ذخاير چربي شما آسيبي وارد نمي‌شود.

شما کم‌کم بايد اين زمان‌هاي محدود را افزايش بدهيد و در عين حال تعداد اهداف را هم زياد کنيد. براي مثال براي يک ماه نه SMS بزنيد. نه برنامه‌هاي وقت‌گير و بعضا وقت تلف‌کن تلوزيون را نگاه کنيد. نه وبگردي بيهوده کنيد و نه …

طبيعتا وقتي قدم سوم را با موفقيت برداشتيد با کمي تلاش اين قسمت را هم مي‌توانيد پشت سر بگذاريد. هر چند شايد خيلي ساده به نظر نرسد!

پنج/ از ابزارهاي مديريت زمان استفاده کنيد.

خوب بديهي است که حتي يک برگ کاغذ هم مي‌تواند ابزار مديريت زمان باشد، اگر شما کارهاي‌تان را مرتب و منظم روي آن بنويسيد و تحليل کنيد.در حقيقت قسمت مهم کار هم همين جاست.

چه نرم افزارهاي بسيار پيشرفته و چه Outlook ساده همه مي‌توانند شما را در رسيدن به مقصودتان کمک کنند.مهم اين است که شما خودتان بتوانيد به نوبه خودتان کمک کنيد.با استفاده از ابزارهاي زيادي که وجود دارد زمان بندي روزانه خودتان را بنويسيد و کلاه‌تان را قاضي کنيد ببينيد کجاي کار را اشتباه کرديد و کجاها را هم درست رفتيد.پشت گوش نندازيد خيلي زود عيب و ايرادهاي کارتان را متوجه مي‌شويد.



شش/در برنامه ریزی مدیریت زمان بي‌رحمانه اولويت‌ بندي کنيد.

ممکن است شما 10 تا کار داشته باشيد. آيا شما انساني هستيد که بتوانيد در يک لحظه هر 10 کار را انجام دهيد؟ اگر مي‌توانيد انسان نيستيد. فرشته‌اي چيزي هستيد احتمالا!

کارهاي‌تان را اولويت‌بندي کنيد. مسلما به کارهايي برمي‌خوريد که سريع‌تر بايد انجام شوند يا کارهايي که اگر عقب بيافتند ضرر بيشتري را به شما تحميل مي‌کنند. يادتان باشد اگر اشتباه اولويت‌بندي کنيد ضرر مي‌کنيد پس براي جلوگيري از آسيب‌هاي زماني هم که شده است بي‌رحم و خشن باشيد.



هفت/ «به ديگران محول کردن» را ياد بگيريد.

اين بيشتر براي بيزينس و مديريت تجاري کاربرد دارد اما مي‌شود به زندگي شخصي هم تعميمش داد.شما مدير شرکت هستيد و نه کسي که بخواهد همه فن حريفي خود را به رخ ديگران بکشد.سعي کنيد ياد بگيريد چطور بار کارها را ميان افرادي که سوپروايزر يا سرپرستشان هستيد تقسيم کنيد.Decide To Delegate يک منبع انگليسي خوب براي آشنايي با مباني تقسيم کار به اين سبک است.



هشت/ يک برنامه روزمره تنظيم کنيم.

در برنامه مدیریت زمان يک برنامه روزمره براي خودتان درست کنيد.براي مثال فکر کنيد صبح که بيدار شديد کار شماره يک را بکنيد ( مثلا ايميل چک کردن ) و سپس کار شما دو را بکنيد ( مثلا رفتن به بانک براي امور مالي ) و … در آخر هم يک برنامه جمع‌بندي داشته باشيد.

در مواقع پيدايش بحران‌هاي زماني اگر بتوانيد هر چه بيشتر به برنامه روزمره خود وفادار بمانيد، کمتر دچار مشکل مي‌شويد. حالا شما کم‌کم به يک مدير زمان موفق تبديل مي‌شويد.



نهم/ عادت بدهيد به قرار دادن زمان‌هاي محدودي در ميانه فعاليت‌ها

یکی از قانون های طلایی مدیرت زمان این است که خودتان را عادت بدهيد بين کارهايي که مي‌کنيد يک زمان محدود هم در نظر بگيريد براي يک سري کارهاي خاص. بگذاريد مثال بزنم.

شما نمي‌توانيد کل روز را به ايميل جواب دادن بگذرانيد. ولي مي‌توانيد بين فعاليت‌هاي‌تان زمان‌هاي کوتاه 15 دقيقه‌اي به پاسخ دادن به Email اختصاص بدهيد. همان 15 دقيقه هم بايد اصولي پاسخ داد و بي‌جهت ايميل چک کردن را کش نداد!



دهم/ مطمئن بشويد همه چيز مرتب و منظم است.

یکی دیگر از قانونهای طلایی مدیریت زمان نظم است.از کودکي هميشه به ما ياد داده‌اند که هر چيز را که بر مي‌داريد سر جاي خود بگذاريد يا همه چيز را در جاي مناسب خود قرار دهيد اما ما وقتي کمي مشغوليت پيدا مي‌کنيم ديگر اين دو اصل را فراموش مي‌کنيم.

براي مثال هميشه به دنبال فايل‌ها در کامپيوتر خود مي‌گرديم در حالي که اگر يک بار آنها را در کامپيوتر مرتب کرده بوديم و نظم بخشيده بوديم ديگر هر بار اين همه دچار اتلاف وقت نبوديم. همين را تعميم بدهيد به چيزهاي ديگر در محيط کار.نظم و ترتيب بزرگترين عامل در جلوگيري از سرقت وقت شما توسط خودتان است. به زيردستان خود ( مثلا به بچه‌ها وقتي مادر آنها هستيد يا کارگران وقتي سرکارگر هستيد ) ياد دهيد چگونه با نظم در بهينه‌سازي وقت کل سيستم ياري‌گر باشند.



يازدهم/وقت‌تان را طوري تنظيم کنيد که اسير انتظار نشويد.

شما مي‌توانيد به مطب دندان‌ پزشک تان برويد و منتظر بمانيد تا وقت ويزيت‌تان برسد. اما راستش را بخواهيد شما اصلا نيازي نداريد برويد آنجا و با انگشت‌هاي‌تان بازي کنيد يا مجلاتي بخوانيد که تاريخشان حداقل براي سال 85 است.

با موبايل يا PDA يک ليست از کارهايي که بايد بکنيد درست کنيد. براي يک زن خانه‌دار اين مي‌تواند خريد مايحتاج، تلفن زدن به مادر مثلا، انجام کارهاي خانه، رفتن دنبال بچه‌ها يا کارهايي از اين دست باشد که بعضا بسيار وقت‌گير هم هست.

حالا خيلي راحت‌تر هستيد که طوري برنامه‌ريزي کنيد در صف يا انتظار نايستيد يا حداقل از قبل بتوانيد پيش‌بيني درستي از شرايط پيش رو داشته باشيد.تکنولوژي به کمک شما مي‌آيد.

ديگر شما هستيد که بايد تلاش کنيد اين 11 گام مدیرت زمان را به ترتيب در زندگي پياده کنيد و تاثيرات شگفت‌انگيز آن را در طولاني مدت ببينيد.
 

ریحان خاتون

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
198
امتیاز
906
نام مرکز سمپاد
استعدادهای درخشان فرزانگان
دانشگاه
بیرجند
رشته دانشگاه
علوم ازمایشگاهی
پاسخ : مدیریت زمان

بچه ها خیلی مهمه من سر کنکورم وقت کم اوردم
 

@@sin

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
264
امتیاز
2,240
نام مرکز سمپاد
احمدی روشن
شهر
قروه
سال فارغ التحصیلی
95
مدال المپیاد
شیمی
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : مدیریت زمان

میشه درمورد مدیریت زملن سرجلسه هم صحبت کنید؟؟
 

sadlove

لنگر انداخته
ارسال‌ها
3,382
امتیاز
31,819
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
شـیراز
سال فارغ التحصیلی
93
پاسخ : مدیریت زمان

مدیریت زمان سر جلسه یکی از مهم ترین کاراییه ک باید براش اماده باشین . یکم پیچیدست .
اکثر بچه ها زمان نقصانی استفاده میکنن ک تو کتاب زرد براتون توضیح داده .
مثلن من برا عمومیا براتون توضیح میدم :
از 8-815 ادبیات
8.15-8.30 عربی
8.30-8.45 دینی
8.45 - 9 زبان

و 15 دقیقه باقی مانده رو اختصاص میدین ب سوالاتی ک گذاشتین برای اخر کار و می دونین میتونین ازشون درصد بیارین یا درسی ک توش وقت کم اوردین . این 15 دقیقه خیلی مهمه میتونه درصدتونو خیلی بالا ببره یا حتی موجب غلط زدن و اتلاف وقت بشه . ب مرور یاد میگیرین چیکار کنین . باید سیاست ب خرج بدین .

حالا بعضیا هم روش خودشونو دارن . من خودم نقصانی استفاده میکردم بعد دیدم بدون این روش درصدم بهتر میشه با ترتیب ادبیات دینی زبان عربی و اینکه دینیمو تموم میکردم تو 20 دقیقه . ادبیاتمم تموم میکردم تو 20 دقیقه . 35 دقیقه اخر ب زبان و عربی می رسیدم ک ضریب پایین تری داشتن .

یا مودیریت زمان اختصاصیا ک اکثرن میان از زیست شروع میکنن و عده دیگه هم از ریاضی (ترتیب دفترچه) . بعضیا زیست شیمی ریاضی یا فیزیک (هر کدوم قوی ترن اول میزنن) و بعضیا زیست ریاضی یا فیزیک شیمی ریاضی یا فیزیک میزنن و ... مهم نیست از چی شروع کنین فقط اینکه حواستون ب ساعت باشه جدی . یهو زیستتون 1 ساعت نشه درسای دیگتون کم شه . یا یهو ساعت 12 نشه و کل ریاضیتون سفید باشه .
و اینکه از قبل هم نگین من اینقدر دقیق رو فلان درس میذارم اینقدر رو فلان درس . می دونین چرا ؟ چون ممکنه سخت بدن و وقتتونو بیشتر بگیره یه درس یا یه درس دیگه ک براش تایم زیاد گذاشتین اسون تر باشه و وقت کمتری بگیره . یا بگین من ریاضی 50 میزنم زیست 80 . ممکنه نتونین زیست 80 بزنین اما امکان زدن ریاضی 90 هم داشته باشین چون اسونن ! سر جلسه بتونین تصمیم فوری و با سیاست درست بگیرین . این باعث میشه کنکوور با شرایط متفاوت و یهوییش تو اون جو و استرس فوری یه تصمیم درست بگیرین . امکان هر چیزی هست تو کنکور .

حریص نباشین میتونه از عرش ب فرش برسونتتون :-"
ریسک نکنین اصن .
این دو فاکتور خ مهمن جدی .

چون کسی ک 30 تا زیست جواب بده و از 20 تاش بگذره بهتر از کسیه ک 40 تا بزنه و 10 تا غلط داشته باشه !

در کل سقف هر درسی
40 زیست
40 شیمی
30 ریاضی
30 فیزیک
و 30 دقیقه دیگه ک میتونین رو هر درس خواستین بذارین
یا روش زمان نقصانی قلم چی

بعضیا هم این 30 دقیقه اخرو ندارن چون هر درسو تموم میکنن کاراشو بعد میرن درس بعد . بعضیا فقط رو زیست این تیپی عن . یعنی زیستو تا تموم نکنن ولش نمیکنن اما درسای دیگه رو تایم محدود میذارن تو اون تایم غربال گری میکنن .
سلیقه ایه و ب سیستم خودتون ربط داره کاملن .

غربال گری هم کاریه ک باید بتونین انجام بدین . یعنی سوالایی ک میتونین ج بدین رو غربال کنین و وقت رو اونها بذارین . هیچ سالی کنکور هر درسی اینجوری نیست ک نشه خوب زد حداقل 50 درصد میشه از توش غربال کرد سوالای راحت تر پیدا کرد . مثل فیزیک 94 ک خودم 68% غربال کردم .


× البته تایم ازمونهای این روزا ک کمتر از کنکوره رو خودتون باید جدا تنظیم کنین . با زمان کنکور فرق داره .
 
بالا