• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

اخبار

  • شروع کننده موضوع
  • #1
ارسال‌ها
2,126
امتیاز
23,683
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
قم
سال فارغ التحصیلی
97
برندگان نوبل شیمی 2015
جایزه نوبل شیمی 2015 به پاس خدمات «توماس لیندال» سوئدی از موسسه فرانسیس کریک و آزمایشگاه کلیر هال در انگلیس، «پل مولدریچ» آمریکایی از موسسه پزشکی هاوارد هیوز و دانشکده پزشکی دانشگاه دوک و «عزیز سانچار» ترکیه‌ای از دانشگاه کارولینای شمالی برای مکانیزم ترمیم دی‌ان‌ای اختصاص پیدا کرد.

به گفته کمیته نوبل، این جایزه به پاس تلاش سه شیمیدان برای ارائه دانش بنیادی در مورد چگونگی عملکرد یک سلول زنده و استفاده از آن برای توسعه درمان جدید برای سرطان به آن‌ها اختصاص یافته است.

آسیب دی‌ان‌ای همیشه رخ می‌دهد و دلیل این که ماده ژنتیکی انسان به شکل آشفته‌ای تجزیه نمی‌شود، این است که مجموعه‌ای از سیستم‌های مولکولی بطور دائمی به نظارت و ترمیم دی‌ان‌ای می‌پردازند.

جایزه نوبل شیمی 2015 به سه محقق پیشگامی ارائه شد که چگونگی عملکرد این سیستم‌های ترمیم‌کننده را در سطح دقیق مولکولی نقشه‌برداری کرده‌اند.
اطلاعات بیشتر
4
 
  • شروع کننده موضوع
  • #2
ارسال‌ها
2,126
امتیاز
23,683
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
قم
سال فارغ التحصیلی
97
جدول مندلیف به روز رسانی شد

چهار عنصر جدید به طور دائمی به جدول توانبی مندلیف افزوده شدند. کشف این چهار عنصر به تایید سازمان جهانی شیمی که مدیریت این جدول را به عهده دارد رسیده است. اتحادیه جهانی شیمی خالص و کاربردی (IUPAC) به تازگی تایید کرده که عناصر 113، 115، 117 و 118 با معیار این نهاد برای اکتشاف مطابقت دارند و براین اساس، پس از چهار سال، چهار عنصر دیگر به جدول تناوبی مندلیف اضافه شده اند. همچنین، با اضافه شدن این عناصر به جدول، سطر هفتم آن هم تکمیل شده است.

همه این چهار ماده که ساخته دست بشر هستند دارای اسامی مکانی مخصوص خود هستند و نامگذاری رسمی آنها طی چند ماه آینده انجام خواهد شد. عناصر 115، 117 و 118 توسط تیمی مشترک از دانشمندان موسسه تحقیقاتی پژوهش های هسته ای در منطقه دوبنا در روسیه و آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور کالیفرنیا کشف شده اند. این تیم روسی – آمریکایی همچنین ادعا دارد عنصر 113 را هم کشف کرده، و نام آن را به طور موقت اونوتریوم گذاشته، ولی بنابر اعلام موسسه IUPAC، کشف این ماده توسط تیمی از دانشمندان در موسسه ریکن ژاپن انجام شده است.

کشف عناصر فوق سنگین بسیار دشوار است چرا که آنها به سرعت ره به پوسیدگی می گذارند. این در حالی است که در پژوهش های اخیر مشخص شده برخی از این عناصر بازه حیات طولانی تری دارند. این یافته ها باعث افزایش امید دانشمندان به کشف به اصطلاح "جزیره پایداری" – گروهی از عناصر که هم فوق سنگین و هم پایدار هستند – شده است. کاسوک موریتا، مدیر پروژه تحقیقاتی در ریکن گفته تیم او از این به بعد بر یافتن عنصر 119 و فراتر از آن تمرکز خواهد کرد.

ریوجی نویوری، مدیر سابق موسسه ریکن و برنده جایزه نوبل در حوزه شیمی در این باره گفته چنین اکتشافی برای دانشمندان از برنده شدن مدال طلا در المپیک هم با ارزش تر است.
3266032bb4102ebdedaf8ec523ae0fa5_XL.jpg
 
بالا