• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

بد سکتور هارد چیست

  • شروع کننده موضوع
  • #1

ali-24

کاربر جدید
ارسال‌ها
1
امتیاز
1
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
تهران
بد سکتور هارد :

هارد دیسک یا همان دیسک سخت علاوه بر داشتن ظاهری ساده و ابتدایی دارای پیچیدگی های زیادی راجع به خودش میباشد.بدسکتور یکی از دسته پیچیدگی هایی است که ممکن است برای کاربران مشکلات زیادی را بوجود بیاورد و گاهی باعث از بین رفتن تمام و یا بخشی از اطلاعات کاربران میشود که در بعضی مواقع هیچ لابراتواری قادر به حل این مشکل و بازیابی اطلاعات بر روی هارد نمیباشد.

در ابتدا برای اشنایی بیشتر با هارد دیسک بخش هایی از ان را برای کاربران گرامی شرح میدهیم :

1) Platter : صفحاتی هستند که حالت دوار دارند و جنس انها از شیشه با روکش فلزی می باشد.

2) Spindle : محور یا میله ای که صفحات مدور هارد دیسک را به یکدیگر متصل میکند.

3) Head : وسیله ای است که اطلاعات را از روی صفحات هارد دیسک دریافت می کند و پردازنده می دهد.(فاصله بین هد و صفحات هارد حدودا 18 نانومتر می باشد که این نشان دهنده ی ظرافت و پیچیدگی کار است). این مطلب مربوط به موضوع بد سکتور هارد چیست میباشد.



4) Arm Head : همانطور که از اسمش پیداست ، وسیله ای است که مانند یک بازو هد را نگه می دارد.

5) Stepper Motor : موتوری است که با تغییر دادن میدان مغناطیسی بازوی هد را به حرکت در می اورد.

6) Buffer Cash : نوعی حافظه است که سرعت هارد با بخش های دیگر را هماهنگ میکند.

7) Sector : کوچکترین اجزای هارددیسک که کار ان ذخیره سازی اطلاعات می باشد را سکتور می گویند.هر سکتور دارای حجمی معادل 512 بایت می باشد.

بدسکتور هارد چیست؟

اگر با کامپیوتر و لپ تاپ زیاد سر و کار داشته باشید حتما کلمه ی بدسکتور هارد به گوشتان خورده است.برخی از افراد غیر متخصص بدسکتور را مشکل ساده و قابل حلی می دانند، درست است، قابل حل می باشد ولی در بعضی از موارد به سختی و در بعضی از موارد که مشکل Physical باشد هرگز،این به این معنا نیست که مشکل بدسکتور راه حل ندارد.

ابتدا تعریفی از بد سکتور داشته باشیم :

همانطور که اشاره شد ،سکتور کوچکترین واحد هارد تلقی می شود که معادل 512 بایت می باشد.این وسیله (سکتور) به ظاهر ناکارامد است.سکتور معیوب به درخواست هایی از جمله خواندن و نوشتن اطلاعات عکس العملی نشان نمی دهد که در این حالت ان را سکتور بد یا بد سکتور می نامیم.بدسکتور را می توان یک کلاستر کوچک از فضای ذخیره سازی نامید.



بدسکتور یکی از مشکلات لاینفک هارد است و در نتیجه اگر هارد شما دچار بدسکتور شد، نگران نباشید. در نظر داشته باشید که همیشه از اطلاعات مهم خود پشتیبان تهیه کنید تا در صورت مواجه شدن با بدسکتور، اطلاعات مهم خود را از دست ندهید.




بدسکتور منطقی (LOGICAL )


وقتی که ناحیه ای از هارد دیسک کارکرد مناسبی نداشته باشد بدسکتور منطقی رخ میدهد. زمانی که سیستم عامل در هنگام خواندن سکتورها متوجه ایرادی می شود که این ایراد ناشی از انطباق نداشتن

(ECC:Error Correction Code) است به این معناست که محتویات داخل سکتور با قالب ECC مطابقت ندارد،در این حالت هارد دیسک این سکتور را به عنوان سکتور بد یا بدسکتور هارد علامت گزاری میکند.

بد سکتور های Logical توسط مشکلات نرم افزاری ایجاد می شوند.به عنوان مثال اگر در هنگام کار با هارد مشکلاتی بوجود اید که این مشکل باعث اختلال در کار با هارد شود در بعضی موارد سکتور های موجود روی هارد که دارای اطلاعاتی هستند دارای اختلال می شوند ، یکی ازین اختلالات این است که اطلاعات روی سکتور هارد با قالب ECC مطابقت نمیکند که در این حالت سکتور به عنوان سکتور معیوب مشخص می شود.

همچنین ویروس ها و یک سری از نرم افزار ها که باعث تخریب سیستم می شوند می توانند باعث ایجاد بدسکتور Logical و پیشرفت انها شوند


بدسکتور فیزیکی (PHYSICAL )

همانطور که از نامش پیداست ، بدسکتور فیزیکی در واقع بخشی از فصای هارد دیسک است که به صورت فیزیکی اسیب دیده است که این اسیب دیدگی می تواند دلایل گوناگونی از جمله :ضربه خوردن ، تکان دادن هارد بلافاصله پس از جدا کردن از دستگاه ، فرسایش هارد یا به اصطلاح پیری سکتور و… داشته باشد.

این نوع اسیب ها (اسیب Physical )معمولا غیر قابل بازیابی اطلاعات بودند اما امروزه با با دستگاه ها و تکنولوژی های جدیدتر این مرکز توانسته اطلاعات را تا حدی (بستگی به وضعیت هارد ) ریکاوری کند و هارددیسک شما را اگر ارزش تعمیر داشته باشد تعمیر کند .

نشانه های ایجاد بد سکتور چیست؟

صفحه ابی یا صفحه مرگ.
کند شدن سیستم.
غیر عادی شدن سیستم.
بوت نشدن و بالا نیامدن سیستم.
هنگ و قفل کردن مکرر سیستم.
از کار افتادن و توقف مکرر مخصوصا زمانی که سیستم در حال بوت شدن می باشد.
پیغام های خطایی که معمولا به صورت مکرر می ایند و دستورات تکراری می دهند.
اسامی فایل ها و فولدرها که تغییر کرده و به صورت کد هایی در امده است.
ناپدید شدن فایل ها و فولدر ها و حتی در بعضی از مواقع ناپدید شدن درایو موجود روی هارد.
توقف طولانی برای باز کردن فایل ها یا فولدر ها.
بی صدا بودن هارد در مواقعی که دستور باز کردن فایل یا فولدر هارا داده ایم.
صداهایی ک جزو صداهای معمول هارد نیست (مثل صدای ساییدگی ، کلیک و… که میتواند از جمله بارز ترین نشانه ی بد سکتوری هارد باشد).



انواع بدسکتور

می‌توان گفت هر دو مدل هارد موجود در بازار (هارد رایج مغناطیسی و مدل‌ جدید سالید درایو Solid state drive) می‌توانند بدسکتور داشته باشند. دو نوع بد‌سکتور وجود دارد، بدسکتور نوع اول ناشی از صدمات فیزیکی است که قابل ترمیم نیست و بدسکتور نوع دوم بر اساس اشکالات نرم‌افزاری ایجاد می‌شود که قابل ترمیم نیز است.
همانطور که گفته شد دو نوع بد‌سکتور وجود دارد که از آنها با نام‌های فیزیکی و نرم‌افزاری و یا به عبارت دیگر سخت و نرم یاد می‌شود. بدسکتور فیزیکی و یا سخت به کلاستوری از فضای هارددیسک گفته می‌شود که به صورت فیزیکی صدمه دیده است. ممکن است هد هارددیسک با سطح هارد اتصال برقرار کرده و هارد صدمه دیده باشد، نفود گرد و غبار نیز به داخل هارد می‌تواند منجر به بدسکتور شود، ممکن است فلش مموری سالید درایو فرسوده شده و دچار بدسکتور شود و یا اینکه صدمات فیزیکی باعث بدسکتور این مدل هارد جدید گردد. بدسکتور سخت قابل ترمیم نیست.



بدسکتور نرم‌ افزاری به کلاستوری از فضای هارددیسک گفته می‌شود که دچار مشکلات نرم‌افزار ی شده و به درستی کار نمی‌کند. سیستم‌عامل برای خواندن اطلاعات از روی سکتور خراب تلاش می‌کند اما با عدم تطابق اطلاعات (Error-correcting Code) مواجه می‌شود. این سکتور ممکن است به عنوان سکتور خراب و یا همان بدسکتور علامت‌گذاری شود اما با نوشتن مجدد اطلاعات خالی بر روی سکتور خراب، بدسکتور از بین می‌رود، در گذشته از روش Low Level Format نیز برای اینکار استفاده می‌شد. ابراز چک دیسک ویندوز (Windows Check Disk) نیز می‌تواند بدسکتور‌های نرم‌افزاری را ترمیم کند.

دلایل ایجاد بدسکتور سخت افزاری

ممکن است هارد‌دیسک شما از کارخانه با بدسکتور خارج شده باشد. این روزها روش‌های مدرن تولید محصولات بی‌نقص نیستند و می‌توان در هر محصول تولیدی اشکلاتی را مشاهده کرد. به همین دلیل است که سالید درایو نیز گاهی اوقات، با بلوک‌های خراب به بازار عرضه می‌شود.

سالید درایو همچنین ممکن است نهایتا بر اثر استفاده زیاد و نوشته شدن اطلاعات دچار بدسکتور شود، این بدسکتورها مجدد در قسمت مازاد حافظه هارد جایگذاری می‌شوند. زمانی که حافظه مازاد سالید درایو پر شد، بدسکتورهای ایجاد شده به قسمت اصلی هارد منتقل خواهند شد و در نتیجه از میزان فضای آزاد هارد کاسته خواهد شد.

هارد مغناطیسی رایج در بازار نیز بر اثر ضربات فیزیکی دچار بدسکتور می‌شوند. ممکن است هارد در هنگام تولید در کارخانه دچار بدسکتور شده باشد و یا مانند سالید درایو بر اثر استفاده زیاد و نوشته شدن اطلاعات دچار بدسکتور شود، افتادن هارد نیز باعث اتصال هد با سطح هارد شده و می‌تواند از دلایل ایجاد بدسکتور باشد.



همانطور که در ابتدا نیز گفته شد ورود هوا و گرد و غبار به داخل محیط هارد نیز می‌تواند باعث ایجاد بدسکتور شود، در مجموع می‌توان گفت عوامل زیادی در خرابی سکتورهای هارد مغناطیسی دخیل است.

دلایل ایجاد بدسکتور نرم‌افزاری

بدسکتور‌هایی که بوسیله مشکلات نرم‌افزاری ایجاد می‌شوند را بدسکتور نرم‌افزاری می‌نامند. برای مثال اگر کامپیوتر شما به صورت ناگهانی بر اثر قطعی برق خاموش شود، احتمال اینکه هارد شما در زمان نوشتن اطلاعات خاموش شده باشد زیاد است. در بعضی موارد نیز ممکن است اطلاعات خوانده شده تطابق نداشته باشند که این امر نیز باعث ایجاد بدسکتور می‌شود.از طرف دیگر ویروس‌ها و سایر بدافزارهای مخرب هم ممکن است باعث ایجاد بدسکتور‌های نرم‌افزاری شوند.

از بین رفتن اطلاعات و از کارافتادن هارد

حتی اگر هارد دیسک شما درست کار می‌کند، باز هم امکان ایجاد بدسکتور و از بین رفتن نرم‌افزار های شما وجود دارد. به همین دلیل است که شما باید همیشه از اطلاعات مهم خود نسخه پشتیبان تهیه کنید.

زمانی که کامپیوتر شما بدسکتور را شناسایی می‌کند، آنرا به عنوان سکتور خراب علامت گذاری کرده و در آینده این سکتور را نادیده خواهد گرفت. اطلاعات این سکتور خراب به سکتور جدیدی تخصیص داده می‌شود تا خواندن و نوشتن اطلاعات مربوط به این سکتور به مکان دیگری منتقل شود.

با نرم افزارهای شناسایی مشکلات هارد دست نظیر CrystalDiskInfo می‌توانید این سکتور‌های خراب را مشخص نمایید. اگر اطلاعات مهم شما بر روی سکتور خراب ذخیره شده باشد، احتمال از دست دادن این اطلاعات وجود دارد. البته وجود چند سکتور خراب به معنای خرابی کامل هارد شما نمی‌باشد. اما زیاد شدن میزان بدسکتور‌های هارد می‌تواند به معنای این باشد که هارد شما در آستانه خرابی است.

چگونه بدسکتورها را شناسایی و تعمیر کنیم؟

ابزار شناسایی و تعمیر بدسکتور که به نام chkdsk شناخته می‌شود، داخل سیستم‌عامل ویندوز وجود دارد، این ابزار هارد دیسک شما را برای شناسایی بدسکتور اسکن کرده و سکتور‌هایی که به صورت سخت‌افزاری خراب شده‌اند را علامت گذاری کرده و سکتورهایی که مشکلات نرم‌افزاری دارند را تعمیر می‌کند.


سیستم‌عامل ویندوز در صورتی که به مشکلی با هارد دیسک برخورد کند، به صورت اتوماتیک در هنگام بالا آمدن کامپیوتر آن را اسکن می‌کند. البته شما هر زمان که تمایل داشتید می‌توانید برنامه تعمیر و شناسایی بدسکتور را با تایپ chsdsk در منوی Run ویندوز فراخوانی کنید. سیستم‌عامل‌های دیگر نظیر لینوکس و OS X نیز ابزار‌های مخصوص به خود را برای شناسایی و تعمیر بدسکتورها دارند.

می‌توان گفت بدسکتور یکی از مشکلات لاینفک هارد است و در نتیجه اگر هارد شما دچار بدسکتور شد، نگران نباشید. در نظر داشته باشید که همیشه از اطلاعات مهم خود پشتیبان تهیه کنید تا در صورت مواجه شدن با بدسکتور، اطلاعات مهم خود را از دست ندهید و اگر متوجه شدید که بدسکتورهای موجود بر روی هارد شما سریعا رو به افزایش است احتمال خرابی کامل هارد شما وجود دارد.



پیشگیری از بدسکتور :


خنک نگه داشتن کامپیوتر و عاری نگه داشتن کامپیوتر از هرگونه گرد و خاک.
دقت در انتخاب سخت افزار.
کابل دیتای متصل به کامپیوتر خود را تا حد امکان کوتاه در نظر بگیرید.
در هنگام جابه جایی کامپیوتر ، با دقت این کار را انجام دهید.
از انتی ویروس مناسب جهت جلوگیری از نفوذ ویروس ها به داخل کامپیوتر استفاده کنید.
از خاموش بودن کامپیوتر خود اطلاع حاصل کنید و ان را به درستی خاموش کنید.


منبع: http://www.sayandownload.ir/%d8%a8%d8%af-%d8%b3%da%a9%d8%aa%d9%88%d8%b1-%d9%87%d8%a7%d8%b1%d8%af-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa/
 
بالا