- ارسالها
- 1,223
- امتیاز
- 4,992
- نام مرکز سمپاد
- فرزانگان
- شهر
- bnb
- سال فارغ التحصیلی
- 1394
- رشته دانشگاه
- پزشکی سمنان
مدرکمحوری یا مدرکگرایی معضلی است عبارت از بیتوجهی به افراد خلاق، نوآور و کارآفرین و توجه به مدرک و استخدام دولتی، که این روند در مقابل مهارت محوری و کارمحوری قرار میگیرد. مدرکگرایی یکی از ابعاد افزایش معضل بیکاری در برخی از کشورها میباشد.عبور از مدرکگرایی، نیازمند یک فرهنگ و بسترسازی بر اساس بهبود و تصحیح قوانین و مقررات است.
طبق آخرین گزارشها، ایران ۵ برابر کشورهای پیشرفته دنیا دانشگاه دارد. در واقع در ایران ۲ هزار و ۶۴۰ دانشگاه وجود دارد در حالی که دو کشور پرجمعیت آسیایی یعنی چین و هند در ردههای پایینتری قرار دارند.
روزنامه وقایع اتفاقیه نوشت: بر این اساس چین تنها ۲ هزار و ۴۸۱ و هند هزار و ۶۲۰ دانشگاه دایر کرده است. گزارش مؤسسه اسپانیایی «CISC» نشان میدهد تعداد دانشگاهها در اغلب کشورهای پیشرفته جهان زیر ۵۰۰ دانشگاه است؛ به طوری که آلمان ۴۱۲، انگلیس ۲۹۱، کانادا ۳۲۹، ایتالیا ۲۳۶ و هلند ۴۲۳ دانشگاه دارد. این تعداد دانشگاه در ایران حدود ۵ هزار میلیارد تومان از بودجه کل کشور را میبلعد و نزدیک به ۵۰ درصد از جمعیت بیکار کشور را تولید میکند. علاوه بر این بر اساس اعلام سازمان سنجش آموزش کشور در سال ۸۰، حدود دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در کنکور شرکت کردهاند که این جمعیت به ۸۰۰ هزار نفر در سال ۹۵ کاهش یافته است؛ این در حالی است که برخی کشورهای اروپایی نظیر نروژ، سوئد، دانمارک، فنلاند و... کمتر از صد دانشگاه باکیفیت تأسیس کردهاند. در همین راستا اگر حوزههای علمیه را هم به لیست دانشگاههای ایران اضافه کنیم میتوان گفت ایران بزرگترین تولیدکننده مدرک تحصیلی است.
نظر شما در این باره چیه؟
طبق مطالعات شما میشه گفت ایران پایتخت مدرک گرایی هست تو دنیا؟
اگه اره.چرا؟
چه تاثیراتی داره؟
این پدیده خوبه یا بد؟
چه کارهایی میشه برای مقابله باهاش انجام داد؟
مشاهدات واستدلال های شما از این موضوع چیه؟