من
درک نمیکنم یعنی منظورت اینه مثلا دانش آموزانی که تو شهر های تاپ و از گروه های مرفه هستن و رتبه کشوری کنکورشون بهتره لزوما عملکرد بهتری تو دانشگاه دارن؟
فرایند کنکور همونطور که میدونید اصلا شایسته گزین نیست. یعنی واقعا از رو رتبه کنکور نمیشه گفت که چه کسی ظرفیت های بیشتری داره.
سهمیه بندی مناطق حداقل تو سیستمِ اشتباهِ کنکور یه فرصتی برای افراد محروم میده که بتونن شرایط مناسبِ نشون دادن ظرفیت هاشون رو داشته باشن.
منظورم اینه که با این سیستم اشتباه کنکور، مطمئنا سود خیلی بیشتری به قشر مرفه و پولدار جامعه میرسه.
امکانات و معلم و منابع به کنار.
برای همین "تلاش" هم که میگن باید وضعیت خوبی وجود داشته باشه که میسر شه.
یه نفر از خانواده میلیاردر تو یه شهر بزرگ و خفن بدون شک خیلی راحت تر میتونه تلاش کنه تا یه نفر از خانواده ضعیف و شهر کوچیک.
فکر میکنم فکر میکنی "رتبه کشوری کنکور نشون میده که چه کسی لیاقت بیشتری برای دانشگاه داره" و این به این معنیه که "رتبه کشوری بهتر=عملکرد بهتر تو دانشگاه"! و خب هیچ دلیلی نداره که اینطور باشه!
من محیط دانشگاه رو ندیدم ولی حداقل هیچ کس رو ندیدم که از تفاوت چشمگیر کنکور و دانشگاه نگه!
(سیستم کنکور جوریه که فقط با امکانات+تلاش(به معنای خرخونی.) میشه به نتیجه رسید. که اون تلاش هم در گرو شرایط مناسبه! ولی فکر نمیکنم سیستم دانشگاه اینقدر مسخره باشه. یعنی واقعا تو دانشگاه از روی "عملکرد" میشه تشخیص داد کی از کدوم منطقه ست؟)
کل متنتو نخوندم فقط اولشو خوندم که گفتی دانش آموزایی که تو شهرای تاپ هستن و از گروه مرفهو خوندم..پس راجع به همین جملت مینویسم فقط...
سوالم اینه هر کس تو کلان شهره مرفهه؟؟سوال دومم اینه چی باعث شده این تصور بوجود بیاد که دانش آموزان منطقه سه از امکانات خیلییی کمتری نسبت به شهری مثل مشهد(مشهدو مثال میزنم چون دارم توش درس میخونم)که منطقه یک هست دارن...ما میرفتیم کلاس کنکور ۸۰ درصد دانش آموزای کلاس از تربت جام و حیدریه و قوچان و شاندیز و طرقبه بودن..از تمام امکانات آموزشی که ما داشتیم(بعضا بیشتر چون خانوده هاشون مرفه بودن)بهره مند بودن و صد برابر بهتر...اینا از امکانات منطقه سه هم بهره مند بودن و من بدبخت هممنطقه یک...
منطقه یک شامل تهران مشهد اصفهان تبریز و شیراز میشه..ولی سوال من اینه که ایا این شهرها امکانات آموزشی برابر دارن؟؟؟
به عنوان فردی که تو مشهد زندگی کرده میگم..تو این شهر دریغ از یک دبیر شیمی خوب که چیزی بارش باشه..واقعا مشهد تو زیست و شیمی ضعف داره..حتی گرون ترین دبیراش تو مسائل ساده میمونن گاهی...حالا آیا این شهر با شهری مثل تهران قابل مقایست که بهترین مشاوران و دبیرانو تو خودش جا داده؟؟شهری که دبیراش تمام مولف کتاب های معروف کمک آموزشی هستن...این که از امکانات بسیار افتضاح مشهد..بماند که ما در رده بندی کنار دوستانی از تهران و شیراز و تبریز با دبیران عالی قرار میگیریم..بماند که دریغ از یکمشاور خوب..
وجود کم ترین تک رقمی از شهر مشهد(در ۷ سال اخیر)به خوبی گواه اینه که مشهد دبیر و مشاور خوب نداره و سیستم آموزشیش نسبت به تبریز و تهران افتضاحه..الان این شد عدالت در منطقه..اینجا میرسیم به حرف مطهری
میگین مرفهین بیشتر بهره مندن؟؟مرفهین در تماممناطق ایران وجود دارن..در تمام جهان مرفهین از امکانات بیشتری برخوردارن نسبت به قشر ضعیف و متوسط..ایا این مشکلو باید با این سهمیه بندی ناعادلانه برطرف کرد؟؟
در آمریکا هم یک خانواده متوسط و یا ضعیف نمیتونن بچشونو بفرستن استنفورد درس بخونه..پس سیستم آمریکا هم به این صورت باشه که بچه های مرفهو آخرین اویتش در نظر بگیره یا ظرفیت دانشگاهو برای این افراد کم کنه؟؟؟
مرفهان در تمام جهان پیشتازن تو زندگی..کشور های دیگه این مشکلو حور دیگه حل کردن..شاید همنتونستن..نمیدونم..
سیستم آموزشی از پای بست ویران است..سهمیه مناطق همجزوش میشه..ولی سهمیه ایثارگران و هیئت علمی به حدی ناعادلانه و وحشیانه هست که بد بودن و ناعادلانه بودن سهمیه مناطق به چشم نمیاد اصلا..به قول چند تا پست بالاتر دانشگاه مسوول جبران تفاوت مدارس نیست..