جلب دانش آموزان به کلاس های فوق

  • شروع کننده موضوع
  • #1

Reihaneh.M

ریحـــانه...
ارسال‌ها
106
امتیاز
456
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
1387
سلام. من یه مشکلی داشتم که گفتم شاید معلمین و دبیران سمپادی یا حتی دانش آموزان بتونن تو این مشکل کمکم کنن.
حقیقت اینه که من چندجا کار میکنم و یکی از کلاس های یکی از مدرسه ها، کلاس فوق برنامه است و نمره نداره. واسه همین بچه ها خیلی جدی اش نمیگیرن؛ همش کلاسو شلوغ میکنن مسخره بازی درمیارن، دیر میان سرکلاس، تکلیفارو نمی نویسن.
مدیر مدرسه یه فکری کرد گفت بذار یه بخشی از نمراتو به این کلاس فوق برنامه اختصاص بدیم بلکه بچه ها جدی بگیرن. اما ضریبش پایینه و ی بخش خیلی کوچیک و غیرضروری ایه. واسه همین چندان فایده ای نداشته و بچه ها همچنان مثل قبلن و اگه نمره کم بیارن ب پای معلم میوفتن. ما هم چون کلاس، ی کلاس فوقه، نمره رو بهشون میدیم.
اما مهم اینه که بچه ها نفع کافی رو نمیبرن و کسانی هم که دلشون میخواد سرکلاس گوش کنن ب خاطر اونای دیگه اسیر میشن.
حالا من یه راه حل میخوام. چجوری اهمیت کلاسا رو ب بچه ها نشون بدیم؟
 
  • شروع کننده موضوع
  • #2

Reihaneh.M

ریحـــانه...
ارسال‌ها
106
امتیاز
456
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
1387
لطفا اگه فکر یا ایده ای دارین بگین.
ما خودمون چندبار از خود بچه ها نظر سنجی کردیم. اونایی که براشون مهم نبود که اصلا جواب ندادن اما بقیه که براشون مهم بود یه جیزایی مینوشتن، ماهمه رو اجرایی کردیم جواب نداد. یه راه حل خوب سراغ ندارین؟
 
ارسال‌ها
813
امتیاز
9,068
نام مرکز سمپاد
شهید رجایی
شهر
اسلامشهر
سال فارغ التحصیلی
1400
اگر بگید که چه کلاسی هست ممکنه بهتر بشه کمکتون کرد.
ولی به هر حال یکی از چیز هایی که معمولا جواب میده برگزاری مسابقه تو رشته ی مربوطه و تعیین جوایز درست و حسابیه .
و اگر میبینید که بیشتر از نصف کلاس به کلاس و مباحثش اهمیت میدن بچه ها رو آزاد بزارید تا هر کی نمیخواد بره حیاط
 
  • شروع کننده موضوع
  • #4

Reihaneh.M

ریحـــانه...
ارسال‌ها
106
امتیاز
456
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
1387
اگر بگید که چه کلاسی هست ممکنه بهتر بشه کمکتون کرد.
ولی به هر حال یکی از چیز هایی که معمولا جواب میده برگزاری مسابقه تو رشته ی مربوطه و تعیین جوایز درست و حسابیه .
و اگر میبینید که بیشتر از نصف کلاس به کلاس و مباحثش اهمیت میدن بچه ها رو آزاد بزارید تا هر کی نمیخواد بره حیاط
سلام.
کلاس پژوهشی فیزیک و کلاس دینی_تاریخی ــه.
 

shgh.tv

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
497
امتیاز
4,850
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
شهرکرد
سال فارغ التحصیلی
98
سلام. من یه مشکلی داشتم که گفتم شاید معلمین و دبیران سمپادی یا حتی دانش آموزان بتونن تو این مشکل کمکم کنن.
حقیقت اینه که من چندجا کار میکنم و یکی از کلاس های یکی از مدرسه ها، کلاس فوق برنامه است و نمره نداره. واسه همین بچه ها خیلی جدی اش نمیگیرن؛ همش کلاسو شلوغ میکنن مسخره بازی درمیارن، دیر میان سرکلاس، تکلیفارو نمی نویسن.
مدیر مدرسه یه فکری کرد گفت بذار یه بخشی از نمراتو به این کلاس فوق برنامه اختصاص بدیم بلکه بچه ها جدی بگیرن. اما ضریبش پایینه و ی بخش خیلی کوچیک و غیرضروری ایه. واسه همین چندان فایده ای نداشته و بچه ها همچنان مثل قبلن و اگه نمره کم بیارن ب پای معلم میوفتن. ما هم چون کلاس، ی کلاس فوقه، نمره رو بهشون میدیم.
اما مهم اینه که بچه ها نفع کافی رو نمیبرن و کسانی هم که دلشون میخواد سرکلاس گوش کنن ب خاطر اونای دیگه اسیر میشن.
حالا من یه راه حل میخوام. چجوری اهمیت کلاسا رو ب بچه ها نشون بدیم؟
ب نظرم بگین ک این کلاسا واس چ مدرسه ایه؟ (سمپاد عادی...)
و اینکه کلاس چندم؟
و موضوع کلاس چیه؟
اینکه منطقن بدرد بخور هست یا ن مثلا اگه با بچه ها درباره آرمان های انقلاب و سیاست های دشمن برای انحراف جوانان ما صحبت میکنید ک هیچچی اصن کنسلش کنید اگه ب نظر بچه ها مفید نباشه توقعی نداشته باشین مسلما اونا دوس ندارن ی تایمی رو بشینن سر کلاسی ک بدرد نمیخوره و لازم هم نیست و میخوان تو اون تایم کار بهتری انجام بدن ولی اگه واقعن مفیده و میشه ی نتیجه خوب ازش گرفت
خب ب نظر من
اول بیاین ب بچه ها القا کنید ک این مطالب واسشون مفیده دربارش صحبت کنید باشون ی حس نیاز و یا اشتیاق بوجود بیارین تا خودشون با اراده خودشون بشینن سر این کلاس (اگه واقعا مفید باشن ک جواب میده بچه ها خودشون جذب میشن اگه ن ک توقعی نداشته باشین) اگه بچه ها بفهمن ک این کلاسه مفیده میدونن ک ارزش وقت گذاشتن و گوش دادن و همکاری رو داره و این کارو میکنن
از مشاور مدرسه کمک بگیرین ک بچه‌ها رو متقاعد کنه
از نمره اصلا استفاده نکنید نتیجه عکس میده حداقل تو مدرسه ما ک اینطور بوده تازه اینجوری ارزش اون کار و آموزشو کاملا پایین میارین حتی اگه مفید هم باشه هدف تغیر میکنه ب جای یاد گرفتن و به کار بردن میشه نمره گرفتن مثل درسی ک فقط شب امتحان حفظ میشه و روز امتحان فراموش میشه
و اینک شما باید اینو درک کنین ک اینا بچه ن و نوجوونن شیطنتشون طبیعیه و باشون را بیاین و تا حدی میدون بدین بشون توقع نداشته باشین صم بکم عمی بشینن سر کلاس و طوری ک شما میخواین رفتار کنن
معلم یا کارشناسی ک سر کلاسه باید اولا خودش محترمانه و با وقار و سنگین و قاطع و البته مهربون رفتار کنه طوری ک دانشاموزام بش احترام بذارن و دوسش داشته باشن هی عصبانی نشه و دعوا نکنه چون خودشو کوچیک میکنه و روشون تو رو هم باز میشه و بچه ها سوارش میشن و ازش بدشون میاد و جبهه میگیرن اینکه تا جایی ک بچه ها پاشونو از حد فراتر نذاشتن باشون همراهی کنه بگه بخنده بذاره هرکاری میخوان بکنن اگه زیاده روی کردن سنگین رفتار کنه طوری ک بفهمن ناراحته محترمانه و منطقی باشون صحبت کنه طوری ک خجالت بکشن دعوا فایده نداره سر کلاس ی وقتی تعین کنه برای استراحت و سر ساعت خوشقولانه درسو تموم کنه و ی تایمی هم مشخص کنه واس درس و قاطعانه سر ساعت درسو شروع کنه اگه همش مجبورشون کنید و سخت بگیرین و کلاس خشک باشه جبهه میگیرن و مقاومت میکنن
اجبار اصلا نکنید نتیجه عکس میده
اگ واقعن هدف شما یاد گرفتن و استفاده دانش آموزاست ک نباید اجبار کنید بچه هارو آزادشون بذارین واس هرکی مفید باشه و دوست داشته باشه میاد و استفاده هم میبره و اجبار هم نمیخواد هرکی دوست نداشته باشه نمیاد اگه بزور باشه ک ب هیچ دردی نمی خوره و هیچ استفاده ای نمیبرن و ب اون هدف اصلی نمی رسه بذارین هرکاری دوست دارن بکنن با مدیر و معاونا هماهنگ کنین برن بیرون یا هر کاری میخوان انجام بدن و اگه بعدا خوستن شرکت کنن ممانعت نکنین و راشون بدین
طوری رفتار کنین ک شما خیرشونو میخواین چیزی رو نمیخواین اجبار کنین(و واقعا هم اجبار نکنید) باید حس کنن با اونا از ی جناحین و مقابلشون نیستین معمولا دانش آموزا و کادر مدرسه دو جناح ضد همن
و اینک چیز فوق برنامه خب ممکنه یکی خوشش نیاد یکی بیاد و شما باید درک کنین ک یکی شاید این مطالبو دوس نداره و مجبور نکنید سلیقه ها متنوعه و اگه ب نظر شما و ی عده از دانشآموزا این کلاسا خوبن دلیل نمیشه ک همه همین نظرو داشته باشن خود درسای مدرسه هم بعضیا بدشون میاد و مجبوری میخونن و شما ک میخواین ی چیز جدید اضافه کنید کاملا طبیعیه ک ی عده نپذیرن
ب هر حال شما از دید ی معلم نگاه میکنید و توقع دارین و طرز فکرتون با بچه ها فرق میکنه ولی از دید ی دانش آموز نگا کنین ک چ حسی ب اون کلاس داره و خودتونو بذارین جای اون و سعی کنین درکش کنین
و استفاده از روشای مختلف آموزشی از طریق پاورپوینت فیلم و... جواب میده
بحثای جذاب
با مسابقه هم ک ایشون گفت موافقم
 

Zeinab04

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
622
امتیاز
3,505
نام مرکز سمپاد
فرزانگان ۷
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
1401
دانشگاه
امیرکبیر
رشته دانشگاه
مهندسی پزشکی
  • شروع کننده موضوع
  • #7

Reihaneh.M

ریحـــانه...
ارسال‌ها
106
امتیاز
456
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
1387
سلام. بابت همه ی نظرات ممنونم. به سوالاتتون جواب میدم بلکه واقعا نتیجه بده و ان شاءالله به کمک شما دوستان عزیز بتونم به هدف برسم و بچه های تشنه ی علم رو تاحدی سیراب کنم.
ب نظرم بگین ک این کلاسا واس چ مدرسه ایه؟ (سمپاد عادی...)
سمپاده. البته تو مدرسه ی عادی هم شبیهش برگزار میشه که اونجا وضع بهتره اما نه خیلی.
و اینکه کلاس چندم؟
هشتم و نهم
و موضوع کلاس چیه؟
کلاس پژوهشی فیزیکمون که واضحه. اسمش روشه،پژوهش! پس بچه ها گروه میشن و رو سوالشون و پروژشون کار میکنن و من خودم چندتا از جلسه ها رو درس میدم(درسی که یه ربطی به اکثر موضوعات انتخاب شده توسط گروه ها داشته باشه، مثلا الان یه جلسه راجع به مغناطیس درس دادم، یه جلسه حرارت و ترمودینامیک بود، احتمالا دو جلسه رو هم میذارم واسه مکانیک که تقریبا همه موضوعات بچه ها رو پوشش بده)

کلاس های دینی مون هم انتخابی بوده. یعنی بچه ها از بین چندتا کلاس یه تعدادیشون کلاس منو انتخاب کردن(دینی_تاریخی)
راجع به انقلاب و سیاست نیست چون به نظرم اینا اصلا دغدغه ی اصلی ی بچه ی نوجوون نیست و براش ذره ای جذابیت نداره. ما میایم از وضعیت قبل اسلام شروع میکنیم و جلو میریم به اسلام میرسیم و یکم جلو تر رو هم میریم و همه ی این زمان ها رو مقایسه میکنیم،عامل نواقصشونو میگیم و خب همه ی اینا با بحث های بچه ها جلو میره اما معلم وظیفه داره بحث های کلاسو کنترل کنه وگرنه خیلی ب حاشیه کشیده میشه. این کلاسمون، مال هشتمه.

برای نهم کلاس مون کلاس پایه ایِ معرفت شناسیه. که چون یکم سخته (والبته برا بچه ها جالبه و اکثریت دوست دارن این کلاسو) بحث خیلی توش صورت میگیره و خیلی ب حاشیه کشیده میشه. بعد این بحثا اکثرا بین 5 نفر از بچه های پیگیر و باهوش کلاس صورت میگیره و بقیه فقط شلوغ میکنن و اون 5 نفر رو هم ب جاهای دیگه میکشونن.
هرجلسه این بچه های شیطونمون میان اصرار میکنن ک ب جای درس بریم حیاط.
ی دفه بردمشون بازی کردن ساعت کلاسو.
ی بار دیگه هم بردم ولی گفتم که "کلاسمون" تو حیاط تشکیل میشه،

اما نتیجه نمیده تازه تو حیاط بدترم میشه. بعد خیلیا تکلیفا رو نمینویسن، اصلا براشون مهم نیس، سرکلاس از درسای دیگه میخونن و میپرسن، جوک میگن کلاسو ب هم میریزن. من بیشتر مشکلم با زمانه. این همه وقتی که هدر میره باعث میشه آخر سال بچه ها ب این نتیجه برسن ک کلاس براشون هیچ فایده ای نداشته
و بعضی بچه ها واقعا دوست دارن یادبگیرن و حیفن. اونا هم بااین اوضاع از دست بقیه بچه های شیطون کلافه شدن
ایا سر کلاس بچه ها رو برا اینکه اهمیت نمیدن سرزنش میکنن؟اینطوری بچه ها بدتر لج میکنن
نه اصلا، خیلی باهاشون راه میام، برای تدریس از روش های مختلف استفاده میکنم. قطعا اگه یه سری از بچه ها نبودن، کلاس بهتر جلو میرفت چون بعضیاشون معلومه دوست دارن و جذب میشن.
بحث بزارین براشون.ببینید خودشون چه موضوعاتی براشون مهم تره
کنجکاوی ذهنشون رو تحریک کنید
اتفاقا از این روش زیاد استفاده میکنم. ولی باید بحث ی ربطی ب موضوع کلاسم داشته باشه دیگه نه؟ خودشون تصمیم گرفتن بیان سر این کلاس.
با اینحال واقعا بحث کردن تو کلاس من آزاده و عیبی نداره ولی همونطور ک گفتم بحث کردن هم بدبختیای خودشو داره(مثل جوگیر شدن بچه ها و داد زدن سرکلاس، دعوا شدن، ب حاشیه کشیده شدن، عوض شدن موضوع، عدم همکاری بعضی بچه ها و...)
 

Zeinab04

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
622
امتیاز
3,505
نام مرکز سمپاد
فرزانگان ۷
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
1401
دانشگاه
امیرکبیر
رشته دانشگاه
مهندسی پزشکی
در این شرایط ، من بین بچه ها فرق می ذارم
ازونجایی ک هشتم نهمن ته دلشون قلقلکشون میاد ولی لوس بازی تلقی می کنن
شما اصلا یه مدت اهمیت ندید
بعد به نظر من یه سناریو تهیه کنین
با واحد پژوهشی هماهنگ کنین ، یه آزمون تحلیلی از مباحث گفته شده تو کلاس بگیرید ، تحلیلای منطقی و طبق اصول و گفته های کلاس رو ، یه اردویی جایی ببرین. مثلا موزه علوم . خیلی برای بچه ها جذابه
و اینکه دانش اموزا همیشه تشنه اردوعن عمدتا و می خوان از مدرسه فرار کنن
از اونجایی که اونا هنوز بچن و لجباز تا حدی ، ممکنه تلاشی برای کسب نمره نکنن ، برای همین میایم و از روش تنبیه استفاده می کنیم
شما با دبیر علوم هماهنگ کنید ، برای مباحثی که تدریس کردید ، از بچه هایی که نخوندن ازمون بگیره و تاثیر مستقیم بده نمرشو.. ولی معلم علوم قرار نیست اینکاروکنه
دانش اموز ک فک می کنه بدبخت شده ، تو فکر جبرانع و میره ب پای معلم فیزیکش میفته
بعد اون معلم فیزیک هم شرط می زاره که شما از عملکرد کلاسی اش طی ی سری جلسات محدود راضی باشید
. بعد ۴ تا ۵ جلسه دانش اموز راه میاد باهاتون
 
بالا