هشت اشتباه رایج در تخته نرد که بهتره ازشون اجتناب کنیم:
یک. مهرههاتون رو دفن نکنید!
زمانی که شما مهرههاتون رو به خانهای عمقی خونهتون سرازیر میکنید، دیگه مهرهای براتون باقی نمیمونه تا در ادامهی بازی بتونید حرکتشون بدید. به این کار میگن شما مهرههاتون رو دفن کردید و باعث میشه انعطافتون رو در بازی از دست بدید. به علاوه اینکه شما احتمالا در انتهای بازی مجبور بشید راهکار تدافعی اتخاذ کنید و ناچار شید مهرههاتونو فشرده کنید، پس بهتره حداقل در ابتدا و اواسط بازی از این کار چشمپوشی کنید. شما فقط ۱۵ تا مهره دارید، پس از تک تکشون حداکثر استفاده رو ببرید.
دو. اگر احساس میکنید در رقابت از حریف عقب هستید، مهرههاتون رو فرار ندید!
اصطلاحی در تختهنردهای آنلاین هست به نام pip count و بازیکنی که پیپ کمتری داره در رقابت از حریفش جلوتره. اگه در رقابت جلو هستید، بهترین کار اینه که از زده شدن مهرهتون توسط حریف دوری کنید و مهرههاتونو سریع و سلامت به خونه برسونید. ولی اگه عقب هستید، باید تلاش کنید مهرههای حریف رو شکار کنید، چون در غیر این صورت باختتون اجتناب ناپذیر خواهد بود.
به عنوان مثال در تصویر زیر وقتی تاس ۵-۶ برای سفید اومد، اگه بخواد مهرهش رو فراری بده، کماکان ۱۵ پیپ عقب میمونه و شانس اینکه ببازه بسیار بالاست. بهترین کار اینه که تلاش کنه سد خودشو در خونهش بسازه و اون مهره رو همونجا نگه داره تا شاید موقعیتی برای تصاحب مهرهی حریف پیدا کنه.
سه. بیش از حد تدافعی بازی نکنید، ریسک کنید و مهره هاتون رو گسترش بدید!
سعی کنید کمی مهرههاتون رو پخشتر کنید تا در حرکات بعدی بتونید ساختارهای مختلفی رو تشکیل بدید و اینطوری روند بازی رو برای خودتون تسهیل کنید؛ به ویژه اگه حریفتون هنوز در خونهش ساختاری رو تشکیل نداده و ۳ یا ۴ خان باز داره.
به عنوان مثال در حالت پایین، مبتدیها همیشه تاس ۳-۴ رو اینطوری بازی میکنن که این زیادی محافظهکارانهست.
حرکت پیشنهادی، ۱۳ به ۹ و ۱۳ به ۱۰ هستش. خودِ من معمولا از ۲۴ به ۲۰ و ۱۳ به ۱۰ استفاده میکنم.
حریف هیچ دایرکت هیتی نداره و حتی اگر هم موفق بشه در حرکت بعدی مهرهتون رو بزنه، باز هم شما وضعیت مناسبتری دارید چون مهرههاتون در حال گسترشن. اگه سریع نتونید مهرههاتون رو گسترش بدید، در نهایت گرفتار میشید چون هم قادر نخواهید بود حریف رو اسیر نگه دارید، هم نمیتونید مهرههای خودتون رو در حالتی امن فراری بدید وقتی در رقابت پیش هستید.
تخته نرد یک بازی با حمله و دفاع متعادله. باید تشخیص بدید در چه موقعی حمله کنید و در چه موقع حالت دفاعی بگیرید. اگه حریفتون ساختار خونهش به شدت بستهست، باید دفاع کنید و نذارید مهرهتون زده شه، اما اگه خونهش کماکان گسترش نیافتهست، میتونید ریسکی بازی کنید تا به نفع خودتون بازی رو پیش ببرید.
چهار. اسیر نشید!
بهترین راه برای اینکه پشت شش در حریف گرفتار نمونید اینه که یک لنگر مطمئن در خانهای جلویی حریف (۲۱، ۲۰ یا ۱۸) بندازید. مثلا اگه در شروع بازی براتون تاس ۵-۴ اومد، توصیه میشه یکی از مهره های ۲۴ رو به ۲۰ برسونید تا اینطوری شانس ساخت یک لنگر در خان ۲۰ رو در حرکات بعدی افزایش بدید. و حتی اگر حریف اون مهره رو بزنه، چندان ضرر نمیکنید.
پنج- کوه درست نکنید! منعطف بازی کنید.
من بهشون میگم کوه یا تپه ((: ولی در انگلیسی به اینها Candlestick میگن. سعی کنید چنین چیزی تو خونتون نباشه و مهرههاتون رو باز کنید، چون اگه نتونید چندین ساختار برای خودتون بسازید فقط باید به شانس اتکا کنید تا بلکه بتونید از مصیبت خارج بشید!
نکتهی بعدی هم ساختارهای دو مهرهای هستن که بهشون Stripped point میگن. چنین چیزی برای شما میتونه خطرساز باشه. همیشه تلاش کنید ساختارهاتون ۳ یا بیشتر مهره داشته باشن تا دستتون برای ساخت و سازهای پیش رو بازتر شه.
شش. هدفِ مستقیم یا دایرکت شات برای حریفتون نگذارید!
تخته نرد یک بازی ریسینگه، یعنی سرعت در رسوندن مهرهها به جلو حرف اول رو میزنه، به همین دلیل شما باید مهرههای حریفتون رو بزنید تا حریف مجبور بشه مهرهش رو از اول از خونهی شما شروع به حرکت بده. ضمن اینکه وقتی مهرهی حریف رو میزنید، حریف مجبور میشه حداقل نصف تاسی که در دست بعدی براش میاد رو بسوزونه برای اینکه بتونه مهرهی خودش رو آزاد کنه.
به تکمهره تو تخته نرد Blot میگن. اگر بیدقتی کنید و تعداد زیادی بلات غیرضروری به جا بگذارید (به خصوص در سمت مربوط به خودتون در پایین تخته) باعث میشه مهرهتون تمام راه رو برگرده اگر توسط حریف شکار بشه.
هدف مستقیم یعنی با یک تاس بشه اونو زد، یعنی اعداد ۱ تا ۶ برای زدنش کافی باشه؛ اما اگه غیرمستقیم یعنی نیاز به مجموع ۲ تاس برای زدنش باشه، در این حالت احتمال شکار شدنش کمتره.
به عنوان مثال، در وضعیت پایین، براتون تاس ۲-۱ اومد، شما یک تکمهره دارید و فقط کافیه اونو به خونه برسونید اما در حال حاضر تاس مناسبی براتون نیومد و اگه حریف در دست بعدی مهرهتون رو بزنه، کارتون تمومه و بازی رو باختید چون حریف خونهش رو کامل بسته. بهترین حرکت ممکن چیه؟ اینه که بذارید اون تک مهره همونجا باقی بمونه. چرا؟ چون اگر جلو بیاریدش، در مسیر دایرکت هیت قرار میگیره. بهترین حرکت اینه که مهرههای خونهی خودتون رو به جلو حرکت بدید.
هفت. به حریفتون تاس های خوب ندید!
تخته نرد بازیای وابسته به دو تاسه و یک بازیکن اگر میخواد سطح بازیش رو بالا ببره لازمه کمی با قوانین احتمالات در مجموع تاسها آشنا باشه. در کل ۳۶ حالت برای ۲ تاس وجود داره که در تخته، ترتیب تاسها اهمیتی نداره، پس حالتهای متقارن رو کنار میزنیم و به ۲۱ تاس متفاوت میرسیم که احتمال تاسهای نابرابر ۲/۳۶ و احتمال تاسهای یکسان یا دابل، ۱/۳۶ عه. از این دانش میتونید برای حرکات مهرههاتون استفاده کنید.
به عنوان مثال در حالت زیر، شما میخواید مهرهتون رو به خونه ببرید تا بازی رو برنده شید. براتون تاس ۱-۲ میاد، چه حرکتی براتون بهترینه؟
اگه به تکمهرهتون اصلا دست نزنید در این حالت حریف مطابق شکل با ۱۵ حالت از ۳۶ حالت میتونه مهرهتون رو بزنه.
اگر یک خونه یا دو خونه به جلو ببرید چطور؟ در این صورت ۱۴ حالت و ۱۲ حالت از ۳۶ حالت برای حریف احتمال وجود داره که شما رو بزنه.
و در نهایت اگر سه خونه به جلو ببرید، تنها ۱۱ حالت براش باقی میمونه که کمترین احتمال ممکنه. احتمال ۳۰% عه، ولی کماکان شانس شما رو برای پیروزی بیشتر میکنه به نسبت زمانی که مهرهتون رو تکون ندید.
هشت. بیبرنامه بازی نکنید!
در تخته، ۴ استراتژی کلی وجود داره؛
۱- اسیر کردن یا در ساختن (پرایم): در این حالت به عنوان مثال در شکل زیر، شما بازی رو با اسارت مهرههای حریف در یک فایو پرایم یا "پنج در" دارید میبرید. در این حالت، تعداد پیپ یا جلو و عقب بودن در رقابت چندان مهم نیست، مهم اینه نذارید مهرههای حریف در برن. هدفتون هم اینه که شش در بسازید و همچنین مهره هاتون رو به خونه ببرید.
۲- بلیتز: در این حالت شما باید مدام سعی کنید مهره حریف رو بزنید و در همون حین هم خانها رو ببندید. این حالت به شدت برای زمانهایی مناسبه که شما میخواید مارس یا سیاه مارس کنید (یعنی بازی رو با ۲ یا ۳ امتیاز ببرید) و جزو تهاجمیترین حالتهاست. در این حالت شما نیاز به پشتیبانی از مهرههای دیگهتون دارید پس همیشه سعی کنید مهمّاتتون فراهم باشه. اگر به هر علتی حریف از بلیتز جان سالم به در برد و تشکیل لنگر داد، شما میمونید و کلی بلات پخش و پلا که به سرعت باید جمع و جورشون کنید.
۳- ریس یا مسابقه: در وضعیت پایین، شما بازی رو با ریسینگ دارید میبرید. ۱۴ پیپ از حریف جلوترید و نگرانیای ندارید. فقط کافیه مهرههاتونو بیدغدغه به خونه برسونید و البته سعی کنید در خونه مهرههاتون رو پخش کنید تا در خارج کردنشون کارتون ساده بشه.
۴- برخورد یا کانتکت: زمانی که تمام پلنهای قبلی جواب نداد، تنها راه ممکن فقط زدن مهرهای از حریفه تا بازی رو به نفع خودتون برگردونید. در وضعیت پایین، شما یه لنگر در خان ۲۰ دارید، به شدت در ریس از حریف عقبید و باید به طرز وحشتناکی خوششانس باشید تا با استفاده از ریس بتونید بازی رو ببرید. چیکار باید کرد؟ باید لنگرتون رو حفظ کنید و امیدوار باشید تا بلکه بتونید مهرهای از حریف رو شکار کنید. حریفتون در این وضعیت که از شما پیشه طبیعتا از ریس برای پیروزی استفاده میکنه و میخواد باقی مهرههاش رو به خونه ببره، اما اگر بدشانس بود و بلاتی باقی گذاشت، اونجاست که شما میتونید ورق رو برگردونید.