- شروع کننده موضوع
- #1
TOM VF81
مهمان
سلام به همه عزیزان. شاید در این انجمن کسانی باشند که به صورت ویژه به شکاری رهگیر تامکت علاقمند هستند و آن را دنبال میکنند. در این تاپیک سعی میکنم بخش به بخش مطالبی در این زمینه قرار بدم.
رادار اف۱۴ قسمت اول:
جنگنده اف۱۴ تامکت برای مقابله با انواع هدف های هوایی ساخته شده بود. زمانی که هیچ هواپیمای شکاری بویی از پردازش های کامپیوتری نبرده بود، جنگنده اف۱۴ به ۱۵ کامپیوتر مجهز بود. در حقیقت جنگنده اف۱۴ از هر نظری خاص و متفاوت است. چرا که اولین هواپیمایی بود که برای سوار کردن رادار آوگ۹ ساخته شده بود.همچنین جنگنده اف۱۴ پیشگام استفاده از رادار پالس داپلر بود.در آن زمان همه هواپیماهای شکاری از رادار های بر پایه پالس استفاده میکردند. رادار های پالس دارای عیب بسیار بزرگی بودند و آن هم خطا دادن آن حین پرواز در مناطق کوهستانی بود. رادار پالس توانایی نشان دادن سرعت تهدید را نداشت و همچنین خلبان برای درگیری با تهدید مورد نظر باید یا خود را با هدف هم ارتفاع میکرد و یا از بالا هدف را بزند. با تولد اف۱۴ و رادار آوگ۹ تمام این عیوب برطرف شد. همچنین تامکت توانایی look down shoot down را نیز دارا بود. یعنی لازم نبود حتما با هدف هم ارتفاع شود. رادار پالس داپلر تامکت توانایی نشان دادن سرعت و همچنین فیلتر کردن هدف های ساکن مثل صخره ها را دارا بود. همچنین رادار تامکت توانایی رهگیری ۴۸ تهدید در حالت جستجوگر رادار و رهگیری ۲۴ هدف در حالت اینترسپت را داراست و از این ۲۴ هدف، ۶ هدف را اولویت بندی و ساقط میکند. تامکت جز اولین جنگنده هایی بود که توانایی دیدن پشت خود را در صفحه TID رادار خود داشت.اما بزرگترین عیب تامکت، راحت شکسته شدن قفل راداری آن در حالت داپلر است به طوری که اگر دشمن با زاویه ۹۰ درجه به سمت رادار جنگنده ما گردش کند، به اصطلاح رادار ما را ناچ کرده و قفل را می شکند. برای همین خلبانان از داپلر برای رهگیری از فاصله های بالای۱۵ مایل استفاده و سپس آن را روی حالت پالس قرار میدهند.
رادار اف۱۴ قسمت اول:
جنگنده اف۱۴ تامکت برای مقابله با انواع هدف های هوایی ساخته شده بود. زمانی که هیچ هواپیمای شکاری بویی از پردازش های کامپیوتری نبرده بود، جنگنده اف۱۴ به ۱۵ کامپیوتر مجهز بود. در حقیقت جنگنده اف۱۴ از هر نظری خاص و متفاوت است. چرا که اولین هواپیمایی بود که برای سوار کردن رادار آوگ۹ ساخته شده بود.همچنین جنگنده اف۱۴ پیشگام استفاده از رادار پالس داپلر بود.در آن زمان همه هواپیماهای شکاری از رادار های بر پایه پالس استفاده میکردند. رادار های پالس دارای عیب بسیار بزرگی بودند و آن هم خطا دادن آن حین پرواز در مناطق کوهستانی بود. رادار پالس توانایی نشان دادن سرعت تهدید را نداشت و همچنین خلبان برای درگیری با تهدید مورد نظر باید یا خود را با هدف هم ارتفاع میکرد و یا از بالا هدف را بزند. با تولد اف۱۴ و رادار آوگ۹ تمام این عیوب برطرف شد. همچنین تامکت توانایی look down shoot down را نیز دارا بود. یعنی لازم نبود حتما با هدف هم ارتفاع شود. رادار پالس داپلر تامکت توانایی نشان دادن سرعت و همچنین فیلتر کردن هدف های ساکن مثل صخره ها را دارا بود. همچنین رادار تامکت توانایی رهگیری ۴۸ تهدید در حالت جستجوگر رادار و رهگیری ۲۴ هدف در حالت اینترسپت را داراست و از این ۲۴ هدف، ۶ هدف را اولویت بندی و ساقط میکند. تامکت جز اولین جنگنده هایی بود که توانایی دیدن پشت خود را در صفحه TID رادار خود داشت.اما بزرگترین عیب تامکت، راحت شکسته شدن قفل راداری آن در حالت داپلر است به طوری که اگر دشمن با زاویه ۹۰ درجه به سمت رادار جنگنده ما گردش کند، به اصطلاح رادار ما را ناچ کرده و قفل را می شکند. برای همین خلبانان از داپلر برای رهگیری از فاصله های بالای۱۵ مایل استفاده و سپس آن را روی حالت پالس قرار میدهند.