- شروع کننده موضوع
- #1
uwu
مهمان
سلام! همونطور که از اسم تاپیک پیداست، میخوایم راجعبه قلدری در مدارس حرف بزنیم. اول تعریف قلدری از ویکیپدیا "-:
قلدری (به انگلیسی: bullying) رفتاری است که طی آن، در یک رابطه طرف دارای قدرت آشکارا از بیشتر بودن قدرت خود سوءاستفاده میکند، و با پرخاشگری سعی در ارعاب طرف دیگر دارد، در این فرایند یک فرد به صورت مداوم توسط فرد یا گروهی که از او قویترند مورد آزار قرار میگیرد.
دو دلیل عمدهٔ قربانی قلدری قرار گرفتن، ظاهر یا طبقه اجتماعی است.
قلدری به چهار دسته سوءاستفاده تقسیمبندی میگردد:
قلدری روانی یا احساسی
قلدری کلامی
قلدری فیزیکی
قلدری رایانهای
قلدری در مدارس اکثرا کلامی(توهین، فحش دادن و..) و احساسی/روانی(طرد و منزوی کردن، شایعهپراکنی و..) هست. قلدری رایانهای(!) طی دوران کرونا و آموزش مجازی افزایش پیدا کرده.
در ایران مدارس پسرانه موارد قلدری بیشتری دارن.
- تجربهی شما از قلدری چیه؟
- به نظرتون قلدری چه تاثیری روی آینده قربانی میذاره؟
- آموزش افراد از سنین پایین و قوانین حمایتی و بازدارنده چطور میتونن از قلدری جلوگیری کنن؟
- چه رفتارهایی میتونن قلدری محسوب بشن؟ اساسا مرز بین شوخی و قلدری کجاست؟
- علاوه بر ظاهر و طبقه اجتماعی، چه عواملی باعث قربانی/قلدر بودن افراد میشه؟ چه عواملی اهمیت و تاثیر بیشتری از نظر شما دارن؟