- شروع کننده موضوع
- #1
zahra96
کاربر فوقحرفهای
- ارسالها
- 1,008
- امتیاز
- 6,369
- نام مرکز سمپاد
- فرزانگان 1 / میدیا
- شهر
- تهران
- دانشگاه
- دانشگاه هنر تهران
- رشته دانشگاه
- گرافیک
همینطور که شاید بدونید یکی از مهم ترین نکاتی که تو داوری خوارزمی تاثیر داره ، مقاله ی علمی پژوهشی تونه که همراه فرم به جشنواره تحویل میدین! سبک نوشتن و... نکات مهمی هستند که توش تاثیر دارن. به اینجور نوشته ها نوشته های متقاعد کننده میگن که شامل (نقد ها و متن اپلای به دانشگاه ها و Vip و....) هستن. نثر اینا خیلی مهمه و ویژگی این نوشته ها اینه که موقعی که طرف داره اینو میخونه تو اونجا حضور نداری تا از نوشته ت دفاع کنی در نتیجه نوشته ات باید کاملا گویا باشه که این به انشای طرف هم مربوط میشه و یکی از بزرگترین مشکلات دانشجوهای ایرانیه!
وای چقدر حرف زدم!!..تو این تاپیک نکاتی برای بهتر شدن این موارد رو بهم میگیم
معيارهاي يک مقاله علمي - پژوهشي
مقدمه: در اين نوشته به ويـژگيهـاي کلّي يک مقاله علمي - پژوهشي براي انتشــار در نشرياتـي که مقـالات آنها مـورد داوري قرار ميگيرند (Refereed Journals) پرداخته شده است. اين نشريات يا مجلّهها پس از دريافت مقاله آن را براي داوري نزد سه يا چند نفر از داوران که به موضوع مورد بحث مقاله آشنايي دارند ارسال ميدارند. پس از دريافت نظرات و پيشنهادات داوران، در صورتي که مقاله قابلّيت انتشار داشته باشد، نشريه مقاله مورد بحث را منتشر مينمايد. چارچوبهاي آورده شده در اين نوشته نيز ميتواند براي مقالههاي ارسالي براي همايشهاي علمي که مقالات آنها داوري ميشوند مورد توجّه قرارگيرد.
توصيه جدّي ميشود که معيارهاي زير در هر مقاله علمي - پژوهشي مورد رعايت قرارگيرند. رعايت اين معيارها باعث انسجام و استحکام مقاله شده و امکان پذيرش آن را در يک مجله علمي - پژوهشي افزايش ميدهد.
الف- مرتبط بودن مطالب و کامل بودن
• تمام موضوعات مطرح شدهاند.
• استدلالها و بحثها در کليت متن مرتبط هستند.
• منابع و مراجع ادبيات تحقيق آورده شدهاند.
• منطق و پيوستگي بين استدلالها رعايت شده است.
ب- برخورداري از يک سازمان منسجم:
• مقاله از يک ساختار شفاف مفهومي برخوردار است.
• عنوانها و زيرعنوانهاي مناسب، صحيح و مرتبطي به کار برده شدهاند.
• نظام ارجاع دهي با ثبات و مناسب است.
پ- برخورداري از يک محوريّت تحقيقي در کلّيت و ترکيب مقاله:
• تفکر خلاق، ترکيب و استدلال ظهور و بروز دارد.
• دقت فکري در باره عنوان اصلي ديده ميشود.
• مفاهيم مرتبط به نحو مناسبي تحقيق شدهاند.
• استدلالها و اثباتها به وسيله مدارک و مستندات يا ارجاعات پشتيباني شدهاند.
• شواهد کافي براي فهم موضوع وجود دارد.
• ادبيات تحقيق مورد نقد و تحليل قرار گرفتهاند.
• ارتباط لازم بين ادبيات تحقيق و موضوع مورد تحقيق مقاله ارائه شده است.
3- ساختار عمومي مقاله
يک مقاله تحقيقي به طور کلي ميتواند در برگيرنده ساختاري مشابه ساختار زير باشد.
1) عنوان مقاله:
• پرهيز از عنوانهاي کلي و روزنامهاي؛
• استفاده از صفت و موصوفهاي لازم براي گوياتر نمودن عنوان؛
• دارا بودن جذّابيت براي جذب مخاطب؛
• فشرده و مختصر و يادآوردني؛
• پرهيز از اصطلاحات نامأنوس و اختصار
• توجه به اين نکته که عنوان يک برچسب است نه جمله.
2) نام نويسنده/نويسندگان:
• مشخص کردن نام و رابطه عضويتي نويسنده يا نويسندگان.
3) چکيده:
• دربرگيرنده (معرفي کلي و گوياي تحقيق / بيان هدف و قلمرو تحقيق، اهميت کلّي تحقيق ، مروري فشرده بر ساختار مقاله، اشاره کلّي به نوآوريها و دستاوردهاي مقاله)؛
• پرهيز جدي از آوردن مراجع، فرمول و علامتهاي ويژه؛
• رعايت کوتاهي و فشرده بودن ( در حد يک بند و سقف 200 تا 250 کلمه)؛
• توجه به اين نکته که تعداد افرادي که چکيده را ميخوانند بسيار بيشتر از کساني است که مقاله را ميخوانند.
4) کليد واژهها:
• تا سقف پنج کلمه و يا اصطلاح
5) مقدمه:
• تعريف مسئله و قلمرو تحقيق؛
• طرح اهميت تحقيق؛
• طرح سوابق تاريخي موضوع؛
• طرح طبقهبنديها و شاخههاي مرتبط با موضوع؛
• ارائه تعاريف اصطلاخات اصلي و علائم و اختصارات؛
• مروري کلي بر بقيه مقاله.
• اين بخش ميتواند با بخش بعدي ترکيب شود.
6) بررسي ادبيات موضوع/ سابقه تحقيق:
• طرح سابقه بر اساس يک نظم زماني/ ديدگاهي/مکتب فکري يا هر طبقهبندي ديگر؛
• طرح ارتباط ادبيات مورد بررسي با موضوع تحقيق؛
• بيان نقاط قوّت، ضعف و محدوديتهاي ادبيات موضوع؛
• صرف نظر از طرح مطالب شخصي و تعصب آميز؛
• طرح يافتههاي موافق و مخالف در ادبيات؛
• ارائه روند و سير تحقيق و طرح جهتگيري آن؛
• نقد و بررسي تئوريهاي طرح شده؛
• مشخص کردن محدوده زماني مورد بررسي؛
• برقراري ارتباط بين ادبيات موضوع با موضوع مورد تحقيق.
7) بدنه اصلي مقاله:
• متشکل از يک تا چند بخش و در برگيرنده اصل تحقيق و مطالعه نظير روش و متدولوژي، فرضيات، مدل رياضي.
8) نتايج ارائه خروجيهاي آزمايشها، مدلها يا محاسبات.
9) بحث در باره نتايج:
• استخراج اصول،روابط و ارائه تعميمهاي ممکن؛
• ارائه تحليل مدل يا تئوري؛
• ارائه ارتباط بين نتايج و تحليلها.
• جمع بندي و نتيجهگيري طرح نتايج مهم و پيامدهاي آنها؛
• بيان استثناء ها و محدوديتها؛
• طرح افقهاي تحقيقاتي براي ادامه و توسعه تحقيق.
10) سپاسگزاري (در صورت نياز):
• قدرداني از مؤسسات و يا اشخاصي که در به ثمر رسيدن تحقيق و يا بهتر انجام شدن فعاليتهاي مربوط به مقاله تأثيرگذار بودهاند.
11) منابع:
• ارائه فهرست مرتب شده منابع.
12) پيوستها (در صورت نياز):
• ارائه مطالب ضروري براي فهم و پشتيباني از مطالب اصلي مقاله.
4- موارد ويرايشي
• رعايت ملاحظات دستوري در جملات و سعي در نوشتن جملات کوتاه و گويا؛
• شماره گذاري عنوان بخشها و زيربخشها؛
• شماره گذاري روابط و فرمولها؛
• ارائه شرح مفيد و گويا در بالاي جداول و پائين شکلها؛
• شماره گذاري جداول و شکلها به طور جداگانه؛
• ارجاع دهي به هر جدول و يا هر شکل در متن از طريق شماره مربوطه؛
• رعايت دندانهگذاري مناسب به منظور تفکيک بهتر و خواناتر نمودن نوشتار؛
• پرهيز از شکستهشدن کلمات در دو خط متوالي (نظير "مي" در آخر خط و "شود" در ابتداي خط بعدي)؛
• پرهيز از کپيکردن تصاوير ناخواناي مراجع و منابع، سعي در بازطراحي آنها با ذکر دقيق مأخذ در ذيل آنها.
5- نکات ويژه
• سعي جدي در ثبات رويههاي اتخاذ شده در نوشتار مقاله (مانند اندازه حروف، ضخامت خطوط در جداول و شکلها، نوع خطوط لاتين در کلمات لاتين, فاصله شمارهها با متن يا روابط)؛
• الگوبرداري از ساختار آخرين مقالات منتشر شده در نشريه يا ژورنال هدف (نشريهاي که قصد داريد مقاله خودرا براي انتشار ارسال داريد)؛
• ارائه مقاله کامل شده به اشخاص مطّلع و مرتبط با موضوع مقاله و دريافت نظرات آنان و انجام عمل بالعکس در مورد آنان؛
• واگذاري تهيه مقالات مروري به محققان با تجربه و نويسندگاني که در زمينه مورد بررسي صاحب نظر بوده و لااقل چند مقاله در اين رابطه منتشر نمودهاند؛
• اطمينان از دسترسي به مقالات مرجع مربوط به موضوع مقاله به ويژه مقالات جديد؛
• رعايت امانت، صداقت و اخلاق از اصول مهم هر فعاليت علمي و تحقيقي است. مراعات نمودن اين اصول از ضرورت بسيار بالائي برخوردار است.
6- کلام پاياني
نوشـته حاضر با دريافت نظرات اصلاحي و پيشـنهادي شما به طور قطــع بهتر و کاملتر خواهـد شد. نويسنده در انتــظار دريافت تجارب و ديدگاههاي نقادانه و عالمانه شما در باره موضوع اين نوشتار است. بديهي است در نسخههاي بعدي نکات متذکر شده شما با ذکر نامتان لحاظ خواهد شد.
نقل از: سايت دانشگاه تربيت مدرس
وای چقدر حرف زدم!!..تو این تاپیک نکاتی برای بهتر شدن این موارد رو بهم میگیم
معيارهاي يک مقاله علمي - پژوهشي
مقدمه: در اين نوشته به ويـژگيهـاي کلّي يک مقاله علمي - پژوهشي براي انتشــار در نشرياتـي که مقـالات آنها مـورد داوري قرار ميگيرند (Refereed Journals) پرداخته شده است. اين نشريات يا مجلّهها پس از دريافت مقاله آن را براي داوري نزد سه يا چند نفر از داوران که به موضوع مورد بحث مقاله آشنايي دارند ارسال ميدارند. پس از دريافت نظرات و پيشنهادات داوران، در صورتي که مقاله قابلّيت انتشار داشته باشد، نشريه مقاله مورد بحث را منتشر مينمايد. چارچوبهاي آورده شده در اين نوشته نيز ميتواند براي مقالههاي ارسالي براي همايشهاي علمي که مقالات آنها داوري ميشوند مورد توجّه قرارگيرد.
توصيه جدّي ميشود که معيارهاي زير در هر مقاله علمي - پژوهشي مورد رعايت قرارگيرند. رعايت اين معيارها باعث انسجام و استحکام مقاله شده و امکان پذيرش آن را در يک مجله علمي - پژوهشي افزايش ميدهد.
الف- مرتبط بودن مطالب و کامل بودن
• تمام موضوعات مطرح شدهاند.
• استدلالها و بحثها در کليت متن مرتبط هستند.
• منابع و مراجع ادبيات تحقيق آورده شدهاند.
• منطق و پيوستگي بين استدلالها رعايت شده است.
ب- برخورداري از يک سازمان منسجم:
• مقاله از يک ساختار شفاف مفهومي برخوردار است.
• عنوانها و زيرعنوانهاي مناسب، صحيح و مرتبطي به کار برده شدهاند.
• نظام ارجاع دهي با ثبات و مناسب است.
پ- برخورداري از يک محوريّت تحقيقي در کلّيت و ترکيب مقاله:
• تفکر خلاق، ترکيب و استدلال ظهور و بروز دارد.
• دقت فکري در باره عنوان اصلي ديده ميشود.
• مفاهيم مرتبط به نحو مناسبي تحقيق شدهاند.
• استدلالها و اثباتها به وسيله مدارک و مستندات يا ارجاعات پشتيباني شدهاند.
• شواهد کافي براي فهم موضوع وجود دارد.
• ادبيات تحقيق مورد نقد و تحليل قرار گرفتهاند.
• ارتباط لازم بين ادبيات تحقيق و موضوع مورد تحقيق مقاله ارائه شده است.
3- ساختار عمومي مقاله
يک مقاله تحقيقي به طور کلي ميتواند در برگيرنده ساختاري مشابه ساختار زير باشد.
1) عنوان مقاله:
• پرهيز از عنوانهاي کلي و روزنامهاي؛
• استفاده از صفت و موصوفهاي لازم براي گوياتر نمودن عنوان؛
• دارا بودن جذّابيت براي جذب مخاطب؛
• فشرده و مختصر و يادآوردني؛
• پرهيز از اصطلاحات نامأنوس و اختصار
• توجه به اين نکته که عنوان يک برچسب است نه جمله.
2) نام نويسنده/نويسندگان:
• مشخص کردن نام و رابطه عضويتي نويسنده يا نويسندگان.
3) چکيده:
• دربرگيرنده (معرفي کلي و گوياي تحقيق / بيان هدف و قلمرو تحقيق، اهميت کلّي تحقيق ، مروري فشرده بر ساختار مقاله، اشاره کلّي به نوآوريها و دستاوردهاي مقاله)؛
• پرهيز جدي از آوردن مراجع، فرمول و علامتهاي ويژه؛
• رعايت کوتاهي و فشرده بودن ( در حد يک بند و سقف 200 تا 250 کلمه)؛
• توجه به اين نکته که تعداد افرادي که چکيده را ميخوانند بسيار بيشتر از کساني است که مقاله را ميخوانند.
4) کليد واژهها:
• تا سقف پنج کلمه و يا اصطلاح
5) مقدمه:
• تعريف مسئله و قلمرو تحقيق؛
• طرح اهميت تحقيق؛
• طرح سوابق تاريخي موضوع؛
• طرح طبقهبنديها و شاخههاي مرتبط با موضوع؛
• ارائه تعاريف اصطلاخات اصلي و علائم و اختصارات؛
• مروري کلي بر بقيه مقاله.
• اين بخش ميتواند با بخش بعدي ترکيب شود.
6) بررسي ادبيات موضوع/ سابقه تحقيق:
• طرح سابقه بر اساس يک نظم زماني/ ديدگاهي/مکتب فکري يا هر طبقهبندي ديگر؛
• طرح ارتباط ادبيات مورد بررسي با موضوع تحقيق؛
• بيان نقاط قوّت، ضعف و محدوديتهاي ادبيات موضوع؛
• صرف نظر از طرح مطالب شخصي و تعصب آميز؛
• طرح يافتههاي موافق و مخالف در ادبيات؛
• ارائه روند و سير تحقيق و طرح جهتگيري آن؛
• نقد و بررسي تئوريهاي طرح شده؛
• مشخص کردن محدوده زماني مورد بررسي؛
• برقراري ارتباط بين ادبيات موضوع با موضوع مورد تحقيق.
7) بدنه اصلي مقاله:
• متشکل از يک تا چند بخش و در برگيرنده اصل تحقيق و مطالعه نظير روش و متدولوژي، فرضيات، مدل رياضي.
8) نتايج ارائه خروجيهاي آزمايشها، مدلها يا محاسبات.
9) بحث در باره نتايج:
• استخراج اصول،روابط و ارائه تعميمهاي ممکن؛
• ارائه تحليل مدل يا تئوري؛
• ارائه ارتباط بين نتايج و تحليلها.
• جمع بندي و نتيجهگيري طرح نتايج مهم و پيامدهاي آنها؛
• بيان استثناء ها و محدوديتها؛
• طرح افقهاي تحقيقاتي براي ادامه و توسعه تحقيق.
10) سپاسگزاري (در صورت نياز):
• قدرداني از مؤسسات و يا اشخاصي که در به ثمر رسيدن تحقيق و يا بهتر انجام شدن فعاليتهاي مربوط به مقاله تأثيرگذار بودهاند.
11) منابع:
• ارائه فهرست مرتب شده منابع.
12) پيوستها (در صورت نياز):
• ارائه مطالب ضروري براي فهم و پشتيباني از مطالب اصلي مقاله.
4- موارد ويرايشي
• رعايت ملاحظات دستوري در جملات و سعي در نوشتن جملات کوتاه و گويا؛
• شماره گذاري عنوان بخشها و زيربخشها؛
• شماره گذاري روابط و فرمولها؛
• ارائه شرح مفيد و گويا در بالاي جداول و پائين شکلها؛
• شماره گذاري جداول و شکلها به طور جداگانه؛
• ارجاع دهي به هر جدول و يا هر شکل در متن از طريق شماره مربوطه؛
• رعايت دندانهگذاري مناسب به منظور تفکيک بهتر و خواناتر نمودن نوشتار؛
• پرهيز از شکستهشدن کلمات در دو خط متوالي (نظير "مي" در آخر خط و "شود" در ابتداي خط بعدي)؛
• پرهيز از کپيکردن تصاوير ناخواناي مراجع و منابع، سعي در بازطراحي آنها با ذکر دقيق مأخذ در ذيل آنها.
5- نکات ويژه
• سعي جدي در ثبات رويههاي اتخاذ شده در نوشتار مقاله (مانند اندازه حروف، ضخامت خطوط در جداول و شکلها، نوع خطوط لاتين در کلمات لاتين, فاصله شمارهها با متن يا روابط)؛
• الگوبرداري از ساختار آخرين مقالات منتشر شده در نشريه يا ژورنال هدف (نشريهاي که قصد داريد مقاله خودرا براي انتشار ارسال داريد)؛
• ارائه مقاله کامل شده به اشخاص مطّلع و مرتبط با موضوع مقاله و دريافت نظرات آنان و انجام عمل بالعکس در مورد آنان؛
• واگذاري تهيه مقالات مروري به محققان با تجربه و نويسندگاني که در زمينه مورد بررسي صاحب نظر بوده و لااقل چند مقاله در اين رابطه منتشر نمودهاند؛
• اطمينان از دسترسي به مقالات مرجع مربوط به موضوع مقاله به ويژه مقالات جديد؛
• رعايت امانت، صداقت و اخلاق از اصول مهم هر فعاليت علمي و تحقيقي است. مراعات نمودن اين اصول از ضرورت بسيار بالائي برخوردار است.
6- کلام پاياني
نوشـته حاضر با دريافت نظرات اصلاحي و پيشـنهادي شما به طور قطــع بهتر و کاملتر خواهـد شد. نويسنده در انتــظار دريافت تجارب و ديدگاههاي نقادانه و عالمانه شما در باره موضوع اين نوشتار است. بديهي است در نسخههاي بعدي نکات متذکر شده شما با ذکر نامتان لحاظ خواهد شد.
نقل از: سايت دانشگاه تربيت مدرس