مستقیم تا مریخ

  • شروع کننده موضوع
  • #1

salary

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
331
امتیاز
466
مستقیم تا مریخ (1)

(چند وقتی است که بحث سفر انسان به مریخ به طور جدی در حال بررسی است و هر چند وقت یک بار اخباری در این زمینه منتشر می شود. از زمانی که باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا، پروژه بازگشت فضانوردان به کره ماه را لغو کرد، عده ای گمان می کنند ناسا به طور جدی رویای بردن انسان به مریخ را در سر دارد. در این مطلب و مطالب بعدی به بررسی موضوع سفر انسان به مریخ می پردازیم.)


فرستادن فضانوردانی برای کاوش مریخ ممکن است سخت ترین سفر در تاریخ تمدن نوع بشر باشد. 4 تا 6 انسان باید 6 ماه تمام را در حال رسیدن به سیاره سرخ در یک قوطی آلومینیومی سپری کنند. پس از فرودی ترسناک بر سطح سیاره سرخ این فضانوردان حدود 600 روز زمینی به زندگی در مکان هایی تنگ ادامه می دهند تا زمین در مدارش به نقطه ای برسد که سفر به خانه امکان پذیر شود. سرانجام این کاوشگران بی باک دوباره در یک قوطی آلومینیومی از سطح مریخ بلند می شوند و درسفری 6 ماهه به سوی زمین بازمی گردند. البته ورود پرسرعت و شتاب آنها به جو زمین – 2.5 سال پس از ترک خانه - مایوس کننده به نظر می رسد.

فرستادن فضانوردانی برای کاوش مریخ ممکن است سخت ترین سفر در تاریخ تمدن نوع بشر باشد.


در سفر به ماه، فرصت انصراف از ماموریت در هر لحظه، از سکوی پرتاب تا انتهای مسیر، وجود دارد. اما در سفر به مریخ چنین نیست. وقتی فضاپیما زمین را ترک کرد، فضانوردان ملزم به تحمل این مدت زمان هستند. رفتن به ماه مثل چند کیلومتر پارو زدن و دور شدن از یک بندر است. اما رفتن به مریخ مثل طی کردن چندین هزار کیلومتر در بشکه ای غوطه ور در اقیانوس است. سفری سخت؟ بله. اما ناممکن؟! طرفداران سفر به مریخ بر این باورند که ناممکن نیست. برخی بر این باورند که با تامین بودجه و تعهد به انجام آن به اندازه فشار بر ماموریت آپولو برای رسیدن به ماه، می توان در دهه آینده جای پای بشر را بر سطح مریخ نیز دید.

چرا به مریخ برویم؟
معرکه بگیری پرحرارت تر از مهندس هوافضا، رابرت زابرین، در طرفداری از کاوش بشر در مریخ وجود ندارد. او بنیان گذار و مدیر انجمن مریخ و نیز نویسنده بیانیه ای در سال 1996/ 1375 است با عنوان «پرونده مریخ: برنامه ای برای مسکونی کردن مریخ و چرا باید این کار را بکنیم». او همچنین معمار اصلی طرح «مستقیم تا مریخ» بود. ماموریتی که به گفته او زودتر و ارزان تر از هر ماموریت پیشنهادی ناسا می تواند انسان را به مریخ برساند.

برای زابرین و همفکران او گذاشتن گامی بر مریخ مساله آیا، چرا، چطور نیست بلکه در نهایت یک امر کاملا واجب است. به این ترتیب است که در می یابیم آیا حیات زمانی بر مریخ وجود داشته یا هنوز هم وجود دارد یا خیر. چنین ماموریتی موجب پیشرفت بسیار فناوری هوافضا می شود و الهام بخش نسل بعدی خواهد بود و البته بشر را تا سیاره ای دیگر و دورتر هم می رساند. به گفته زابرین «ناسا به هدفی نیاز دارد. این هدف باید فرستادن انسان به مریخ باشد. مریخ همان جایی است که علم هست. همان جایی است که چالش هست. همان جایی است که آینده است. آنجا مرزهای جدید است.»

داستان های علمی _ تخیلی پر است از فضاپیماهای عظیمی که به سادگی رفتن به فروشگاه برای خرید یک بطری شیر، از این سیاره به آن سیاره می روند اما در پروازهای واقعی میان سیاره ای چنین نیست. در مطلب بعدی به بررسی چگونگی سفر به مریخ بیشتر خواهیم پرداخت.

ادامه دارد ...



مترجم: شادی حامدی آزاد

به نقل از: مجله نجوم شماره 189

تنظیم برای تبیان: م.ح.اربابی فر
 

mira

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
983
امتیاز
284
نام مرکز سمپاد
شهید هاشمی نژاد 1
شهر
مشهد
مدال المپیاد
المپیاد نجوم
دانشگاه
دانشگاه تحصیلات تکمیلی در ع
رشته دانشگاه
فیزیک
پاسخ : مستقیم تا مریخ

درود
خیلی سپاس گزارم به خاطر تاپیکای زیبایتان.
ولی حالا حالاها بودجه ی لازم برای این کار موجود نمی باشد. ناسا در نظر داشت تا برای چنین پروژه هایی بودجش بیشتر بشه که حالا روز به روز داره کم تر هم می شه. الآن ناسا یه گروه استخدام کرده و سالیانه 100000000000 ریال خرج این می کنه که چه طوری با صرف هزینه ی کم پروژه های بیشتری را انجام بده!
 
  • شروع کننده موضوع
  • #3

salary

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
331
امتیاز
466
پاسخ : مستقیم تا مریخ

مستقیم تا مریخ (2)

(در مطلب پیشین به کلیاتی درباره سفر انسان به مریخ پرداختیم. در این نوشته به چگونگی تولد طرح «مستقیم تا مریخ» که ایده ای برای سفر انسان به مریخ است خواهیم پرداخت.)

چطور به مریخ می رویم؟

در سایه وجود زابرین و ناسا، کاوشگران امیدوار میان سیاره ای می توانند از میان منویی از انتخاب ها برای پرواز های بشر به مریخ یکی را انتخاب کنند.

داستان های علمی _ تخیلی پر است از فضاپیماهای عظیمی که به سادگی رفتن به فروشگاه برای خرید یک بطری شیر، از این سیاره به آن سیاره می روند اما در پروازهای واقعی میان سیاره ای چنین نیست.

سفر به مریخ شامل سه مرحله است: نخست باید خودتان و فضاپیمایتان را از گرانش زمین رها کنید. دوم باید در مسیری به سوی مریخ شتاب بگیرید. سوم به خوبی در گرانش مریخ فرود بیایید و به سلامت بر سطح آن بنشینید. البته به این آسانی که به نظر می رسد هم نیست!

سوخت پیشران موشک مساله مهم است. باید به حد کافی سوخت داشته باشید که شما را از زمین بلند کند تا مریخ ببرد و باز گرداند. وزن سوخت پیشران همیشه بسیار بیشتر از بار است. در حقیقت بهتر است فضاپیماهای میان سیاره ای را همچون مخازن بزرگ سوخت در نظر بگیریم که محوظه کوچک بار به جلوی آن متصل است. سفر به مریخ و طی صدها میلیون کیلومتر راه به ذخیره سوخت عظیمی احتیاج دارد.

راه حل این مساله دشوار استفاده از «استراتژی تقسیم ماموریت» است. به این ترتیب که باید برنامه در دو مرحله مجزا انجام شود تا برنامه ریزی مناسب برای این امر خطیر بهتر ممکن شود. ریشه این رویکرد در سخنرانی رئیس جمهور وقت ایالات متحده جرج بوش پدر، در سال 1989 / 1368 بر پله های موزه ملی هوافضا در واشنگتن است.

در 29 تیر آن سال، در بیستمین سفر سالگرد آپولو 11 به ماه، بوش از ابتکار عمل خود در کاوش های فضایی صحبت کرد. این ابتکار عمل شامل ساخت ایستگاه فضایی، بازگشت به ماه و روزی رفتن به مریخ بود.

ناسا طرح «بررسی 90 روزه» را آغاز کرد تا به تصورات بوش رنگی از واقعیت بدهد. در بخش مریخ طراحی معمارانه فضاپیمایی «همه چیزدار» و پر از جزئیات بررسی شد. فضانوردان، فضاپیمایی عظیم را در ایستگاه فضایی سر هم می کنند. وقتی به مریخ برسند فضاپیما به دو فضاپیما تقسیم می شود. یکی «خودروی برگشت» که سرانجام فضانوردان را به خانه می برد و دیگری «خودروی گشت» که فضانوردان را بر سطح فرود می آورد و در پایان ماموریت آنها را به مدار باز می گردانند.

«مستقیم تا مریخ» متولد می شود.

هزینه ابتکار عمل بوش 500 میلیارد دلار تخمین زده شد اما تا سال 1369/1990 این طرح او تقریبا رد شد. اما این داستان پیشرفت بسیاری کرد. همین موضوع زابرین را، که در آن زمان در موسسه علوم فضانوردی مارتین ماریتا مشغول به کار بود، ترغیب کرد که برنامه «مستقیم تا مریخ» را طراحی کند.

زابرین نگران بود که شوک ملی ناشی از هزینه های تخمینی برای ابتکار عمل پیشنهادی بوش مانع کاوش های آینده بشر در مریخ شود. او برنامه «مستقیم تا مریخ» را با همکاری یکی از همکارانش در موسسه مارتین ماریتا، به نام دیوید بیکر، طراحی کرد. واضح بود که به برنامه ای سریع تر و ارزان تر نیاز بود یا به کل طرح از دست می رفت.

«مستقیم تا مریخ» نسبت به آن طرح ابتدایی همه چیزدار اساسا تغییر کرده بود. نخست، خودرویی فقط باری سوار بر موشکی قابل مقایسه با ساترن 5 عصر آپولوها به فضا می رود. این فضاپیما شامل یک خودرو بازگشت به زمین است که سرانجام فضانوردان را به خانه بازمی گرداند.

در ادامه به توضیح بیشتر این طرح می پردازیم و پاسخ ناسا به «مستقیم تا مریخ» را مورد بررسی قرار می دهیم.

ادامه دارد ...



مترجم: شادی حامدی آزاد

به نقل از: مجله نجوم شماره 189

تنظیم برای تبیان: م.ح.اربابی فر
 

Django2

کاربر نیمه‌فعال
ارسال‌ها
5
امتیاز
-3
نام مرکز سمپاد
نرجس
شهر
تهران
مریخ نورد کیوریاسیتی

سلام ......می خواستم یه خبری بهتون بدم ........ناسا یه امکانی رو فراهم کرده که مسیر حرکت مریخ نورد کیوریاسیتی یا کنجکاوی رو توی سایت پائین ببینید..........
marsprogram.jpl.nasa.gov/msl/mission/whereistherovernow

**موضوع ادامه داده میشه.
 
بالا