بررسی موسیقی ملّی

  • شروع کننده موضوع
  • #1

IVERSON

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,163
امتیاز
244
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی نیشابور
شهر
نیشابور
دانشگاه
فردوسی
رشته دانشگاه
محیط زیست
در موسیقی ایران،ردیف رکن اساسی را تشکیل می دهد و هر دستگاه مجموعه ای از قطعات و گوشه هاست که به آن ردیف گویند.

شادروان استاد روح اله خالقی در بارهء ردیف های موسیقی ایران می گوید: در کتاب های قدیم راجع به موسیقی ایرانی، دوازده مقام را موضوع بحث قرار می دادند: عشاق ، نوا ، بوسلیک ، راست، عراق ، اصفهان ،زیر افکند، بزرگ ، زنگوله ، راهوی ، حسینی ، حجازی. برخی چند دایره را هم ملایم طبع دانسته و آنها را چنین نوشته اند: زنگبار ، گلستان ، بهار ، بوستان ، عذری ، وامق ، زیر کش ، حسینی ، نهفت ، حجاز . علاوه بر دوایر فوق ، شش آواز نیز ذکر کرده اند:گوشت (گواشت) ، گردانیا ، سلمک ، نوروز ، مایه ، شهناز. اضافه بر آن 24 شعبه هم تشخیص داده اند : دو گاه ، سه گاه ، چهار گاه ، پنج گاه ، عشیران ، نوروز خارا ، نوروز بیانی ، نوروز عرب ، نوروز صبا ، حصار ، نهفت ، عزال ، اوج ، نیریز ، مبرقع ، ماهور ، همایون ، زابلی ، اصفهانک ، نهاوند ، محیر ، خوزی ، رکب ، روی عراق ؛که چند نام دیگر هم در کتب پیشینیان آمده است.مثل مغلوب ، بسته نگار ، نیشابور (نیشابوری ) و کوچک .
اما در دیوان شاعران پارسی گوی نیز نام بسیاری نغمه های موسیقی به میان آمده است که بیشتر آنها در کتب علمی موسیقی یافت نمی شوند و چون اغلب آنها فارسی خالص هستند یادگاری از موسیقی ایران در زمان دورهء قبل از اسلام می باشد .هر چند معلوم نیست این نغمه ها چه بوده ولی چون خاطرات تاریخی موسیقی کهن ما را به یاد می آورد ، نگاشته می شود :
خسروانی ، آئین جمشید ، نوروز بزرگ ، سروستان ، جامه دران ، بلغ سیاوشان ،پالز بان ، گل نوش ، مشکدانه ، نخجیر کان ، نوش لبنیان ، نهاوندی ، نا قوسی ، حقهء کاووس ، سیوار تیر ، تخت اردشیر ، کین ایرج ، نوروز کوچک ، روشن چراغ ، گنج باد آورد ، شاد باد ، دل انگیزان ، آزاد وار ، مهر گانی ، کبک دری ، سبزه در سبزه ،راح روح ، شیشم ، تخت طاقدیس ، مروای نیک ، باغ شهریار ، کین سیاوش ، شب فرخ ، نیمروز ، گنج کاوه ، سبز بهار ، چکاوک ، سرو سهی ، اورنگی ، اورامن ، نوشین باده ، هفت گنج ، قالوسی ، قفل روی ، شبدیز ، کیخسرو ، بلغ سیرین ، فرخ روز ، گلزار ، گنج سوخته ، راه گل ، در غم ، سروستا ، آرایش خورشید ، شادروان مروارید ، دلنواز ، رامش جان ، ماه بر کوهان ، زیر قیصران ريا، ساز نوروز .
حال اگر بعضی از نام های مکرر را حذف کنیم باز هم نوا های قدیم موسیقی ، که لااقل نامش باقی مانده از صد متجاوز است .البته علل بسیاری موجب از بین رفتن یا تغییر شکل دادن این نغمه ها هست که می توان مهمترین آنها را دو چیز دانست:حملهء بیگانگان و نداشتن خط موسیقی .

در حال حاضر موسیقی شامل هفت دستگاه است : شور ، سه گاه ، چهار گاه ، همایون ، ماهور ، نوا ، راست پنجگاه .

1-دستگاه شور:در آمد ها ، رهاب ،نغمه ،زیر کش سلمک، گلریز ، صفا ، بزرگ ، دو بیتی ، خارا ، قجر ،ملا نازی ،حزین ، عزال ، مجلس افروز ، شهناز ، قرچه ، رضوی ، عاشق کش ، حاجی حسینی ، بسته نگار ، قطار ، قرائی ، بیات ترک ، دو گاه ، فیلی ، شکسته ، جامه داران ، مهدی ضرابی ، روح الارواح ، ابوعطا (سارنگ ) و سیخی ، حجاز ، چهار پاره(چهار باغ ) ، گبری ، دشتی ، بیدگانی ، گریلی ، افشاری ، گوشهء عراق ، مثنوی .

2-دستگاه ماهور:در آمد ها،داد ، مجلس افروز ، خسروانی ، دلکش ، خاوران ، طرب انگیز ، نیشابوری ، نصیر خانی (طوسی )، آذر بایجانی ، فیلی ، زیر افکند ، ابول ، حصار ماهور ، نیریز ، نهیب ، عراق ، محیر ، آشورا وند ، اصفهانک ، حزین ، نغمه ، زنگوله ، راک کشمیر ، راک عبداله ، ساقی نامه، صوفی نامه ، کشته مرده .

3-دستگاه چهارگاه: در آمد ها ، پیش زنگوله ، زنگوله ، نغمه ، زابل ،بسته نگار ، مویه ، حصار ، مخالف ، مغلوب ، حدی ، پهلوی ، رجز ، منصوری .

4-دستگاه سه گاه:در آمد ها ، زابل ، زنگ شتر ، رهاب ، مسیحی ، شاه ختائی ،تخت طاقدیس.

5-دستگاه همایون:در آمد ها ، موالیان ، چکاوک ، طرز ، بیداد ، نی داوود ، باوی ، ابو الچپ ، لیلی و مجنون ،راوندی ، نوروز عرب ، نوروز صبا ، نوروز خارا ، نفیر ، فرنگ ، شوشتری ، جامه دران، بختیاری ، موالف ، عزال ، دناصری ، بیات اصفهان ، بیات راجع ، سوز و گداز ، راز و نیاز ، مثنوی .

6-دستگاه نوا:در آمد ها ، گردانیه ، نغمه ، بیات راجع ، عشاق ، حزین ، نهفت ، گوشت ، عشیران ، نیشابورک ، مجلسی ، خجسته ، حسین ، ملک حسینی ، بوسلیک ، نیریز .

7-دستگاه راست پنجگاه:در آمد ها ، زنگوله ، پروانه ، نغمه ، روح افزا ، خسروانی ، پنجگاه ، سپهر ، عشاق ، نیریز ، بیات عجم ، مبرقع ، قرچه ، بحر نور ، ابولچپ ، لیلی و مجنون ، راوندی ، نوروز ها نفیر ، فرنگ و عراق با تمام ملحقاتشان نیز در دستگاه راست پنجگاه نواخته می شوند .
 

PARS-AVA

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
135
امتیاز
6
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
شیراز
مدال المپیاد
یه زمانی خیلی نجوم می خوندم!!!! ولی خوب الان کامپیوتری ام
دانشگاه
چی بگممممممم؟
پاسخ : مقام ها و دستگاهای موسیقی سنتی

بچه ها بیاین بیشتر در این باره صحبت کنیم می شه درست و حسابی بگید فرق ردیف با دستگاه چیه ؟؟؟؟؟ جای گوشه های آواز در این تقسیم بندی کجاست و اینکه وقتی می گیم این قسمت از ماهور در دلکش نواخته می شه وقتی در یک دستگاه دیگه هم بخوایم دلکش بزنیم باز همون جوری هست؟
 

PARS-AVA

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
135
امتیاز
6
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
شیراز
مدال المپیاد
یه زمانی خیلی نجوم می خوندم!!!! ولی خوب الان کامپیوتری ام
دانشگاه
چی بگممممممم؟
پاسخ : مقام ها و دستگاهای موسیقی سنتی

خوب دلکش یه مثال بود حالا مثال بهتر می زنم مثلا عشاق را هم در شور داریم هم در نوا آیا دوتاش یه جور نواخته می شه؟
 

mamalmln

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
414
امتیاز
151
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی شهر ری
شهر
تهران
مدال المپیاد
فیزیک
پاسخ : مقام ها و دستگاهای موسیقی سنتی

دوستان یه سوال اساسی اساسی دارم.اصلا کلا مفهوم دستگاه و گوشه و اینا چیه؟اینا مثلا تن های خاصین یا چین؟؟ :( :(
 

PARS-AVA

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
135
امتیاز
6
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
شیراز
مدال المپیاد
یه زمانی خیلی نجوم می خوندم!!!! ولی خوب الان کامپیوتری ام
دانشگاه
چی بگممممممم؟
پاسخ : مقام ها و دستگاهای موسیقی سنتی

محسن ....! داره تلاش می کنه اینوفهمونه منم درست و حسابی نفهمیدم....
 

Kindboy

کاربر فعال
ارسال‌ها
25
امتیاز
12
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
تهران
مدال المپیاد
المپیاد 0 و 1:دی
دانشگاه
دانشگاه پایتخت:دی
رشته دانشگاه
سیم کشی کامپیوتر(!)
پاسخ : مقام ها و دستگاهای موسیقی سنتی

حالا محسن خان نتونست من میگم :D اون مثال محسن خیلی خوب بود! کشور، استان، شهر! برای اینکه نسبت ها رو بدونید مثال خوبی بود. اما دستگاه چیه! ببینید ما توی موسیقی بصورت کلی یه چیزی به اسم گام داریم! گام فاصله به توالی چند نت با یک چینش و ترتیب خاص از نظر فاصله گفته میشه! منظور از فاصله هم، فاصله بین پرده ها هست، مثلا فاصله بین پرده فا تا سل به طور طبیعی برابر 1 پرده کامل هست.

ما توی موسیقی غربی و کلاسیک گام هامون به این شکل هستند مثلا! سل ماژور یا لا مینور یا .. اما تو موسیقی ایرانی اسم این گام ها دستگاه هستند! مثلا میگن گام شور! یعنی شما یه نت رو انتخاب می کنی! مثلا سل! فواصل گام شور رو روش پیاده میکنی، تو گام شور فاصله نت اول تا نت بعدیش باید 3/4 ام پرده باشه مثلا! یعنی سل بکار باشه مثلا!لا کرن که یه فاصله 3/4 پرده ای بسازه و ...

ترتیب ها و چنش های خاص کوک شدن و قرار گرفتن چند نت دستگاه های موسیقی ایرانی رو تشکیل میدند، حالا از دید تئوری میریم تو دستگاه ها! دستگاه ها دارای یکسری گوشه ها هستند، گوشه ها چین؟ وقتی یه ملودی بر روی یه نت خاصی اشاره زیادی داشته باشه!یعنی در طی اجرای اون از اون نت زیاد استفاده بشه در واقع داره تو اون گوشه نواخته میشه، ما به این نت ها نت شاهد میگیم! نت شاهد نتی هست که بیشتر تاکید یه ملودی روی اون هست! یه نت مادرم داریم که بعدا میگم چیه!
خود دستگاه ها هم نت شاهد دارن که معمولا با اسم دستگاه میگن! میگن مثلا این دستگاه همایون لا کرن هست! یعنی ملودی بیشتر در این دستگاه روی لا کرن تکیه داره و بیشتر پایه کار این نت هست.
امیدوارم مطلب رو تا حدی رسونده باشم :D سوال؟
 

PARS-AVA

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
135
امتیاز
6
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
شیراز
مدال المپیاد
یه زمانی خیلی نجوم می خوندم!!!! ولی خوب الان کامپیوتری ام
دانشگاه
چی بگممممممم؟
پاسخ : مقام ها و دستگاهای موسیقی سنتی

آره خوب توضیح دادی

حالا بگو ردیف کجای این ماجراست و وقتی می گن چند دستگاه و چند اواز داریم یعنی چی؟!
 

Kindboy

کاربر فعال
ارسال‌ها
25
امتیاز
12
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
تهران
مدال المپیاد
المپیاد 0 و 1:دی
دانشگاه
دانشگاه پایتخت:دی
رشته دانشگاه
سیم کشی کامپیوتر(!)
پاسخ : مقام ها و دستگاهای موسیقی سنتی

به نقل از PARS-AVA :
آره خوب توضیح دادی

حالا بگو ردیف کجای این ماجراست و وقتی می گن چند دستگاه و چند اواز داریم یعنی چی؟!
این که مشخصه! وقتی شما نسبت ها رو فهمیدی دیگه باید بدونی ردیف چیه دیگه! به کل دستگاه ها و موسیقی ایرانی و گوشه ها میگند ردیف! که ما انواع ردیف داریم که توسط افراد مختلفی نوشته شدند و فقط فرقشون در ملودی گوشه ها و ... هست.

آواز چیه! توی هر دستگاه یه سری گوشه ها هستند که به نسبت بقیه خیلی وسیع تر هستند! یعنی یه گوشه خیلی بزرگ محسوب میشند و مثل دستگاه ها دارای پیش درآمد و درآمد و ... هستند، اما کوکشون با کوک دستگاه یکی هست! به این ها میگند آواز، ما مثلا تو شور آواز دشتی داریم، آواز بیات ترک داریم، افشاری، ابوعطا داریم که هر کدوم مستقلا به خاطر بزرگیشون در حد یک دستگاه شناخته میشند.

ما کلا 7 تا دستگاه داریم که کوک هاشون با هم فرق داره جز چند مورد!: شور، همایون، سه گاه، نوا، ماهور، راست پنجگاه، چهارگاه

به مجموع این هفت دستگاه ردیف میگند، بعضی از این دستگاه ها کوکشون یکیه! مثلا نوا و شور کوکشون یکی هست، راست پنجگاه و ماهور هم همینطور! اما توی نت شاهد و مادر و تحریر هاشون متفاوت هستند!
آواز هم گه گفتم.
 

parnian.d

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,470
امتیاز
6,404
نام مرکز سمپاد
فرزنگان1 بندرعبّاس
دانشگاه
تهران
رشته دانشگاه
داروسازی
پاسخ : بررسی و نظرات درباره موسیقی ملی

چیزی که راجع به موسیقی ملی دوست دارم اینه که خیلی راحت باهاش ارتباط برقرار میکنم. چه دوستش داشته باشم، چه نداشته باشم. انگار از خودمونه! حرفش، ریتمش، ...
 
  • شروع کننده موضوع
  • #10

IVERSON

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,163
امتیاز
244
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی نیشابور
شهر
نیشابور
دانشگاه
فردوسی
رشته دانشگاه
محیط زیست
پاسخ : بررسی و نظرات درباره موسیقی ملی

به به:)
اول بگم که موسیقی سنتی هم درسته:)به قول دکتر شریعتی:الفاظ را کنار بگذاریم و در زیر آن،آن حقیقتی که نهفته است را بنگریم:)
استاد مشکتیان از این موسیقی سنتی ملی نام می برند:)
بگذریم...
من نمی خوام بگم این موسیقی اعتبار یا طرفدار نداره و مشخصا طرفدارای خودشو داره!اما یه نگاهی بندازیم تو موضوع های دیگه متوجه می شیم که چقدر نسبت به موسیقی های دیگه متاسفانه عقب افتاده!
بازم به قول استاد مشکاتیان،تا زمانی که موسیقی ما فواره یاشه،معلومه که نوجوان فرق سنتور و تارو نفهمه!!!!
من که بهش عشق می ورزموخستگی نا پذیرم با موسیقی سنتی ملی.
 

nimche

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
542
امتیاز
2,261
نام مرکز سمپاد
دبیرستان علامه حلی 1
شهر
تهران
مدال المپیاد
مدال طلای بیست و ششمین دوره‌ی المپیاد ادبی
دانشگاه
دانشگاه تهران
رشته دانشگاه
مهندسی معماری و زبان و ادبی
پاسخ : بررسی و نظرات درباره موسیقی ملی

دو تا موسیقی رو باهاشون زندگی میکنم.موسیقی سنتی(یا همون کلاسیک ایران) و موسیقی نواحی خراسان.
بینظیرن.
اینجا چون جای سنتیه:
موسیقی سنتی ما،به یه سری فواصلی دست پیدا کرده که خیلی راحت میشه باهاشون شنونده رو متاثر کرد.کارهای موسی خان معروفی و هم قطارانش برای منظم کردن ردیفها و گوشه ها و نت نویسی و غیره خیلی کار مهمی بود.
باعث شد که دیگه از فضایی که استادان و میرزا فلان خان واسه ی خودش ردیف میزده و به هیچ کسی نمیگفته بیایم بیرون و استادان کارهاشون رو راحت در اختیار شاگردان قرار بدن
خودم توی نوازنده ها اینا رو دوست دارم:
تار:فرهنگ شریف-جلیل شهناز-لطفی-کیوان ساکت
سه تار:ذولفنون-علیزاده-احمد عبادی
سنتور:پایور-مشکاتیان
آواز:شجریان-ایرج
 

AAM

کاربر فعال
ارسال‌ها
74
امتیاز
65
نام مرکز سمپاد
شهید ه. ن. د.
شهر
م. م.
پاسخ : مقام ها و دستگاهای موسیقی سنتی

شما میتونید دانگ های اول هر هفت دسگاه رو بگین ؟
 

parnian.d

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,470
امتیاز
6,404
نام مرکز سمپاد
فرزنگان1 بندرعبّاس
دانشگاه
تهران
رشته دانشگاه
داروسازی
پاسخ : بررسی موسیقی ملّی

به نقل از AAM :
شما میتونید دنگ های اول هر هفت دسگاه رو بگین ؟
منظور از دنگ چیه؟
 

AAM

کاربر فعال
ارسال‌ها
74
امتیاز
65
نام مرکز سمپاد
شهید ه. ن. د.
شهر
م. م.
پاسخ : بررسی موسیقی ملّی

یعنی فاصله های بین چهار نت ابتدایی مقام یا دستگاه
 

mh.mostafavi

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
115
امتیاز
460
نام مرکز سمپاد
علامه حلی1
شهر
کرمان
مدال المپیاد
چقدر اسمش برام آشناست
دانشگاه
باهنر
رشته دانشگاه
مهندسی مکانیک
پاسخ : بررسی موسیقی ملّی

تو موسیقی سنتی یا همون ملی من خیلی با ساز های دف و کمانچه حال می کنم.
دف می تونم بزنم خیلی ساز زنده ای وقتی با هاش کار می کنم می رم تو بی عا لم دیگه ای.
اگه می خواین یه دف خیلی با حال گوش بدین اهنگ های استاد شهرام ناظری رو توصیه می کنم.
البوم حیرانی و در گلستان
 

Dizzy

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,039
امتیاز
1,905
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 3
شهر
کرج
مدال المپیاد
کامپیوتر
دانشگاه
تهران
رشته دانشگاه
شهرسازی
پاسخ : بررسی موسیقی ملّی

آقا من عاشق این آلبوم سوگواران خموش علی قربانی ام.4 تا از آهنگاش عالیه.پیشنهاد می کنم بخرید :D
کسی گوش داده؟
لعنت بر کسی که دانلود کند ... :| ^-^
 

smart girl

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
839
امتیاز
2,033
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
اسفراین
مدال المپیاد
المپیاد ادبی
دانشگاه
تهران
رشته دانشگاه
داروسازی
موسیقی مقامی...

باتوجه به اینکه اکثریت تاپیکای اینجا موسیقی مدرنن،خواسم بذارم موسیقی سنتی ـم یه خودی نشون بده!
در رابطه با مفهموم موسیی مقامی اول باید بگم که:
"به انواع موسیقی محلی سازی و اوازی مناطق مختلف که هریک مبتنی بر دهها مقام مختلف و وابسته است موسیقی مقامی اتلاق میشود"
اینجا مقام به معنی آهنگ و نغمهُ ایناس!
خود من چیز خیلی زیادی ازش نمیدونم! اطلاعاتی که مینویسم هم از یه سری کتابای مختلف راجع به موسیقی مقامی هست!
خواسم بزنم این تاپیکُ که همگی با هم یه فیضی ببریم!
اگه کسی چیزی میدونه بسم الله!
 
  • لایک
امتیازات: Dizzy

Crixalis

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
787
امتیاز
1,986
نام مرکز سمپاد
علامه حلی ۲
شهر
تهران
دانشگاه
امیرکبیر
رشته دانشگاه
مهندسی صنایع
پاسخ : بررسی موسیقی ملّی

کاملترین سبک موسیقی سبک سنتی ایرانیه؟؟
من اینجوری شنیدم :-?
 

Dizzy

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,039
امتیاز
1,905
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 3
شهر
کرج
مدال المپیاد
کامپیوتر
دانشگاه
تهران
رشته دانشگاه
شهرسازی
پاسخ : بررسی موسیقی ملّی

به نقل از RUIN :
کاملترین سبک موسیقی سبک سنتی ایرانیه؟؟
من اینجوری شنیدم :-?
کدوم گاگولی همچین چرتی گفته؟! :D اصلا این که میگین کامل ترین رو من درک نمی کنم!
 

Crixalis

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
787
امتیاز
1,986
نام مرکز سمپاد
علامه حلی ۲
شهر
تهران
دانشگاه
امیرکبیر
رشته دانشگاه
مهندسی صنایع
پاسخ : بررسی موسیقی ملّی

به نقل از تـــــــــــــــارا :
کدوم گاگولی همچین چرتی گفته؟! :D اصلا این که میگین کامل ترین رو من درک نمی کنم!
راستش یکی از بچه های مدرسمون
منم تعجب کردم ولی انقدر جدی و محکم گفت که من موندم همینجوری بعد اومدم اینجا ببینم درسته یا نه؟
فک کنم منظورش این بوده ترکیبی از صدای خوب و آهنگسازی خوبه و به آدم آرامش میده احتمالا همین بوده منظورش
 
بالا