• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

کامپیوتر باستانی

  • شروع کننده موضوع
  • #1

ma(-)Dye

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
752
امتیاز
134
نام مرکز سمپاد
فرزانگان(1)
شهر
کرج
رشته دانشگاه
آدم از فرداش خبر نداره که!
کامپیوتر باستانی


Aban86001_001.jpg



گذشته کره زمین بسیار پر رمز و راز است – تمدنهای بسیاری پا به عرصه حیات گذاشتند و پس از مدتی در دل تاریخ محو شدند . این تمدنها با به جا گذاشتن بناها و وسایل مختلف زندگی, چراغی را برای محققان و دانشمندان باستان شناسی روشن کرده اند تا بتوانیم با نور ان در اعماق تاریخ سفر کنیم و با گذشته نیاکان کامپیوتر باستانی در موزه اتنخود اشنا شویم . اما همیشه این مستندات چراغ راه باستان شناسان نیستند و گاهی بر تاریکی گذشته تاریخ و همچنین گذشته زمین می افزایند . در سال 1900 غواصان یونانی که برای صید اسفنج به عمق دریا رفته بودند, در نزدیکی جزیره " انتی کوترا " لاشه یک کشتی قدیمی را که پر از مجسمه های مرمرین و برنجی بود را کشف نمودند . انها مجسمه ها و دیگر اثار عتیقه را از عمق دریا بیرون کشیدند و ازمایشات بعدی نشان داد که کشتی فوق در حدود 150 سال قبل از میلاد مسیح غرق شده بود . به هنگام طبقه بندی اشیاء مکشوفه, در میان مجسمه ها و شمشیرها - یک کلوخ کج و معوج که شکل مشخصی هم نداشت در این کشتی غرق شده وجود داشت که بعدها معلوم شد ارزش ان از تمام عتیقه های موجود بیشتر است . متاسفانه در جابجایی این شی با ارزش دقت لازم بعمل نیامد و چندین بار به زمین افتاد و قطعات ان از هم جدا شد . پس از یک مرمت و باسازی استادانه معلوم شد که این شی یک سینی برنجی است که بر روی ان دوایر , کتیبه ها و چرخ دنده هایی دیده میشود . خیلی زود معلوم گردید که کتیبه های روی سینی در ارتباط با علم نجوم می باشند . پس از انکه تمام قسمتها و جزئیات سینی با دقت کامل پاکیزه و قابل رویت گردید , معلوم شد که تصاویر روی سینی دارای طرح عجیبی است و یک ماشین ناشناس را که با عقربه های متحرک, صفهه های مدرج پیچیده و پلاکهای فلزی دارای نوشته, نشان می دهد . باسازی این ماشین نشان داد که دستگاه مذکور دارای بیش از 20 چرخ دنده میباشد که در اصل جعبه دنده دیفرانسیل با یک چرخ دوار است .




در یک سوی دستگاه محوری وجود دارد که به محض انکه شروع به چرخش می کند, تمام عقربه ها با سرعتهای متفاوت به حرکت در می ایند . زیر عقربه ها روکشهای برنجی وجود دارد که بر روی انها نوشته های مفصلی بچشم می خورد .
Aban86001_002.jpg



" درک پیریس " فیزکدان برجسته انگلیسی با مطالعه بسیار درک پیرساین شی عجیب را یک " کامپیوتر " باستانی می داند که مثل ماشین حسابی برای محاسبه و پیدا کردند ستارگان به استفاده کنندگان این دستگاه کمک میکرده است . قدمت این " کامپیوتر " باستانی بیش از 3200 سال میباشد و به قول " درک پیرس " سازندگان این دستگاه باید با علوم بالای ریاضی و همچنین علوم مکانیکی اشنای کاملی داشته باشند . " درک پیرس " میگوید : در طول تاریخ به ستارنماهای مختلفی بر میخوریم – به عنوان مثال گفته میشود : " فدریک دوم " امپراطور سلسه " هومن اشتاوفن " در سال 1229 به هنگام بازگشت از پنجمین جنگ صلیبی از مشرق زمین – یک خیمه عجیب را با خود اورده بود . نقل شده در این چادر دستگاهی شبیه ساعت قرار داشت که با به کار انداختن ان, پهنه اسمان – صور فلکی و حرکت ستارگان بر سقف کنبدی شکل چادر منعکس می شده است .!! البته وجود این دستگاه در زمان سلطنت " فدریک دوم " چندان دور از ذهن نیست – چون می دانیم که توانایی فنی و هنر ساخت چنین وسیله در دوران شکوفایی علوم اسلامی موجود بوده است . اما ایده ساختن یک دستگاه محاسبه ستارگان ان هم در 1000 سال قبل از میلاد غیر قابل تصور است – چون در انزمان هنوز نمایش ثوابت با در نظر گرفتن حرکت وضعی زمین غیر ممکن بوده است . توجه داشته باشید که طبق مستندات گالیله اولین کسی بوده است که توانست ثابت کند زمین گرد است و همیشه در حال گردش بدور خود و خورشید است . اما کشف این " کامپیوتر " باستانی نشان میدهد که سازندگان ان برای محاسبه فاصله ستارگان حتما" باید از این قاعده علمی خبر داشته باشند. امروزه این " کامپیـــــــــــــــوتر باستـــــــــــــــــانی " در موزه اتــــــــن نگهداری میشود و تا امروز میلیونها نفر از سراسر جهان از ان دیدن می کنند.

نقشه این دستگاه و چگونگی کار کرد ان... واقعا" ستارگان بطرز جالبی با این ماشین محاسبه می شده اند
قطعات کامل این کامپیوتر ..



Aban86002_001.jpg


Aban86002_002.jpg


Aban86002.jpg



از:http://www.forum.takinfo.com
&
yahoo2.blogfa.com
 

mgh-nano

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,411
امتیاز
3,170
نام مرکز سمپاد
فرزانگان یک
شهر
کرمان
دانشگاه
شهید بهشتی
رشته دانشگاه
cs
پاسخ : کامپیوتر باستانی

همش از سنگه ؟

چطوری کار میکرده ؟
 

peihaghi

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,333
امتیاز
2,348
نام مرکز سمپاد
علامه حلی 1
شهر
تهران
دانشگاه
امیر کبیر
رشته دانشگاه
مکانیک (ساخت تولید)
پاسخ : کامپیوتر باستانی

مادر جان ...
چطور ممکنه؟
 

elmira

کاربر فعال
ارسال‌ها
36
امتیاز
11
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
دزفول
مدال المپیاد
شرکت در المپیاد فیزیک-ریاضی-نجوم واوردن مقام در 2تاشون
پاسخ : کامپیوتر باستانی

منم می خوام برم ببینم :((
دست سازندش درد نکنه(گل کاشته اون مرحوم یا مرحومان :D)
+
 

shershere

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
987
امتیاز
1,798
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 2
شهر
اصفهان
مدال المپیاد
اینم هه هه!
دانشگاه
پلی تکنیک تهران
رشته دانشگاه
مهندسی مکانیک
پاسخ : کامپیوتر باستانی

سلام
وااااااااااای!
چه عجیب!
 

mr1991

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
117
امتیاز
21
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
دانشگاه
دانشگاه هنر تهران
رشته دانشگاه
مهندسي شهرسازي
پاسخ : کامپیوتر باستانی

يا حضرت عباس !!!!
جالب بود ! /+
 

min3a

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
193
امتیاز
757
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 1 مشهد
دانشگاه
دانشگاه فردوسی مشهد
رشته دانشگاه
مهندسی معماری
پاسخ : کامپیوتر باستانی

اااااااااااااااا :O
چه باحال
 
بالا