- شروع کننده موضوع
- #1
armin2557
کاربر فوقفعال
- ارسالها
- 119
- امتیاز
- 174
- نام مرکز سمپاد
- شهید بهشتی
- شهر
- ارومیه
- مدال المپیاد
- مرحله اول 14مین المپیاد زیست
- دانشگاه
- دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
- رشته دانشگاه
- داروسازی
گفتوگو با برنده مدال نقره المپياد جهاني زيست شناسي
دانش- آيدا ابوترابي:
نميدانم چرا بعضی از ما، با دیدن نوجوانها و جوانهایی که در مسابقههاي مختلف علمي شرکت ميکنند و مقام و مدالهاي گوناگون ميگيرند، احساس ميکنیم آنها از جنس ما نیستند و با ما خیلی فرق دارند و آدمهای عجیب و غریبی هستند که تنها فکر و ذکرشان درس خواندن است.
اما واقعيت اين است كه آنها خودشان را باور کردهاند و با تلاش و اراده به موفقیت و افتخار هم رسيده اند. «مریم خادمیان» یکی از آنهاست! او متولد اولین روز سال 1369است. دوران راهنمایی، دبیرستان و پیشدانشگاهی را در مرکز فرزانگان شیراز گذرانده و امسال در المپیاد جهانی زیست، که در شهر بمبئی کشور هند برگزار شد، مدال نقره گرفت. بهتر است جزئیات بیشتر را از زبان خود مریم بخوانید.
امسال المپیاد جهانی زیست شناسی از 23 تا 30 تیر ماه در شهر مومبای (بمبئی) هندوستان برگزار شد. در مجموع تیمهای 55 کشور از 5 قاره حضور داشتند که در پايان تیمهای چین تایپه (تایوان) و آمریکا با 4 مدال طلا بهترین نتیجه را به دست آوردند. از تیم ایران من و آقای کسری افضلی مدال نقره گرفتيم و خانم هما مجد و آقای محمد حسین پورنبی مدال برنز گرفتند.
چهقدر برای المپیاد زمان گذاشتی و درس خواندی؟ آیا فکر ميکردی که مدال بگيري؟
درس خواندن برای المپیاد زیستشناسی را بهطور جدی از آخرهای سال دوم دبیرستان شروع کردم. قبل از آن المپیادهای کامپیوتر و ادبیات را تا حدی دنبال ميکردم. مهمترين هدف من، مانند همه شرکتکنندگان، کسب مدال بود و تمام سعيام را كردم كه به هدفم برسم.
استقبال از تیم المپیاد زیستشناسی (اعضای تیم به ترتیب: کسری افضلی، محمدحسین پورنبی، هما مجد و مریم خادمیان)
آيا دوستاني پیدا کردی؟
هدف اصلی این مسابقهها، آشنایی نوجوانها با فرهنگ کشورهای دیگر و پیدا کردن دوستهای جدید است. ما هم از این قاعده مستثنی نبوديم و سعی کرديم در طول برگزاری المپیاد با همه بچهها رابطه دوستانهای بر قرار کنيم. من هم دوستانی از کشورهای یونان، ایتالیا، هند، فنلاند، اندونزی، سوئیس، چین تایپه، انگلستان، تاجیکستان، ترکیه و... پیدا کردم!
خاطره جالبی از مسابقهها داری؟
رسم جالبی که در این مراسم وجود دارد این است که اعضای هر تیم هدیههایی از کشور خود به تمام شرکتکنندگان ميدهند. ما هم یک شب قبل از صرف شام هدیههاي خود را بین بچهها پخش کردیم. نگاههای متعجب و در عین حال همراه با تحسین و تشکر بچهها به نمونههای مینیاتوری فرشهای ایرانی برای ما بسیار جالب بود!
چه طور شد که به زیست شناسي علاقهمند شدی؟
من از دوران کودکی از خواندن کتابهايی درباره گیاهان و جانوران لذت ميبردم؛ بدون آن که بدانم این كتابها در حوزه علمي شیرین، جذاب و همهجانبهاي به نام «زیستشناسی» قرار ميگیرند. به تدریج و با افزایش مطالعاتم به این رشته علاقهمند شدم و آن را ادامه دادم.
چه گرایشی از زیست شناسي را بیشتر دوست داری؟
من همه گرایشهای مختلف زیست شناسي مانند انگشتان دست را دوست دارم و انتخابکردن یک یا دو مورد خاص برایم خیلی سخت است.
آرم نوزدهمین المپیاد زیستشناسی که روی همه وسیلهها از مدال و حکم مدال و برگه سؤالات گرفته تا کیف و کلاه چاپ شده است
در آزمایشگاه هم فعالیت ميکنی؟
بله.
این کار را دوست داری؟
بخش مهمياز مرحلههایی که در المپیاد وجود دارد، چه در المپیاد کشوری و چه جهانی، بخش آزمایشگاه است که همزمان اطلاعات، خلاقیت، سرعت عمل و دقت فرد را ميسنجد. آزمایشگاه زیست شناسی در هر زمان و مکانی برای من جالب و شیرین بوده، هست و خواهد بود!
به نظر تو چرا بعضی از دانشآموزان با زیست شناسي ارتباط برقرار نميکنند و خواندن آن برایشان سخت است؟
فکر ميکنم دلیل این مسئله را باید از همان دانشآموزان پرسید! اما ممکن است به این خاطر باشد که به اشتباه، درس زیست شناسی به عنوان یک درس صرفاً حفظكردني دیده ميشود. اگر دانشآموزان سعی کنند برای مطالبی که ميخوانند به دنبال دلیلهای منطقی باشند و دانستههایشان را به هم ربط دهند، این درس برایشان شیرینتر از قبل ميشود.
در چه درسی ضعیف هستی و یا آن را دوست نداری؟
راستش کنارآمدن با درسهای حفظی مثل زمینشناسی برایم کمي سخت است!
وقتی از درسخواندن خسته ميشوی چه کار ميکنی؟
معمولا كتابهاي ادبي و شعر ميخوانم. مخصوصا با حافظ رابطه بسیار خوبی دارم!
برخي از دانشآموزانی که زیست شناسي دوست دارند، با ریاضی مشکل دارند! تو چهطور؟!
شاید جالب باشد که بدانید المپیاد زیست شناسي در اصل مجموعهای از رشتههای ریاضی، فیزیک، شیمي و کامپیوتر با چاشنی زیستشناسی است! و کسانی که در هر مرحله برگزیده ميشوند در این علوم نیز از سطح خوبی برخوردارند.
زيستشناسي چه كاربردي در علم امروز دارد؟
راستش کاربردهای این رشته در بخشهای مولکولی، سلولی، ژنتیک، گیاهشناسی، فیزیولوژی، اکولوژی و... آنقدر زیاد و متنوع است که ترجیح ميدهم بررسی آنها را به خوانندگان واگذار کنم!
تابستانها در اوقات فراغت چه کار ميکنی؟
براساس شرایط و میزان وقت آزادم کتاب ميخوانم، فیلم ميبینم، موسیقی گوش ميدهم و...
با خانواده هم به مسافرت رفتهای؟
با توجه به فشردگی کلاسهای المپیاد، ما تا یک هفته قبل از اعزام در دوره آمادگی المپیاد جهانی بودیم. الان چند وقتی است که در شیراز هستم، اما دوباره باید به تهران برگردم و متاسفانه نميتوانم زمان زيادي در كنار خانواده باشم.
به چه كتابهايي علاقه داري؟
غزلهاي حافظ.
اهل «دوچرخه» هستی؟!
بله، تا مدتی پیش که وقت آزاد بیشتری داشتم دوچرخه ميخواندم.
کدام قسمت از مطلبهای دوچرخه را بیشتر دوست داری؟
بخش نقد شعرها.
رابطهات با طبیعت و حیوانها چگونه است؟
همیشه از بودن در طبیعت لذت ميبرم. همه حیوانها را دوست دارم و از آزار حيوانها خیلی ناراحت ميشوم.
وقتی مدال به گردنت آویخته شد، چه احساسی داشتی؟
حس شادی، از این که توانستم پاسخ بخشی از زحمتهايي را که خانواده و معلمهایم برایم کشیدهاند بدهم، خيلي خوشحال شدم.
وقتي كه مدال گرفتي عکسالعمل خانوادهات چه بود؟ بعد از این که به ایران آمدی رفتارشان با تو عوض نشد؟!
طبیعتا خوشحال شدند، اما رفتار آنها تغيير نكرد، چون دلیلی برای این كار وجود نداشت!
به نظر تو راز موفقیت چیست؟
باور داشتن خود، به کار بستن نهایت تلاش و در آخر سپردن نتیجه به خداوند. نوجوانها باید بدانند که هیچ محدودیت و مشکلی نميتواند مانع رسیدن آنها به هدفهایشان شود و اینکه هیچ تلاشی در زندگی بی پاسخ نميماند.
آیا شخص خاصی وجود دارد که بخواهی جای او باشی؟
خیر! سعی ميکنم در هر رشتهای از افراد موفق در آن رشته الگو بگیرم؛ چون فردی نیست که در همه رشتهها موفق باشد، نميتوانم به فرد خاصی اشاره کنم!
مریم، 10سال آینده را چه طور ميبیند؟!
حداکثر تلاشم را ميکنم که آینده روشنی بسازم.
حرف آخر:
تکیه بر تقوی و دانش در طریقت کافریست، راهرو گر صد هنر دارد توکل بایدش...
استقبال از تیم المپیاد زیستشناسی (اعضای تیم به ترتیب: کسری افضلی، محمدحسین پورنبی، هما مجد و مریم خادمیان)
آرم نوزدهمین المپیاد زیستشناسی که روی همه وسیلهها از مدال و حکم مدال و برگه سؤالات گرفته تا کیف و کلاه چاپ شده است
دانش- آيدا ابوترابي:
نميدانم چرا بعضی از ما، با دیدن نوجوانها و جوانهایی که در مسابقههاي مختلف علمي شرکت ميکنند و مقام و مدالهاي گوناگون ميگيرند، احساس ميکنیم آنها از جنس ما نیستند و با ما خیلی فرق دارند و آدمهای عجیب و غریبی هستند که تنها فکر و ذکرشان درس خواندن است.
اما واقعيت اين است كه آنها خودشان را باور کردهاند و با تلاش و اراده به موفقیت و افتخار هم رسيده اند. «مریم خادمیان» یکی از آنهاست! او متولد اولین روز سال 1369است. دوران راهنمایی، دبیرستان و پیشدانشگاهی را در مرکز فرزانگان شیراز گذرانده و امسال در المپیاد جهانی زیست، که در شهر بمبئی کشور هند برگزار شد، مدال نقره گرفت. بهتر است جزئیات بیشتر را از زبان خود مریم بخوانید.
امسال المپیاد جهانی زیست شناسی از 23 تا 30 تیر ماه در شهر مومبای (بمبئی) هندوستان برگزار شد. در مجموع تیمهای 55 کشور از 5 قاره حضور داشتند که در پايان تیمهای چین تایپه (تایوان) و آمریکا با 4 مدال طلا بهترین نتیجه را به دست آوردند. از تیم ایران من و آقای کسری افضلی مدال نقره گرفتيم و خانم هما مجد و آقای محمد حسین پورنبی مدال برنز گرفتند.
چهقدر برای المپیاد زمان گذاشتی و درس خواندی؟ آیا فکر ميکردی که مدال بگيري؟
درس خواندن برای المپیاد زیستشناسی را بهطور جدی از آخرهای سال دوم دبیرستان شروع کردم. قبل از آن المپیادهای کامپیوتر و ادبیات را تا حدی دنبال ميکردم. مهمترين هدف من، مانند همه شرکتکنندگان، کسب مدال بود و تمام سعيام را كردم كه به هدفم برسم.
استقبال از تیم المپیاد زیستشناسی (اعضای تیم به ترتیب: کسری افضلی، محمدحسین پورنبی، هما مجد و مریم خادمیان)
آيا دوستاني پیدا کردی؟
هدف اصلی این مسابقهها، آشنایی نوجوانها با فرهنگ کشورهای دیگر و پیدا کردن دوستهای جدید است. ما هم از این قاعده مستثنی نبوديم و سعی کرديم در طول برگزاری المپیاد با همه بچهها رابطه دوستانهای بر قرار کنيم. من هم دوستانی از کشورهای یونان، ایتالیا، هند، فنلاند، اندونزی، سوئیس، چین تایپه، انگلستان، تاجیکستان، ترکیه و... پیدا کردم!
خاطره جالبی از مسابقهها داری؟
رسم جالبی که در این مراسم وجود دارد این است که اعضای هر تیم هدیههایی از کشور خود به تمام شرکتکنندگان ميدهند. ما هم یک شب قبل از صرف شام هدیههاي خود را بین بچهها پخش کردیم. نگاههای متعجب و در عین حال همراه با تحسین و تشکر بچهها به نمونههای مینیاتوری فرشهای ایرانی برای ما بسیار جالب بود!
چه طور شد که به زیست شناسي علاقهمند شدی؟
من از دوران کودکی از خواندن کتابهايی درباره گیاهان و جانوران لذت ميبردم؛ بدون آن که بدانم این كتابها در حوزه علمي شیرین، جذاب و همهجانبهاي به نام «زیستشناسی» قرار ميگیرند. به تدریج و با افزایش مطالعاتم به این رشته علاقهمند شدم و آن را ادامه دادم.
چه گرایشی از زیست شناسي را بیشتر دوست داری؟
من همه گرایشهای مختلف زیست شناسي مانند انگشتان دست را دوست دارم و انتخابکردن یک یا دو مورد خاص برایم خیلی سخت است.
آرم نوزدهمین المپیاد زیستشناسی که روی همه وسیلهها از مدال و حکم مدال و برگه سؤالات گرفته تا کیف و کلاه چاپ شده است
در آزمایشگاه هم فعالیت ميکنی؟
بله.
این کار را دوست داری؟
بخش مهمياز مرحلههایی که در المپیاد وجود دارد، چه در المپیاد کشوری و چه جهانی، بخش آزمایشگاه است که همزمان اطلاعات، خلاقیت، سرعت عمل و دقت فرد را ميسنجد. آزمایشگاه زیست شناسی در هر زمان و مکانی برای من جالب و شیرین بوده، هست و خواهد بود!
به نظر تو چرا بعضی از دانشآموزان با زیست شناسي ارتباط برقرار نميکنند و خواندن آن برایشان سخت است؟
فکر ميکنم دلیل این مسئله را باید از همان دانشآموزان پرسید! اما ممکن است به این خاطر باشد که به اشتباه، درس زیست شناسی به عنوان یک درس صرفاً حفظكردني دیده ميشود. اگر دانشآموزان سعی کنند برای مطالبی که ميخوانند به دنبال دلیلهای منطقی باشند و دانستههایشان را به هم ربط دهند، این درس برایشان شیرینتر از قبل ميشود.
در چه درسی ضعیف هستی و یا آن را دوست نداری؟
راستش کنارآمدن با درسهای حفظی مثل زمینشناسی برایم کمي سخت است!
وقتی از درسخواندن خسته ميشوی چه کار ميکنی؟
معمولا كتابهاي ادبي و شعر ميخوانم. مخصوصا با حافظ رابطه بسیار خوبی دارم!
برخي از دانشآموزانی که زیست شناسي دوست دارند، با ریاضی مشکل دارند! تو چهطور؟!
شاید جالب باشد که بدانید المپیاد زیست شناسي در اصل مجموعهای از رشتههای ریاضی، فیزیک، شیمي و کامپیوتر با چاشنی زیستشناسی است! و کسانی که در هر مرحله برگزیده ميشوند در این علوم نیز از سطح خوبی برخوردارند.
زيستشناسي چه كاربردي در علم امروز دارد؟
راستش کاربردهای این رشته در بخشهای مولکولی، سلولی، ژنتیک، گیاهشناسی، فیزیولوژی، اکولوژی و... آنقدر زیاد و متنوع است که ترجیح ميدهم بررسی آنها را به خوانندگان واگذار کنم!
تابستانها در اوقات فراغت چه کار ميکنی؟
براساس شرایط و میزان وقت آزادم کتاب ميخوانم، فیلم ميبینم، موسیقی گوش ميدهم و...
با خانواده هم به مسافرت رفتهای؟
با توجه به فشردگی کلاسهای المپیاد، ما تا یک هفته قبل از اعزام در دوره آمادگی المپیاد جهانی بودیم. الان چند وقتی است که در شیراز هستم، اما دوباره باید به تهران برگردم و متاسفانه نميتوانم زمان زيادي در كنار خانواده باشم.
به چه كتابهايي علاقه داري؟
غزلهاي حافظ.
اهل «دوچرخه» هستی؟!
بله، تا مدتی پیش که وقت آزاد بیشتری داشتم دوچرخه ميخواندم.
کدام قسمت از مطلبهای دوچرخه را بیشتر دوست داری؟
بخش نقد شعرها.
رابطهات با طبیعت و حیوانها چگونه است؟
همیشه از بودن در طبیعت لذت ميبرم. همه حیوانها را دوست دارم و از آزار حيوانها خیلی ناراحت ميشوم.
وقتی مدال به گردنت آویخته شد، چه احساسی داشتی؟
حس شادی، از این که توانستم پاسخ بخشی از زحمتهايي را که خانواده و معلمهایم برایم کشیدهاند بدهم، خيلي خوشحال شدم.
وقتي كه مدال گرفتي عکسالعمل خانوادهات چه بود؟ بعد از این که به ایران آمدی رفتارشان با تو عوض نشد؟!
طبیعتا خوشحال شدند، اما رفتار آنها تغيير نكرد، چون دلیلی برای این كار وجود نداشت!
به نظر تو راز موفقیت چیست؟
باور داشتن خود، به کار بستن نهایت تلاش و در آخر سپردن نتیجه به خداوند. نوجوانها باید بدانند که هیچ محدودیت و مشکلی نميتواند مانع رسیدن آنها به هدفهایشان شود و اینکه هیچ تلاشی در زندگی بی پاسخ نميماند.
آیا شخص خاصی وجود دارد که بخواهی جای او باشی؟
خیر! سعی ميکنم در هر رشتهای از افراد موفق در آن رشته الگو بگیرم؛ چون فردی نیست که در همه رشتهها موفق باشد، نميتوانم به فرد خاصی اشاره کنم!
مریم، 10سال آینده را چه طور ميبیند؟!
حداکثر تلاشم را ميکنم که آینده روشنی بسازم.
حرف آخر:
تکیه بر تقوی و دانش در طریقت کافریست، راهرو گر صد هنر دارد توکل بایدش...
استقبال از تیم المپیاد زیستشناسی (اعضای تیم به ترتیب: کسری افضلی، محمدحسین پورنبی، هما مجد و مریم خادمیان)
آرم نوزدهمین المپیاد زیستشناسی که روی همه وسیلهها از مدال و حکم مدال و برگه سؤالات گرفته تا کیف و کلاه چاپ شده است