• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

فضاپيمـاهـا؛كـاوشگرهـاو تلسکوپ‌ها

  • شروع کننده موضوع
  • #1

ladan

کاربر جدید
ارسال‌ها
1
امتیاز
2
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 2 تهران
در اين پست مي خواهم دوستداران دانش اخترشناسي را با سايت ويژه فضاپيمای کسيني آشنا کنم.
اين سايت که از سايتهای ناسا است به ماموريت فضاپيمای بي سرنشين کسيني برای شناسايي سياره کيوان مي پردازد.
در اغاز تابستان 1387 اين فضاپيما ماموريت اصلي چهارساله ی خود را برای بررسي نيمکره جنوبي کيوان، حلقه ی معروف و زيبای آن و دو ماه اين سياره به پايان برد. با توجه به سالم بودن اين فضاپيما، ماموريت آن به مدت نامعلومي تمديد شد و از آنجا که در تابستان امسال خورشيد پس از سالها به صورت مستقيم بر خط نيمگان (استوای) اين سياره مي تابد و کم کم به سوی روشن کردن نيمه ی شمالي سياره مي رود، ماموريت تازه کسيني بررسي و تصويربرداری از نيمه ی شمالي کيوان خواهد بود، نيمه ای که در ماموريت نخست در تاريکي بوده است.
اين ماموريت
Cassini Equinox
يا برابران کسيني نام گذاری شده است و اين سايت به معرفي دستاوردهای اين سفر مي پردازد.
سايت پر از اطلاعات متني، تصويرهای جذاب، انيميشن و فيلمهای زيباست که برای دوستداران اخترشناسي بسيار جذاب خواهد بود.
نشاني سايت
http://saturn.jpl.nasa.gov/​

×× سمانه : با اجازه تون ، عنوان رو عوض کردم ، از دوستان هم خواهش میکنم ، اگه اطلاعاتی از این فضاپیما و ماموریت هاش دارن بذارن××
 

elahe

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,511
امتیاز
338
نام مرکز سمپاد
فرزانگان ١
شهر
بندرعباس
فونیکس واقعا مرده است

فونیکس واقعا مرده است



تصاویر جدید تایید می کنند کاوشگر مریخی فونیکس طی زمستان مریخی به شدت تخریب شده و به طور کامل از کار افتاده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، این کاوشگر ساکن که به منظور مطالعه بر روی مناطق قطبی سیاره سرخ ماموریت خود را آغاز کرده بود در اواخر سال 2008 ارتباط خود را با زمین از دست داد.
لایه ای از دی اکسید کربن منجمد سطح فونیکس را پوشانده است و ناسا همیشه بر این باور بوده که چنین ماموریتی در شرایط مهلک مریخی می تواند برای کاوشگرش مخرب باشد. آخرین تصاویری که از مدار از این کاوشگر به ثبت رسیده نشان می دهد فونیکس از نمای دور بسیار کوچکتر از گذشته شده و این به معنی وارد آمدن خسارات جبران ناپذیر به این کاوشگر است.

به گفته "مایکل ملون" از دانشگاه کلرادو و عضو علمی تیمهای فونیکس و دوربین HiRISE بر روی مدارگرد کاوشگر مریخی، تصاویری که از گذشته از این کاوشگر در اختیار است تفاوت قابل توجهی با تصاویری دارد که به تازگی از آن به ثبت رسیده است. فونیکس در تصاویر جدید کوچکتر به نظر می رسد و تنها گزینه ای که می تواند تفاوت میان تصاویر قبلی و کنونی را توضیح دهد، پوشانده شدن سطح آن به واسطه توده هایی از غبار و نامشخص بودن و غیر قابل تشخیص بودن سطح کاوشگر نسبت به محیط اطراف است.

542140_orig.jpg



تصاویر فونیکس که در سالهای 2008 و 2010 به ثبت رسیده اند


انتظار می رود صفحات این کاوشگر تحت فشار چندین 10 کیلو از ذرات یخ خمیده و سپس شکسته شده باشد. فونیکس پس از ترک زمین در ماه آگوست سال 2007، در 25 می سال 2008 به سیاره سرخ رسید و نسبت موقعیت به ماموریتهای پیشین مریخی، در شمالی ترین بخش سیاره فرود آمد.
برای فرود کاوشگر ابتدا باید از شیرجه ای آتشین در اتمسفر نازک سیاره جان سالم به در می برد و سپس با باز کردن چترهای نجات و موتورهایش به آرامی فرود خود را کنترل کرد. ماموریت فونیکس در واقع ماموریتی سه ماهه بود اما عملا تا پنج ماه ادامه پیدا کرد و طی این دوره کاوشگر به منظور یافتن نشانه هایی از حیات در مریخ به حفاری، نمونه برداری، آزمایش و بررسی در خاک سرخ این سیاره پرداخت.

بر اساس گزارش بی بی سی، برترین دستاورد فونیکس طی ماموریتش یافتن نمونه هایی از آب منجمد بر روی خاک مریخ بوده است. دوربینهای فونیکس قبل از تخریب شاهد تبخیر شدن توده های بزرگ یخی در این سیاره بوده اند.
 

سمپادی_ss

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
321
امتیاز
1,406
نام مرکز سمپاد
.
شهر
.
پاسخ : فضاپيمـا هـا و كـاوشگر هـا

دو تـاپيك ادغام شدند.
از اين به بعد ميتونيد اخبــار و مسـائل مربوط به فضاپيمــا هـا و كــاوشگر ها و تلسکوپ‌ها رو اينجـا مطرح كنيد. :D
 

سمپادی_ss

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
321
امتیاز
1,406
نام مرکز سمپاد
.
شهر
.
پاسخ : فضاپيمـاهـا؛كـاوشگرهـاو تلسکوپ‌ها

یکی از بزرگ‌ترین تلسکوپ هایی که به دست بشر ساخته شده؛ « مـاژلان ِ »[nb]GMT[/nb] .
این تلسکوپ دوردست‌ترین نقاط کیهانُ با تفکیکی 10 برابر بیشتر از تلسکوپ فضایی هابل به تصویر می‌کشه؛در صحرای آتاکامای شیلیِ و طی 10 سالِ آینده تکمیل می‌شه.
Still-GMT-S21-large.jpg


توضیحاتی درباره ساخت :

{هفت «آینه بی‌نقص» به قطر 8.4 متر که هر کدام از 20 تن شیشه تشکیل شده است، در سازه‌ای به ارتفاع یک ساختمان 22 طبقه در کنار یکدیگر قرار خواهند گرفت و تلسکوپی به قطر معادل 24.5 متر را پدید خواهند آورد. کیفیت هر کدام از آیینه‌ها و واسنجی (کالیبراسیون) هر یک از آنها بی‌اندازه مهم و چالش برانگیز است. دکتر پات مک‌کارتی، سرپرست اجرایی پروژه GMT می‌گوید: «ما باید این ابزارهای اپتیکی را با دقتی بی‌نظیر بسازیم تا وقتی نوری که 5 تا 10 میلیارد سال در راه بوده است به این تلسکوپ رسید؛ اطلاعاتی را که برای چنین فاصله طولانی در راه بوده‌اند از دست ندهیم.»
دکتر وندی فریدمن، رئیس پروژه GMT پیش‌بینی می‌کند: «ما مستقیما شاهد شکل‌گیری نخستین کهکشان‌ها، شکل‌گیری نخستین ابر نواخترها، شکل‌گیر نخستین سیاه‌چاله‌ها، و نحوه ایجاد جهانی که در آن زندگی می‌کنیم خواهیم بود.»}

× این تلسکوپ واقعاً می‌تونه برای پیشرفت نجوم مفید باشه.این‌که مستقیماً بشه شکل‌گیری کهکشـان‌ها و بخصوص سیـاه‌چاله‌ها رو دید باورنکردنیه!


Still-GMT-S24-large.jpg


منبـع
 

Amirhossin

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
159
امتیاز
2,247
نام مرکز سمپاد
هاشمی نژاد
شهر
مشهد
سال فارغ التحصیلی
1400
چین در یک ماموریت بزرگ توانست، سطح‌نشین و مریخ‌نورد خود را با موفقیت در سیاره‌ی سرخ فرود بیاورد. چین پس از آمریکا، دومین کشوری است که توانسته چنین کاری انجام دهد. این کاوشگرها سه ماه پیش به مدار مریخ رسیدند و روز شنبه 25 اردیبهشت سطح مریخ را لمس کردند.



Zhurong Chinese Mars Landerپس از ورود به جو مریخ، تیان‌ون-۱ “هفت دقیقه وحشت” که سطح‌نورد ناسا تجربه کرده بود را گذراند. یک سپر حرارتی از این فضاپیما هنگام ورود به جو محافظت کرد و سپس چترهای آن باز شد و مریخ‌نورد در پهنه بزرگی در نیمکره شمالی مریخ به نام «اوتوپیا پلانیتیا» فرود آمد. این نقطه قبلا محل فرود مریخ نشین وایکینگ ۲ سازمان فضایی آمریکا در سال ۱۹۷۶ بود.

مریخ‌نورد چینی که ۲۵۰۰ کیلومتر با مریخ‌نورد استقامت فاصله دارد، نیرویش را از نور خوشید تامین می‌کند و حدود ۹۰ روز مریخی را صرف بررسی مشروح اطرافش خواهد کرد. این کاوشگر سطوح اطرافش را بررسی خواهد کرد تا درک بهتری از توزیع یخ در سیارۀ سرخ بدست آورد که مستعمره‌های انسانی در آینده می‌توانند از آن برای حفظ بقای خود استفاده کنند. هر روز مریخی ۴۰ دقیقه طولانی‌تر از روز زمینی است. این کاوشگر شش ابزار علمی متفاوت دارد شامل «دوربین چندطیفی»، «دوربین سطحی»، «رادار اکتشافی زیرسطحی مریخ‌نورد»، «آشکارساز ترکیب سطحی مریخ»، «آشکارساز میدان مغناطیسی مریخ» و «پایشگر هواشناسی مریخ».

سطح‌نشین نیز مجهز به سامانهٔ راداری خواهد بود که می‌تواند توده‌های عمقی آب در مریخ را شناسایی کند. همچنین به چین کمک خواهد کرد تا برای مأموریت خود با هدف بازگرداندن نمونه‌ای از مریخ به زمین در دههٔ ۲۰۳۰ میلادی آماده شود. این نخستین مأموریت مستقل و کاملا بومی چین پس از تلاش چند سال پیش با روسیه برای رسیدن به مریخ است. چین در تلاش برای رسیدن به فعالیت‌های فضایی رقیب خود یعنی آمریکا و تایید جایگاهش به عنوان یک قدرت بزرگ فضایی، میلیاردها دلار در ماموریت به سیاره مریخ سرمایه گذاری کرده است
 
بالا