روانشناسی ایرانیان

  • شروع کننده موضوع
  • #1

85050093

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
283
امتیاز
104
نام مرکز سمپاد
دبیرستان فرزانگان امین اصفهان
انگلستان در سال 1329 گروه تحقیقاتی را تشکیل می دهد تاعلت وزمینه های بحران در ایران را پیدا کند .
از جمله پژوهش در مورد روانشناسی ایرانیان بوده ،که یک دیپلمات انگلیسی بعد ازتحقیق اینگونه ایرانیان را توصیف می کند:
“ریا کاری بدون دستپاچگی،اعتقاد به قضا و قدر، اهمیت ندادن به زجر کشیدن … ایرانیان عادی تو خالی و بی اخلاق وهمیشه مشتاق قول دادن در قبال کارهایی اند که قادر به انجام دادنش نیستند ویا اصلا قصد انجام دادنش را ندارند.
اهل طفره رفتن ، فاقد انرژی و استقامت ، اما تابع قدرت و انضباط اند. بالاتر از همه ، از توطئه و تبانی لذت می برند و هر زمان که منافعشان حکم کند، به آسانی از اعمال غیر اخلاقی تبعیت می کنند. ایرانی دروغگویی ماهر است ، اما انتظار ندارد که گفته هایش را باور کنند. ایرانیها در زمینه های فنی به راحتی معلوماتی سطحی کسب می کنند و خود را متقاعد میسازد که به معلوماتی عمیق دست یافته اند.”
نقل غیر مستقیم.
به نقل از کتاب همه آدمهای شاه نوشته استیون کینزر
 

AHMADREZA

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,028
امتیاز
1,416
نام مرکز سمپاد
شهیدبهشتی کاشان
شهر
کاشان
دانشگاه
صنعتی امیرکبیر
رشته دانشگاه
مهندسی صنایع
پاسخ : روانشناسی ایرانیان

به نقل از 85050093 :
انگلستان در سال 1329 گروه تحقیقاتی را تشکیل می دهد تاعلت وزمینه های بحران در ایران را پیدا کند .
از جمله پژوهش در مورد روانشناسی ایرانیان بوده ،که یک دیپلمات انگلیسی بعد ازتحقیق اینگونه ایرانیان را توصیف می کند:
“ریا کاری بدون دستپاچگی،اعتقاد به قضا و قدر، اهمیت ندادن به زجر کشیدن … ایرانیان عادی تو خالی و بی اخلاق وهمیشه مشتاق قول دادن در قبال کارهایی اند که قادر به انجام دادنش نیستند ویا اصلا قصد انجام دادنش را ندارند.
اهل طفره رفتن ، فاقد انرژی و استقامت ، اما تابع قدرت و انضباط اند. بالاتر از همه ، از توطئه و تبانی لذت می برند و هر زمان که منافعشان حکم کند، به آسانی از اعمال غیر اخلاقی تبعیت می کنند. ایرانی دروغگویی ماهر است ، اما انتظار ندارد که گفته هایش را باور کنند. ایرانیها در زمینه های فنی به راحتی معلوماتی سطحی کسب می کنند و خود را متقاعد میسازد که به معلوماتی عمیق دست یافته اند.”
نقل غیر مستقیم.
به نقل از کتاب همه آدمهای شاه نوشته استیون کینزر
حیفم اومد به یه مثبت کار رو تموم کنم
عالی بود
البته امروزه ظاهر گرایی و خصلت های منفی غربی ها هم به اون اضافه شده
 

dr.eniac

لنگر انداخته
ارسال‌ها
3,641
امتیاز
7,852
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی نیشابور
دانشگاه
علوم‌پزشکی مازندران
رشته دانشگاه
دندان‌پزشکی
پاسخ : روانشناسی ایرانیان

به نقل از احمدرضا.ج :
حیفم اومد به یه مثبت کار رو تموم کنم
عالی بود
البته امروزه ظاهر گرایی و خصلت های منفی غربی ها هم به اون اضافه شده
الان اينطوريه ولي بايد گفت چرا ؟
فكر نكنم كسي تحقيقي در اين مورد كرده باشه كه چه بلايي سر كردار نياكانمون اومد و چرا پيشبيني هاي فردوسي درست از آب در اومدن
 

AHMADREZA

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,028
امتیاز
1,416
نام مرکز سمپاد
شهیدبهشتی کاشان
شهر
کاشان
دانشگاه
صنعتی امیرکبیر
رشته دانشگاه
مهندسی صنایع
پاسخ : روانشناسی ایرانیان

به نظرم حمله مغول ها تاثیر اساسی داشته توی این کار
 

dr.eniac

لنگر انداخته
ارسال‌ها
3,641
امتیاز
7,852
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی نیشابور
دانشگاه
علوم‌پزشکی مازندران
رشته دانشگاه
دندان‌پزشکی
پاسخ : روانشناسی ایرانیان

به نقل از احمدرضا.ج :
به نظرم حمله مغول ها تاثیر اساسی داشته توی این کار
آره
ولي فردوسي تو شاهنامه يه حرفايي ميزنه از زبان فرمانده سپاه ايران كه همه اين ويژگي هاي آينده رو پيش بيني ميكنه
از طرفي تو پيشبيني هاي زرتشت هم مشخصا اينا پيشبيني شده و خيلي آشكار بهشون اشاره شده
 

ISO9002

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
947
امتیاز
1,655
نام مرکز سمپاد
شهید قدوسی
دانشگاه
صنعتی امیرکبیر
پاسخ : روانشناسی ایرانیان

البته بررسی علل این موضوع نیاز به تحلیل های دقیقی داره. و باید همه عوامل در شکل گیری این انحطاط فرهنگی بررسی بشه.

اما اجمالا اگر بخوایم بگیم، در واقع عامل اصلی خرافه گرایی در دین و انحراف فکری عالم نمایان دین از راه اصلی اسلام بوده و نتیجتا انحراف فکری و انحطاط فرهنگی مردم به عنوان پیروان دین.

بیاید بیشتر موضوع رو باز کنیم. از حدود قرن های دو و سه هجری، فرقه ای در اسلام شکل گرفت تحت عنوان صوفیه و صوفی گری. البته افکار این فرقه حتی در زمان پیامبر (ص) هم بوده.

خود بررسی صوفیه نیاز به تحلیل های طولانی داره ولی عملا ویژگی هایی که از همه فرق صوفیه به ما رسیده و مشترکه، کناره گیری از زندگی و تلاش شرافت مندانه برای کسب درآمد حلال، کناره گیری از زندگی زناشویی سالم و حرام کردن لذت های سالم به خود، گوشه گیری در خانقاه ها و اشتغال به زهد و عبادت و نهایتا کناره گیری افراطی از دنیا، تلاش و لذت های سالم دنیا بوده.

اما به هر حال این جو به مرور موجب ایجاد فرهنگی شد که رهاورد اون فرهنگ کناره گیری از دنیا و عدم تلاش برای کسب درامد و عدم لذت بردن از مواهب اللهی بود. این سبک زندگی به کلی در اسلام درست نیست و هیچ یک از ائمه ما اینگونه زندگی نکردند.
البته ما صوفیان بزرگی داشته ایم که با همه این شرایط سخت، شرافت مندانه زندگی کردند و شرافت مندانه هم مردند. مثل شخص مولانا. اما این شرایط برای همه و حتی اکثر صوفیان و آنها که ادعای عرفان و زهد میکردند قابل تحمل نبود. به هر حال انسان سالم هم نیاز به غذا داره هم نیاز به زندگی زناشویی داره و... و این شرایط موجب میشد که عده ای زیادی از اینها برای رفع این نیاز های به سربار بودن، کلاه گذاشتن سر دیگران، دروغ گویی و نهایتا شیادی بود. برای ارضا نیاز های خودشون هم بعضا به کنیزبارگی رو میاوردن.

صوفیه و صوفی گری به مرور از ایران کنار رفت. البته نه کاملا ولی اون حضور پررنگ قرنها 5 تا 10 هجری رو نداشت. اما اثر فرهنگی خودش رو روی دین و برخی از عالمان دین و مردم و جامعه گذاشت. این موضوع به مرور موجب به وجود آمدن نوعی از فرهنگی دینی توام با فقر، تهیدستی و ریاضت بود و عرفان اسلامی رو شامل این مضامین کرد. این فکر به وجود آمد که انسان زاهد و عارف و باتقوا لزوما فقیر و تهیدسته. عالمان دینی حضور فعال در جامعه و کار و تلاش رو کنار گذاشتند. خب طبیعتا زمان های قدیم زندگی افرادی که کار میکردند سخت میگذشت چه برسه به کسانی که از کار هم کناره گیری کنند. این فقر و نیازمندی بعضا موجب میشد که عالم نمایانی از جایگاه اجتماعی خودشون سوء استفاده کنند و زد و بند راه بندازند و برای فتاوایی که میدادند و صحبت هایی که میکردند پول میگرفتن. در زمان سلطه ی استعمار همین ها روزی خور استعمار هم بودند. البته تعداد زیادی از عالمان سالم و شریف و بزرگ هم بودند. اما به هر حال این ناخالصی که کم هم نبود به مرور ضرر های زیادی به دین و فرهنگ مردم وارد کرد. اونها گاها برای پیشبرد اهداف خودشون خرافه ها رو وارد دین میکردند و از طرف دین حکم خرافی و خلاف واقع میدادند و همین عوامل موجب بروز و ظهور خرافه و خرافه گرایی در ایران شد. اصالت دین فراموش شد و حاشیه ها و خرافات بیشتر مورد علاقه مردم بود.

این فرهنگ بی کاری و کناره گیری از تلاش به مرور به توده مردم هم به پیروی از اون دسته بزرگان، صرایت کرد و مردم ایران هم به مرور خرافه گرا، دروغ گو، کم تلاش، شیاد و... شدند. البته باز هم نه همه مردم.

وقتی که زندگی سیاسی و اجتماعی و اقتصادی امامان معصوم و پیامبر (ص) رو بررسی کنیم متوجه میشیم که این دسته از عالم نمایان چه خیانت بزرگی به اسلام و فرهنگی دینی مردم کردند. و چه چیزهایی رو به نام اسلام به خورد مردم دادند. اوج این فرایند در دوران قاجار بود. در این دوره استعمار انگلیس به خوبی موفق شد این نقطه ضعف همیشگی رو در بین عموم مردم نهادینه کنه. برخی از این عالم نمایان روزی خور سفارت انگلیس بودند و در جهت اهداف اونها فتوا و نظر صادر میکردند.

کم کم، صداقت، تلاش شرافت مندانه، اتکاء به نفس، تفکر عاقلانه در دین، جای خودش رو داد به شیادی، سربارگی، امیدهای واهی، خرافات و رمالی و...

حالا اگر فرصت شد بعدا قسمت هایی از گفتار و زندگی عملی امامان رو اینجا قرار میدم.
 

dr.eniac

لنگر انداخته
ارسال‌ها
3,641
امتیاز
7,852
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی نیشابور
دانشگاه
علوم‌پزشکی مازندران
رشته دانشگاه
دندان‌پزشکی
پاسخ : روانشناسی ایرانیان

ممنون از توضيحات مفصلت ايسو جان
ولي بايد گفت عطار هم پيرو صوفيت بود و همينطور مثل خيام اهل عيش و نوش
منظورتو نفهميدم از اينكه تو زمان قاجار انگليس به اهدافش رسيد و علما رو به فساد كشيد(فكر كنم منظورت وهابيت باشه )
ولي در كل من فتوايي نديدم كه بر عليه اسلام و روحانيت باشه
اما فردوسي تو شاهنامش پيشبيني كرده بود كه از اختلاط اين دو نژاد نژادي به وجود مياد كه همون ويژگي هاي بالا رو داره و جشن ها جاشونو به منبرهايي ميدن كه همش ياد ابوبكر و عمر ميشه......
فردوسي اينا رو گفت و كسي الانم بهشون توجه نميكنه
 

f.m

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,086
امتیاز
435
نام مرکز سمپاد
فرزانگان1 مشهد
شهر
مشهد
مدال المپیاد
شيمي
دانشگاه
علوم پزشکی مشهد
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : روانشناسی ایرانیان

به نقل از 85050093 :
انگلستان در سال 1329 گروه تحقیقاتی را تشکیل می دهد تاعلت وزمینه های بحران در ایران را پیدا کند .
از جمله پژوهش در مورد روانشناسی ایرانیان بوده ،که یک دیپلمات انگلیسی بعد ازتحقیق اینگونه ایرانیان را توصیف می کند:
“ریا کاری بدون دستپاچگی،اعتقاد به قضا و قدر، اهمیت ندادن به زجر کشیدن … ایرانیان عادی تو خالی و بی اخلاق وهمیشه مشتاق قول دادن در قبال کارهایی اند که قادر به انجام دادنش نیستند ویا اصلا قصد انجام دادنش را ندارند.
اهل طفره رفتن ، فاقد انرژی و استقامت ، اما تابع قدرت و انضباط اند. بالاتر از همه ، از توطئه و تبانی لذت می برند و هر زمان که منافعشان حکم کند، به آسانی از اعمال غیر اخلاقی تبعیت می کنند. ایرانی دروغگویی ماهر است ، اما انتظار ندارد که گفته هایش را باور کنند. ایرانیها در زمینه های فنی به راحتی معلوماتی سطحی کسب می کنند و خود را متقاعد میسازد که به معلوماتی عمیق دست یافته اند.”
نقل غیر مستقیم.
به نقل از کتاب همه آدمهای شاه نوشته استیون کینزر
به سالي كه اين گروه كارشون رو كردن بايد توجه كرد :1329
يهني 60 سال پيش كه خيلي چيز ها تغيير كرده البته هنوز خيلي از اين عادات رو ميشه ديد
 

dr.eniac

لنگر انداخته
ارسال‌ها
3,641
امتیاز
7,852
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی نیشابور
دانشگاه
علوم‌پزشکی مازندران
رشته دانشگاه
دندان‌پزشکی
پاسخ : روانشناسی ایرانیان

به نقل از فائزه.م :
به سالي كه اين گروه كارشون رو كردن بايد توجه كرد :1329
يهني 60 سال پيش كه خيلي چيز ها تغيير كرده البته هنوز خيلي از اين عادات رو ميشه ديد
يعني شما ميگين الان اين صفات نيست ديگه ؟؟؟!!!!!!!!
ياور كن صدبرابر افزايش يافته ولي كم نشده
 

f.m

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,086
امتیاز
435
نام مرکز سمپاد
فرزانگان1 مشهد
شهر
مشهد
مدال المپیاد
شيمي
دانشگاه
علوم پزشکی مشهد
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : روانشناسی ایرانیان

به نقل از Dr.Eniac :
يعني شما ميگين الان اين صفات نيست ديگه ؟؟؟!!!!!!!!
ياور كن صدبرابر افزايش يافته ولي كم نشده
غلو نكن ديگه
همش كم نشده يعضياش مثلا اهميت ندادن به زجر كشيدن
اين كم شده
 

dr.eniac

لنگر انداخته
ارسال‌ها
3,641
امتیاز
7,852
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی نیشابور
دانشگاه
علوم‌پزشکی مازندران
رشته دانشگاه
دندان‌پزشکی
پاسخ : روانشناسی ایرانیان

به نقل از فائزه.م :
غلو نكن ديگه
همش كم نشده يعضياش مثلا اهميت ندادن به زجر كشيدن
اين كم شده
ميشه توضيح بدي كه اين يعني چي؟(اهميت ندادن به زجر كشيدن ؟)
 

f.m

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,086
امتیاز
435
نام مرکز سمپاد
فرزانگان1 مشهد
شهر
مشهد
مدال المپیاد
شيمي
دانشگاه
علوم پزشکی مشهد
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : روانشناسی ایرانیان

به نقل از Dr.Eniac :
ميشه توضيح بدي كه اين يعني چي؟(اهميت ندادن به زجر كشيدن ؟)
فكر ميكنم توضيح خاصي نخواد
خيلي اسونه فكر كن
يعني زجر كشيدن براشون مهم نيست كاري براي ازادي از اين رنج كشيدن نميكنن
 

dr.eniac

لنگر انداخته
ارسال‌ها
3,641
امتیاز
7,852
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی نیشابور
دانشگاه
علوم‌پزشکی مازندران
رشته دانشگاه
دندان‌پزشکی
پاسخ : روانشناسی ایرانیان

به نقل از فائزه.م :
فكر ميكنم توضيح خاصي نخواد
خيلي اسونه فكر كن
يعني زجر كشيدن براشون مهم نيست كاري براي ازادي از اين رنج كشيدن نميكنن
كي ميگه نكردن ؟؟؟؟
پس انقلاب اسلامي حاصل دعاهاي مراجع بود ؟؟؟؟
شايد قبل از اون زجري نبوده يا نه تو زمان قاجار هم ما كلي كودتا و جنگ داخلي داشتيم
فكر كنم الان فكر تاريحي مردم بيدار شده و دارن به گذشتشون برميگردن كمكم.........
 

f.m

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,086
امتیاز
435
نام مرکز سمپاد
فرزانگان1 مشهد
شهر
مشهد
مدال المپیاد
شيمي
دانشگاه
علوم پزشکی مشهد
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : روانشناسی ایرانیان

به نقل از Dr.Eniac :
كي ميگه نكردن ؟؟؟؟
پس انقلاب اسلامي حاصل دعاهاي مراجع بود ؟؟؟؟
شايد قبل از اون زجري نبوده يا نه تو زمان قاجار هم ما كلي كودتا و جنگ داخلي داشتيم
فكر كنم الان فكر تاريحي مردم بيدار شده و دارن به گذشتشون برميگردن كمكم.........
خب منم دارم ميگم اين كم شده ديگه
يعني اهميت ميدن
 

dr.eniac

لنگر انداخته
ارسال‌ها
3,641
امتیاز
7,852
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی نیشابور
دانشگاه
علوم‌پزشکی مازندران
رشته دانشگاه
دندان‌پزشکی
پاسخ : روانشناسی ایرانیان

به نقل از فائزه.م :
خب منم دارم ميگم اين كم شده ديگه
يعني اهميت ميدن
من ميگم تو همه برهه هاي تاريخي مردم اهميت ميدادن الانم همينطور
پس اينم فرقي نكرده
 

f.m

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,086
امتیاز
435
نام مرکز سمپاد
فرزانگان1 مشهد
شهر
مشهد
مدال المپیاد
شيمي
دانشگاه
علوم پزشکی مشهد
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : روانشناسی ایرانیان

به نقل از Dr.Eniac :
من ميگم تو همه برهه هاي تاريخي مردم اهميت ميدادن الانم همينطور
پس اينم فرقي نكرده
نه ديگه يكسان نبوده
بعد از مشروطه بيشتر شده
مردم با بصيرت تر شدن
البته من امار اين شركت رو قبول ندارم اشتباست به نظرم
 

dr.eniac

لنگر انداخته
ارسال‌ها
3,641
امتیاز
7,852
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی نیشابور
دانشگاه
علوم‌پزشکی مازندران
رشته دانشگاه
دندان‌پزشکی
پاسخ : روانشناسی ایرانیان

به نقل از فائزه.م :
نه ديگه يكسان نبوده
بعد از مشروطه بيشتر شده
مردم با بصيرت تر شدن
البته من امار اين شركت رو قبول ندارم اشتباست به نظرم
نظر شما با تحقيق اينا يكي نيست ارزش تحقيق بيشتره و اين همون چيزيه كه ما هر روز ميبينيمش
اتفاقا اوج همين بيداري ايرانيا رو تو 200 سال اول حكومت اعراب ميشه ديد خصوصا زمان حضرت علي و بعد از اون كه همه ايران يكپارچه قيام بود بر عليه تازيان
 

AHMADREZA

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,028
امتیاز
1,416
نام مرکز سمپاد
شهیدبهشتی کاشان
شهر
کاشان
دانشگاه
صنعتی امیرکبیر
رشته دانشگاه
مهندسی صنایع
پاسخ : روانشناسی ایرانیان

راجع به حرفایی که برای صوفی ها زدید بنده مخالفم و به قول حافظ:بنده ی پیر خراباتم که لطفش دایم است/ورنه لطف شیخ و زاهد گاه هست و گاه نیست
مشکل از این زاهد نماهای دروغین و گرنه تصوف یه ذات خود به نظرم مشکلی نداشته البته الان داره
 

f.m

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,086
امتیاز
435
نام مرکز سمپاد
فرزانگان1 مشهد
شهر
مشهد
مدال المپیاد
شيمي
دانشگاه
علوم پزشکی مشهد
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : روانشناسی ایرانیان

به نقل از Dr.Eniac :
نظر شما با تحقيق اينا يكي نيست ارزش تحقيق بيشتره و اين همون چيزيه كه ما هر روز ميبينيمش
اتفاقا اوج همين بيداري ايرانيا رو تو 200 سال اول حكومت اعراب ميشه ديد خصوصا زمان حضرت علي و بعد از اون كه همه ايران يكپارچه قيام بود بر عليه تازيان
اين نظر منه
مني كه 16 سال ايران زندگي كردمك
با اين مردم رابطه داشتم
شناختمشون
نه اين كه صرفا چند وقتي ايران باشم و معلمون هم نيست چه جامعه اماري داشتند
اصلا مستند نيست
منم ميام ميگم به نظرم مردم كشور x اينجوري ان
منم تحقيق كردم فهميدم!!!
 

dr.eniac

لنگر انداخته
ارسال‌ها
3,641
امتیاز
7,852
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی نیشابور
دانشگاه
علوم‌پزشکی مازندران
رشته دانشگاه
دندان‌پزشکی
پاسخ : روانشناسی ایرانیان

به نقل از فائزه.م :
اين نظر منه
مني كه 16 سال ايران زندگي كردمك
با اين مردم رابطه داشتم
شناختمشون
نه اين كه صرفا چند وقتي ايران باشم و معلمون هم نيست چه جامعه اماري داشتند
اصلا مستند نيست
منم ميام ميگم به نظرم مردم كشور x اينجوري ان
منم تحقيق كردم فهميدم!!!
آخه شما نه درس اين رشته رو خوندين نه هيچ چيز ديگه
ايني كه ميگي اسمش تجربست نه تحقيق

ولي حالا كه ميگي تحقيق كردي ميشه خودت روانشناسي ايرانيا از زبون خودتو بگي ؟
 
بالا