- شروع کننده موضوع
- #1
hk hk
کاربر حرفهای
- ارسالها
- 302
- امتیاز
- 266
- نام مرکز سمپاد
- حلی
- شهر
- تهران
عمق ميدان (DOF)
عمق ميدان بعني ناحيه اي از عكس واضح است
عمق ميدان هرچه كمتر باشد سوژهاي بعد از فوكوس ناواضح تر هستند و برعكس هرچه بيشتر باشد پيش زمينه و پس زمينه اصطلاحا شارپ تر خواهند بود.
اما چيز هايي كه بر عمق ميدان تاثير مي گذارد:
1 ميزان باز بودن دهنه دياف (دياف بازتر= شمارهf كمتر=عمق ميدان كمتر)
2 تله يا وايد بودن لنز(لنز وايد عمق ميدان كمتري مي دهد)
3 فاصله دوربين تا سوژه (هر چه سوژه دورتر باشد=عمق ميدان بيشتر است)
4 ميزان اندازه كراپ سنسور نسبت به سنسور Full Frame (سنسور كوچكتر=عمق ميدان بيشتر)
(به نظرمن ISO هم در عمق ميدان تاثير داره كي علتش رو ميدونه [راهنمايي:Mode TV]
روي لنز هاي ديجيتال عدد دياف با F يا 1: نشون داده ميشه كه يه واحد مكانيكيه ماله خود من از 3.5(وايد) داره تا 40(تله)
يه موضوع هم هست كه در بعضي مواقع پيش مياد، ايجاد Flare در عكس در هنگامه برخورد نور در داخل لنز با تيغه هاي دياف پيش مياد و به شكل يه سري ستاره ي 8 پر در عكس به وجود مياد.
فراموش نشود كه فيلتر هايي هم هست كه اين جلوه رو به وجود بيارن به نام (Cross Screen)
در ضمن براي دوربين هاي SLR يه لنزي هست به نام Tilt& SHIFT كه عملي مشابه دوربين هاي سينار براي دوربين هاي حرفه اي به وجود ميارن،
حالا چرا اينو گفتم چون اين دوربين ها يه قابليتي دارن كه به اصل شايم فلوگ معروفه كه با تيلت كردن لنز يعني خم كردن لنز به پايين و بالا ميتونه همه اجسام رو در يه سطح قرار بده و و از ده – سي سانتي دوربين تا بي نهايت همه اجسام شارپ شارپ باشن (بي استثنا)
+Don't Forget
عمق ميدان بعني ناحيه اي از عكس واضح است
عمق ميدان هرچه كمتر باشد سوژهاي بعد از فوكوس ناواضح تر هستند و برعكس هرچه بيشتر باشد پيش زمينه و پس زمينه اصطلاحا شارپ تر خواهند بود.
اما چيز هايي كه بر عمق ميدان تاثير مي گذارد:
1 ميزان باز بودن دهنه دياف (دياف بازتر= شمارهf كمتر=عمق ميدان كمتر)
2 تله يا وايد بودن لنز(لنز وايد عمق ميدان كمتري مي دهد)
3 فاصله دوربين تا سوژه (هر چه سوژه دورتر باشد=عمق ميدان بيشتر است)
4 ميزان اندازه كراپ سنسور نسبت به سنسور Full Frame (سنسور كوچكتر=عمق ميدان بيشتر)
(به نظرمن ISO هم در عمق ميدان تاثير داره كي علتش رو ميدونه [راهنمايي:Mode TV]
روي لنز هاي ديجيتال عدد دياف با F يا 1: نشون داده ميشه كه يه واحد مكانيكيه ماله خود من از 3.5(وايد) داره تا 40(تله)
يه موضوع هم هست كه در بعضي مواقع پيش مياد، ايجاد Flare در عكس در هنگامه برخورد نور در داخل لنز با تيغه هاي دياف پيش مياد و به شكل يه سري ستاره ي 8 پر در عكس به وجود مياد.
فراموش نشود كه فيلتر هايي هم هست كه اين جلوه رو به وجود بيارن به نام (Cross Screen)
در ضمن براي دوربين هاي SLR يه لنزي هست به نام Tilt& SHIFT كه عملي مشابه دوربين هاي سينار براي دوربين هاي حرفه اي به وجود ميارن،
حالا چرا اينو گفتم چون اين دوربين ها يه قابليتي دارن كه به اصل شايم فلوگ معروفه كه با تيلت كردن لنز يعني خم كردن لنز به پايين و بالا ميتونه همه اجسام رو در يه سطح قرار بده و و از ده – سي سانتي دوربين تا بي نهايت همه اجسام شارپ شارپ باشن (بي استثنا)
+Don't Forget