- شروع کننده موضوع
- #1
androctonus
کاربر نیمهحرفهای
- ارسالها
- 222
- امتیاز
- 26
- نام مرکز سمپاد
- شهید سلطانی
- شهر
- کرج
- دانشگاه
- شهید بهشتی
- رشته دانشگاه
- ریاضی ِ محض
در آغاز چکیدهی ِ رایهایي را که در این باره ابراز شده میشماریم، سپس یکبهیک آنها را بررسی میکنیم:
(به نقل از ادیبسلطانی، «درآمدي بر چهگونهگی ِ شیوهی ِ خط ِ فارسی»، صص 245 تا247، با دخل و تصرف)
الف) در سوی ِ نایش ِ دبیرهی ِ کنونی ِ فارسی:
- منطقی نبودن ِ دبیره: نبودن ِ 3 واکهی ِ معروف به کوتاه در میان ِ حرفهای ِ الفبا؛
- مشخص نبودن ِ نقش ِ «الف»، «واو»، و «ی»؛
- مشخص نبودن ِ تشدید؛
- مشخص نبودن ِ بنپار [= عنصر] ِ دستوری ِ اضافت پس از همخوانها و پس از i؛
- ناتوانی ِ خط در نمایش ِ تلفظ ِ واژههای ِ ایرانی ِ باستان و فارسی ِ میانه و گویشها و لهجههای ِ کنونی ِ ایرانی و واژههای ِ بیگانه، حتا با نشانهها؛
- وجود ِ «حروف ِ متواخیه» یا «حرفهای ِ برادر»، و کاربرد ِ نقطه برای ِ جداشناخت ِ آنها؛ و در نتیجهی ِ این کاستی و کاستیهای ِ دیگر، امکان ِ تصحیف و زیاد بودن ِ غلطهای ِ چاپی؛
- پیوندپذیر بودن ِ برخي حرفها و پیوندناپذیر بودن ِ برخي دیگر، بی هیچ گونه منطق؛
- وجود ِ 4 شکل ِ جداگانه برای ِ حرفهای ِ پیوندپذیر، و 2 شکل برای ِ هر حرف ِ پیوندناپذیر؛ با نشانهها، داشتن ِ در جمع 125 شکل؛
- نداشتن ِ حرفهای ِ بزرگ و کوچک: توانایی ِ اطلاعی ِ کمتر از دبیرهی ِ لاتینی؛
- ناتوانی ِ گوهرین ِ دبیره در مشخص ساختن ِ مرز ِ واژهها؛
- دشواریهای ِ نگارشی ِ واژههای ِ عربی ِ رواگمند [= رایج] در فارسی: وجود ِ حرفهایي که در فارسی یک صدا دارند، تنوین، همزه، …؛
- از راست به چپ نوشته شدن ِ خط و برخورد ِ آن با جهت ِ چپ-به-راست ِ عددهای ِ فارسی، و فرمولهای ِ ریاضی و دانشهای ِ طبیعی؛ در هماین زمینه دشواری ِ تنظیم ِ برخي برنامههای ِ رایانگر ِ کهرباییک؛
- نامناسب بودن ِ حرفها برای ِ کوتهنوشتهای ِ علمی، به علت ِ نقص ِ ذاتی، و نیز به علت ِ پذیرفته شدن ِ کامل ِ الفباهای ِ لاتینی و یونانی و زبان ِ علمی ِ فارسی، به ویژه در ریاضی و دانشهای ِ طبیعی؛
- ناممکنی ِ نوشتن ِ واژههای ِ فارسی به خط ِ کنونی همراه با نتهای ِ موسیقی؛
- دشوار بودن ِ آموزش با دبیرهی ِ کنونی از نگرگاه ِ اقتصادی و روانی؛
- و به این سان.
ب) در سوی ِ هایش [= تأیید] و پدآفند از دبیرهی ِ کنونی ِ فارسی:
- نبود ِ واکههای ِ کوتاه در خط باعث ِ صرفهجویی در وقت و قلم و کاغذ میشود؛
- این دبیره و قلمهای ِ گوناگون ِ آن در شمار ِ هنرهای ِ زیبا است؛
- این دبیره باعث ِ تداوم ِ فرهنگ ِ ما است و تغییر ِ آن رابطهی ِ ما را گذشته خواهد برید؛
- هزینهی ِ دگرگون ساختن ِ خط به رقمهای ِ اختری خواهد رسید؛
- نوشتن با دبیرهیي دیگر، برای ِ نمونه با دبیرهی ِ لاتینی، به سبب ِ اختلاف در تلفظ یا «جدافراگویی»، به تجزیهی ِ زبان خواهد انجامید؛
- در زمینهی ِ بالا، اثرهای ِ گذشتهگان را چهگونه باید با دبیرهی ِ لاتینی نوشت: به تلفظ ِ کنونی ِ تهران؟ که خلاف ِ حقیقت است؛ یا به تلفظ ِ خودشان؟ که با وجود ِ پژوهشها، صد درصد دانسته نیست و آنچه در این باره گفته میشود به هر سان تا اندازهیي جنبهی ِ فرضی دارد؛ اما دبیرهی ِ کنونی روی ِ این پرسش سرپوش میگذارد؛
- خط، تنها آواهای ِ زبان را باز نمیتابد، بل خود تا اندازهیي استقلال مییابد، و دیگرسانی ِ ظاهری ِ حرفهای ِ همصدا یا گونههای ِ یک حرف (که از نگرگاه ِ آوایی بیارزش اند) در بازشناخت ِ سریع ِ نمادین ِ واژهها مؤثر است؛
- خط ِ «کامل» وجود ندارد: برای ِ نمونه خطهای ِ انگلیسی و فرانسه با اصل ِ همخوانی ِ گفتار و نوشتار بسیار فاصله دارند؛
- ژاپنیها با داشتن ِ دشوارترین دستگاه ِ نوشتاری در جهان به پیشرفتهای ِ مادی ِ چشمگیر دست یافتهاند، ولی دگرگون ساختن ِ خط در ترکیه در 1928، تا کنون نتیجهیي «محیرالعقول» نداشتهاست؛ در آمریکای ِ جنوبی هم بیسوادی وجود دارد؛
- و به این سان.
(به نقل از ادیبسلطانی، «درآمدي بر چهگونهگی ِ شیوهی ِ خط ِ فارسی»، صص 245 تا247، با دخل و تصرف)
الف) در سوی ِ نایش ِ دبیرهی ِ کنونی ِ فارسی:
- منطقی نبودن ِ دبیره: نبودن ِ 3 واکهی ِ معروف به کوتاه در میان ِ حرفهای ِ الفبا؛
- مشخص نبودن ِ نقش ِ «الف»، «واو»، و «ی»؛
- مشخص نبودن ِ تشدید؛
- مشخص نبودن ِ بنپار [= عنصر] ِ دستوری ِ اضافت پس از همخوانها و پس از i؛
- ناتوانی ِ خط در نمایش ِ تلفظ ِ واژههای ِ ایرانی ِ باستان و فارسی ِ میانه و گویشها و لهجههای ِ کنونی ِ ایرانی و واژههای ِ بیگانه، حتا با نشانهها؛
- وجود ِ «حروف ِ متواخیه» یا «حرفهای ِ برادر»، و کاربرد ِ نقطه برای ِ جداشناخت ِ آنها؛ و در نتیجهی ِ این کاستی و کاستیهای ِ دیگر، امکان ِ تصحیف و زیاد بودن ِ غلطهای ِ چاپی؛
- پیوندپذیر بودن ِ برخي حرفها و پیوندناپذیر بودن ِ برخي دیگر، بی هیچ گونه منطق؛
- وجود ِ 4 شکل ِ جداگانه برای ِ حرفهای ِ پیوندپذیر، و 2 شکل برای ِ هر حرف ِ پیوندناپذیر؛ با نشانهها، داشتن ِ در جمع 125 شکل؛
- نداشتن ِ حرفهای ِ بزرگ و کوچک: توانایی ِ اطلاعی ِ کمتر از دبیرهی ِ لاتینی؛
- ناتوانی ِ گوهرین ِ دبیره در مشخص ساختن ِ مرز ِ واژهها؛
- دشواریهای ِ نگارشی ِ واژههای ِ عربی ِ رواگمند [= رایج] در فارسی: وجود ِ حرفهایي که در فارسی یک صدا دارند، تنوین، همزه، …؛
- از راست به چپ نوشته شدن ِ خط و برخورد ِ آن با جهت ِ چپ-به-راست ِ عددهای ِ فارسی، و فرمولهای ِ ریاضی و دانشهای ِ طبیعی؛ در هماین زمینه دشواری ِ تنظیم ِ برخي برنامههای ِ رایانگر ِ کهرباییک؛
- نامناسب بودن ِ حرفها برای ِ کوتهنوشتهای ِ علمی، به علت ِ نقص ِ ذاتی، و نیز به علت ِ پذیرفته شدن ِ کامل ِ الفباهای ِ لاتینی و یونانی و زبان ِ علمی ِ فارسی، به ویژه در ریاضی و دانشهای ِ طبیعی؛
- ناممکنی ِ نوشتن ِ واژههای ِ فارسی به خط ِ کنونی همراه با نتهای ِ موسیقی؛
- دشوار بودن ِ آموزش با دبیرهی ِ کنونی از نگرگاه ِ اقتصادی و روانی؛
- و به این سان.
ب) در سوی ِ هایش [= تأیید] و پدآفند از دبیرهی ِ کنونی ِ فارسی:
- نبود ِ واکههای ِ کوتاه در خط باعث ِ صرفهجویی در وقت و قلم و کاغذ میشود؛
- این دبیره و قلمهای ِ گوناگون ِ آن در شمار ِ هنرهای ِ زیبا است؛
- این دبیره باعث ِ تداوم ِ فرهنگ ِ ما است و تغییر ِ آن رابطهی ِ ما را گذشته خواهد برید؛
- هزینهی ِ دگرگون ساختن ِ خط به رقمهای ِ اختری خواهد رسید؛
- نوشتن با دبیرهیي دیگر، برای ِ نمونه با دبیرهی ِ لاتینی، به سبب ِ اختلاف در تلفظ یا «جدافراگویی»، به تجزیهی ِ زبان خواهد انجامید؛
- در زمینهی ِ بالا، اثرهای ِ گذشتهگان را چهگونه باید با دبیرهی ِ لاتینی نوشت: به تلفظ ِ کنونی ِ تهران؟ که خلاف ِ حقیقت است؛ یا به تلفظ ِ خودشان؟ که با وجود ِ پژوهشها، صد درصد دانسته نیست و آنچه در این باره گفته میشود به هر سان تا اندازهیي جنبهی ِ فرضی دارد؛ اما دبیرهی ِ کنونی روی ِ این پرسش سرپوش میگذارد؛
- خط، تنها آواهای ِ زبان را باز نمیتابد، بل خود تا اندازهیي استقلال مییابد، و دیگرسانی ِ ظاهری ِ حرفهای ِ همصدا یا گونههای ِ یک حرف (که از نگرگاه ِ آوایی بیارزش اند) در بازشناخت ِ سریع ِ نمادین ِ واژهها مؤثر است؛
- خط ِ «کامل» وجود ندارد: برای ِ نمونه خطهای ِ انگلیسی و فرانسه با اصل ِ همخوانی ِ گفتار و نوشتار بسیار فاصله دارند؛
- ژاپنیها با داشتن ِ دشوارترین دستگاه ِ نوشتاری در جهان به پیشرفتهای ِ مادی ِ چشمگیر دست یافتهاند، ولی دگرگون ساختن ِ خط در ترکیه در 1928، تا کنون نتیجهیي «محیرالعقول» نداشتهاست؛ در آمریکای ِ جنوبی هم بیسوادی وجود دارد؛
- و به این سان.