• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

چرا لینوکس از ویندوز امن‌تر است؟

  • شروع کننده موضوع
  • مدیر کل
  • #1

Admin2

لنگر انداخته
عضو کادر مدیریت
مدیر کل
ارسال‌ها
7,596
امتیاز
37,032
نام مرکز سمپاد
علامه حلی
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
1389
در چند سال اخیر یکی از مباحث داغ پیرامون مقایسه سیستم‌های عامل لینوکس و ویندوز٬ امنیت آن‌ها بوده است.کارشناسان از دیدگاه‌های مختلف به این مسئله پرداخته اند و هر یک نظرات خاص خود را داشته‌اند.کاربران عادی نیز صرف‌نظر از دیدگاه‌های کارشناسی٬ مباحثی را پذیرفته‌اند که با تصورات آن‌ها (که اغلب غیرکارشناسانه نیز هست) بیشتر سازگاری داشته باشد.هدف از این مقاله ارائه دیدگاهی است تا خوانندگان بتوانند بر اساس استدلال منطقی٬ نسبت به میزان امنیت این دو سیستم عامل قضاوت نمایند. البته در این مقاله کوشیده ایم امنیت را از نظر ویروس‌های کامپیوتری کالبد‌شکافی کنیم.بهتر است پیش از وارد شدن به بحث اصلی٬ تعریفی از ویروس های کامپیوتری ارائه دهیم.

ویروس کامپیوتری چیست؟

همان‌گونه که از نامش پیداست و همگان می‌دانند٬‌ ویروس کامپیوتری یک برنامه مخرب است (شاید هم غیر‌‌مخرب!) که دو خاصیت اساسی دارد: به صورت خودکار و بدون اجازه کاربر اجرا و تکثیر می شود.

یک ویروس کامپیوتری برای انجام دادن دو ماموریت فوق احتیاج به یک بستر دارد. این بستر غالبا در فایل ها و به خصوص فایل های اجرایی سیستم عامل برای ویروس فراهم می‌شود. ویروس ممکن است از طریق فایل‌های آلوده٬نامه های الکترونیکی آلوده٬ یا طرق دیگر وارد سیستم شود.نگاهی دقیق‌تر به مراحل اجرای یک فایل اجرایی در سیستم عامل می اندازیم. این کار در سه مرحله کلی صورت می گیرد:

مرحله یک: سیستم عامل در ابتدا نوع فایل موردنظر را از نظر اجرایی بودن بررسی می کند.

مرحله دو: مجوزهای اجرای فایل توسط کاربر٬ به وسیله سیستم بررسی می شود.

مرحله سه: در صورت اجرایی بودن فایل و داشتن مجوز اجرا توسط کاربر٬ فرآیند اجرای آن را به انجام می رساند.

حال ببینیم هر یک از سیستم عامل های لینوکس و ویندوز چگونه مراحل فوق را به انجام می رسانند:​

ویندوز

مرحله یک: نحوه شناسایی فایل های اجرایی در ویندوز٬ پسوند آن‌ها است. یعنی ویندوز یک فایل را که پسوند exe ٬ com یا bat داشته باشد اجرایی فرض می کند. در صورتی که پسوند exe یا com باشد٬ آن را به صورت دودویی (binary) و اگر bat باشد آن را به صورت فرمان‌های اجرایی اعلان دستور سیستم٬ اجرا می‌کند.

مرحله دو: در حالت پیش‌فرض همه فایل‌ها برای همه کاربران در ویندوز مجوز اجرا دارند.البته این موضوع به نوع سیستم فایل ویندوز نیز وابسته است.در صورتی که شما از سیستم فایل امن ویندوز (مانند NTFS) استفاده نکنید اصلا هیچ نوع مجوزی وجود ندارد که بررسی شود٬ یعنی همه مجازند هر کاری بکنند.

مرحله سه: اگر یک فایل از دو مرحله فوق بگذرد و به این مرحله برسد٬ تمام سیستم اعم از سخت‌افزار٬ نرم‌افزار٬ سرویس‌ها و … در اختیار او خواهند بود تا اجرا شده و خدمات مورد نیاز کاربر را ارائه کند.در واقع ویندوز از اینجا به بعد هر چه برنامه اجرایی بخواهد در اختیارش قرار می‌دهد.به این دلیل است که برخی فایل‌ها و برنامه‌های غیرمخرب نیز بعد از اجرا ممکن است عملکرد سیستم را متوقف کنند.البته در نسخه های جدید ویندوز (از ۲۰۰۰ به بعد) یک برنامه امنیتی در سیستم عامل و در لایه Application آن قرار داده شده که از خرابکاری فایل‌های اصلی سیستم عامل جلوگیری به عمل آورد٬ اما در اکثر مواقع این برنامه امنیتی در محافظت از سیستم فایل ناموفق عمل نموده است.

نتیجه: شما می توانید هر فایلی را در سیستم عامل ویندوز به عنوان اجرایی به آن معرفی کنید! بنابراین حتی در برخی موارد لازم نیست در آن فایل ویروسی وجود داشته باشد٬ اجرای کدهای نامفهوم برای سیستم در بسیاری موارد موجب ضررهای فراوانی می‌شود که ساده‌ترین آن‌ها توقف عملکرد سیستم یا همان هنگ کردن معروف است.

لینوکس

مرحله یک: لینوکس فایل‌های اجرایی را از روی سرنام داخل فایل‌ها شناسایی می‌کند که قابل تغییر توسط کاربر نیستند. در واقع داشتن یا نداشتن پسوند هیچ تغییری در رفتار لینوکس برای یک فایل اجرایی نخواهد داشت. چون یک فایل اجرایی در لینوکس حتما اجرایی است٬ حتی اگر پسوند آن jpg یا wav باشد. (توضیح : اگر دقت کرده باشید در لینوکس می توانید پسوند فایل‌ها را پاک کنید و هم‌چنان آن فایل به صورت قبل اجرا می شود.در حالی که همین فایل در ویندوز قابل اجرا نیست چون ویندوز از روی پسوند نوع فایل را تشخیص می دهد.)

مرحله دو: مجوز اجرا برای کاربر از مهم‌ترین بخش‌های یک فایل در لینوکس است.به عبارت دیگر یک فایل اگر هم از نظر سرنام‌ها اجرایی باشد٬ مجوز اجرا توسط آن کاربر خاص باید وجود داشته باشد تا فایل اجرا شود. در حالت پیش‌فرض مجوز اجرا فقط برای فایل‌های خاص و فقط برای مالک آن فایل (که آن را ایجاد نموده) وجود دارد.همچنین در هنگام نسخه برداری از فایل‌ها مجوزهای اجرا حذف می‌گردند.

مرحله سه: حالا نوبت اجرای فایل است.در صورتی که فایل قابل اجرا باشد و مجوز کافی برای اجرای آن توسط کاربر وجود داشته باشد٬ سیستم عامل تمام امکانات سیستم مانند سخت‌افزار٬ نرم‌افزار٬سرویس‌ها و … را که آن کاربر مجوز دسترسی به آن‌ها را دارد٬ در اختیار فایل می‌گذارد که خدمات مورد نیاز مورد نیاز را به کاربر ارائه کند.

نکته: در سیستم عامل لینوکس همه چیز به صورت فایل دیده می‌شود و توسط یک ساختار یکپارچه فایل (File Hierarchy System) کنترل می‌گردد.به این صورت که اطلاعات مربوط به پروسه‌های سیستم در دایرکتوری به عنوان proc/ و فایل‌های رابط سخت‌افزارهای سیستم در دایرکتوری به عنوان dev/ نگهداری شده و برای همه آن‌ها حق دسترسی تعریف می‌شود.محتویات این فایل‌ها در زمان راه‌ اندازی سیستم به صورت پویا ایجاد شده و در زمان خاموش شدن سیستم از بین می روند.

نتیجه: یک برنامه اجرایی امکان اجرا و همچنین تکثیر خودکار در سیستم عامل لینوکس را نخواهد داشت.

نگاهی گذرا به ساختار داخلی سیستم عامل‌های ویندوز و لینوکس​

ویندوز

یک سیستم عامل تک کاربره (Single User) است.سیستم عامل ویندوز یک سیستم عامل با طراحی تک کاربره و چند وظیفه‌ای است که کاربران مختلف را به صورت وظایف مختلف سیستم عامل مدیریت می‌کند.بنابراین کاربران به عنوان وظایف سیستم عامل شناسایی شده و به آن‌ها مانند دیگر وظایف (فقط با تقدم بیشتر) پرداخته می شود.به همین دلیل است که با ورود کاربران مختلف به سیستم٬ بار بسیار زیادی به آن سیستم وارد می‌آید و سیستم به صورت چشمگیری کند می‌شود.

از سوی دیگر ویندوز یک سیستم عامل طراحی شده بر پایه Micro Kernel است (البته به گفته مدیران و کارشناسان مایکروسافت).یعنی همه آن چه در سیستم است در خارج از هسته سیستم عامل رخ می دهد و هسته فقط پیام‌های مربوط به بخش‌های مختلف را به موقع به بخش دیگر می‌رساند. اگر واقعا این طور باشد٬ میزان توقف سیستم عامل و از کار افتادن سرویس‌ها و خدمات تقریبا به صفر می‌رسد. اما در عمل آن‌چه می‌بینیم یک رابط گرافیکی سنگین است که جز جدانشدنی ویندوز بوده و بار زیادی را به سیستم تحمیل می‌کند.در صورتی که کاربر نخواهد از محیط گرافیکی استفاده کند٬ هیچ چاره ای ندارد٬ باید استفاده کند!

لینوکس

یک سیستم عامل چند کاربره (Multi User) و چند وظیفه ای بوده و از ابتدا به این صورت طراحی شده است.این به این معنی است که سیستم عامل برای هر کاربر به محض ورود به سیستم یک نشست (Session) جدید ایجاد می‌کند و همه نیازمندی‌های کاربر در قالب آن نشست برآورده می‌شود. حال اگر در اثر اجرای دستور یا برنامه‌ای مخرب٬ مشکلی ایجاد شود٬ هیچ جای نگرانی نیست٬ فقط نشست و فایل‌های مربوط به آن کاربر دچار مشکل شده و آسیب می‌می بیند و به محیط کاربران دیگر و همچین فایل‌های سیستم هیچ‌گونه آسیبی نمی‌رسد (البته اگر کاربر ریشه (root) نباشد).

نکته دیگر این که طراحی لینوکس بر پایه Monolithic Kernel است.یعنی برخی از نیازهای سیستم عامل می‌تواند در هسته گنجانده شود به صورت یکپارچه کنترل و هدایت شود.این گونه است که می توان کلیه نیازها را در زمان درخواست و احتیاج واقعی کاربر فعال نموده و برای آن٬ منابع اختصاص داد یا برخی نیازهای ثابت را درون هسته گنجاند تا سیستم از سرعت و عملکرد بهتری برخوردار شود.لینوکس به دلیل نوع طراحی هسته و سیستم فایل رفتاری همانند یونیکس انجام می‌دهد.

آیا برای لینوکس ویروس وجود دارد؟

برخی می‌گویند : “چون لینوکس به اندازه زیاد استفاده نمی شود٬ هنوز برای آن ویروس نوشته نشده است” (توضیح : یا چون لینوکس کاربر زیادی ندارد کسی زحمت ویروس نوشتن به خود نمی دهد).

پایداری (Stability) و قابلیت اطمینان (Reliability) این سیستم عامل به حدی است که بیش از هفتاد درصد سرویس ‌دهنده‌های جهان روی آن کار می کنند (منبع : http://www.netcraft.com). دلایل فوق و همچنین سرعت و انعطاف‌پذیری لینوکس باعث شده است تا بیش از ۷۵ درصد از برترین سوپرکامپیوترهای جهان از این سیستم عامل استفاده کنند (منبع : http://www.top500.org). البته نود درصد کاربران خانگی از ویندوز استفاده می‌کنند.

آیا کسانی که ویروس می‌نویسند خرابکاری روی ایستگاه کاری یک کاربر که در خانه خود نشسته است را به خرابکاری روی سرویس دهنده هزاران کاربر ترجیح می‌دهند؟

مسلم است که جواب منفی است.اما نوشتن ویروس برای ویندوز بسیار آسان و دست یافتنی بوده و در مقابل ویروس نویسی برای سیستم‌هایی مانند یونیکس و لینوکس اگر ناممکن نباشد٬ بسیار مشکل و دردسرساز خواهد بود.

در نهایت با پیدا شدن یک حفره امنیتی در سیستم عامل اپن سورس لینوکس٬ بیش از چهارصد هزار برنامه نویس در سراسر جهان در کمتر از یک ساعت آن مشکل را برطرف می کنند (البته در بیشتر موارد به دلیل در دسترس بودن کد٬ قبل از انتشار حفره امنیتی و آسیب رسیدن به سیستم‌های عملیاتی این کار انجام می‌شود).در حالی که حفره‌هایی در سیستم عامل ویندوز موجود است که پس از گذشت چند صد روز هنوز شرکت سازنده اقدام به رفع آن نکرده است. (توضیح : یک نمونه برای IE)

باید به این نکته نیز توجه داشت که همیشه در ویندوز ابتدا فاجعه اتفاق می‌افتد و بعد وصله امنیتی (پس از گذشت مدت زمانی در خور توجه) به دست کاربر می‌رسد.اما در لینوکس بیش از ۹۵ درصد موارد قبل از رخ دادن فاجعه٬ مشکل توسط برنامه نویسان سراسر جهان (که تعدادشان ده برابر تعداد کل کارکنان شرکت مایکروسافت است!) برطرف می شود.

این نوشته آقای محمد تشکری در شماره ۷۳ دو هفته نامه عصر شبکه (پانزدهم مرداد ماه) در صفحه ۴۶ چاپ شده است.

نقل شده از : http://www.ubuntublog.ir/why-linux-is-more-secure/
 
ارسال‌ها
26
امتیاز
12
نام مرکز سمپاد
شهید بابایی قزوین
شهر
قزوین
سال فارغ التحصیلی
1385
دانشگاه
علوم پزشکی قزوین
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : چرا لینوکس از ویندوز امن‌تر است؟

مقاله ی علمی و خوبی بود. تشکر.
 

shayan-emperor

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
818
امتیاز
506
نام مرکز سمپاد
میرزاکوچک خان
شهر
رشت
سال فارغ التحصیلی
1394
مدال المپیاد
:-"
پاسخ : چرا لینوکس از ویندوز امن‌تر است؟

ممنون جالب بود ولی نمیشه گفت از همه ی جهات لینوکس از ویندوز امن تر هست.
 

dr.eniac

لنگر انداخته
ارسال‌ها
3,641
امتیاز
7,850
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی نیشابور
دانشگاه
علوم‌پزشکی مازندران
رشته دانشگاه
دندان‌پزشکی
پاسخ : چرا لینوکس از ویندوز امن‌تر است؟

چرا امن تره چون خود مايكروسافت هم براي بخشاي امنيتيش از سيستم عامل ضعيفش استفاده نميكنه و لينوكس داره
 

sjazayeri

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
472
امتیاز
590
نام مرکز سمپاد
شهید دستغیب ۱
شهر
شیراز
مدال المپیاد
برنز کامپیوتر

my sampad

کاربر فعال
ارسال‌ها
25
امتیاز
-3
نام مرکز سمپاد
شهید قدوسی
شهر
قم
پاسخ : چرا لینوکس از ویندوز امن‌تر است؟

حالا انگار ناسا هستن بچه های ما
لینوکس جاهای خیلی خاص استفاده داره
من که با امنیت ویندوز به مشکل برنخوردم تاحالا
سیستم عامل ویندوز 8 ریلیز
بدون انتی ویروس
به قول یکی از دوستان ما یکم توهم توطئه داریم اخه کی میاد سراغ اطلاعات ما
 

JB

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,447
امتیاز
4,765
نام مرکز سمپاد
هاشمی‌نژاد ۲ مشهد
دانشگاه
شهید بهشتی تهران
رشته دانشگاه
ریاضی و علوم کامپیوتر
پاسخ : چرا لینوکس از ویندوز امن‌تر است؟

به نقل از bill gates :
حالا انگار ناسا هستن بچه های ما
لینوکس جاهای خیلی خاص استفاده داره
من که با امنیت ویندوز به مشکل برنخوردم تاحالا
سیستم عامل ویندوز 8 ریلیز
بدون انتی ویروس
به قول یکی از دوستان ما یکم توهم توطئه داریم اخه کی میاد سراغ اطلاعات ما
ناسا ؟ حتما باید ناسا بود که به امنیت فکر کرد ؟ یکی از دلایل فرارم از ویندوز ( روی لفظ فرار تاکید دارم ! ) تعداد خیلی بالای ویروس های کوچیک و بزرگی بود که براش نوشته شده ! و ویندوز عملا در برابر این همه ویروس بی دفاعه ، چرا ؟ مقاله بالا رو بخونید . صادقانه بگم تا حالا کامپیوتر ویندوزی ای رو ندیدم که کاملا کلین باشه ( مگه اینکه تو شرایط قرنطینه قرارش بدیم ! )
+همون ویندوز 8ـی که شما اسم بردی هم من از بیلد 7850 به اینور همه رو تست کردم ، تفاوت خاصی احساس نشد !
 

ibtkm

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,678
امتیاز
3,394
نام مرکز سمپاد
علامه حلی
شهر
تهران
دانشگاه
دانشگاه تهران
پاسخ : چرا لینوکس از ویندوز امن‌تر است؟

به نقل از bill gates :
حالا انگار ناسا هستن بچه های ما
لینوکس جاهای خیلی خاص استفاده داره
من که با امنیت ویندوز به مشکل برنخوردم تاحالا
سیستم عامل ویندوز 8 ریلیز
بدون انتی ویروس
به قول یکی از دوستان ما یکم توهم توطئه داریم اخه کی میاد سراغ اطلاعات ما
خب این می‌تونه دلایل زیادی داشته باشه. مثلا ممکنه شما صرفا یک یوزر عادی باشید که اصلا کارتون به اون نحو به چیزای امنیتی نمی‌خوره ولی راستش رو بخواید امنیت ویندوز دربرابر لینوکس کاملا صفره! هر چی سرور درست حسابی هست روی لینوکس کار می‌کنه. مثلا ویندوز ۷ کلی خلاقیت زد این امکان رو اضافه کرد که برای کارهای در سطح امین، یه سوال بپرسه و کابر yes رو کلیک کنه!!!!! ولی لینوکس اصلا این تف زدن های مسخره رو نداره. داخل لینوکس کاربر root داره که به این راحتی‌ها بدون پسوورد و اینا نمی‌شه اکسس روت گرفت!
یا مثلا فایل SAM ویندوز قبلنا به راحتی می‌شد دیکدش کرد ولی shadow fileی لینوکس به این راحتیا کرک نمی‌شه!
باگ‌هایی که مثلا از وب سرور ویندوزی IIS پیدا می‌شد خیلی بیشتر از وب سرور آپاچی لینوکس بودن!
لینوکس و برنامه‌هاش اوپن سورس هستن. در نتیجه من می‌تونم به دلخواه خودم یه برنامه رو انتخاب کنم و در برطرف کردن باگ‌هاش کمک کنم! هزاران نفر در سراسر دنیا دارن کمک می‌کنند که باگ‌های مختلف گرفته بشه از لینوکس.
پروتکشن‌های لینوکس در برابر ویندوز خیلی قوی‌تره و قبنا اگه باگی مبتنی بر سرریز بافر تو لینوکس پیدا می‌شد، نسبت به الان خیلی راحت‌تر می‌شد اکسپلویت‌ش کرد ولی الان پروتکشن‌های لینوکس در برابر heap و stack و ... خیلی قوی‌تر شدن.
ویروسی هم تا حالا لینوکس دچارش نشده.

واقعا امنیت لینوکس خیلی خیلی بالاتر از ویندوز هست.
 

Drosera^Cqq47

کاربر فعال
ارسال‌ها
47
امتیاز
54
پاسخ : چرا لینوکس از ویندوز امن‌تر است؟

به نقل از پویا م :
خب این می‌تونه دلایل زیادی داشته باشه. مثلا ممکنه شما صرفا یک یوزر عادی باشید که اصلا کارتون به اون نحو به چیزای امنیتی نمی‌خوره ولی راستش رو بخواید امنیت ویندوز دربرابر لینوکس کاملا صفره! هر چی سرور درست حسابی هست روی لینوکس کار می‌کنه. مثلا ویندوز ۷ کلی خلاقیت زد این امکان رو اضافه کرد که برای کارهای در سطح امین، یه سوال بپرسه و کابر yes رو کلیک کنه!!!!! ولی لینوکس اصلا این تف زدن های مسخره رو نداره. داخل لینوکس کاربر root داره که به این راحتی‌ها بدون پسوورد و اینا نمی‌شه اکسس روت گرفت!
یا مثلا فایل SAM ویندوز قبلنا به راحتی می‌شد دیکدش کرد ولی shadow fileی لینوکس به این راحتیا کرک نمی‌شه!
باگ‌هایی که مثلا از وب سرور ویندوزی IIS پیدا می‌شد خیلی بیشتر از وب سرور آپاچی لینوکس بودن!
لینوکس و برنامه‌هاش اوپن سورس هستن. در نتیجه من می‌تونم به دلخواه خودم یه برنامه رو انتخاب کنم و در برطرف کردن باگ‌هاش کمک کنم! هزاران نفر در سراسر دنیا دارن کمک می‌کنند که باگ‌های مختلف گرفته بشه از لینوکس.
پروتکشن‌های لینوکس در برابر ویندوز خیلی قوی‌تره و قبنا اگه باگی مبتنی بر سرریز بافر تو لینوکس پیدا می‌شد، نسبت به الان خیلی راحت‌تر می‌شد اکسپلویت‌ش کرد ولی الان پروتکشن‌های لینوکس در برابر heap و stack و ... خیلی قوی‌تر شدن.
ویروسی هم تا حالا لینوکس دچارش نشده.

واقعا امنیت لینوکس خیلی خیلی بالاتر از ویندوز هست.
:))
از کی تا حالا سم رو میشه دیکد کرد؟:))
از کی تا حالا iis بیشتر از آپاچی باگ داده؟
دوست عزیز من خوبه که رو لینوکس و کلا هرچی جز ویندوز تعصب داری
اما بد نیست بدونی یک جمله هست میگن دوستان
میگن یک سرور ویندوز با دسترسی یوزر بیس یا بایپس میشه یا نمیشه!
اما لینوکس بالاخره میشه!
من بهت یک سرور هاستینگ ویندوز میدم تونستی تکونش بدی من کلا از دنیا هک و امنیت خداحافظی میکنم!
بحث اینطوری اشتباهه!
ویندوز به خودی خود امن هست نسبت به یک لینوکسی که هیچ کاری نشده روش!
اما اگه کار بشه بله، امنیت قابل قبولی داره!
اما نه 100 و 0 که شما گفتی :))
این رو هم بدون این مقاله برای کاربرای عادی+ برای ترویج فرهنگ یونیکس نوشته شده
و صد البته منظور اصلی ویروس ها تروجان ها بودند
این رو با سرور و شبکه مقایسه نکنید!
 

ibtkm

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,678
امتیاز
3,394
نام مرکز سمپاد
علامه حلی
شهر
تهران
دانشگاه
دانشگاه تهران
پاسخ : چرا لینوکس از ویندوز امن‌تر است؟

به نقل از Drosera^Cqq47 :
:))
از کی تا حالا سم رو میشه دیکد کرد؟:))
از کی تا حالا iis بیشتر از آپاچی باگ داده؟
دوست عزیز من خوبه که رو لینوکس و کلا هرچی جز ویندوز تعصب داری
اما بد نیست بدونی یک جمله هست میگن دوستان
میگن یک سرور ویندوز با دسترسی یوزر بیس یا بایپس میشه یا نمیشه!
اما لینوکس بالاخره میشه!
من بهت یک سرور هاستینگ ویندوز میدم تونستی تکونش بدی من کلا از دنیا هک و امنیت خداحافظی میکنم!
بحث اینطوری اشتباهه!
ویندوز به خودی خود امن هست نسبت به یک لینوکسی که هیچ کاری نشده روش!
اما اگه کار بشه بله، امنیت قابل قبولی داره!
اما نه 100 و 0 که شما گفتی :))
این رو هم بدون این مقاله برای کاربرای عادی+ برای ترویج فرهنگ یونیکس نوشته شده
و صد البته منظور اصلی ویروس ها تروجان ها بودند
این رو با سرور و شبکه مقایسه نکنید!
از اون موقعی که ویندوز رو از طریق لینوکس مونت می‌کنی تا مشکل EFS حل شه و بعدش می‌شینی NTLM رو کرک می‌کنی! و راه‌های دیگه ...
والا ما هر خبری از باگ‌های جدید می‌دیدیم قبلنا مال iis بود تا آپاچی. یه مقاله هم sans برای مقایسه‌ی attack بین این دو تا نوشته بود، خیلی اصرار دارید می‌گردم پیداش می‌کنم. من برای تعصبم دلیل دارم. با دلیلم حرف می‌زنم.
و طبعا خیلی بدیهیه که باید اول مشخص کنی چیو می‌خوای بایپس کنی! n تا چیزو می‌شه بایپس کرد! ولی بنده ادعایی در توانایی هک کردن مثل آب خوردن سرورهای ویندوزی نکردم، صرفا اطلاعاتی که داشتم رو گفتم.
می‌شه با دلیل توضیح بدی چرا یه ویندوز عادی کار نشده نسبت به لینوکس امنیتش بیشتره؟
 

Drosera^Cqq47

کاربر فعال
ارسال‌ها
47
امتیاز
54
پاسخ : چرا لینوکس از ویندوز امن‌تر است؟

به نقل از پویا م :
از اون موقعی که ویندوز رو از طریق لینوکس مونت می‌کنی تا مشکل EFS حل شه و بعدش می‌شینی NTLM رو کرک می‌کنی! و راه‌های دیگه ...
والا ما هر خبری از باگ‌های جدید می‌دیدیم قبلنا مال iis بود تا آپاچی. یه مقاله هم sans برای مقایسه‌ی attack بین این دو تا نوشته بود، خیلی اصرار دارید می‌گردم پیداش می‌کنم. من برای تعصبم دلیل دارم. با دلیلم حرف می‌زنم.
و طبعا خیلی بدیهیه که باید اول مشخص کنی چیو می‌خوای بایپس کنی! n تا چیزو می‌شه بایپس کرد! ولی بنده ادعایی در توانایی هک کردن مثل آب خوردن سرورهای ویندوزی نکردم، صرفا اطلاعاتی که داشتم رو گفتم.
می‌شه با دلیل توضیح بدی چرا یه ویندوز عادی کار نشده نسبت به لینوکس امنیتش بیشتره؟
دوست من
من چند ساله کارم اینه
مثال میزنم برات
2 تا سیستم هاستینگ رو در نظر بگیر
iis 7.5 - سرور 2008 r2 -
sql server 2008
یک پلسک نصب بفرمایید و چند تا یوزر بدید
از اونور یک centos نصب کن با هر کرنلی که دوست داری!
2.6.18-184 آخرین آپدیت، الا استیبله
رو اینم پلسک نصب بفرمایید
هیچ تنظیمی هم رو تاییش انجام نده!
(2 تایی هم فایروال نصب بشه)
رو ویندوزی کار خاصی نمیتونی بکنی!
منظورم اطلاعات و دیتابیس های دیگر یوزر هاست
اما لینوکسی رو میتونی با توابع پی اچ پی راحت کار کنی!
این رو هم بگم منظور کسی هست که 6 ماه فقط دنبال هک بوده!!!
در مورد کسی که متخصص ه فرقی نداره براش!
شما کسی که ویندوز بایپس کنه واقعا کمتر پیدا میکنی تا لینوکسی!
مثال خیلی ساده زدم
نه وارد اکسپلویتینگ شدم نه چیز خاصی
تو آپاچی رو ببینی هر ورزژنش کلی باگ داده
اما iis 7.5 خیر
حوصله تایپ دیگه ندارم
اما انصاف داشته باشید!
اگر امنیتش واقعا کم بود جایگاهی برای سرور ها و شبکه ها نداشت
/
 

ibtkm

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,678
امتیاز
3,394
نام مرکز سمپاد
علامه حلی
شهر
تهران
دانشگاه
دانشگاه تهران
پاسخ : چرا لینوکس از ویندوز امن‌تر است؟

تو این مقایسه دو تا کار می‌شه کرد. یکی اینکه مستقل از آدم‌ها ( منظور خود شخص نفوذگر هست) ببینیم برای امنیت چه کارهایی صورت گرفته. طبعا روی لینوکس کارهای بیشتری صورت گرفته. مثلا پروتکشن‌های لینوکس مثل اس اس پی یا امثالهم، بیشتر و به نسبه قوی‌تر از ویندوز هست.
ولی وقتی پای آدم‌ها بیاد وسط، آدم به آدم فرق داره. حوزه‌ها هم فرق داره. نمی‌شه همینطوری گفت کدومشون قوی‌ترن.

بابا آپاچی دیگه اینطوری نیست که هر ورژنش کلی باگ داشته باشه! اغراقه انصافا یه کمی. درباره‌ي iis 7.5 . شما اون باگ ftp server مال iis 7.5 رو یادت نیست؟ همون DoSه ! چقدر زدن پدر سرورهای iis در اوردن با این!

جایگاه که نمی‌گم نداره، ولی شما نیگاه کن، هر چی سرور درست حسابیه، رو لینوکس هست. جز اینه؟
 

Ehem_Ehem

Saleh
ارسال‌ها
1,864
امتیاز
10,504
نام مرکز سمپاد
شهیدبهشتی
شهر
زنجان
سال فارغ التحصیلی
1393
دانشگاه
دانشکده فنّی دانشگاه تهران
رشته دانشگاه
مهندسی معدن
تلگرام
اینستاگرام
پاسخ : چرا لینوکس از ویندوز امن‌تر است؟

در توصیفات خانواده یونیکس همین بس که مایکروسافت سرور های authentication هاتمیلش ویندوز سرورن، بقیه ـش بلا استثنا fbsd هستن
 
  • لایک
امتیازات: JB

my sampad

کاربر فعال
ارسال‌ها
25
امتیاز
-3
نام مرکز سمپاد
شهید قدوسی
شهر
قم
پاسخ : چرا لینوکس از ویندوز امن‌تر است؟

به نقل از Ehem_Ehem :
در توصیفات خانواده یونیکس همین بس که مایکروسافت سرور های authentication هاتمیلش ویندوز سرورن، بقیه ـش بلا استثنا fbsd هستن

من این چیزارو نمی فهمم
به من بگید شما از کجا متوجه شدید؟؟؟؟؟


خوشم میاد خودتونم بلا شک گفتید سرور
 

Ehem_Ehem

Saleh
ارسال‌ها
1,864
امتیاز
10,504
نام مرکز سمپاد
شهیدبهشتی
شهر
زنجان
سال فارغ التحصیلی
1393
دانشگاه
دانشکده فنّی دانشگاه تهران
رشته دانشگاه
مهندسی معدن
تلگرام
اینستاگرام
پاسخ : چرا لینوکس از ویندوز امن‌تر است؟

به نقل از bill gates :
من این چیزارو نمی فهمم
به من بگید شما از کجا متوجه شدید؟؟؟؟؟


خوشم میاد خودتونم بلا شک گفتید سرور
اجازه بده حضورت در لینوکس به هفته دوم برسه، بعد بیا برات سیاست تکنولوژی دزدی از اپن سورس توضیح میدم.
 

Asdfghjk

...
ارسال‌ها
263
امتیاز
695
نام مرکز سمپاد
...
شهر
...
سال فارغ التحصیلی
1391
رشته دانشگاه
مهندسی نرم افزار
پاسخ : چرا لینوکس از ویندوز امن‌تر است؟

چرا لینوکس از ویندوز امن تره ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ !!!!!!!!!!!!!!!

اسیب پذیریها همیشه وجود دارند و امنیت یک مفهوم مطلق و دقیق نیست تا بخواهیم امنیت رو مقایسه کنیم . مقایسه چند خط کد ساده هم کار مشکلیه چه برسه به مقایسه میلونها خط عجیب و غریب و مقایسه این دو یسیتم عامل کار مضحک و مسخره ای به نظر میرسه پیشنهاد میکنم درگیرش نشو ...
 
بالا