• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

رضا صادقی - سمپادی و المپیادی

  • شروع کننده موضوع
  • مدیر کل
  • #1

Admin2

لنگر انداخته
عضو کادر مدیریت
مدیر کل
ارسال‌ها
7,594
امتیاز
37,025
نام مرکز سمپاد
علامه حلی
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
1389
آقای رضا صادقی دانش آموز سمپاد مشهد بوده.

شعری که زنده یاد رضا صادقی هنگامی که از المپیاد جهانی هنگ کنگ برگشته بود در سر جلسه امتحان شیمی برای آقای سلیمانی دبیر وقت! شیمی دبیرستان هاشمی نژاد نوشت.

برای دیدن متن کامل این شعر بی نظیر و طنز بر روی ادامه مطلب کلیک کنید.

الا ای سلیمانی ای نیک بخت * الا ای صاحب شیمی و تاج و تخت

من آن رفته در هنگ کنگم که باز * طلا از پی نقره آرم فراز

به جبر و ریاضی بوم شیر مرد * به شیمی ولی همچو یک موش زرد

من از امتحان سخت نالیده ام * پس از حق به امید تو مانده ام

به من نمره ای ده که شادان شوم * که گر ده بگیرم پریشان شوم

ز من این نخواه ای دبیر شریف * که باشم بر این امتحانت حریف

نپرس از من آن واکنش های سخت * که می بشکند ساقه هر درخت

ز شیمی نوشتن چه سودی مراست ؟ * چه غم گر شود واکنش بیش و کاست ؟

چرا Y,X نمایم رها ؟ * شوم از ریاصی به سختی جدا ؟

چه سر دربیارم که محلول چیست ؟* که ما بین مولکول و سلول چیست ؟

چه دانم که در نقطه انجماد؟ * چه آید بلا بر سر مایعات ؟

فشار بخار از چه آمد پدید ؟ * در این واکنش چه کم شد یدید ؟

چرا وزن این میخ سربی کم است ؟ * چرا آن فلان واکنش در هم است ؟

چرا باشد این واکنش نیمه پیل ؟* چرا داخل ماست شد زنجفیل ؟

چو بازی دهد واکنش با اسید * نمک از چه می آید آنجا پدید ؟

چرا H مثبت فراوان شده ؟* چرا رنگ محلو ل پنهان شده ؟

چه ربطی است بین دما و فشار ؟ * چرا گشته روشن چراغ مدار ؟

خلاصه غرض زاین همه حرف مفت * ز بد گفتن از درس گردن کلفت !

بود این که بر بنده منت نهی * یکی 20 بی رنج و زحمت نهی
 
  • شروع کننده موضوع
  • مدیر کل
  • #2

Admin2

لنگر انداخته
عضو کادر مدیریت
مدیر کل
ارسال‌ها
7,594
امتیاز
37,025
نام مرکز سمپاد
علامه حلی
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
1389
پاسخ : رضا صادقی - سمپادی ، المپیادی و جهانی

یاران چو غریبانه رفتند از این خانه​

شادروان رضا صادقی در اول اردیبهشت ۵۶ در شهر مقدس مشهد در خانواده ای مذهبی متولد شد.

پس از گذراندن دوران راهنمایی تحصیلی وارد دبیرستان شهید هاشمی نژاد مشهد شد. در دوران دبیرستان بود که با شرکت در المپیادهای علمی نشان داد که نه تنها یک دانش آموز مومن و معتقد به مذهب است بلکه در جبهه ی علم و دانش هم پیش تاز و فعال است.
شادروان رضا صادقی در سال ۹۴ میلادی در ۳۵ امین المپیادجهانی ریا ضی هنگ کنگ با کسب ۳۷ امتیاز مدال نقره و در سال ۹۵ میلادی در ۳۶ امین المپیاد جهانی ریاضی کانادا با کسب ۳۷ امتیاز از ۴۲ امتیاز آزمون مدال طلا را به دست آورد.مر حوم صادقی در دانشگاه هم خوش درخشید بطوریکه سال ۷۶ به عنوان دانشجوی نمونه ی دانشکده ی ریاضی دانشگاه صنعتی شریف معرفی گردید.

شادروان رضا صادقی در ۲۶ اسفند ۱۳۶۷ به همراه تعدادی از نخبگان کشورمان به هنگام بازگشت از مسابقات دانشجویی ریا ضی به دیار باقی شتافت.

مطالب زیر دست نوشته هایی از ایشان است:

۱۴جولای،دهکده ی لیدی مکل هوس

hey,standup,standup

تقریبا ساعت ۷ صبح بود که با صدای مسترشینگ بیدار شدیم. علی (آقای نورمحمدی)خوابش سنگین تر بود .ابتدا او را بیدار کردم.مازیار(مهندس رامین راد) هم به اتاق ما آمد.پس از دست و روشویی به اتاق برگشتیم.به شوخی گفتم:"خب امروز قراره تیم ما فول مارک بشه،مگه نه؟"امید(دکتر نقشینه ارجمند)،گفت"پس چی،ولی من دیشب دیر خوابیدم،می ترسم سر جلسه خوابم بگیره"

گفتم:"نیم ساعت اول که همه ی مساله ها رو حل کردی،راحت می گیری و می خوابی."

همه زدند زیر خنده.

لباس پوشیدم.یک ربع بعد همه به سمت Canteenحرکت کردیم.مستر شینگ مثل همیشه زودتر از ما به کانتین آمده و میز صبحانه را چیده بود. بعد از صبحانه از کانتین بیرون آمدیم و با هم خداحافظی کردیم و هر کدام سوار اتوبوس های مخصوص خود شدیم. اعضای تیم با شماره های ۱ تا ۶ مشخص بو دند.دانش آموزان تیم های مختلف که شماره شان یکی بود سوار اتو بوس های یکسان می شدند در امتحان هم در یک اتاق بودند. البته چون تعداد شرکت کننده ها زیاد بودند دانش آموزان هم شماره،در دو اتاق ۳۰ نفری امتحان می دادند. روی یک صندلی نشستم، بغل دستی ام پسرس اهل تیرینیداد بود. با هم خوش و بشی کردیم .بعد سرم را روی صندلی گذاشتم و خوابیدم. تقریبا نیم ساعت بعد به دانشگاه رسیدیم. دانشگاه از قبل برای امتحان مهیا بود. حین خروج از اتو بوس به ما شماره ی اتاقی را که باید در آن مستقر می شدیم،گفتند. با کمی مشکل اتاقم را که در طبقه ی پایین بود، پیدا کردم و نشستم.

اتاق ۷ ردیف صندلی داشت که هر ردیف ۴ نفر می نشستند. در وسط هم راهرویی بود .من در گو شه ی سمت راست اتاق و ردیف اول نشستمو بغلدستی ام انگلیسی ، جلو ئیم ایرلندی و کناری آمریکایی. سمت چپ هر کس یک میز و صندلی خالی گذاشته بو دند و غذای هر کس را همراه با یک بطری آب در کنارش روی میز قرار داده بودند.

خانم و آقایی مراقب جلسه بودند و منتظر تا با بی سیم، ساعت شروع مسابقه را اعلام شود تا آنها در سوت شروع مسابقه بدمند. انتظار به سر آمد و مسابقه آ غاز شد. با جدیت شروع به باز کردن پاکت سوالات کردم. مساله ها داخل یک پاکت نامه بود و اوراق چرکنویس و پاکنویس مربوط به سوال در یک پوشه ی جدا گانه قرار داشت. سه پوشه ی سوال روی هم بود و کشی هم به دورشان بسته.پاکت را باز کردم برگه ی سوال دو صفحه بود.یک صفحه شرح سه سوال به زبان فارسی ویک صفحه مشتمل بر همان سوالات ولی به زبان انگلیسی.در نگاه اول همه ی آنها آسان به نظرم آمد.مساله ی دوم یک سوال هندسه بود و برخلاف المپیادهای قبل بسیار ساده.آن را در ۱۰ دقیقه حل کردم..خوشحال بودم چون دیدم دانش آموز آمریکایی هنوز مشغول حل همان مساله است و دانش آموز ایرلندی هم عبارت های جبری طویلی نوشته و می خواهد آن را از راه تحلیلی حل کند.

به سراغ مساله ی اول رفتم. فهمیدم که آنقدر ها هم آسان نیست.مساله این بود:

۱-دنباله یa1,a2,a3,...,akکه از اعضای مجموعه ی {nو...و2و1} انتخاب شده اند و شامل جملات متمایز می باشند،مفروض است اگر به ازای هرai+aj<=n,j,i<kئgt;=n+1/2 برای اینکه وقت تلف نشوند از مساله ی یک صرف نظر کردم. و به سراغ مساله ی ۳ رفتم . ایده ی مساله ی سه راحت به ذهنم رسید. حدود ۲ ساعت وقت داشتم ومی توانستم روی مساله ی یک فکر کنم.همین طور که فکر می کردم دیدم بهتر است اینها را به صورت صعودی مرتب کنم.:

A1<>a2...<ak

چون akبزرگترین عضو دنباله بود ،به این نتیجه رسیدم که اگر ai+aj<=n آنگاهai+aj<ak٦gt;nخواهد شد.پسa1+ak>=n+1 است. از اینجا عدد n+1به دست آمد.بعد از آن از ابتکار گوس استفاده کردم و ثابت شد:

Ak+a1>=n+1,…,a1+ak-t+1>=n+1

حالا فقط كافي بود همه ي اعضاي طرف اول را جمع بزنيم تا به نامساوي زير برسيم:

2(a1+a2+…+ak)>=k(n+1)

مساله ي 3 را در پوشه ي مربوط نوشتم و از جلسه خارج شدم.در محوطه همان پسر كويتي ديشب را ديدم كه خوب انگليسي صحبت ميكرد.از مساله ي 2 پرسيدم.گفت:مساله ي ساده و كلاسيكي بود.بعدا فهميدم هيچ يك از كويتي ها از اين مسئله نمره ي بالاتر از 3و4 نياورده اند.

تقريبا يك ساعت در محوطه ي دانشگاه بيكار بودم و گردش مي كردم. بالاخره زنگ پايان خورد و بچه ها ريختند بيرون. اولين كسي كه ديدم مريم ميرزاخاني بود.همين كه مرا ديد جلو آمد و گفت مساله ها آسان بود و من همه را حل كردم. نظر من هم همين بود.بعد رويا بهشتي را ديدم كه سوال يك را حل نكرده بود .اميد و علي هم از نتيجه راضي نبودند و مازيار راضي به نظر مي رسيد. به همراه خانم قابل رحمت و بقيه ي بچه ها به طرف رستوران دانشگاه رفتيم. پس از غذا نيم ساعت وقت داشتيم. موقع برگشت باران شديدي گرفته بود. اتوبوسها راه افتادند و به كمپ برگشتيم.

تا فردا صبح برنامه اي جز آ مادگي براي امتحان نداشتيم.روز بعد مثل ديروز سوار اتوبوس ها شديم. آمادگي بيشتري داشتم و به سفارش يكي از دوستان "يا مفتح الابواب" مي گفتم تا خداوند كمك كند.

امتحان شروع شد.سوالات را از پاكت خارج كردم و خواندم.يك سوال نظريه اعداد و يك سوال جبر ويك سوال عمومي. از نظريه اعداد شروع كردم.پس از قدري تحليل راه حل را پيدا كردم.

به سراغ مساله ي 2 رفتم.مساله ميخواست تابع fرا كه شرايطي براي آن گذاشته بود بيابيم. با اين قبيل مسايل از قبل آشنايي داشتم و ميدانستم چگونه شروع كنم.

يك سري اعمال مقدماتي روي آن انجام دادم ولي جوابي پيدا نكردم.به همين جهت مساله ي 2 را رها كردم و به سراغ مساله ي 3 رفتم.

اين مساله فكري بود و عمليات كمتري نياز داشت.2 ساعت متوالي به آن فكر كردم و چند ايده به ذهنم رسيد ولي نتوانستم آإنها را ادامه بدهم. ديدم وقتم دارد تلف مي شود پس به سراغ مساله ي 2 رفتم. راه حلي به ذهنم رسيد آن را نوشت. و تا پايان امتحان به مساله ي 3 فكر كردم. ولي نتوانستم آن را بطور كامل حل كنمو چند دقيقه مانده به پايان امتحان تمام ايده هايم را نوشتم حدود 5/1 صفحه مطلب شد.

سوت پايان مسابقه زده شد. مازيار و ميرزاخاني تمام سوالات را حل كرده بودند. من از علي پرسيدم كه آيا براي سوال 2 جوابي به دست آورده است؟گفت:"ثابت كردم جواب ندارد" من هم همين مطلب را ثابت كرده بودم.ولي ميرزاخاني گفت:"جواب دارد و جوابش x/-x-1است."من هنوز باور نمي كردم. كمي كه فكر كردم ديدم راست مي گويد و من مرتكب اشتباه شده ام. نا اميد شدم و ديگر به مدال فكر نمي كردم. بعدا فهميدم سوال2 را 4 گرفته ام و سوال 3 را 5. اگر سوال 2 را كامل حل كرده بودم نمره ام 40 مي شد و طلا مي گرفتم.

رضا صادقي 21/7/73

منبع:مجله ي راه المپياد،شماره ي دوم،خرداد وتير 77
 

R-Σntezari

کاربر فعال
ارسال‌ها
31
امتیاز
5
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی-نیشابور
پاسخ : رضا صادقی - سمپادی ، المپیادی و جهانی

سلام
هر سال یه همایش ریاضی با عنوان یادواره رضا صادقی توسط مراکز سمپاد مشهد برگزار میشه و من هم تو 2 تاشون شرکت کردم که از اولیه یه ربع سکه هم گرفتم!!!
به نظرم همایش خیلی جالبیه مخصوصا اینکه هر سال موضوع هاش قشنگ تر میشه...
 

trustme

لنگر انداخته
ارسال‌ها
2,810
امتیاز
899
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
کاشان
سال فارغ التحصیلی
1387
دانشگاه
دانشگاه خواجه نصیر طوسی
رشته دانشگاه
مهندسی مکانیک
پاسخ : رضا صادقی - سمپادی ، المپیادی و جهانی

یادش گرامی و یادواره هایشان پر محتوا
 

alireza_simkesh

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
458
امتیاز
24
پاسخ : رضا صادقی - سمپادی ، المپیادی و جهانی

به نقل از R-Σntezari :
سلام
هر سال یه همایش ریاضی با عنوان یادواره رضا صادقی  توسط مراکز سمپاد مشهد برگزار میشه و من هم تو 2 تاشون شرکت کردم که از اولیه یه ربع سکه هم گرفتم!!!
به نظرم همایش خیلی جالبیه مخصوصا اینکه هر سال موضوع هاش قشنگ تر میشه...

یادش بخیر. همیشه هم برادرش میومد یه سخنرانی میکرد در موردش.
 

ساينا

کاربر فعال
ارسال‌ها
41
امتیاز
10
نام مرکز سمپاد
فرزانگان كرج
شهر
كرج
مدال المپیاد
تو اين زمينه كلن با سابقه ام :دي اما قسمت عمدش ميشه نجوم و رياضي و كامپيوتر!
دانشگاه
-
رشته دانشگاه
-
پاسخ : رضا صادقی - سمپادی ، المپیادی و جهانی

سلام،اين شعر رو از كجا پيدا كرديد؟؟
مطالب هم واقعا خوب بود،ممنون
راستي،هر سال هم يه جشنواره رياضي،يادواره ي ايشون تو سمپاد مشهد برگزار ميشه!
 
  • شروع کننده موضوع
  • مدیر کل
  • #7

Admin2

لنگر انداخته
عضو کادر مدیریت
مدیر کل
ارسال‌ها
7,594
امتیاز
37,025
نام مرکز سمپاد
علامه حلی
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
1389
پاسخ : رضا صادقی - سمپادی ، المپیادی و جهانی

والا دقیق منبع مطلب یادم نیست. سرچ کنید شاید برسید به منبعش !
 

زهرا.ب

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
85
امتیاز
8
نام مرکز سمپاد
خرابه
پاسخ : رضا صادقی - سمپادی ، المپیادی و جهانی

من هر وقت اسم "رضا صادقی "رو میشنوم یاد این می افتم که 6تا نخبه از این مملکتمون رفتن :'( :'( :'( :'(
 

lale

کاربر فعال
ارسال‌ها
66
امتیاز
-1
نام مرکز سمپاد
farzanegan karaj
دانشگاه
صنعتی شریف
رشته دانشگاه
CE-software
پاسخ : رضا صادقی - سمپادی ، المپیادی و جهانی

http://www.ir2.ir/Portal/index.php?option=com_content&task=view&id=296&Itemid=19 اينم منبع!
 

radmanh

کاربر فعال
ارسال‌ها
39
امتیاز
6
پاسخ : رضا صادقی - سمپادی ، المپیادی و جهانی

سلام , راستشو بخواین فقط میشه متاسف شد و به قول دوستمون به این فکر افتاد که 6 تا نخبه از مملکتمون رفتن! البته از مملکت که نه از دنیای هستی!
 

LJK

کاربر جدید
ارسال‌ها
3
امتیاز
1
شهر
تهران
مدال المپیاد
ریاضی و کامپیوتر و کمی شیمی و فیزیک و بسیار کم ادبی
پاسخ : رضا صادقی - سمپادی ، المپیادی و جهانی

سلام
کسی جزوه های زنده یاد رضا صادقی رو داره در اختیارم بذاره ؟
با تشکّر
 

maral

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
103
امتیاز
10
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 1
شهر
مشهد
پاسخ : رضا صادقی - سمپادی ، المپیادی و جهانی

میدونین من 4بار به خاطر بردن این مطالبی که گذاشتین به معلم ها هر بار نمره گرفتم!میبینید این آدم بعد از مرگشم واسه همه ثواب داره!
 

nmejris@zan

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,239
امتیاز
10,796
نام مرکز سمپاد
شهيد هاشمي نژاد 1 مشهد
شهر
مشهد
سال فارغ التحصیلی
1391
دانشگاه
فردوسی مشهد
رشته دانشگاه
مهندسی مکانیک
پاسخ : رضا صادقی - سمپادی ، المپیادی و جهانی

به نقل از Saliva :
میدونین من 4بار به خاطر بردن این مطالبی که گذاشتین به معلم ها هر بار نمره گرفتم!میبینید این آدم بعد از مرگشم واسه همه ثواب داره!

:)) :))
ما پدر خودمون رو برای برگزاری بزرگداشتش و برگزاری همایشش درمیاریم از آخرش هم به خاطر 4 جلسه غیبت بین کلاس ها همه ی اساتید ازمون انتقاد هم میکنن !! :D
واقعا عجب دوره زمونه ای شده هـــــــا !! :D
خدا رحمتش کنه !
 

f.m

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,086
امتیاز
435
نام مرکز سمپاد
فرزانگان1 مشهد
شهر
مشهد
مدال المپیاد
شيمي
دانشگاه
علوم پزشکی مشهد
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : رضا صادقی - سمپادی ، المپیادی و جهانی

یادش گرامی...
 

maral

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
103
امتیاز
10
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 1
شهر
مشهد
پاسخ : رضا صادقی - سمپادی ، المپیادی و جهانی

به نقل از نــيما :
:)) :))
ما پدر خودمون رو برای برگزاری بزرگداشتش و برگزاری همایشش درمیاریم از آخرش هم به خاطر 4 جلسه غیبت بین کلاس ها همه ی اساتید ازمون انتقاد هم میکنن !! :D
واقعا عجب دوره زمونه ای شده هـــــــا !! :D
خدا رحمتش کنه !
چه دور و زمونه ای ؟ اون زمان من راهنمایی بودم حالا که به این چیزا نمره نمیدن...
 

maral

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
103
امتیاز
10
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 1
شهر
مشهد
پاسخ : رضا صادقی - سمپادی ، المپیادی و جهانی

چقدر همه رضا صادقی رو دوست دارن واقعا!
 

زهرا.ب

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
85
امتیاز
8
نام مرکز سمپاد
خرابه
پاسخ : رضا صادقی - سمپادی ، المپیادی و جهانی

من جزوه هاي ايشون رو ميخوام كسي ميدونه بايد از كجا تهيه كنيم ؟!!!!!!!!!!
 

NALAD

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
110
امتیاز
26
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
مشهد
مدال المپیاد
رتبه 2 المپیاد ریاضی سال سوم راهنمایی استانی
دانشگاه
MIT
رشته دانشگاه
مهندسی پزشکی
پاسخ : رضا صادقی - سمپادی ، المپیادی و جهانی

به نقل از Saliva :
چقدر همه رضا صادقی رو دوست دارن واقعا!
خوب چون یکی از نخبه های کشور بوده
و همه دوست دارن که مثل اون واسه کشورشون افتخار افرین باشن
اگه الان زنده بود چه می کرد
خدا رحمتش کنه!!!!!
 

salary

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
331
امتیاز
465
پاسخ : رضا صادقی - سمپادی ، المپیادی و جهانی

سلام
تا امروز با ایشان آشنایی
نداشتم. خداوند او و دیگر درگذشتگان
را رحمت کند... امید است این گونه استعدادها
بهتر به جامعه معرفی و از آنها قدردانی شود.
 

alemzadeh

لنگر انداخته
ارسال‌ها
2,829
امتیاز
14,279
نام مرکز سمپاد
هاشمی نژاد ۱
شهر
مشهد - تبریز
دانشگاه
دانشگاه هنر تبریز
رشته دانشگاه
طراحی صنعتی
پاسخ : رضا صادقی - سمپادی ، المپیادی و جهانی

سايت همايش:
www.sadeghi-c.com
 
بالا