استراتژی هرمی

وضعیت
موضوع بسته شده است.
  • شروع کننده موضوع
  • #1

farshidGCD

لنگر انداخته
ارسال‌ها
3,747
امتیاز
7,916
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
-
سال فارغ التحصیلی
91
دانشگاه
MMU
رشته دانشگاه
IBM - ID
شاید بسیاری از شما درباره شرکت های هرمی مطالبی بدونید یا حداقل اسم اونها به گوشتون خورده باشه
اما در حقیقت این شرکت ها چی هستن؟ روششون چیه؟ آیا میشه از یک شرکت هرمی سود برد؟

اول از همه یه توضیح ساده درباره استراتژی هرمی: بازاریابی هرمی یکی از انواع بازاریابی شبکه ای هست که توی این روش فرد با پرداخت یک مبلغی به عضویت شرکت X در میاد و در آینده با معرفی زیرمجموعه هایی به شرکت درآمدش افزایش پیدا می کنه (این چیزیه که خودشون میگن)
اما چرا میگن هرمی؟ چون در راس این هرم یک یا چند نفر هستن(فرض می کنیم 2)، بعد مثلا هر کدوم از اینها 2 زیر مجموعه دارن که میشه 2 به توان 2 و این همینجوری ادامه پیدا می کنه تا این که مثلا توی لایه 10 به 1024 عضو نیاز هست و توی لایه 20 به 1048576 عضو و نهایتا توی لایه 32 باید نصف جمعیت جهان (4294967296 نفر!) عضو باشن!
اما خوب، چرا میگیم عضویت توی این شرکت ها فقط ضرره؟
فرض کنید من یک شرکت هرمی دارم، شما میخواید توش عضو شین برای بازاریابی
من برای ورود 100$ از شما میگیرم و به ازای جذب هر نفر 25$ به شما میدم
بنابراین شما با جذب چهار نفر سرمایه اولیه خودتون رو پس میگیرید، اما هر کدوم از این چهار نفر هم دوباره 100$ میدن بهم و دوباره 16 نفر به شرکتم اضافه میشه تا اون چهارتا سرمایه اولیه شون رو پس بگیرن (بنابراین توی لایه 4 من 1600$ پول دارم) و همینجوری ادامه پیدا می کنه تا زمانی که برسه به لایه مثلا 10، توی اون لایه من 1024×100$ پول دارم، و در لایه 11 این پول 2 برابر میشه (تمام اینها رو با فرض ایده آل میگم، یعنی اگه همه اعضای شرکت بتونن عضو پیدا کنن، که خیلیاشون نمیتونن)
نهایتا به جایی میرسه که دیگه بازاریابی قفل میشه و توانایی جذب افراد بیشتر نیست! اینجاست که من با سرمایه ای که دارم فرار می کنم سر شماها بی کلاه میمونه :D

اما این مدل معمولا توی یک پوشش به کار میره، یعنی من نمیگم "تو 100$ بده" بلکه مثلا یه ساعت 50 دلاری بهت نشون میدم و میگم "این ساعت رو بخر 100$، و به ازای هر نفری که بهش ساعت رو بفروشی 10 دلار گیرت میاد" و باز هم با زیاد شدن افرادی که یک ساعت 50 دلاری رو میخرن 100 دلار به امید حق الزحمه فروش، من پول زیادی کاسب میشم

لازم به ذکره که برای محاسبه میزان گشادی کلاهی که سر آدم میره، باید به سه نکته توجه کرد: تعداد زیرمجموعه های لازم، پورسانت به ازای هر زیرمجموعه و مقدار پول اولیه که باید بدیم به شرکت


image.html

شماتیک یک بازاریابی هرمی با تعداد زیر مجموعه های 2


image.html

شماتیک یک بازاریابی هرمی با تعداد زیر مجموعه های 2



image.html

شماتیک یک بازاریابی هرمی با تعداد زیر مجموعه های 6 (متداول)


image.html

شماتیک یک بازاریابی هرمی با تعداد زیر مجموعه های 6 (متداول)
 

ibtkm

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,678
امتیاز
3,394
نام مرکز سمپاد
علامه حلی
شهر
تهران
دانشگاه
دانشگاه تهران
پاسخ : استراتژی هرمی

به نقل از GCD :
شاید بسیاری از شما درباره شرکت های هرمی مطالبی بدونید یا حداقل اسم اونها به گوشتون خورده باشه
اما در حقیقت این شرکت ها چی هستن؟ روششون چیه؟ آیا میشه از یک شرکت هرمی سود برد؟

اول از همه یه توضیح ساده درباره استراتژی هرمی: توی این روش فرد با پرداخت یک مبلغی به عضویت شرکت X در میاد و در آینده با معرفی زیرمجموعه هایی به شرکت درآمدش افزایش پیدا می کنه (این چیزیه که خودشون میگن)
اما چرا میگن هرمی؟ چون در راس این هرم یک یا چند نفر هستن(فرض می کنیم 2)، بعد مثلا هر کدوم از اینها 2 زیر مجموعه دارن که میشه 2 به توان 2 و این همینجوری ادامه پیدا می کنه تا این که مثلا توی لایه 10 به 1024 عضو نیاز هست و توی لایه 20 به 1048576 عضو و نهایتا توی لایه 32 باید نصف جمعیت جهان (4294967296 نفر!) عضو باشن!
اما خوب، چرا میگیم عضویت توی این شرکت ها فقط ضرره؟
فرض کنید من یک شرکت هرمی دارم، شما میخواید توش عضو شین برای بازاریابی
من برای ورود 100$ از شما میگیرم و به ازای جذب هر نفر 25$ به شما میدم
بنابراین شما با جذب چهار نفر سرمایه اولیه خودتون رو پس میگیرید، اما هر کدوم از این چهار نفر هم دوباره 100$ میدن بهم و دوباره 16 نفر به شرکتم اضافه میشه تا اون چهارتا سرمایه اولیه شون رو پس بگیرن (بنابراین توی لایه 4 من 1600$ پول دارم) و همینجوری ادامه پیدا می کنه تا زمانی که برسه به لایه مثلا 10، توی اون لایه من 1024×100$ پول دارم، و در لایه 11 این پول 2 برابر میشه (تمام اینها رو با فرض ایده آل میگم، یعنی اگه همه اعضای شرکت بتونن عضو پیدا کنن، که خیلیاشون نمیتونن)
نهایتا به جایی میرسه که دیگه بازاریابی قفل میشه و توانایی جذب افراد بیشتر نیست! اینجاست که من با سرمایه ای که دارم فرار می کنم سر شماها بی کلاه میمونه :D

اما این مدل معمولا توی یک پوشش به کار میره، یعنی من نمیگم "تو 100$ بده" بلکه مثلا یه ساعت 50 دلاری بهت نشون میدم و میگم "این ساعت رو بخر 100$، و به ازای هر نفری که بهش ساعت رو بفروشی 10 دلار گیرت میاد" و باز هم با زیاد شدن افرادی که یک ساعت 50 دلاری رو میخرن 100 دلار به امید حق الزحمه فروش، من پول زیادی کاسب میشم

لازم به ذکره که برای محاسبه میزان گشادی کلاهی که سر آدم میره، باید به سه نکته توجه کرد: تعداد زیرمجموعه های لازم، پورسانت به ازای هر زیرمجموعه و مقدار پول اولیه که باید بدیم به شرکت

یه راه خوبی هستش که با اینکه شاید به ذهن خیلی ها برسه ولی من ندیدم کسی اجرا کنه. این شرکت ها دو نوع اشکال دارن :
۱- کلا معامله رو پول از نظر قانون جرمه و حرامه
۲- نفرات رده ی اخر ضرر می کنن.

سیستم باید به این شکل تغییر کنه که مثلا ملت در ازای حق عضویت یه کالا دریافت کننن که مشکل ۱ حل شه. دوما اینکه نفرات رده ی اول مقداری از سودشون رو بدن به رده ی اخر که اونا نه تنها ضرر نکنن بلکه یه سودی هر چند جزیی بکنن.
 
  • شروع کننده موضوع
  • #3

farshidGCD

لنگر انداخته
ارسال‌ها
3,747
امتیاز
7,916
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
-
سال فارغ التحصیلی
91
دانشگاه
MMU
رشته دانشگاه
IBM - ID
پاسخ : استراتژی هرمی

به نقل از پویا م :
یه راه خوبی هستش که با اینکه شاید به ذهن خیلی ها برسه ولی من ندیدم کسی اجرا کنه. این شرکت ها دو نوع اشکال دارن :
۱- کلا معامله رو پول از نظر قانون جرمه و حرامه
۲- نفرات رده ی اخر ضرر می کنن.

سیستم باید به این شکل تغییر کنه که مثلا ملت در ازای حق عضویت یه کالا دریافت کننن که مشکل ۱ حل شه. دوما اینکه نفرات رده ی اول مقداری از سودشون رو بدن به رده ی اخر که اونا نه تنها ضرر نکنن بلکه یه سودی هر چند جزیی بکنن.
البته من کاری به مسائل شرعیش ندارم، ولی از نظر قانونی توی خیلی کشورها (چه بلوک شرق و چه جهان آزاد) ممنوع هستن این جور بازاریابی ها
اما بازاریابی چند سطحی (multi-level marketing یا MLM) انواع مختلفی داره که به طور کلی شامل بازاریابی شبکه ای (network marketing یا NM)، فروش مستقیم و فروش ارجاعی میشه
مثلا بازاریابی شبکه ای یکی از انواع خیلی خوب بازاریابی هسنت که به صورت نیمه استخدامی انجام میشه و هر کسی به اندازه کارش سود می بره، بازاریابی هرمی از انواع فروش مستقیمه که سود رو به بالای هرم و زیان رو به پایین هرم میده
 

3ggerman

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,718
امتیاز
1,411
نام مرکز سمپاد
فرزانگان امین
شهر
اصفهان
مدال المپیاد
المپیاد ریاضی
دانشگاه
دانشگاه تهران
رشته دانشگاه
علوم کامپیوتر
پاسخ : استراتژی هرمی

بزرگترین ویژگی این مجموعه برانگیخته کردن طمع زیرمجموعه هاست .
یکی از اقوام عضو شد , با پول هم بود عضویت ش بعد ماهانه پول دریافت میکرد و اینطوری بود که مثلا اولش که 100 گذاشته فرضا بعد 200 شده پولش دوباره اون 200 رو میذاره مثلا 400 میگیره ! بعد دوباره اون 400 رو میذاره ... یعنی به ازای هرچه قدر پولی که بزاری یه سودی میگیری , خب طمع قضیه اینجاست که تو کل پول اولیه + سودی رو که بت میدن رو دوره بعد با هم میزاری , یک دوره هم هر چی از این مجموعه دریافت کردی به علاوه سرمایه ی اولیت رو میزاری و میبینی پس نمیدن دیگه ! و میری شکایت میکنه و این چرخه ادامه داره واسه سایرین .
 

bl0ker

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
429
امتیاز
1,051
نام مرکز سمپاد
شهید دستغیب شیراز
شهر
شیراز
سال فارغ التحصیلی
91
مدال المپیاد
برنز المپیاد زیست سال 90
دانشگاه
شهید بهشتی
رشته دانشگاه
زیست شناسی
پاسخ : استراتژی هرمی

خب پس این سیستم بازاریابی که می گه به ازای هر مشتری که برام پیدا کنی مثلا ده درصد سودم رو بهت می دم. این هم اشتباهه و جز استراتژی هرمی محسوب میشه؟ مگه اصلا بازاریابی جور دیگه ای هم هست؟
 
  • شروع کننده موضوع
  • #6

farshidGCD

لنگر انداخته
ارسال‌ها
3,747
امتیاز
7,916
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
-
سال فارغ التحصیلی
91
دانشگاه
MMU
رشته دانشگاه
IBM - ID
پاسخ : استراتژی هرمی

به نقل از β ßlôкег :
خب پس این سیستم بازاریابی که می گه به ازای هر مشتری که برام پیدا کنی مثلا ده درصد سودم رو بهت می دم. این هم اشتباهه و جز استراتژی هرمی محسوب میشه؟ مگه اصلا بازاریابی جور دیگه ای هم هست؟
نه، اون مدل بازاریابی اینجوریه که یک نفر آدم مثلا 100 تا جنس با قیمت تمام شده 10$ و قیمت فروش 15$ (مثال)(سود = 5$) تحویل میگیره، بعد مثلا از این 100 تا هرقدر توی مدت تعیین شده فروش کرد، درصد از سودش میگیره
توی این مثال و با همون سود 10% اگه فرد 75 واحد جنس بفروشه (سود کل = 75 * 5 = 375) مقدار 37.5$ گیرش میاد

مدل های بازاریابی اصلا محدود نیست! درست مثل تعداد راه های رسیدن به خدا، توی بازاریابی هم به تعداد آدم ها راه وجود داره برای بازاریابی (بیشتر حتی)
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.
بالا