- شروع کننده موضوع
- #1
farshidGCD
لنگر انداخته
- ارسالها
- 3,747
- امتیاز
- 7,916
- نام مرکز سمپاد
- شهید بهشتی
- شهر
- -
- سال فارغ التحصیلی
- 91
- دانشگاه
- MMU
- رشته دانشگاه
- IBM - ID
شاید بسیاری از شما درباره شرکت های هرمی مطالبی بدونید یا حداقل اسم اونها به گوشتون خورده باشه
اما در حقیقت این شرکت ها چی هستن؟ روششون چیه؟ آیا میشه از یک شرکت هرمی سود برد؟
اول از همه یه توضیح ساده درباره استراتژی هرمی: بازاریابی هرمی یکی از انواع بازاریابی شبکه ای هست که توی این روش فرد با پرداخت یک مبلغی به عضویت شرکت X در میاد و در آینده با معرفی زیرمجموعه هایی به شرکت درآمدش افزایش پیدا می کنه (این چیزیه که خودشون میگن)
اما چرا میگن هرمی؟ چون در راس این هرم یک یا چند نفر هستن(فرض می کنیم 2)، بعد مثلا هر کدوم از اینها 2 زیر مجموعه دارن که میشه 2 به توان 2 و این همینجوری ادامه پیدا می کنه تا این که مثلا توی لایه 10 به 1024 عضو نیاز هست و توی لایه 20 به 1048576 عضو و نهایتا توی لایه 32 باید نصف جمعیت جهان (4294967296 نفر!) عضو باشن!
اما خوب، چرا میگیم عضویت توی این شرکت ها فقط ضرره؟
فرض کنید من یک شرکت هرمی دارم، شما میخواید توش عضو شین برای بازاریابی
من برای ورود 100$ از شما میگیرم و به ازای جذب هر نفر 25$ به شما میدم
بنابراین شما با جذب چهار نفر سرمایه اولیه خودتون رو پس میگیرید، اما هر کدوم از این چهار نفر هم دوباره 100$ میدن بهم و دوباره 16 نفر به شرکتم اضافه میشه تا اون چهارتا سرمایه اولیه شون رو پس بگیرن (بنابراین توی لایه 4 من 1600$ پول دارم) و همینجوری ادامه پیدا می کنه تا زمانی که برسه به لایه مثلا 10، توی اون لایه من 1024×100$ پول دارم، و در لایه 11 این پول 2 برابر میشه (تمام اینها رو با فرض ایده آل میگم، یعنی اگه همه اعضای شرکت بتونن عضو پیدا کنن، که خیلیاشون نمیتونن)
نهایتا به جایی میرسه که دیگه بازاریابی قفل میشه و توانایی جذب افراد بیشتر نیست! اینجاست که من با سرمایه ای که دارم فرار می کنم سر شماها بی کلاه میمونه
اما این مدل معمولا توی یک پوشش به کار میره، یعنی من نمیگم "تو 100$ بده" بلکه مثلا یه ساعت 50 دلاری بهت نشون میدم و میگم "این ساعت رو بخر 100$، و به ازای هر نفری که بهش ساعت رو بفروشی 10 دلار گیرت میاد" و باز هم با زیاد شدن افرادی که یک ساعت 50 دلاری رو میخرن 100 دلار به امید حق الزحمه فروش، من پول زیادی کاسب میشم
لازم به ذکره که برای محاسبه میزان گشادی کلاهی که سر آدم میره، باید به سه نکته توجه کرد: تعداد زیرمجموعه های لازم، پورسانت به ازای هر زیرمجموعه و مقدار پول اولیه که باید بدیم به شرکت
شماتیک یک بازاریابی هرمی با تعداد زیر مجموعه های 2
شماتیک یک بازاریابی هرمی با تعداد زیر مجموعه های 2
شماتیک یک بازاریابی هرمی با تعداد زیر مجموعه های 6 (متداول)
شماتیک یک بازاریابی هرمی با تعداد زیر مجموعه های 6 (متداول)
اما در حقیقت این شرکت ها چی هستن؟ روششون چیه؟ آیا میشه از یک شرکت هرمی سود برد؟
اول از همه یه توضیح ساده درباره استراتژی هرمی: بازاریابی هرمی یکی از انواع بازاریابی شبکه ای هست که توی این روش فرد با پرداخت یک مبلغی به عضویت شرکت X در میاد و در آینده با معرفی زیرمجموعه هایی به شرکت درآمدش افزایش پیدا می کنه (این چیزیه که خودشون میگن)
اما چرا میگن هرمی؟ چون در راس این هرم یک یا چند نفر هستن(فرض می کنیم 2)، بعد مثلا هر کدوم از اینها 2 زیر مجموعه دارن که میشه 2 به توان 2 و این همینجوری ادامه پیدا می کنه تا این که مثلا توی لایه 10 به 1024 عضو نیاز هست و توی لایه 20 به 1048576 عضو و نهایتا توی لایه 32 باید نصف جمعیت جهان (4294967296 نفر!) عضو باشن!
اما خوب، چرا میگیم عضویت توی این شرکت ها فقط ضرره؟
فرض کنید من یک شرکت هرمی دارم، شما میخواید توش عضو شین برای بازاریابی
من برای ورود 100$ از شما میگیرم و به ازای جذب هر نفر 25$ به شما میدم
بنابراین شما با جذب چهار نفر سرمایه اولیه خودتون رو پس میگیرید، اما هر کدوم از این چهار نفر هم دوباره 100$ میدن بهم و دوباره 16 نفر به شرکتم اضافه میشه تا اون چهارتا سرمایه اولیه شون رو پس بگیرن (بنابراین توی لایه 4 من 1600$ پول دارم) و همینجوری ادامه پیدا می کنه تا زمانی که برسه به لایه مثلا 10، توی اون لایه من 1024×100$ پول دارم، و در لایه 11 این پول 2 برابر میشه (تمام اینها رو با فرض ایده آل میگم، یعنی اگه همه اعضای شرکت بتونن عضو پیدا کنن، که خیلیاشون نمیتونن)
نهایتا به جایی میرسه که دیگه بازاریابی قفل میشه و توانایی جذب افراد بیشتر نیست! اینجاست که من با سرمایه ای که دارم فرار می کنم سر شماها بی کلاه میمونه
اما این مدل معمولا توی یک پوشش به کار میره، یعنی من نمیگم "تو 100$ بده" بلکه مثلا یه ساعت 50 دلاری بهت نشون میدم و میگم "این ساعت رو بخر 100$، و به ازای هر نفری که بهش ساعت رو بفروشی 10 دلار گیرت میاد" و باز هم با زیاد شدن افرادی که یک ساعت 50 دلاری رو میخرن 100 دلار به امید حق الزحمه فروش، من پول زیادی کاسب میشم
لازم به ذکره که برای محاسبه میزان گشادی کلاهی که سر آدم میره، باید به سه نکته توجه کرد: تعداد زیرمجموعه های لازم، پورسانت به ازای هر زیرمجموعه و مقدار پول اولیه که باید بدیم به شرکت
شماتیک یک بازاریابی هرمی با تعداد زیر مجموعه های 2
شماتیک یک بازاریابی هرمی با تعداد زیر مجموعه های 2
شماتیک یک بازاریابی هرمی با تعداد زیر مجموعه های 6 (متداول)
شماتیک یک بازاریابی هرمی با تعداد زیر مجموعه های 6 (متداول)