این مقاله را توی همشهری جوان خوندم جالب بود اینجا تایپش کردم
سال های دهه 80 مثل همه ی سال های دیگر بازار کتاب پر بود از ظهور نویسنده های جدید ترجمه های جدید معرفی چهره های تازی ترجمه ی 2باره ی آثار قدیمی و ... همچنین اتفاقاتی که همیشه می افتند . با دن براون / ریچارد براتیگان / جومپا لاهیری / اریک امانوئل اسمیت و خیلی های دیگر برای اولین بار در این دهه آشنا شدیم . سروش حبیبی برایمان ادبیت کلاسیک روس را دوباره ترجمه کرد . رضا رضایی رمان های جین آستین را و نشر هرمس دوره آثار آگا تا کریستی را . رویا پیرزاد آدبیات آشپزخانه ای را به راه انداخت و مصطفی مستور پای جامعه شناس های سرخورده را به داستان باز کرد .... اما نکته اینجا بود که این اتفاقات به شکل های مشابه در همه ی سال ها و دهه های قبل هم می افتادند تنها اتفاق که خاص این دهه بود ظهور و همه گشیر شدن ادبیات فانتزی بود اتفاقی که جوان ها آنرا رقم زدند .
به نظر شما چرا همچین اتفاقی میفته؟
یعنی چرا کتاب های تالکین بعد از 50 سال از نوشتنش وارد ایرن میشه و با استقبال روبه رو میشه؟ چرا هری پاتر 1 ملیون و خورده ای توی ایران میفروشه ؟؟
چرا؟ :)
سال های دهه 80 مثل همه ی سال های دیگر بازار کتاب پر بود از ظهور نویسنده های جدید ترجمه های جدید معرفی چهره های تازی ترجمه ی 2باره ی آثار قدیمی و ... همچنین اتفاقاتی که همیشه می افتند . با دن براون / ریچارد براتیگان / جومپا لاهیری / اریک امانوئل اسمیت و خیلی های دیگر برای اولین بار در این دهه آشنا شدیم . سروش حبیبی برایمان ادبیت کلاسیک روس را دوباره ترجمه کرد . رضا رضایی رمان های جین آستین را و نشر هرمس دوره آثار آگا تا کریستی را . رویا پیرزاد آدبیات آشپزخانه ای را به راه انداخت و مصطفی مستور پای جامعه شناس های سرخورده را به داستان باز کرد .... اما نکته اینجا بود که این اتفاقات به شکل های مشابه در همه ی سال ها و دهه های قبل هم می افتادند تنها اتفاق که خاص این دهه بود ظهور و همه گشیر شدن ادبیات فانتزی بود اتفاقی که جوان ها آنرا رقم زدند .
به نظر شما چرا همچین اتفاقی میفته؟
یعنی چرا کتاب های تالکین بعد از 50 سال از نوشتنش وارد ایرن میشه و با استقبال روبه رو میشه؟ چرا هری پاتر 1 ملیون و خورده ای توی ایران میفروشه ؟؟
چرا؟ :)