- شروع کننده موضوع
- #1
farshidGCD
لنگر انداخته
- ارسالها
- 3,747
- امتیاز
- 7,916
- نام مرکز سمپاد
- شهید بهشتی
- شهر
- -
- سال فارغ التحصیلی
- 91
- دانشگاه
- MMU
- رشته دانشگاه
- IBM - ID
توی این تاپیک مباحث Group Dynamics که پایه مدیریت منابع انسانی و مدیریت روابط گروهی و ارتباطات هست رو قرار میدم
اول از همه، گروه یعنی چی؟
گروه: به حداقل دو یا چند فرد گفته میشود که:
همانطور که گفته شد، در هر گروه نقش هایی وجود دارند که بر اساس هنجارهایی رفتار می کنند، اما تعریف نقش و هنجار چیست؟
نقش یا role:
هنجار یا norm:
انواع گروه
گروه ها را از لحاظ بازدهی و عملکرد می توان به چهار دسته تقسیم کرد (به ترتیب از کمترین به بیشترین)
Pseudo group
x(Traditional) work group
Effective group
High-performance group
pseudo group ها، گروه هایی هستند که در آنها افرادی برای همکاری برگزیده شدند، اما درواقع به صورت انفرادی عمل می کنند
که در نتیجه عملکرد انفرادی تحت تاثیر تصور فعالیت گروهی و همکاری پایین، حتی کمتر از عملکرد هرکدام از افراد به تنهایی است
(فک کنم بشه مثلا کمیته نقشه برداری شهری، یا کمیته نظارت بر اصناف رو به عنوان مثال آورد، در این گروه ها افرادی هستن که قاعدتا باید به صورت گروهی کار کنن و مشارکت داشته باشن با هم، اما مثلا آقای Y فکر می کنه اگه کار رو انجام نده خانم X انجامش میده و خانم X هم فکر می کنه اگه انجام نده جناب Z انجام میده، درنتیجه از اونجایی که افراد به صورت فردی پاسخگو نیستن و تفکر عملکرد گروهی حاکمه، افراد گروه حتی کمتر از میزان عملکرد فردی بازدهی دارن)
توی همین مثال فرض کنید قراره از صنف طلافروشی بازدید بشه، Y خودش رو ملزم به انجامش نمیدونه چون اولا کسی بازخواستش نمی کنه و ثانیا فکر می کنه افراد دیگه ای هستن که کار رو انجام میدن، در نتیجه کار به تعویق می افته و بازدهی پایین میاد
بقیه رو بعدا تعریف می کنم
اول از همه، گروه یعنی چی؟
گروه: به حداقل دو یا چند فرد گفته میشود که:
- برای یک هدف مشترک جمع شدند
- متاثر از اتفاقات و رویدادهای یکسان اند
- با یکدیگر تعامل رو در رو دارند
- خود را متعلق به گروه میدانند
- گروه آنها را متعلق به خود می داند
- رفتارهای آنها بر مبنای یک سری نقش و هنجار پایه ریزی شده
- از طریق فعالیت گروهی نیازهای شخصی را ارضاء می کنند
- بر یکدیگر تاثیر متقابل می گذارند
- با نقش ها و وضایف خود آشنایند
همانطور که گفته شد، در هر گروه نقش هایی وجود دارند که بر اساس هنجارهایی رفتار می کنند، اما تعریف نقش و هنجار چیست؟
نقش یا role:
- مفهومی که به وسیله آن وظایف افراد گروه معین می شود
- مجموعه ای از انتظارات که رفتار مناسب یک سِمَت خاص را تعیین می کند
هنجار یا norm:
- مشخص کننده و جهت دهنده تلاشها و کارهای افراد گروه
- عقیده مشترکی که رفتار، باورها و ادراک گروه را تعیین می کند
- مهمترین ویژگی و شاخص گروه که اهداف گروه در آن راستاست
انواع گروه
گروه ها را از لحاظ بازدهی و عملکرد می توان به چهار دسته تقسیم کرد (به ترتیب از کمترین به بیشترین)
Pseudo group
x(Traditional) work group
Effective group
High-performance group
pseudo group ها، گروه هایی هستند که در آنها افرادی برای همکاری برگزیده شدند، اما درواقع به صورت انفرادی عمل می کنند
که در نتیجه عملکرد انفرادی تحت تاثیر تصور فعالیت گروهی و همکاری پایین، حتی کمتر از عملکرد هرکدام از افراد به تنهایی است
(فک کنم بشه مثلا کمیته نقشه برداری شهری، یا کمیته نظارت بر اصناف رو به عنوان مثال آورد، در این گروه ها افرادی هستن که قاعدتا باید به صورت گروهی کار کنن و مشارکت داشته باشن با هم، اما مثلا آقای Y فکر می کنه اگه کار رو انجام نده خانم X انجامش میده و خانم X هم فکر می کنه اگه انجام نده جناب Z انجام میده، درنتیجه از اونجایی که افراد به صورت فردی پاسخگو نیستن و تفکر عملکرد گروهی حاکمه، افراد گروه حتی کمتر از میزان عملکرد فردی بازدهی دارن)
توی همین مثال فرض کنید قراره از صنف طلافروشی بازدید بشه، Y خودش رو ملزم به انجامش نمیدونه چون اولا کسی بازخواستش نمی کنه و ثانیا فکر می کنه افراد دیگه ای هستن که کار رو انجام میدن، در نتیجه کار به تعویق می افته و بازدهی پایین میاد
بقیه رو بعدا تعریف می کنم