دیفرانسیل

  • شروع کننده موضوع شروع کننده موضوع max
  • تاریخ شروع تاریخ شروع

max

کاربر فعال
ارسال‌ها
40
امتیاز
6
سلام . امروز می خواهم درباره ی یکی از منتقل کنندگان قدرت بنویسم که در روبات ها کاربرد هایی دارد.
همه ی ما می دانیم که اگر اتومبیلی در جهت مستقیم و روبه جلو حرکت کند هردو چرخ جلویش در هر دقیقه تعداد معینی دور می زنند. یعنی اگر سوار اتومبیلی شویم و آن را روشن کرده گاز دهیم و بدون این که بپیچیم مستقیم جلو برویم ، هرکدام از چرخ های اتومبیل ( مثلا) 800 دور در دقیقه و هردو چرخ 1600 دور در دقیقه می زنند. حال اگر به پیچ جاده برسیم و بخواهیم به سمتی ( مثلا راست ) بپیچیم ، یکی از چرخ ها باید بیشتر دور بزند و با سرعت بیشتری بچرخد که همان چرخ سمت چپ اتومبیل است. در این صورت چرخ چپ 1200 دور در دقیقه و سمت راستی 800 دور می زند که مجموعا 3000 دور می شود که باعث ایجاد اشکال در اتومبیل می شود.
در این صورت چگونه اتومبیل ما بدون مشکل می پیچد و می رود؟
حرکتها ی واقعی گاه خیلی پیچیده می شوند ، به گونه ای که نوعی هوشمندانه از منتقل کنندگان قدرت برای انتقال قدرت نیاز است! اما این منتقل کننده ی قدرت چیست؟
پاسخ این سوال در دیفرانسیل نهفته است. دیفرانسیل سیستمی از چرخ دنده هاست که امکان می دهد تا قدرت به محور های خروجی (مثلا چرخ ها) منتقل شود ، و در ضمن ، آنها بتوانند با سرعت های مختلف بچرخند. دیفرانسیل به گونه ای طراحی شده تا مجموع قدرت منتقل شده به محور ها ثابت بماند. اگر یکی از چرخ ها قدرت بیشتری مصرف کند ، دیگری باید کمتر بچرخد . و اگر چرخ سمت چپ 1200 دور بزند ، سمت راستی 400 دور میزند که مجموعا 1600 دور می شود. (هوشمندانه است ، نه؟)
 
پاسخ : دیفرانسیل

هوشمند نمی شه بهش گفت! "متناسب" است!
حالا چجوری این تنظیم رخ می ده ؟!
 
پاسخ : دیفرانسیل

همونطور که گفتم دیفرانسیل مجموعه ای از چرخ دنده ها ست که این چرخ دنده ها به گونه ای تعبیه شدند که تناسب رو ایجاد می کنند
 
پاسخ : دیفرانسیل

خوب چطوری طراحی شدن! یه دوتا عکس و نقشه و توضیح در مورد کار چرخدنده ها!
این که چیز زیادی رو آموزش نمی ده که ;D
 
پاسخ : دیفرانسیل

حساب کتابات اشتباهه سرعت دو موتور با هم جمع نمیشه! هیچ وقت! چیزی که جمع میشه نیروی وارده ی دو موتوره. مثلاْ فکر کنین دو نفر به یک جسم ۷۰۰ نیوتون نیرو وارد کنن. حالا اگه فقط یه نفر ۳۵۰ نیوتون وارد کنه جسم با سرعت کمتری حرکت می کنه. این یک چیز مشخصه. حالا اگه دو نفر از دو گوشه جسم با نیروهای متفاوت به جسم نیرو وارد کنند جسم به طرفی که نیرو غلبه داره می پیچه. ;D
 
پاسخ : دیفرانسیل

با اینکه مدتی میگذره گفتیم اگه یه توضیح کوچولو بدیم بد نباشه.
دیفرانسیل ها ساده "معمولا" دو نوع اند.
1 معمولی
2 ضد لغزش
دیف های معمولی از یک چرخ دنده پینیون و یک چرخدنده کرانویل و دو چرخدنده هرزگرد و دو چرخدنده سر پلوس(که به پلوس ها متصلند) تشکیل میشن که در ادامه در موردشون توضیح میدم.دیف های ضد لغزش با اضافه کردن قطعاتی _مثل کلاچ و یا تعداد زیادی چرخدنده مارپیچ_اشکالات دیف معمولی رو برای خودرو هایی که مصارف آفرود دارن میگیرن.

چرخ دنده های پینیون و کرانویل دو چرخدنده مخروطی(یا مخروطی مارپیچ) هستد که وظیفه آنها انتقال حرکت دورانی گاردون به چرخدنده های هرزگرد است.
PS84_Diff1.gif

dr1.gif

Differential%20avi.jpg

چرخدنده کرانویل با اتصال دائمی(با استاد دائمی اشتباه نشه!!!) به دو هرزگرد متصل است و نهایتا هرزگردها به چرخدنده های سر پلوس.
راجع به دیف های ضد لغزش حرف زیاده و من خسته اگه کسی سوالی داشت در خدمتم.
این هم یه سایت فوق العاده که مهم ترین سیستم های خودرو رو با زبان ساده و عکس های گویا توضیح داده.
http://www.carbibles.com
 
پاسخ : دیفرانسیل

انتقال بده یه نفر مکانیک :)
 
پاسخ : دیفرانسیل

سلام .به نظر شما چرخ دنده رو از بیرون بخریم بهتره یا اینکه خودمون بسازیم . اصلا میشه خودمون بسازیم ؟. حتی خودمون بیایم چرخ دنده بسازیم؟البته بخریم راحت تره!اگه چیزی در این مورد میدونین بگین .
 
پاسخ : دیفرانسیل

به نقل از مهدی جون :
سلام .به نظر شما چرخ دنده رو از بیرون بخریم بهتره یا اینکه خودمون بسازیم . اصلا میشه خودمون بسازیم ؟. حتی خودمون بیایم چرخ دنده بسازیم؟البته بخریم راحت تره!اگه چیزی در این مورد میدونین بگین .
ساختن چرخ دنده خیلی کار سختیه !
واسه همینه در تمامی اختراعات قدیمی به جای چرخ دنده از مکانیزمای خیلی پرتی استفاده میشده !
 
Back
بالا