- شروع کننده موضوع
- #1
max
کاربر فعال
- ارسالها
- 40
- امتیاز
- 6
سلام . امروز می خواهم درباره ی یکی از منتقل کنندگان قدرت بنویسم که در روبات ها کاربرد هایی دارد.
همه ی ما می دانیم که اگر اتومبیلی در جهت مستقیم و روبه جلو حرکت کند هردو چرخ جلویش در هر دقیقه تعداد معینی دور می زنند. یعنی اگر سوار اتومبیلی شویم و آن را روشن کرده گاز دهیم و بدون این که بپیچیم مستقیم جلو برویم ، هرکدام از چرخ های اتومبیل ( مثلا) 800 دور در دقیقه و هردو چرخ 1600 دور در دقیقه می زنند. حال اگر به پیچ جاده برسیم و بخواهیم به سمتی ( مثلا راست ) بپیچیم ، یکی از چرخ ها باید بیشتر دور بزند و با سرعت بیشتری بچرخد که همان چرخ سمت چپ اتومبیل است. در این صورت چرخ چپ 1200 دور در دقیقه و سمت راستی 800 دور می زند که مجموعا 3000 دور می شود که باعث ایجاد اشکال در اتومبیل می شود.
در این صورت چگونه اتومبیل ما بدون مشکل می پیچد و می رود؟
حرکتها ی واقعی گاه خیلی پیچیده می شوند ، به گونه ای که نوعی هوشمندانه از منتقل کنندگان قدرت برای انتقال قدرت نیاز است! اما این منتقل کننده ی قدرت چیست؟
پاسخ این سوال در دیفرانسیل نهفته است. دیفرانسیل سیستمی از چرخ دنده هاست که امکان می دهد تا قدرت به محور های خروجی (مثلا چرخ ها) منتقل شود ، و در ضمن ، آنها بتوانند با سرعت های مختلف بچرخند. دیفرانسیل به گونه ای طراحی شده تا مجموع قدرت منتقل شده به محور ها ثابت بماند. اگر یکی از چرخ ها قدرت بیشتری مصرف کند ، دیگری باید کمتر بچرخد . و اگر چرخ سمت چپ 1200 دور بزند ، سمت راستی 400 دور میزند که مجموعا 1600 دور می شود. (هوشمندانه است ، نه؟)
همه ی ما می دانیم که اگر اتومبیلی در جهت مستقیم و روبه جلو حرکت کند هردو چرخ جلویش در هر دقیقه تعداد معینی دور می زنند. یعنی اگر سوار اتومبیلی شویم و آن را روشن کرده گاز دهیم و بدون این که بپیچیم مستقیم جلو برویم ، هرکدام از چرخ های اتومبیل ( مثلا) 800 دور در دقیقه و هردو چرخ 1600 دور در دقیقه می زنند. حال اگر به پیچ جاده برسیم و بخواهیم به سمتی ( مثلا راست ) بپیچیم ، یکی از چرخ ها باید بیشتر دور بزند و با سرعت بیشتری بچرخد که همان چرخ سمت چپ اتومبیل است. در این صورت چرخ چپ 1200 دور در دقیقه و سمت راستی 800 دور می زند که مجموعا 3000 دور می شود که باعث ایجاد اشکال در اتومبیل می شود.
در این صورت چگونه اتومبیل ما بدون مشکل می پیچد و می رود؟
حرکتها ی واقعی گاه خیلی پیچیده می شوند ، به گونه ای که نوعی هوشمندانه از منتقل کنندگان قدرت برای انتقال قدرت نیاز است! اما این منتقل کننده ی قدرت چیست؟
پاسخ این سوال در دیفرانسیل نهفته است. دیفرانسیل سیستمی از چرخ دنده هاست که امکان می دهد تا قدرت به محور های خروجی (مثلا چرخ ها) منتقل شود ، و در ضمن ، آنها بتوانند با سرعت های مختلف بچرخند. دیفرانسیل به گونه ای طراحی شده تا مجموع قدرت منتقل شده به محور ها ثابت بماند. اگر یکی از چرخ ها قدرت بیشتری مصرف کند ، دیگری باید کمتر بچرخد . و اگر چرخ سمت چپ 1200 دور بزند ، سمت راستی 400 دور میزند که مجموعا 1600 دور می شود. (هوشمندانه است ، نه؟)