چرا پر کردن لاستیک خودرو با گاز نیتروژن بهتر است؟

  • شروع کننده موضوع شروع کننده موضوع Zr74
  • تاریخ شروع تاریخ شروع

Zr74

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
742
امتیاز
4,223
نام مرکز سمپاد
دبیرستان فرزانگان ۱
شهر
تهران
دانشگاه
شهید بهشتی
رشته دانشگاه
داروسازی
همونطور که میدونید جدیدا در بعضی جاها لاستیک خودرو ها به جای هوا با گاز نیتروژن پر می شوند.
اینجا میخوایم بررسی کنیم که این گاز چه فرقی با هوا داره و چرا برای این کار بهتر است.
برای شروع اول باید به چندتا چیز توجه کرد. مثلا اینکه فشار و دمای گاز داخل لاستیک موقع حرکت خیلی زیاده و مسلما گازی که دیرتر گرم بشه (ظرفیت گرمایی بیشتری داشته باشد)، برای لاستیک مناسب تره. دوما اینکه پر کردن لاستیک باگاز N2 باعث میشه لاستیک نرم تر باشه و راحت تر حرکت کنه.
آخرین نکته هم این که با توجه به شواهد :-" گاز نیتروژن کمتر از هوای عادی از لاستیک نشت می کند.
هدف تاپیک اینه که بیایم رو این موارد بحث کنیم و با مقایسه خواص فیزیکی و شیمیایی N2 و هوای معمولی دلیل بیاریم و تفاوت هاشونو توجیه کنیم.
در ضمن اگر چیز دیگه ای هم در این مورد میدونین که من بهش اشاره نکردم میتونین اضافه کنین.
با تشکر ;)
 
پاسخ : چرا پر کردن لاستیک خودرو با گاز نیتروژن بهتر است؟

خو من کلا از شیمی متنفرم:)ولی خو مجبورم چند وقت خوشم بیاد ازش:dپس یه چیزایی میگم تا تاپیک راه بیوفته:
1)وزن گاز نیتروژن کمتره و باعث کاهش 4 درصدی وزن چرخ ها و در کل کاهش وزن اتومبیل و کاهش استفاده از سوخت میشه. . .

2)اولیش اینه که خو در روشی که قدیما استفاده میشود توی تایر اکسیژن بود و با رینگ واکنش میداد و باعث زنگ زدن میشود اما الان تویه روش نیتروژن کلا اکسیژن حذف شده و باعث میشه زنگ نزنه
3)مولکول های گاز نیتروژن بزرگتر از هوا بوده و باعث میشه که باد کمتر از لاستیک خارج بشه . . .
اما از دلایلی که تو ایران زیاد استفاده نمیشه اینه که قیمتش بالاست!!(حدودا 5000 تومن)
خو حالا من یه پیشنهاد بهتر میدم قبول گاز نیتروژن خوب اصلا عالی!!بیاییم دو تا چیزو بررسی کنیم:
1)ایا گازی بهتر از نیتروژن نیست برای استفاده در لاستیک اتوموبیل؟
2)ایا میشه با اضافه کردن گاز هایی دیگه به نیتروژن اضافه کرد که این ویژگی ها را بهبود ببخشند:
1-وزن
2-نرمی!!
3-اندازه مولکول ها
 
پاسخ : چرا پر کردن لاستیک خودرو با گاز نیتروژن بهتر است؟

به نقل از عرفان عشوریون :
خو من کلا از شیمی متنفرم:)ولی خو مجبورم چند وقت خوشم بیاد ازش:dپس یه چیزایی میگم تا تاپیک راه بیوفته:
1)وزن گاز نیتروژن کمتره و باعث کاهش 4 درصدی وزن چرخ ها و در کل کاهش وزن اتومبیل و کاهش استفاده از سوخت میشه. . .

2)اولیش اینه که خو در روشی که قدیما استفاده میشود توی تایر اکسیژن بود و با رینگ واکنش میداد و باعث زنگ زدن میشود اما الان تویه روش نیتروژن کلا اکسیژن حذف شده و باعث میشه زنگ نزنه
3)مولکول های گاز نیتروژن بزرگتر از هوا بوده و باعث میشه که باد کمتر از لاستیک خارج بشه . . .
اما از دلایلی که تو ایران زیاد استفاده نمیشه اینه که قیمتش بالاست!!(حدودا 5000 تومن)
خو حالا من یه پیشنهاد بهتر میدم قبول گاز نیتروژن خوب اصلا عالی!!بیاییم دو تا چیزو بررسی کنیم:
1)ایا گازی بهتر از نیتروژن نیست برای استفاده در لاستیک اتوموبیل؟
2)ایا میشه با اضافه کردن گاز هایی دیگه به نیتروژن اضافه کرد که این ویژگی ها را بهبود ببخشند:
1-وزن
2-نرمی!!
3-اندازه مولکول ها

اولا مرسی از اینکه تاپیکو زنده کردین :دی
ولی مولکول های نیتروژن کوچکتر از اکسیژن اند و قاعدتا راحت تر باید از لاستیک خارج بشن اتفاقا من هم این مورد سومو یه جایی شنیده بودم و چون به تناقض رسیدم این تاپیکو زدم. :-?
 
پاسخ : چرا پر کردن لاستیک خودرو با گاز نیتروژن بهتر است؟

به نظر من اصلا این که میگن نیتروژن بهتره و نرم تر میکنه و اینجور حرفا، کلا تلقینه و در واقعیت چیز غلطیه...

شما میدونید که در حالت عادی حدود 80% هوا رو نیتروژن تشکیل میده. یعنی حدود 4/5 هوا. حالا این گازی که به اسم نیتروژن میزنند توی لاستیک ماشینها، فوقش 95% ش نیتروژن باشه. چون به هر حال از نظر صنعتی به صرفه نیست که گاز نیتروژن با خلوص خیلی بالا تهیه کنند. پس اختلاف میزان نیتروژنها حدود 15% هستش. من فکر نمیکنم که 15% تاثیر خاصی روی نرم بودن لاستیک و مصرف کمتر سوخت و ... داشته باشه.
 
پاسخ : چرا پر کردن لاستیک خودرو با گاز نیتروژن بهتر است؟

1) اولا چون چگالی نیتروژن از اکسیژن کمتره اتومبیل با سرعت بیشتری می تونه حرکت کنه .
2) ثانیا به دلیل اینکه نیتروژن یه محیط بی اثر رو فراهم می کنه و دیگه لاستیک از داخل در اثر مجاورت با اکسیژن اکسید نمی شه .
 
پاسخ : چرا پر کردن لاستیک خودرو با گاز نیتروژن بهتر است؟

به نقل از Alchemist :
1) اولا چون چگالی نیتروژن از اکسیژن کمتره اتومبیل با سرعت بیشتری می تونه حرکت کنه .
2) ثانیا به دلیل اینکه نیتروژن یه محیط بی اثر رو فراهم می کنه و دیگه لاستیک از داخل در اثر مجاورت با اکسیژن اکسید نمی شه .
دلیل دیگه ای داره اینه که اگه لاستیک آسیبی دید و سوراخ شد
باد با سرعت خیلی کم ازش خارج میشه و این واسه یه راننده خیلی خوبه
 
پاسخ : چرا پر کردن لاستیک خودرو با گاز نیتروژن بهتر است؟

بدلیل قابل اشتعال بود نیتورژن بعید میدونم این راهکار فعلا عملی باشه !
 
پاسخ : چرا پر کردن لاستیک خودرو با گاز نیتروژن بهتر است؟

فک کنم چون از هوا سبک تره دیگه!! نه؟؟
 
پاسخ : چرا پر کردن لاستیک خودرو با گاز نیتروژن بهتر است؟

به نقل از ❤¥Me£ØÐ❤ :
فک کنم چون از هوا سبک تره دیگه!! نه؟؟
دوست عزیز 70 % هوا رو نیتروژن تشکیل میده
و دوست دو تا بالایی گفته بود نیتروژن اشتعال پذیره
خیر نیتروژن اشتعال پذیر نیست

مثلا اگر من بیام بادکنک و باد کنم انگار از نیتروژن تشکیل شده 70 % هواه دیگه
 
پاسخ : چرا پر کردن لاستیک خودرو با گاز نیتروژن بهتر است؟

يکي ديگه از دلايلي که پيدا کردم، همين اشتعال پذير نبودن نيتروژن است. مثلا توي حوادث جلوي خيلي از خطرات رو مي گيره
براي همين لاستيک هواپيماها هم از نيتروژن پر مي کنند.
 
پاسخ : چرا پر کردن لاستیک خودرو با گاز نیتروژن بهتر است؟

یه سوال :
اینایی که میگن اکسیژن کمتر باعث میشه فلزش خورده نشه
مگه اصلا باد تو لاستیک با فلز های چرخ ارتباط داره !؟
اون تو تویوپِ و جنس اونم که پلاستیکِ
بیرون تویوپ هم که هوای بیرون هست و فرقی نمی کنه
فکر نمی کنم اینم دلیل مناسبی باشه
----------------------------
تا اینجا که من تاپیک رو خوندم
اگه وزنش اونقدر ها تفاوت نکنه که خب گاز ها وزن زیادی ندارن و نمی کنه
بیشتر یه چیز تبلیغاتی و برای دراوردن پول بیشترِ
 
پاسخ : چرا پر کردن لاستیک خودرو با گاز نیتروژن بهتر است؟

باد معمولی خودروها یا همون هوا، دارای 21 درصد اکسیژن، 78 درصد نیتروژن و یک درصد هم گازهایی مانند ازن، آرگون و مقداری رطوبت به واسطه وجود اکسیژنه. پس طبیعیه که با حذف اکسیژن از هوا باعث حذف رطوبت از داخل لاستیک می‏شیم که موجب کاهش اثر خورندگی سیم‏های فولادی داخل لاستیک میشه، چون به دلیل کاهش میزان حمله رطوبت به سیم‏های فولادی لاستیک، افزایش عمر لاستیک‏ها امکان پذیر می‏شه.
از طرف دیگه نیتروژن در فرآیند احتراق به همراه اکسیژن شرکت نمی‏کنه، پس از نظر ایمنی هم نسبت به هوا ارجحه. مولکول‏های نیتروژن، نسبت به اکسیژن بزرگترن. احتمال خروج و فرار مولکول‏های بزرگ‏تر نیتروژن از تایر و کاهش فشار باد لاستیک و خطرهای ناشی از اون کمتره. نیتروژن از هوا سبک‏تره، وزن مولکولی هوا تقریباً دو برابر نیتروژنه و البته استفاده از اون، موجب کاهشی در حدود 4 درصد وزن هوای پرشده در لاستیک‏ها می‏شه. این سبک‏تر بودن در وزن باد لاستیک‏ها می‏تونه کاهش مصرف سوخت را به همراه داشته باشه. لازم به ذکره که این کاهش، با انتخاب رینگ و لاستیک مناسب برای خودرو، بسیار چشمگیرتره.
نیتروژن نسبت به هوا، گرمای خود را زودتر از دست می‏ده و در واقع با زدن نیتروژن درون لاستیک‏ها، ترکیدگی لاستیک در روزهای گرم تابستون بر اثر افزایش دما و انبساط گاز درون لاستیک، کمتر اتفاق می افته که باز هم ایمنی بیشتر آن را نشان می‏ده. همچنین میزان تغییرات فشار با دما در نیتروژن کمتر از هواست، چرا که هوای معمولی دارای اکسیژن و رطوبته که میزان فشار رطوبت آن (هر چند ناچیز) با دما بیشتر تغییر می‏کنه.

میشه این شکلی نتیجه گیری کرد که کاهش مصرف سوخت، افزایش دوام لاستیک خودرو، ایمنی بیشتر، بهبود فرمان‏پذیری، افزایش چسبندگی لاستیک به زمین، نرمی بیشتر لاستیک و سهولت استفاده از خودرو به دلیل عدم نیاز به تکرار تنظیم باد لاستیک‏ها، از مهمترین مزایای استفاده از گاز نیتروژن در لاستیک خودروها به جای هوای معمولیه.
 
Back
بالا