نظام تربیتی ما

  • شروع کننده موضوع شروع کننده موضوع sayna
  • تاریخ شروع تاریخ شروع

sayna

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,460
امتیاز
12,313
نام مرکز سمپاد
دبيرستان فرزانگان ۱
شهر
تهران
دانشگاه
علوم پزشكى شهيدبهشتى
رشته دانشگاه
پزشكى
همه‌ی ما معمولا مقطعی از تحصیل ( معمولا و حداقل دبستان و راهنمایی و دبیرستان) رو توی ایران گذروندیم / داریم میگذرونیم . سیستم آموزش پرورش ( و البته سمپاد) توی خیلی از موارد ، یک‌سری ایرادات داره . دو تا مثال ساده :
1. شاید تا حالا خیلیاتون سعی کرده باشید با یکی از مسئولای مدرسه سر چیزی بحث کنید ، اما مسئول مدرسه به جای جواب دادن و بحث کردن ، بحث احترام به بزرگتر و ادب رو وسط کشیده . در واقع شما رو در حدی نمی‌دونه که بخواد با شما بحث کنه و عوضش می‌گه چون من بزرگ‌ترتم این که داری جواب من رو می‌دی بی احترامیه و ...
حالا تصور کنید کسی که در تمام طول تحصیل ، بش گفتن ما معلمیم ، ما معاونیم ، با ما بحث نکن و در مقابل سوالاتش توجیه الکی کردن می‌خواد وارد جامعه بشه . آیا این فرد توانایی این که منطقی با اطرافیانش حرف بزنه رو داره ؟
2 . یه مثال دیگه ؛ در کل توی سیستم آموزش و تربیتی ایران یک سری قوانین هست . هر جامعه هم قوانینی داره و اعضاش باید رعایتش کنن . مثلا توی مدارس دخترونه رعایت ظاهر دخترانه قانونه .
آیا این قوانین نباید برای بچه ها درونی بشن ؟ آیا بچه ها حق ندارن راجع به این قوانین سوال بپرسن و اون رو به چالش بکشونن ؟ و آیا مسئولین که وظیفه‌ی تربیت دانش آموزان رو به عهده دارن ، وظیفه ندارن این قوانین رو برای بچه ها درونی کنن ؟ آیا این کار می می کنن ؟ نکردنش چه تاثیری توی اجرا شدن یا نشدن اون قانون داره ؟

در کل بحث تاپیک اینه که :
  • سیستم تربیتی ( نه صرفا آموزشی ) مدارس ایران چه مشکلانی دارن ؟
  • این مشکلات چه تاثیری روی دانش آموران داره ؟
  • آیا خروجی های این سیستم ؛ مثل خود سیستم می‌شن؟یعنی دانش آموز توی جامعه همون طوری رفتار می‌کنه که باش توی مدرسه برخورد کردن؟
  • سیستم تربیتی تا چه حد مسئول ِ جهت دادن به نگرش و تفکر دانش آموزاست و چه قدر این کار رو انجام می‌ده ؟
 
پاسخ : نظام تربیتی ما

چیزی ک خیلی خوب بش اشاره کردی...صرفا ی چیز هست...کلیه ولی خب جامعه...
ایران گوسفند میخواهد...نه چوپان...باید بگویی چشم تا هنجار شناخته شوی...در غیر این صورت ناهنجاری و باید خفه شوی :) :-<
 
پاسخ : نظام تربیتی ما

نظام آموزشی ما ، بهتر می بود که به یک " واحد مشاوره " مجهز میشد .
مثلا یکی از دانش آموزـا ، یکی از همین قوانین مدرسه رو زیر پا میذاره ، اگر از لحاظ روانشناسی بررسی بشه ، ممکن هست به ریشه ی مشکل تربیتی این دانش آموز برسن و اصلاح ـش کنن ؛ نه اینکه به زور یه سری از قوانین رو اجرا کنن که خودشون به درک درستی از اون قوانین نمی رسن و به جای درونی شدن ، بیشتر از اون ها زده می شن ( اجبار ، همیشه نتیجهء سوء داره . ) .
اساسی ترین مشکل نظام تربیتی ما همین هست ، که به جای حل " چرا " ها ، اونها رو سرکوب می کنن .
 
پاسخ : نظام تربیتی ما

من پيشنهاد ميكنم ادارات و سازمان ها به خصوص مراكز آموزشي در استخدام هاي خود يك تست تربيتي هم بگيرند ببينند طرف چه جور آدميه . به خصوص در مدارس . وقتي يك معلم خودش كمبود داره ، دانش آموز بيچاره چه گناهي كرده . بعدها هم وقتي اين دانش آموزا بزرگ شوند رفتار اون معلم ميتواند در ان ها تاثير بگذارد .
 
پاسخ : نظام تربیتی ما

چقد خوب میشد مثه کشورای پیشرفته هر کس دنبال علاقش باشه
نه اینکه 12 سال در س بخونی بعد از اون 4 سال بخونی تازه اگه خدا خواست و کاری پیدا کردی بعد دنبال علاقت بری
اگه خدا بخواد 40 سالگی میتونی دنبال اون چیزی که میخوای بری ;D
 
پاسخ : نظام تربیتی ما

نظام تربيتی مامتأسفانه همه چيزوبه زورمیخان بكنن تومغزبچه ها‏!مثلأ اجباربرای شركت درنمازجماعت كه باعث زدگی بچه هاميشه‏!خيلی بده كه مشاورای مدرسه هاهيچ توجهی ندارن وباديوارحرف بزني نتايج بهتری ميده‏!‏‏!واگه ج بدن ی جوابای كليشه ای ميدن‏!كه باعث ميشن مامشكلامونوحل نكنيم
 
ب نظرم الان نسبت ب قبلاً و هفت سال پیش ک این تاپیک ایجاد شد، شرایط بچه‌ها توو مدرسه بهتر شده و دانش‌آموز و معلم امروزی ارتباط بهتری با هم دارن و بیشتر با هم تعامل و بحث می‌‌کنن.
البته همیشه استثنا هم هست، ولی کلاً بهتر شده

شاید چون ی نسل جوونتر از معلما روی کار اومدن ک عقایدشون نزدیکتره ب دانش‌آموزا
و نت و شبکه‌های اجتماعی هم ب نظرم کمک زیادی کردن ک همه از عقاید هم بتونن باخبر بشن...
 
فکر کنم @a.khakpour77 درست میگن
نمیدونم
اما به شخصه
من خودم نسبت به مشکلاتی که بچه ها تو حرفاشون گفتم
از این مدل مشکلات ، مثل ارتباط سخت با مدیر و معاون و... خیلی کمتر دارم

اما خب مشکلات دیگه ای اضافه شدن و
یک سری چیزهای اساسی هم که همچنان بار کلمه مشکل رو به دوش میکشن !

نمیدونم
مثلا تو سال های اخیر دارن تلاش میکنن که دانش اموزا رو به کار های مختلف سوق بدن
طرح ها و جشنواره ها
نه اینکه قبلا نبوده باشه ، نه ، الان مثلا میخان همه گیر ترش کنن
و خب اینا همه درحالیه که
بخش اموزشی همچنان مثل قبله و
مثلا اینا میان یکسری شعار و اهداف مثل نشاط سر کلاس و ... رو ارائه میدن
و یه سری برنامه هم میگن که اجرا کنیم
و تمام اینا برا اینه که تو درس یا .. به ما کمک کنه
و حالا نکته اینجاست
با اومدن این همه ایده های سازمانی تو زمینه های مختلف مثل
قران و ورزش و هنر و پژوهش و..‌
و کم نشدن یا تغییر نکردن حجم مطالب اموزشی

نه تنها که کمک نمیکنه بلکه قشنگ یک بار اضافه رو دوش مدرسه و دانش اموزا میذارن

درس که سر جاشه !
حالا اگه من بخوام تو یه زمینه مثل دست سازه فعالیت کنم
این تنها منم که باید همش فشار و سختی هارو تحمل کنم و علاوه بر درس ها یک کار جدید هم پیش ببرم
و وقتی هم میبینم تو این اموزش و پرورش هیچ کدوم از این رتبه ها و مقام ها اونچنان اهمیتی نداره
در نتیجه زده میشم و ترجیح میدم تو هیچ رشته خاصی فعالیت نکنم !

من بحثم سر اینه که
ببینید ، اونی که خودش علاقه داره که حاضر یختی های خیلی چیزا رو تحمل کنه
اما الان ، اگه میخان یک سری چیز هارو فراگیر کنن و همه دانش اموزا رو تو این زمینه بفرستن
خب قطعا باید یه شرایطی ایجاد کنن
وگرنه هیچ کس حاضر نمیشه سر هیچ ، خودش رو به دردسر بندازه

این فقط یه مثال بود
خیلی چیزای دیگه هم هست که میشه راجبش بحث کرد:-"
 
فکر کنم @a.khakpour77 درست میگن
نمیدونم
اما به شخصه
من خودم نسبت به مشکلاتی که بچه ها تو حرفاشون گفتم
از این مدل مشکلات ، مثل ارتباط سخت با مدیر و معاون و... خیلی کمتر دارم

اما خب مشکلات دیگه ای اضافه شدن و
یک سری چیزهای اساسی هم که همچنان بار کلمه مشکل رو به دوش میکشن !

نمیدونم
مثلا تو سال های اخیر دارن تلاش میکنن که دانش اموزا رو به کار های مختلف سوق بدن
طرح ها و جشنواره ها
نه اینکه قبلا نبوده باشه ، نه ، الان مثلا میخان همه گیر ترش کنن
و خب اینا همه درحالیه که
بخش اموزشی همچنان مثل قبله و
مثلا اینا میان یکسری شعار و اهداف مثل نشاط سر کلاس و ... رو ارائه میدن
و یه سری برنامه هم میگن که اجرا کنیم
و تمام اینا برا اینه که تو درس یا .. به ما کمک کنه
و حالا نکته اینجاست
با اومدن این همه ایده های سازمانی تو زمینه های مختلف مثل
قران و ورزش و هنر و پژوهش و..‌
و کم نشدن یا تغییر نکردن حجم مطالب اموزشی

نه تنها که کمک نمیکنه بلکه قشنگ یک بار اضافه رو دوش مدرسه و دانش اموزا میذارن

درس که سر جاشه !
حالا اگه من بخوام تو یه زمینه مثل دست سازه فعالیت کنم
این تنها منم که باید همش فشار و سختی هارو تحمل کنم و علاوه بر درس ها یک کار جدید هم پیش ببرم
و وقتی هم میبینم تو این اموزش و پرورش هیچ کدوم از این رتبه ها و مقام ها اونچنان اهمیتی نداره
در نتیجه زده میشم و ترجیح میدم تو هیچ رشته خاصی فعالیت نکنم !

من بحثم سر اینه که
ببینید ، اونی که خودش علاقه داره که حاضر یختی های خیلی چیزا رو تحمل کنه
اما الان ، اگه میخان یک سری چیز هارو فراگیر کنن و همه دانش اموزا رو تو این زمینه بفرستن
خب قطعا باید یه شرایطی ایجاد کنن
وگرنه هیچ کس حاضر نمیشه سر هیچ ، خودش رو به دردسر بندازه

این فقط یه مثال بود
خیلی چیزای دیگه هم هست که میشه راجبش بحث کرد:-"

با حرفات تا حدودی موافقم،
توو نظام آموزشی ما در نهایت فقط درس و کتاب و رتبه‌ی کنکوره ک مهمه متأسفانه،
ک این خیلی بده.
مثلاً ی دانش‌آموز در زمینه‌ی نقاشی یا داستان‌نویسی استعداد داره و در طول تحصیل سعی می‌کنه کنار حجم زیاد و فشار سنگین درساش، ب علاقه‌ش هم برسه، گاهی حتی توو مسابقات مقام هم میاره، اما تهش فقط بهش ی لوح تقدیر میدن ک بجز روی دیوار اتاقش ب درد جای دیگه نمی‌خوره و توو کنکورش هیچ تأثیری نداره...
برعکس خیلی از دانشگاه‌های جهان ک فعالیت‌های اینچنینی و دستاوردهای بچه‌ها(خارج از درس مخصوصاً) باعث میشه مسیر ورود ب دانشگاه براشون هموار بشه و در عین این ک ب علایقشون در دوران تحصیل بها میدن و تشویقشون می‌کنن، فشار و استرس دانشگاه رفتن رو هم ب میزان زیادی کم می‌کنن،
و همین میشه ک اونا میشن جوامع پیشرفته و مردمشون شادن،
ولی جوونای ما روز ب روز افسرده‌تر میشن،
چرا؟ چون بجای دانشگاه رفتن و خوندن ی رشته‌ای ک واقعاً بهش علاقه دارن یا در اون زمینه استعداد دارن، مجبورن رشته‌ای رو انتخاب کنن ک آینده‌ی شغلی بهتری داره(تازه اونم اگه واقعاً آینده‌ی شغلی داشته باشه و مجبور نباشن الکی تا دکترا بخونن، البته جسارت نمی‌کنم ب یک‌سری ک واقعاً از روی علاقه تا دکتری و بالاتر می‌خونن، صحبتم درباره‌ی افرادیه ک بخاطر کمبود شغل فقط هی درس میخونن!) تا بتونن توو این وضع جامعه نیازهای مالیشون رو تأمین کنن...
 
Back
بالا