تیونینگ

  • شروع کننده موضوع
  • #1

Poorya.L

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,140
امتیاز
4,785
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
نیشابور
مدال المپیاد
-
دانشگاه
-
رشته دانشگاه
مکانیک
خب اگر مقداری با صنعت خودرو سازی و ماشینهای مسابقه اشنا باشین حتما کلمه تیونینگ رو شنیدین
تیونینگ به معنی انجام یک سری اصلاحات و تغییرات در قسمت های مختلف ماشینه که اینجا میخوایم در ضمینه مکانیک خودرو و عواملی که باعث افضایش قدرت و سرعت میشن حرف بزنیم
تیونینگ میتونه شامل تعویض و ارتقای ECU (Engin Control Unit) یا افزایش حجم موتور افزایش سوخت ،توربو شارژ، سوپر چارجر و خیلی مسائل مکانیکی باشه
به نظر شما ارزون ترین و پر بازده ترین روش کدومه و چه نوع تیونی برای ماشین های ایران مناسبه ؟
 

INTREPID

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
146
امتیاز
697
نام مرکز سمپاد
علامه حلی
شهر
کرمان
سال فارغ التحصیلی
92
پاسخ : تیونینگ

یه سوال ، اینجا قراره بحث تخصصی باشه ؟
مثلا درباره تیونینگ ماشینای معمولیه ایرانی میشه حرف زد ؟! ;;)
 
  • شروع کننده موضوع
  • #3

Poorya.L

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,140
امتیاز
4,785
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
نیشابور
مدال المپیاد
-
دانشگاه
-
رشته دانشگاه
مکانیک
پاسخ : تیونینگ

با توجه به اینکه در ایران تیونینگ روی خودروهای معمولی مثل پراید ;)) پارس ، 405 ، سمند و... صورت میگیره و بهتره در مورد همین ماشین ها بحث بشه
برای تخصصی هم اولا فکر نمیکنم افراد زیادی در این زمینه تخصص داشته باشن اما فک کنم تعدادی به این کار علاقه دارن و یه سری اطلاعات دارن که در اخیار دیگران قرار بدن اگرم سوالی دارین مطرح کنین که یا من یا بقیه دوستان پاسخ بدن و به تبادل نظر بپردازن :)
 
  • لایک
امتیازات: N.Y.M

mahdad

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
399
امتیاز
1,006
نام مرکز سمپاد
شهید ستاری(یا بقولی "شهید هوابرد")
پاسخ : تیونینگ

اینطور که شواهد وقراءن نشون میده تیونینگ ماشین های ایرانی رو باید از پایه ای ترین مسائل مثل پورت و پولیش منیفولد ها و نیز در یک راستا و مادیفای کردن سیستم گازهای خروجی اونهم در سطح1(stageI)شروع کرد.برای مثال در منیفولد پراید شاهد هستیم که پورت های سلندر بیضی و یعضا مستطیل هستند درحالیکه منیفولد هوا دارای پورت های مستطیل شکل بوده اند وحتی همان منیفولد هخوا نیز بسیار بد ریخته گری شده و چون از تکنیک قالب گیری با نیرو وفشار جاذبه زمین و نه تزریقی استفاده شده و حتی در سندبلاست هم قرار نگرفته پس از لحاظ کیفی ما می تونیم درجه ی C-رو بهش بدیم و این یعنی فـــــــاجعه.ما می توانیم با یک شکل کردن این پورت ها و نیز براده و اضافه زدایی منیفولدهوا راندمان موتور رو تا حدی بهبود ببخشیم.
ادامه دارد...(شاید)
 
  • شروع کننده موضوع
  • #5

Poorya.L

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,140
امتیاز
4,785
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
نیشابور
مدال المپیاد
-
دانشگاه
-
رشته دانشگاه
مکانیک
پاسخ : تیونینگ

اره اما خب ماشین های قدیمی اینجوری این الان پیکان هم همین وضعو داره اما سمند هم روی سیلندر هم روز منیفولد دایره هس
بعدشم من فکر میکنم برای بازدکی بالا تر به جای منیفولد چهار به یک از دو تا دو به یک استفاده کنیم خیلی بهتره
من از کودکی (!) از پیچ و خم اگزوز اعصابم خرد میشد و یه راه حل براش پیدا کردم که توی این کلیپ دو مگابایتی هست
http://s3.picofile.com/file/7441506341/Born_to_Race_2011_720phd_mpeg.avi.html
 

mahdad

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
399
امتیاز
1,006
نام مرکز سمپاد
شهید ستاری(یا بقولی "شهید هوابرد")
پاسخ : تیونینگ

من منظورم با خود قطعات فابریک :D :))شرکت سازنده اون ماشین بود.اینو من دیدم توی همایشا می بندن.ولی مشکل اطلیش اینه که در هنگام بسته شدن،اون قطعه متحرک با بیس کنازش کامل چفت نمیشه و یکسری صداهای نا خوشایند تولید می کنه که اصلا قشنگ نیستن.بنظر من بهترین تکنیک با هزینه ی کم،قرار دادن شیر گاز اونم فلکه ای در سر راه اگزوز هستش (یعنی ما قبل از سنتر اگزوز رو بهش یک انشعاب می دیم که اون انشعاب میشه یک اگزوز بدون سنتر و منبع و با یک سر اگزوز 3-4اینچی )اونوقته که توی اتوبان نیایش یدونه 3به 2 بزنی همه یبیمرها و مرسدس ها کف می کنن. :D :D :D
 
  • لایک
امتیازات: N.Y.M
  • شروع کننده موضوع
  • #7

Poorya.L

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,140
امتیاز
4,785
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
نیشابور
مدال المپیاد
-
دانشگاه
-
رشته دانشگاه
مکانیک
پاسخ : تیونینگ

خب من در این باره خیلی فک کردم اما طرحی به ذهنم نرسیده که که بشه از توی ماشین این کار رو کنترل کرد :-< درضمن شیر های کاز بعضی های با پلاستیک اب بندی شدن که نمیتونن گرمای اگزوز رو تحمل کنن بعضی هم که از جنس برنج ان بایزم تغییرات گرما باعث میشه در اونحا تغییر حالت پیش بیاد :-< برای شیر مخصوص خیلی باید دنبال بگردی

اما مهم تر از همه اینه که بتونی از داخل ماشین کنترل کنی

اینقسمتو بگم برای کسانی که نمیدونن بحث سر چیه:
ببینین دوستان حتما تابه حال اون مخزن بزرگ که در انتهای اگزوز ماشین هست رو دیدین شاید با توجه به نوشته های کتاب های درسی فک کنین که اون کاتالیزوره اما نه کاتالیزور ماشین نزدیک به موتوره و سر راه اگزوز به طور معمول به غیر از کاتالیزور دو مخزن دیگه هم وجود داره که وظیفه کم کردن صدای موتور رو دارن خب توی این مخزن ها شبکه هایی وجود داره (بزرگ تر از شبکه های کاتالیزر) که دود برای خروج مجبوره از لابه لای اون ها عبور کنه و همین باعث میشه که از شدت و صدای خروج دود کاسته بشه

خب بحث ما سر اینه که همین عملی که برای کم کردن صدا و فشار روی دود اعمال میشه مقداری از قدرت موتور رو هم هدر میده ما میتونیم با گذاشتن یک شیر یا یه خروجی بعد از کاتالیزر دود رو راحت و سریع به بیرون منتقل کنیم این کار برای جاده ها و مکان هاییه که بازده مهمه و صدا مهم نیست
البته میشه قبل کاتالیزور هم این شیر رو نصب کرد اما خب به اینم فک کنیم که اگر این کار همه گیر شه بعد دیگه وضع هوا چی میشه

حالا ما میخوایم یه راحی رو پیدا کنیم که این شیر از داخل ماشین باز و بسته شه :-?
کسی شیر مخصوصی میشناسه؟ ;;)
 
  • لایک
امتیازات: N.Y.M

m-hadi

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
664
امتیاز
660
نام مرکز سمپاد
علامه حلی
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
13
مدال المپیاد
نداریم کلن :دی
دانشگاه
علم و صنعت
رشته دانشگاه
برق
پاسخ : تیونینگ

بله من میشناسم :D
بهش میگن شیر برقی :D
یه مثبت منفی میگیره و با استفاده از اون یا قطعه یا وصله :D
شما با استفاده از یک کلید کلنگی اینو وصل میکنی به باطری ماشین دود رو رد میکنه :D
 
  • لایک
امتیازات: N.Y.M
  • شروع کننده موضوع
  • #9

Poorya.L

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,140
امتیاز
4,785
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
نیشابور
مدال المپیاد
-
دانشگاه
-
رشته دانشگاه
مکانیک
پاسخ : تیونینگ

به نقل از m-hadi :
بله من میشناسم :D
بهش میگن شیر برقی :D
یه مثبت منفی میگیره و با استفاده از اون یا قطعه یا وصله :D
شما با استفاده از یک کلید کلنگی اینو وصل میکنی به باطری ماشین دود رو رد میکنه :D
میتونه حرارت رو تحمل کنه؟ جاییش از پلاستیک نیست که اب بشه؟ 8->
 

m-hadi

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
664
امتیاز
660
نام مرکز سمپاد
علامه حلی
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
13
مدال المپیاد
نداریم کلن :دی
دانشگاه
علم و صنعت
رشته دانشگاه
برق
پاسخ : تیونینگ

بی نهایت مدل داره تو بازار شما مدلی بگیرید که آلومینیومی باشه مشکلی با حرارت نداشته باشه !
باید برید تو سعدی جنوبی و لاله زار بگردید
 
  • شروع کننده موضوع
  • #11

Poorya.L

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,140
امتیاز
4,785
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
نیشابور
مدال المپیاد
-
دانشگاه
-
رشته دانشگاه
مکانیک
پاسخ : تیونینگ

X_X
اینجا سایت تهرانیا که نیست :D سمپادیاست منم از ابر شهر تشریف آوردم B-) :D

میرم خیابون فردوسی جنوبی گیرم میاد /m\

ویرایش: دقت نکردم شمام گفتین سعدی جنوبی ، چه جالب :-? خیابون فردوسی جنوبی ما که از خیابونای اصلی هم هست همش ابزار فروشیه
 

m-hadi

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
664
امتیاز
660
نام مرکز سمپاد
علامه حلی
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
13
مدال المپیاد
نداریم کلن :دی
دانشگاه
علم و صنعت
رشته دانشگاه
برق
پاسخ : تیونینگ

سخت میتونید تو شهرستان ها این چیزا رو گیر بیارید چون این چیزا رو فقط کسایی که پنوماتیک کار میکنن دارن
 
  • شروع کننده موضوع
  • #13

Poorya.L

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,140
امتیاز
4,785
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
نیشابور
مدال المپیاد
-
دانشگاه
-
رشته دانشگاه
مکانیک
پاسخ : تیونینگ

گیر میاد نیشابور همه چیزش کامله :D این شیر برقی رو من اسمشو از بابام شنیده بودم حتما هست
من بابام تعمیرگاه ماشین های سنگین داره /m\ به موقع عمل که برسه سه سوت خودش کارمو راه میندازه ولی فعلا تا اسفند از ماشین خبری نیست :D
 
بالا