- شروع کننده موضوع
- #1
sayyed
کاربر فوقحرفهای
- ارسالها
- 653
- امتیاز
- 297
- نام مرکز سمپاد
- شهيد قدوسي قم
- شهر
- قم
- مدال المپیاد
- کمی شیمی
- دانشگاه
- شريف
- رشته دانشگاه
- مکانیک
از آن جا که تمامی مطالبی که در اینترنت راجع به مهندسی مکانیک نوشته شده کپی پیست از روی همدیگه است تقریبن، تصمیم گرفتم راجع به این رشته یه توضیحات نه خیلی پیچیده و در عین حال اساسی رو بدم اینجا، باشد که رستگار شوید!
مهندسی مکانیک به بیان ساده
از مهندسی مکانیک نمیشه تعریف جامع و کوتاهی ارائه کرد. دلیل این امر اینه که به قدری این شاخه از مهندسی عظیم و گسترده س و تقریبن توی هیچ جای صنعت و پژوهش ها ردپاش دیده می شه که ارائه کردن یه تعریف مختصر از این رشته، افق وسیع این رشته رو نمی تونه توصیف کنه اصلن! در واقع مهندسی مکانیک هرجایی که پدیده ای قراره توصیف و مهم تر اون قراره یه جایی (صنعت، خانه، پزشکی یا هر استفاده ی دیگه ای!) مورد بهره برداری قرار بگیره، این وسط هست!
مهندس مکانیک تو چه حوزه هایی کار می کنه؟
این جمله که مهندس مکانیک بار همه ی مهندسای دیگه رو به دوش می کشه، حرف گزافی نیست!! یه مهندس مکانیک ایده آل کسی یه که از این که کار یه مهندس دیگه رو یاد بگیره و انجام بده نترسه. در واقع مهندس مکانیک تنها مهندسیه که از یاد گرفتن و انجام دادن وظیفه ای که به ظاهر به اون مربوط نمی شه نمی ترسه، حتی مهندسی برق! توی خصوصن صنعت مهندس مکانیکه که باید از کار مهندس شیمی سر دربیاره، از کار مهندس عمران سر دربیاره، از کار مهندس مواد سر در بیاره، از کار مهندس برق سر دربیاره و ... تقریبن میشه گفت کسی جز یه مهندس مکانیک همه چیز دون!! نمی تونه مدیر یه پروژه ی صنعتی باشه. درسته که اسمن مهندس صنایع اس که باید مدیریت و این جور کارا به گردنش باشه، ولی واقعیت به خصوص توی ایران (بقیه ی جاها هم تقریبن همینه!) اینه که مهندس مکانیکه تو راس هرم مدیریت مهندسی قرار داره (فرق می کنه با انواع مدیریت دیگه!) .
پس اگه می خواین یه مهندس مکانیک ایده آل باشین، نه تنها از یاد گرفتن کار بقیه نترسین، بلکه با اشتیاق دنبال مطلب جدید برین!
و نکته ی شاید بد این باشه که از مهندس مکانیک این انتظار هم میره که همه چی دون باشه. نمی تونه یه سری خط قرمز دور خودش بکشه بعد ادعا کنه که من اطلاعات مهندس برق رو از این در می گیرم، اطلاعاتی که اون لازم داره رو هم از این پنجره برمی گردونم بش، همه چی هم رله پیش میره! باید حتی گاهی بیش از اون مهندس برقه از کارش سر دربیاره!
نتیجتن این که مهندس مکانیک همه جا و تکرار می کنم همه جا براش کار هست: صنایع خودروسازی که تابلوترینشه، صنایع غذایی هم همینطور، نیروگاه ها، سدها، صنایع هوافضایی، صنایع معدن و استحصال از اون ها، صنایع پتروشیمی، صنایع استخراج نفت، مهندسی پزشکی، سیستم های ناوبری و کنترل، در واقع دنیای عظیم مهندسی کنترل که یه همپوشانی شدیدی با مهندسی برق داره و البته امتیازی که بچه های مکانیک کنترل دارن اینه که با مکانیزم ها و بقیه ی پارامترهای فیزیکی خیلی راحت تر از برقیا درگیر می شن، بیو سیال ها (یه دنیای خیلی بزرگ از مهندسی مکانیک که با موادی مثل پروتئین؛ خون و بافت های زنده و شبیه سازی و ساخت دستگاه های مرتبط با اون در ارتباطه و نیاز و فعالیت های پژوهشی توش شدیدا بالاست. ) و بیو مکانیک (چیزهایی مثل شبیه سازی حرکت بدن انسان به منظور ساخت وسائل برای معلول ها یا کلی حوزه ی دیگه در مورد چیزهایی مثل استخوان یا شاید مواردی مثل تحلیل ضربه ی ناشی از تصادف روی بدن انسان و ماهیچه هاش و کلی چیزهای دیگه در مورد بدن انسان!) دو عرصه ی جدید و بکرن که همینطور توشون داره کار می شه و مهندسای مکانیک گرایش بیو عرق میریزن شبانه روز! صنایع نظامی که حرفشو شاید بگین نزن که تو حوزه هایی غیر از جنگ الکترونیک و این ها مهندسای مکانیک بلاشک تعیین ترین کننده ترین عناصر هستن. مهندسی پزشکی هم که یه ارتباطی با بیومکانیک می تونه داشته باشه، در حوزه ی هم کنترلی و روباتیک و هم حتی برق مهندسای مکانیک با توجه به شناختشون از عمل مکانیک، حرف زیادی برای گفتن دارن. صنایع کشتی سازی خودش یه دنیاست! صنایع شیمیایی درسته به مهندس شیمی نیاز دارن ولی مهندس مکانیک کسیه که می تونه ادعا کنه با یه کم اطلاعات راجع به فرآیندها، می تونه با مشاوره ی مهندسای شیمی این صنایع رو برپا کنه!
آینده ی کاریش چطوره؟ اشباع نشده واقعا؟!!
کشور ما به قول یکی از رفقای ما قحط الرجاله (ایضا قحط النسا ) (عربی شد چه قد!) منظور اینه که واقعن کسی که دل به کار بده و از جون و دل مایه بزاره واسه کارش کمیاب که هیچ، بعضن نایابه! کشور ما هم که جهان سومیه و نیاز به ساخت و ساز و تکنولوژی وحشتناک بالاست. همه ی این ها رو گفتم تا بدونین اگه دل به کار بدین، هر قدر هم که دوروبرتون مهندس مکانیک می بینین بدونین که براتون نه تنها فرصت هست، بلکه می تونین با تلاش و پشتکار بهترین های عرصه ی خودتون باشین، چون واقعن آدم کاری نداریم تو این مملکت. در واقع همه دربدر دنبال کسی هستن که به کارش علاقه داشته باشه و پی کار رو بگیره. پس شک نکنین که مهندسی مکانیک اگه دنبال جاه طلبی و همین طور رشد کردن هستین، ارضاتون می کنه، شک نکنین!!
خانوما چه طور؟ مهندسی مکانیک پسرونه س واقعن؟
یکی از دوستان این سوال رو هم پرسیده بود که امیدوارم الان جوابش رو بتونم بدم. ببینید اصلن چیزهایی که توی مهندسی مکانیک خصوصن توی سطح لیسانس ارائه میشه در ذات چیز پسرونه ای نیست، فقط مسئله اینه جنس کارهایی که از مهندسی مکانیک انتظار میره ممکنه یه جاهایی از همونه جنسی که قبلن گفتم باشه، یعنی چالش برانگیز، کار فنی کنار مدیریتی و بازرگانی، سر و کله زدن با کارفرما و مهندس طراح و مهندس مشاور و الی آخر! توی این موارد هم خانوم ها طبعن می تونن موفق باشن به صورت تئوریک اما شاید به نظر بعضی ها خانوم ها برای این جنس کار توی مهندسی مکانیک ساخته نشدن! ولی باید بگم خانوم ها در زمینه های دیگه ی مهندسی مکانیک چیزی از آقایون کم ندارن و شونه به شونه ی اون ها و حتی تو بعضی فیلدها مث مهندسی پزشکی بعضن جلوتر از آقایون حرکت می کنن!
گرایش های مهندسی مکانیک چیا هستن؟
به صورت کلی مهندسی مکانیک همون طور که لابد شنیدین به دو گروه عمده ی طراحی کاربردی (جامدات) و سیالات و حرارت (سیالات) تقسیم بندی میشه! جامداتی ها همون طور که از اسمشون برمیاد بیشتر سمت طراحی وبهینه سازی سیستم های صلب و جامد و کنترل سیستم های مرتبط با اون ها میرن و سیالاتی ها با سیستمهای سیالاتی (نمونه بارزش مث موتور خودرو یا چیزی مث نیروگاه ها) سر و کله میزنن. ولی نکته ی مهم اینه که اصلن مرز واضحی بین سیالات و جامدات وجود نداره و کسایی که تلفیق کاربرد این دو تا رو بلدن، می تونن موفقیت بیشتری کسب کنن! و البته توی کارشناسی گرایشی انتخاب نمیشه و فقط دروس اختیاری رو میشه مرتبط با هر گرایش برداشت و گرایش مربوط به ارشد میشه!
امیدوارم که توی این متن به سوالات متداول شما در موردن مهندسی مکانیک تا حدی جواب گفته باشم
موفق باشین و سبز، انتخاب رشته ی خوبی رو براتون آرزومندم
مهندسی مکانیک به بیان ساده
از مهندسی مکانیک نمیشه تعریف جامع و کوتاهی ارائه کرد. دلیل این امر اینه که به قدری این شاخه از مهندسی عظیم و گسترده س و تقریبن توی هیچ جای صنعت و پژوهش ها ردپاش دیده می شه که ارائه کردن یه تعریف مختصر از این رشته، افق وسیع این رشته رو نمی تونه توصیف کنه اصلن! در واقع مهندسی مکانیک هرجایی که پدیده ای قراره توصیف و مهم تر اون قراره یه جایی (صنعت، خانه، پزشکی یا هر استفاده ی دیگه ای!) مورد بهره برداری قرار بگیره، این وسط هست!
مهندس مکانیک تو چه حوزه هایی کار می کنه؟
این جمله که مهندس مکانیک بار همه ی مهندسای دیگه رو به دوش می کشه، حرف گزافی نیست!! یه مهندس مکانیک ایده آل کسی یه که از این که کار یه مهندس دیگه رو یاد بگیره و انجام بده نترسه. در واقع مهندس مکانیک تنها مهندسیه که از یاد گرفتن و انجام دادن وظیفه ای که به ظاهر به اون مربوط نمی شه نمی ترسه، حتی مهندسی برق! توی خصوصن صنعت مهندس مکانیکه که باید از کار مهندس شیمی سر دربیاره، از کار مهندس عمران سر دربیاره، از کار مهندس مواد سر در بیاره، از کار مهندس برق سر دربیاره و ... تقریبن میشه گفت کسی جز یه مهندس مکانیک همه چیز دون!! نمی تونه مدیر یه پروژه ی صنعتی باشه. درسته که اسمن مهندس صنایع اس که باید مدیریت و این جور کارا به گردنش باشه، ولی واقعیت به خصوص توی ایران (بقیه ی جاها هم تقریبن همینه!) اینه که مهندس مکانیکه تو راس هرم مدیریت مهندسی قرار داره (فرق می کنه با انواع مدیریت دیگه!) .
پس اگه می خواین یه مهندس مکانیک ایده آل باشین، نه تنها از یاد گرفتن کار بقیه نترسین، بلکه با اشتیاق دنبال مطلب جدید برین!
و نکته ی شاید بد این باشه که از مهندس مکانیک این انتظار هم میره که همه چی دون باشه. نمی تونه یه سری خط قرمز دور خودش بکشه بعد ادعا کنه که من اطلاعات مهندس برق رو از این در می گیرم، اطلاعاتی که اون لازم داره رو هم از این پنجره برمی گردونم بش، همه چی هم رله پیش میره! باید حتی گاهی بیش از اون مهندس برقه از کارش سر دربیاره!
نتیجتن این که مهندس مکانیک همه جا و تکرار می کنم همه جا براش کار هست: صنایع خودروسازی که تابلوترینشه، صنایع غذایی هم همینطور، نیروگاه ها، سدها، صنایع هوافضایی، صنایع معدن و استحصال از اون ها، صنایع پتروشیمی، صنایع استخراج نفت، مهندسی پزشکی، سیستم های ناوبری و کنترل، در واقع دنیای عظیم مهندسی کنترل که یه همپوشانی شدیدی با مهندسی برق داره و البته امتیازی که بچه های مکانیک کنترل دارن اینه که با مکانیزم ها و بقیه ی پارامترهای فیزیکی خیلی راحت تر از برقیا درگیر می شن، بیو سیال ها (یه دنیای خیلی بزرگ از مهندسی مکانیک که با موادی مثل پروتئین؛ خون و بافت های زنده و شبیه سازی و ساخت دستگاه های مرتبط با اون در ارتباطه و نیاز و فعالیت های پژوهشی توش شدیدا بالاست. ) و بیو مکانیک (چیزهایی مثل شبیه سازی حرکت بدن انسان به منظور ساخت وسائل برای معلول ها یا کلی حوزه ی دیگه در مورد چیزهایی مثل استخوان یا شاید مواردی مثل تحلیل ضربه ی ناشی از تصادف روی بدن انسان و ماهیچه هاش و کلی چیزهای دیگه در مورد بدن انسان!) دو عرصه ی جدید و بکرن که همینطور توشون داره کار می شه و مهندسای مکانیک گرایش بیو عرق میریزن شبانه روز! صنایع نظامی که حرفشو شاید بگین نزن که تو حوزه هایی غیر از جنگ الکترونیک و این ها مهندسای مکانیک بلاشک تعیین ترین کننده ترین عناصر هستن. مهندسی پزشکی هم که یه ارتباطی با بیومکانیک می تونه داشته باشه، در حوزه ی هم کنترلی و روباتیک و هم حتی برق مهندسای مکانیک با توجه به شناختشون از عمل مکانیک، حرف زیادی برای گفتن دارن. صنایع کشتی سازی خودش یه دنیاست! صنایع شیمیایی درسته به مهندس شیمی نیاز دارن ولی مهندس مکانیک کسیه که می تونه ادعا کنه با یه کم اطلاعات راجع به فرآیندها، می تونه با مشاوره ی مهندسای شیمی این صنایع رو برپا کنه!
آینده ی کاریش چطوره؟ اشباع نشده واقعا؟!!
کشور ما به قول یکی از رفقای ما قحط الرجاله (ایضا قحط النسا ) (عربی شد چه قد!) منظور اینه که واقعن کسی که دل به کار بده و از جون و دل مایه بزاره واسه کارش کمیاب که هیچ، بعضن نایابه! کشور ما هم که جهان سومیه و نیاز به ساخت و ساز و تکنولوژی وحشتناک بالاست. همه ی این ها رو گفتم تا بدونین اگه دل به کار بدین، هر قدر هم که دوروبرتون مهندس مکانیک می بینین بدونین که براتون نه تنها فرصت هست، بلکه می تونین با تلاش و پشتکار بهترین های عرصه ی خودتون باشین، چون واقعن آدم کاری نداریم تو این مملکت. در واقع همه دربدر دنبال کسی هستن که به کارش علاقه داشته باشه و پی کار رو بگیره. پس شک نکنین که مهندسی مکانیک اگه دنبال جاه طلبی و همین طور رشد کردن هستین، ارضاتون می کنه، شک نکنین!!
خانوما چه طور؟ مهندسی مکانیک پسرونه س واقعن؟
یکی از دوستان این سوال رو هم پرسیده بود که امیدوارم الان جوابش رو بتونم بدم. ببینید اصلن چیزهایی که توی مهندسی مکانیک خصوصن توی سطح لیسانس ارائه میشه در ذات چیز پسرونه ای نیست، فقط مسئله اینه جنس کارهایی که از مهندسی مکانیک انتظار میره ممکنه یه جاهایی از همونه جنسی که قبلن گفتم باشه، یعنی چالش برانگیز، کار فنی کنار مدیریتی و بازرگانی، سر و کله زدن با کارفرما و مهندس طراح و مهندس مشاور و الی آخر! توی این موارد هم خانوم ها طبعن می تونن موفق باشن به صورت تئوریک اما شاید به نظر بعضی ها خانوم ها برای این جنس کار توی مهندسی مکانیک ساخته نشدن! ولی باید بگم خانوم ها در زمینه های دیگه ی مهندسی مکانیک چیزی از آقایون کم ندارن و شونه به شونه ی اون ها و حتی تو بعضی فیلدها مث مهندسی پزشکی بعضن جلوتر از آقایون حرکت می کنن!
گرایش های مهندسی مکانیک چیا هستن؟
به صورت کلی مهندسی مکانیک همون طور که لابد شنیدین به دو گروه عمده ی طراحی کاربردی (جامدات) و سیالات و حرارت (سیالات) تقسیم بندی میشه! جامداتی ها همون طور که از اسمشون برمیاد بیشتر سمت طراحی وبهینه سازی سیستم های صلب و جامد و کنترل سیستم های مرتبط با اون ها میرن و سیالاتی ها با سیستمهای سیالاتی (نمونه بارزش مث موتور خودرو یا چیزی مث نیروگاه ها) سر و کله میزنن. ولی نکته ی مهم اینه که اصلن مرز واضحی بین سیالات و جامدات وجود نداره و کسایی که تلفیق کاربرد این دو تا رو بلدن، می تونن موفقیت بیشتری کسب کنن! و البته توی کارشناسی گرایشی انتخاب نمیشه و فقط دروس اختیاری رو میشه مرتبط با هر گرایش برداشت و گرایش مربوط به ارشد میشه!
امیدوارم که توی این متن به سوالات متداول شما در موردن مهندسی مکانیک تا حدی جواب گفته باشم
موفق باشین و سبز، انتخاب رشته ی خوبی رو براتون آرزومندم