پاسخ : علت موفق نبودن بازی های ایرانی چیست ؟
من یه بار گفتم قبلا هم میگم آخه مگه ما تو کدوم مورد این دنیای جدید خوبیم که تو بازی سازی باشیم؟ بله این که گرافیک پایین هست درسته علت عدم موفقیته ولی چه چیزی باعث میشه گرافیک پایین باشه؟ گیم پلی خوب نباشه؟ چیزای بدیهی رو ول کنین باید دقیق تر مطالعه بشه
بازی سازی یه هنره که از چند هنر تلفیق شده + دانش و فناوری. هنر هایی مثل داستان نویسی و موسیقی و نقاشی تو بازی سازی نقش دارن. دانشی مثل برنامه نویسی هم خیلی مهمه. حالا ما تو کدوم یکی از این ها حرفی برای گفتن داریم که بخوایم بازی خوب بسازیم؟
صنعت موسیقی که کلا طرد شده.
به نقاشی و هنر و گرافیک هم توجه چندانی نمیشه که بخوایم گرافیست خوب داشته باشیم تو کشور. شاید تک و توک!
داستان نویسی و میزان مطالعه تو کشور و ... هم که دیگه هیچ.
برنامه نویسی هم که ماشالا یه نرم افزار درست حسابی تو بازار نداریم. همش از نرم افزارهای دزدی خارجی استفاده میکنیم.
حالا موقع بازی ساختن هم بودجه و اینا تعلق میگیره به دفاع از کربلای 5 و خط مقدم 3 و میخوان سعی کنن سلیقه رو داخل این صنعت بکنن. محدودیت ها هم که هیچ.
زیر ساخت ها هم که کلا خرابه. قانون کپی رایت هست اصلا؟ اگه باشه درست حسابی اجرا میشه؟ چقدر از بازی ها کپی میشن؟ ناشر درست حسابی وجود داره که بتونه خوب سرمایه گذاری کنه؟ اصلا همه اون مشکلات هنر و موسیقی و ... هیچ. اگه همین الان یه شرکت باشه که هزینه میلیاردی خرج کنه و یه تیم خوب جمع کنه و مطمئن باشه بازاری وجود داره که این هزینه میلیاردی رو جبران کنه میشه بهترین بازی رو ساخت. ( هزینه ساخت بازیهای این نسل حتی بیشتر از فیلم های هالیوودی شدن. مثلا 250 میلیون دلار!)
بازار وجود داره واسه فروش بازی؟ طرف تو آمریکا گیم میسازه مطمئن که حداقل بازار خود آمریکا با اون اقتصاد شاخ و جمعیت هست. بعد اون اروپا و ژاپن و کره و استرالیا و کلی کشور دیگه همشون بازار بازی سازهای امریکایی هستن.
ایرانی چه بازاری برا فروش داره؟ فقط همین کشور ایران که وضع معیشت مردمش اینه و کپی رایت رعایت نمشیه و تو اخبارش از مضرات بازی میگه!
دوستان مشکل بازی سازهای ایرانی گرافیک پایین و گیم پلی و داستان نیست. مشکل بزرگتر از همهی این ها هست. مشکل از خود مائه. مشکل از زیر ساخت هاس. زیر ساخت که میگن همینه!
البته باز هم امید هست.