- شروع کننده موضوع
- #1
سلام ...
در مباجث فلسفی، یک مسائلی بنام "جبرگرایی، اختیار و تقدیر گرایی و جبرنسبی یا اختیارنسبی" مطرح میشه. در واقع تمام انسان ها، یکی از حالات زیر رو قبول دارن[nb]البته لازم به ذکره که این بحث، فقط برای کسایی است که به وجود خدا اعتقاد دارند. چون اگر قراره هم معتقدان به وجود خدا و هم بی اعتقادان به خدا حضور داشته باشند، موضوع کلی می شه ![/nb] :
1. سرنوشت گرایی یا تقدیرگرایی[nb]fatalism[/nb]: فرد قبول داره که تمام اتفاقات گذشته، حال و آینده اون، از پیش تعیین شده هست[nb]خدا جهان رو آفریده و زمان وقوع این اتفاقات رو مشخص کرده.[/nb] و فرد فقط اون ها رو بازی می کنه. در واقع، اگر من پنج دقیقه دیگه، یک لیوان آب بخورم، از گذشته مشخص بوده که من قراره در بیست و ششم مرداد، ساعت ده و بیست و چهار دقیقه، یک لیوان آب بخورم.[nb]شخصاً تقدیرگرایی رو قبول ندارم و اعتقادی به تقدیر ندارم.[/nb]
برای مورد اول یک نقض از قرآن میارم. در قرآن داریم که هرکس عمل نیک انجام دهد و مومن باشد، به بهشت خواهد رفت. پس ما اختیار داریم که عمل نیک رو انجام بدهیم یا ندهیم. در این مورد، می توانیم تقدیرمان را عوض کنیم و تقدیرگرایی نقض می شود.[nb]البته در اسلام نقض می شود. اثبات خاصی برای کسایی که اعتقاد به قرآن ندارند به نظرم نمیرسه فعلاً[/nb]
2.جبرگرایی[nb]determinism[/nb]: معتقدان جبرگرایی[nb]با توجه به ویکی پدیا[/nb]، اعتقاد دارند، که میزان تاثیر اختیار فرد بر گذشته و آینده او، خود به اتفاقات گذشته و آینده بستگی دارد.[nb]قبول ندارم.[/nb]
3. اختیار نسبی : معتقدان این مورد، بر این باورند که انسان در برخی امور، اختیار دارد و در برخی امور اختیار ندارد.[nb]لحنم از محاوره ای تبدیل به کتابی شد! فکر کنم جوگیر شدم!![/nb] مثلا اتفاق افتادن زمین لرزه اخیر در آذربایجان، امری الهی بوده و انسان در آن دخالت نداشته و اینکه در آن ساعت و آن لحطه زلزله بیاید را مستقیما خدا تعیین کرده.[nb]یعنی در این مورد اختیار نداره انسان[/nb] اما، به فرض من، در خوردن یک لیوان آب مختارم و این قضیه از پیش تعیین نشده.[nb]بین این و مورد بعدی شک دارم، اما مورد بعدی رو بیشتر قبول دارم.[/nb]
4. اختیار مطلق[nb]Free Will[/nb]: زلزله رو در نظر بگیرید. خدا جهان رو آفرید ، سلسله اتفاقاتی افتاد که خدا آن ها را تعیین نکرده بود و فقط نظاره گر بود. پس از آن سلسله اتفاقات، زمین به وجود آمد ... کاملا اتفاقی، به دلیل فشار زیاد در عمق 12 کیلومتری، زلزله ای اومد. در واقع، خدا هیچگاه از پیش تعیین نکرده بود که روز یکشنبه ساعت پنج و نیم، زلزله ای با این قدرت بیاد ؛ این زلزله حاصل سلسله اتفاقات گذشته است.
برای واضح تر شدن شماره 4، فرض کنید یک جعبه ای دارید، ( جهان ) و میاید و یک لامپ روشن و مقداری گوگرد و یک ماده ای که با عرق گوگرد منفجر میشه توش قرار میدید. ( آفریده ها ) و این لامپ گرما تولید میکنه و در اثر اون گرما گوگرد عرق میکنه و عرق گوگرد با اون ماده واکنش میده و انفجای حاصل میشه. اینجا شما نقش خدا رو داشتید، اما هیچگاه تعیین نکرده بودید که در فلان ساعت گوگرد عرق کنه. اما میدونستید که ممکنه گوگرد عرق کنه، زمانش رو نمیدونستید و نمیخواستید که بفهمید ... [nb]پدرم درومد تایپ کردم [/nb]
حالا بیاید بگید که کدوم رو قبول دارید، چرا قبول دارید، و چطور می خواید بقیه رو نقض کنید.
در مباجث فلسفی، یک مسائلی بنام "جبرگرایی، اختیار و تقدیر گرایی و جبرنسبی یا اختیارنسبی" مطرح میشه. در واقع تمام انسان ها، یکی از حالات زیر رو قبول دارن[nb]البته لازم به ذکره که این بحث، فقط برای کسایی است که به وجود خدا اعتقاد دارند. چون اگر قراره هم معتقدان به وجود خدا و هم بی اعتقادان به خدا حضور داشته باشند، موضوع کلی می شه ![/nb] :
1. سرنوشت گرایی یا تقدیرگرایی[nb]fatalism[/nb]: فرد قبول داره که تمام اتفاقات گذشته، حال و آینده اون، از پیش تعیین شده هست[nb]خدا جهان رو آفریده و زمان وقوع این اتفاقات رو مشخص کرده.[/nb] و فرد فقط اون ها رو بازی می کنه. در واقع، اگر من پنج دقیقه دیگه، یک لیوان آب بخورم، از گذشته مشخص بوده که من قراره در بیست و ششم مرداد، ساعت ده و بیست و چهار دقیقه، یک لیوان آب بخورم.[nb]شخصاً تقدیرگرایی رو قبول ندارم و اعتقادی به تقدیر ندارم.[/nb]
برای مورد اول یک نقض از قرآن میارم. در قرآن داریم که هرکس عمل نیک انجام دهد و مومن باشد، به بهشت خواهد رفت. پس ما اختیار داریم که عمل نیک رو انجام بدهیم یا ندهیم. در این مورد، می توانیم تقدیرمان را عوض کنیم و تقدیرگرایی نقض می شود.[nb]البته در اسلام نقض می شود. اثبات خاصی برای کسایی که اعتقاد به قرآن ندارند به نظرم نمیرسه فعلاً[/nb]
2.جبرگرایی[nb]determinism[/nb]: معتقدان جبرگرایی[nb]با توجه به ویکی پدیا[/nb]، اعتقاد دارند، که میزان تاثیر اختیار فرد بر گذشته و آینده او، خود به اتفاقات گذشته و آینده بستگی دارد.[nb]قبول ندارم.[/nb]
3. اختیار نسبی : معتقدان این مورد، بر این باورند که انسان در برخی امور، اختیار دارد و در برخی امور اختیار ندارد.[nb]لحنم از محاوره ای تبدیل به کتابی شد! فکر کنم جوگیر شدم!![/nb] مثلا اتفاق افتادن زمین لرزه اخیر در آذربایجان، امری الهی بوده و انسان در آن دخالت نداشته و اینکه در آن ساعت و آن لحطه زلزله بیاید را مستقیما خدا تعیین کرده.[nb]یعنی در این مورد اختیار نداره انسان[/nb] اما، به فرض من، در خوردن یک لیوان آب مختارم و این قضیه از پیش تعیین نشده.[nb]بین این و مورد بعدی شک دارم، اما مورد بعدی رو بیشتر قبول دارم.[/nb]
4. اختیار مطلق[nb]Free Will[/nb]: زلزله رو در نظر بگیرید. خدا جهان رو آفرید ، سلسله اتفاقاتی افتاد که خدا آن ها را تعیین نکرده بود و فقط نظاره گر بود. پس از آن سلسله اتفاقات، زمین به وجود آمد ... کاملا اتفاقی، به دلیل فشار زیاد در عمق 12 کیلومتری، زلزله ای اومد. در واقع، خدا هیچگاه از پیش تعیین نکرده بود که روز یکشنبه ساعت پنج و نیم، زلزله ای با این قدرت بیاد ؛ این زلزله حاصل سلسله اتفاقات گذشته است.
برای واضح تر شدن شماره 4، فرض کنید یک جعبه ای دارید، ( جهان ) و میاید و یک لامپ روشن و مقداری گوگرد و یک ماده ای که با عرق گوگرد منفجر میشه توش قرار میدید. ( آفریده ها ) و این لامپ گرما تولید میکنه و در اثر اون گرما گوگرد عرق میکنه و عرق گوگرد با اون ماده واکنش میده و انفجای حاصل میشه. اینجا شما نقش خدا رو داشتید، اما هیچگاه تعیین نکرده بودید که در فلان ساعت گوگرد عرق کنه. اما میدونستید که ممکنه گوگرد عرق کنه، زمانش رو نمیدونستید و نمیخواستید که بفهمید ... [nb]پدرم درومد تایپ کردم [/nb]
حالا بیاید بگید که کدوم رو قبول دارید، چرا قبول دارید، و چطور می خواید بقیه رو نقض کنید.