RHNP
کاربر نیمهفعال
- ارسالها
- 5
- امتیاز
- 2
- نام مرکز سمپاد
- هاشمی نژاد2
- شهر
- مشهد
1-(F14(TOMCAT
شهرت: تامکت
سازنده: گرومن(ایالات متحده آمریکا)
F-14 جنگنده بال متغیر پیشرفته ای است که به دلیل سیستم های پیچیده اش به "کامپیوترپرنده" معروف شد.
این هواپیمای بسیار گران قیمت، قادر به پرواز در هر شرایط جوی با عملکرد بهینه است.
دراواخر دهه 1960 میلادی وزارت دفاع ایالات متحده برای کاهش ضعف هواپیما هایی مانند F-4 و F-111 در برابر تهدید میگ25،مناقصه V.F.X را برای ساخت یک جنگنده ی ناونشین جدید مطرح کرد.درآن زمان، شرکت نه چندان موفق گرومن از بین 6000 طرح دیگر، برنده مناقصه V.F.X شد.
ویژگی بارز طرح گرومن، بالهای متغیرش بود که باعث می شد فضای کمتری بر روی ناو هواپیما بر اشغال شود ،به باند کوتاه تری نیاز باشد و در جنگ های نزدیک،کارایی بیشتری داشته باشد.حاصل کار گرومن، به نام F-14(تامکت) در 21 دسامبر 1970 اولین پرواز خود را با موفقیت انجام داد ولی در دومین پرواز دچار سانحه شد. پس از رفع مشکل پرواز های آزمایشی، پیش نمونه دیگری ساخته شد واز 24 می 1971 مجددا آزمایش های پروازی آغاز شد.
از ویژگی های مهم تامکت، سیتم پیشرفته کنترل سلاح آن است که از موشک های فونیکس ساخت شرکت هیوز استفاده می کند. این سیستم قادر به ردیابی همزمان 24 هدف در فاصله 120-315 کیلومتر و همچنین شکار همزمان 6 هدف انتخابی در ارتفاع ها و سرعت های مختلف با 6 فروند موشک فونیکس است.
در اولین قرارداد فروش، مقرر شد که 12 فروند F-14A برای نیرو دریایی ساخته شود. ولی ساخت فقط 7 فروند از آن ها، شرکت گرومن را ورشکست ساخت ،چون در حین تولید، قیمت هر فروند تامکت از7/3 میلیون دلار به 11 میلیون دلار رسیده بود. به این ترتیب تامکت گران قیمت ترین هواپیمای رد خودش شد. گرومن که گرفتاری های مالی دیگری هم داشت، وضمنا با کم توجهی نیروی دریایی مواجه شده بود،توجه شاه ایران را با تلاش های فراوان به تامکت جلب کرد و در آمریکا هم موانع فروش این جنگنده به ایران را برطرف کرد. سرانجام با انعقاد قرارداد 2میلیارد دلاری با ایران برای فروش 80 فروند تامکت در ژوئن 1974، گرومن از خطر ورشکستگی نجات پیدا کرد و برنامه تامکت مجددا فعال شد. هواپیماهای درخواستی ایران در طول سال های 1976و1978 تحویل داده شدند و این معامله مبنای مبادله ی خلبان ها و تکنسینها برای امر آموزشی،فنی و خدماتی شد.
با تغییر اساسی موتور، پیگیر ی مشکلات پیشرانه به نتیجه رسید و این بار موتور اف110 ساخت شرکت جنرال الکتریک جانشین موتور پراند اند ویتی شد.در 29 دسامبر 1986 آزمایشات پروازی تامکت جدید یعنی F-14D انجام شد.برخلاف مدل قبلیکه به سیستم های آنالوگ مجهز بود F-14Dبه سیستم اویونیکی رقمی مجهز بود و قابلیت های تهاجمی بیشتری داشت. موتور جدید باعث 61% افزایش سرعت صعود و62% افزایش شعاع عملیاتی تامکت شد و امکان برخاستن از روی عرشه بدون استفاده از پس سوز را فراهم نمود. با تجهیز تامکت های قبلی به موتور جدید مدل موقتی F-14 PLUS حاصل شد و هر چند قرار بود که همه تولیدات قبلی تامکت به F-14Dتبدیل شوند، این برنامه عملی نشد. اولین فروند F-14D در ماه می 1990 تحویل نیروی دیرایی ایالات متحده آمریکا شد.
کاربران: ایالات متحده آمریکا-ایران
انواع مدل ها: F-14A / F-14R&D / F-14 PLUS / F-14D
مشخصات فنی:
مساحت بال ها 52/49 متر مربع
مساحت کل دم افقی 13 متر مربع
مساحت کل سکان های عمودی 3/06 متر مربع
طول 19/10 متر
ارتفاع 4/88 متر
رد چرخ ها پس از فرود 5 متر
عملکر پروازی:
حد اکثر سرعت 1468 کیلومتر بر ساعت
کمترین مسافت برخاستن 427 متر
کمترین مسافت فرود 884 متر
برد 3220 کیلومتر با سوخت کامل
تسلیحات:
یک قبضه توپ هوایی 20 میلیمتری جنرال الکتریک با 675 گلوله
چهار فروند موشک هوا به هوای اسپارو یا چهار فروند فونیکس
یک پایه نصب تسلیحات در زیر قسمت ثابت هر بال
امکان نصب چهار فروند موشک سایدوینر یا دو فرود موشک فونیکس اضافی
مجهز به سیستم جنگ الکترونیک و پخش کننده های پوشالمینیوم و شعله نما
شهرت: تامکت
سازنده: گرومن(ایالات متحده آمریکا)
F-14 جنگنده بال متغیر پیشرفته ای است که به دلیل سیستم های پیچیده اش به "کامپیوترپرنده" معروف شد.
این هواپیمای بسیار گران قیمت، قادر به پرواز در هر شرایط جوی با عملکرد بهینه است.
دراواخر دهه 1960 میلادی وزارت دفاع ایالات متحده برای کاهش ضعف هواپیما هایی مانند F-4 و F-111 در برابر تهدید میگ25،مناقصه V.F.X را برای ساخت یک جنگنده ی ناونشین جدید مطرح کرد.درآن زمان، شرکت نه چندان موفق گرومن از بین 6000 طرح دیگر، برنده مناقصه V.F.X شد.
ویژگی بارز طرح گرومن، بالهای متغیرش بود که باعث می شد فضای کمتری بر روی ناو هواپیما بر اشغال شود ،به باند کوتاه تری نیاز باشد و در جنگ های نزدیک،کارایی بیشتری داشته باشد.حاصل کار گرومن، به نام F-14(تامکت) در 21 دسامبر 1970 اولین پرواز خود را با موفقیت انجام داد ولی در دومین پرواز دچار سانحه شد. پس از رفع مشکل پرواز های آزمایشی، پیش نمونه دیگری ساخته شد واز 24 می 1971 مجددا آزمایش های پروازی آغاز شد.
از ویژگی های مهم تامکت، سیتم پیشرفته کنترل سلاح آن است که از موشک های فونیکس ساخت شرکت هیوز استفاده می کند. این سیستم قادر به ردیابی همزمان 24 هدف در فاصله 120-315 کیلومتر و همچنین شکار همزمان 6 هدف انتخابی در ارتفاع ها و سرعت های مختلف با 6 فروند موشک فونیکس است.
در اولین قرارداد فروش، مقرر شد که 12 فروند F-14A برای نیرو دریایی ساخته شود. ولی ساخت فقط 7 فروند از آن ها، شرکت گرومن را ورشکست ساخت ،چون در حین تولید، قیمت هر فروند تامکت از7/3 میلیون دلار به 11 میلیون دلار رسیده بود. به این ترتیب تامکت گران قیمت ترین هواپیمای رد خودش شد. گرومن که گرفتاری های مالی دیگری هم داشت، وضمنا با کم توجهی نیروی دریایی مواجه شده بود،توجه شاه ایران را با تلاش های فراوان به تامکت جلب کرد و در آمریکا هم موانع فروش این جنگنده به ایران را برطرف کرد. سرانجام با انعقاد قرارداد 2میلیارد دلاری با ایران برای فروش 80 فروند تامکت در ژوئن 1974، گرومن از خطر ورشکستگی نجات پیدا کرد و برنامه تامکت مجددا فعال شد. هواپیماهای درخواستی ایران در طول سال های 1976و1978 تحویل داده شدند و این معامله مبنای مبادله ی خلبان ها و تکنسینها برای امر آموزشی،فنی و خدماتی شد.
با تغییر اساسی موتور، پیگیر ی مشکلات پیشرانه به نتیجه رسید و این بار موتور اف110 ساخت شرکت جنرال الکتریک جانشین موتور پراند اند ویتی شد.در 29 دسامبر 1986 آزمایشات پروازی تامکت جدید یعنی F-14D انجام شد.برخلاف مدل قبلیکه به سیستم های آنالوگ مجهز بود F-14Dبه سیستم اویونیکی رقمی مجهز بود و قابلیت های تهاجمی بیشتری داشت. موتور جدید باعث 61% افزایش سرعت صعود و62% افزایش شعاع عملیاتی تامکت شد و امکان برخاستن از روی عرشه بدون استفاده از پس سوز را فراهم نمود. با تجهیز تامکت های قبلی به موتور جدید مدل موقتی F-14 PLUS حاصل شد و هر چند قرار بود که همه تولیدات قبلی تامکت به F-14Dتبدیل شوند، این برنامه عملی نشد. اولین فروند F-14D در ماه می 1990 تحویل نیروی دیرایی ایالات متحده آمریکا شد.
کاربران: ایالات متحده آمریکا-ایران
انواع مدل ها: F-14A / F-14R&D / F-14 PLUS / F-14D
مشخصات فنی:
مساحت بال ها 52/49 متر مربع
مساحت کل دم افقی 13 متر مربع
مساحت کل سکان های عمودی 3/06 متر مربع
طول 19/10 متر
ارتفاع 4/88 متر
رد چرخ ها پس از فرود 5 متر
عملکر پروازی:
حد اکثر سرعت 1468 کیلومتر بر ساعت
کمترین مسافت برخاستن 427 متر
کمترین مسافت فرود 884 متر
برد 3220 کیلومتر با سوخت کامل
تسلیحات:
یک قبضه توپ هوایی 20 میلیمتری جنرال الکتریک با 675 گلوله
چهار فروند موشک هوا به هوای اسپارو یا چهار فروند فونیکس
یک پایه نصب تسلیحات در زیر قسمت ثابت هر بال
امکان نصب چهار فروند موشک سایدوینر یا دو فرود موشک فونیکس اضافی
مجهز به سیستم جنگ الکترونیک و پخش کننده های پوشالمینیوم و شعله نما