• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :

    ثبت نام عضویت

پروژه های Mohammad05

  • شروع کننده موضوع شروع کننده موضوع Mohammad05
  • تاریخ شروع تاریخ شروع

Mohammad05

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
عضو مدیران انجمن
ارسال‌ها
2,039
امتیاز
15,905
نام مرکز سمپاد
دیوانه خانه 3
شهر
اصفهان
سال فارغ التحصیلی
1402
دانشگاه
اصفهان
رشته دانشگاه
مهندسی مکانیک
ذهنم این مدت خیلی درگیره.
برای فروکش کردن تراوشات ذهنیم حین انجام پروژه هام(چه درسی چه کاری) اینجا دست نوشته ها، ایده ها و هرچیزی که در مورد پروژه هایی که میزنم به ذهنم میرسه رو میذارم.
(در قالب محاسبات شاید)
با یه پروژه به ظاهر ساده درسی شروع میکنم که تا دوشنبه باید تحویل بشه:
Screenshot_20260530_205913_OneDrive.jpg

باید برای این سیستم بالا هم یه شافت طراحی بشه و هم یاتاقان بندیش به صورت بهینه شده انجام بشه

بریم ببینیم چجوری کارو قراره جمع کنیم...
 
آخرین ویرایش:
CamScanner%2005-31-2026%2016.21_1.jpg

CamScanner%2005-31-2026%2016.21_2.jpg

CamScanner%2005-31-2026%2016.21_3.jpg

خب تا الان
تکیه گاه ها و پولی ها معادل سازی شد✅️
نیرو های تکیه گاهی همشون محاسبه شدن✅️
دیاگرام نیرو و ممان توی دو صفحه XY و XZ رسم شدن✅️
شماتیک کلی شافت رسم شد✅️

طبق محاسبات، احتمال شکستن شافت توی پولی A خیلی زیاده بنابراین مقطع بحرانی شافت ما مقطعی هست که پولی A رو سوار میکنیم

در ادامه طراحی شافت و تکمیل و میریم سراغ طراحی یاتاقان بندی سیستم
 
آخرین ویرایش:
ذهنم این مدت خیلی درگیره.
برای فروکش کردن تراوشات ذهنیم حین انجام پروژه هام(چه درسی چه کاری) اینجا دست نوشته ها، ایده ها و هرچیزی که در مورد پروژه هایی که میزنم به ذهنم میرسه رو میذارم.
(در قالب محاسبات شاید)
با یه پروژه به ظاهر ساده درسی شروع میکنم که تا دوشنبه باید تحویل بشه:
Screenshot_20260530_205913_OneDrive.jpg

باید برای این سیستم بالا هم یه شافت طراحی بشه و هم یاتاقان بندیش به صورت بهینه شده انجام بشه

بریم ببینیم چجوری کارو قراره جمع کنیم...
این دیاگرام از چه منبعی هست؟
 
CamScanner%2005-31-2026%2022.09_1.jpg

CamScanner%2005-31-2026%2022.09_2.jpg


CamScanner%2005-31-2026%2022.09_3.jpg

خب
طراحی شافت کامل و قطر پله های شافت مشخص شدن بالاخره

همونطور که توی محاسباتم میبینید، بحران ما توی پولی A رخ میده، بنابراین بیشترین قطر شافت هم برای همین مقطعه 🥸

یه مشکلی که بهش برخورد کردم و این اشتباهم باعث شده اوردیزاین ( شافتم کت و کلفت تر شده)
رخ بده ، اینه که من گشتاور های میانگین و نوسانی رو بزرگتر از حد خواسته شده قرار دادم
که همین باعث شده شافت من با ضریب ایمنی ۲.۵، قطر پله هاش بین ۵۰ تا ۶۰ میلی متر بشه
ولی این اشتباه توی صنعت مشکلی برای این شافت بوجود نمیاره و اتفاقا احتمال شکستنش عملا به زیر ۵ درصد میرسه( طراح روسی باشه؟! :)) )
 
آخرین ویرایش:
⚠️ تراوش مغزم بعد از طراحی

یه چیزی منو به وحشت انداخته بعد از طراحی این شافت
اینکه نکنه مقطع بحرانی روی C بوده باشه؟!
دیاگرام ممان توی دوتا راستا رو چند بار چک کردم و میگه که بیشترین ممان توی B رخ میده و پولی A ممکنه شافت رو بشکونه
از طرفی یه سری طراحی دیگه دیدم که قطر های شافت طراح هاشون از ۳۲ میلی متر شروع میشد، روی ۵۰ و ۶۰ میلی متر پرش می‌کرد و نهایتا روی ۲۴ میلی متر جای یاتاقان آخری رو درآورده بودن

هرچی فکر میکنم این طراحی که انجام دادن یکم غیر منطقیه و احتمال اینکه شافت توی این حالت بشکنه خیلی بالاست. حالا این شکستنش به کنار
تراشکاری این شافت با این مشخصات خیلی مکافات داره اگه اینهمه پستی بلندی داشته باشه

از طرفی طراحی خودم رو با اینکه اوردیزاین شده اما توزیع تنش توی شافت منطقی تر بنظر میاد
 
طراحی و یاتاقان بندی کامل انجام شد و پروژه رو تحویل دادم ✅️
دو جا توی محاسبات جوب زده بودم و هرچی دمای دمای کاری روغن رو چک میکردم، یک درجه بالا می‌رفت :)) (یه درجه بره بالا یاتاقان میخواستی چیکار مرد:)) )

خلاصه اون گندکاری رو به هر زحمتی تمیز کردم و یاتاقان هارو دوباره طراحی کردم

لقی یاتاقان ۰.۰۵۸۵ میلی متر
نوع روغن استفاده شده در یاتاقان: ۲۰_۱۰
طول یاتاقان ۵۰ میلی متر
 
الان یکم باید استراحت کنم چون پدرم دراومد سر این یکی

پروژه بعدی:
طراحی یه گیربکس دو استیج با نسبت تبدیل ۶.۲۵ هست.
Screenshot_20260601_225021_OneDrive.jpg
 
خب
برقا رفته
بهترین بهونه برای فک کردن به پروژه ی گیربکس
این گیربکس یه محدودیت داره و اونم اینه که باید شافت های ورودی و خروجی جفتشون توی یه راستا باشن. یعنی مجبورم این دو جفت چرخدنده رو جوری توی پوسته گیربکس طراحی کنم که شافت رو توی یه راستا نگه داره

یه ایده ای که توی ذهنمه اینه که اول چرخدنده هایی که سمت موتور هستن و طراحی کنم و فاصله دوتا چرخدنده رو فیکس کنم. بعد از طراحی جفت چرخدنده های اول، برم و اینقد فاصله ی چرخدنده های خروجی رو باهاش بازی کنم تا آخرش شافت ها توی یه راستا قرار بگیرن. به اصطلاح فنی تر باید فاصله مرکز به مرکز دو جفت چرخدنده یکی باشن.

بریم که در ادامه چرخدنده های این گیربکس و طراحی کنیم
 
خب این وسط یه پروژه برای طراحی مبدل حرارتی پوسته و لوله BEM برای خنک کاری بنزن هم داخل HTRI زدم. این مبدل یه مبدل رد شده هست از نظر فنی چرا که کارفرما میخواسته سرعت پوسته بین ۰.۵ تا ۱.۱ باشه ولی توی TEMA SHEET سرعت قسمت پوسته ۱.۵۶ افتاده بنابراین باید دوباره طراحی رو انجام بدم

تصویر%20صفحه%202026-06-05%20152914.png

تصویر%20صفحه%202026-06-05%20153109.png

تصویر%20صفحه%202026-06-05%20152928.png

تصویر%20صفحه%202026-06-05%20152947.png

تصویر%20صفحه%202026-06-05%20152957.png
 
آخرین ویرایش:
طراحی مخزن تحت فشار عمودی ۵ نازله همراه با man way
تصویر%20صفحه%202026-06-13%20195820.png

تصویر%20صفحه%202026-06-13%20195751.png
 
Back
بالا