- شروع کننده موضوع
- #21
- ارسالها
- 2,674
- امتیاز
- 1,092
- نام مرکز سمپاد
- شهید سلطانی
- شهر
- البرز-کرج
- سال فارغ التحصیلی
- 89
- دانشگاه
- خوارزمی (کرج)
- رشته دانشگاه
- زبان و ادبیات انگلیسی
پاسخ : سربازان آمریکایی با شناسنامه ایرانی
صحبت شما شما مصداق کسانی است که آخرت را به دنیا می فروشند
به تفسیر آیت الله هاشمی رفسنجانی دقت کنید:
إِنَّ هَؤُلَاء یُحِبُّونَ الْعَاجِلَةَ وَیَذَرُونَ وَرَاءهُمْ یَوْمًا ثَقِیلًا
همانا اینان دنیای زودگذر را دوست می دارند و روزی سنگین (قیامت) را پشت سرشان وامی گذارند.
1 - محبت و دلبستگی به دنیا و بی اعتنایی به قیامت و حیات اخروی، از نشانه های کافران و گناه پیشگان است.
و لاتطع منهم ءاثمًا أو کفورًا ... إنّ هـؤلاء یحبّون العاجلة و یذرون وراءهم یومًا ثقیلاً
2 - دنیا، جهانی است گذرا و ناپایدار.
إنّ هـؤلاء یحبّون العاجلة
برداشت یاد شده، از نام گذاری دنیا به «عاجلة» (زودگذر) استفاده می شود.
3 - نقد طلبی و نداشتن دوراندیشی، ریشه دلبستگی به دنیا و بی اعتنایی به حیات اخروی
إنّ هـؤلاء یحبّون العاجلة و یذرون وراءهم یومًا ثقیلاً
به کارگیری واژه «عاجلة» ( از ماده «عجله») جای «الدنیا»، می رساند که نقد بودن متاع دنیا و امکان دستیابی سریع تر به آن، نقش عمده ای در دلبسته شدن انسان به دنیا دارد.
4 - محبت و دلبستگی به دنیا، سرچشمه گناه، کفر و ناسپاسی است.
و لاتطع منهم ءاثمًا أو کفورًا ... إنّ هـؤلاء یحبّون العاجلة
5 - قیامت، روزی بس سنگین و دشوار
و یذرون وراءهم یومًا ثقیلاً
6 - گناه پیشگان و کافران، در قیامت با سختی ها و مشکلات سنگین و طاقت فرسا روبه رو خواهند شد.
و یذرون وراءهم یومًا ثقیلاً
7 - علاقه به دنیا و توجّه به آبادانی حیات دنیوی، در صورت بی اعتنایی به امر آخرت و حیات اخروی، مورد نکوهش و محکوم در نگاه وحی
إنّ هـؤلاء یحبّون العاجلة و یذرون وراءهم یومًا ثقیلاً
برداشت یاد شده با توجّه به این نکته است که آیه شریفه درصدد نکوهش و محکوم کردن کسانی است که تنها به دنیا دلبسته و آخرت را رها کرده اند.
8 - تأثیر تمایلات و حبّ و بغض های انسان ها، در شکل گیری اندیشه ها و باورهای آنان
و لاتطع منهم ءاثمًا أو کفورًا ... إنّ هـؤلاء یحبّون العاجلة و یذرون وراءهم یومًا ثقیلاً
9 - آخرت طلبی، ناسازگار با گرایش به دنیا و دلبسته شدن به آن
إنّ هـؤلاء یحبّون العاجلة و یذرون وراءهم یومًا ثقیلاً
10 - دنیاگرایی و آخرت گریزی گنه پیشگان و کافران، فلسفه منع شدن پیامبر(ص) از پیروی از آنان
و لاتطع منهم ءاثمًا أو کفورًا ... إنّ هـؤلاء یحبّون العاجلة و یذرون وراءهم یومًا ثقیلاً
برداشت یاد شده، با توجّه به این نکته است که آیه شریفه، در مقام تعلیل برای منع از اطاعت از گنه پیشگان و کافران (و لاتطع منهم آثماً أو کفوراً) است.
11 - پیروی از دنیاگرایان و آخرت گریزان، ممنوع است.
و لاتطع منهم ... إنّ هـؤلاء یحبّون العاجلة و یذرون وراءهم یومًا ثقیلاً
صحبت شما شما مصداق کسانی است که آخرت را به دنیا می فروشند
به تفسیر آیت الله هاشمی رفسنجانی دقت کنید:
إِنَّ هَؤُلَاء یُحِبُّونَ الْعَاجِلَةَ وَیَذَرُونَ وَرَاءهُمْ یَوْمًا ثَقِیلًا
همانا اینان دنیای زودگذر را دوست می دارند و روزی سنگین (قیامت) را پشت سرشان وامی گذارند.
1 - محبت و دلبستگی به دنیا و بی اعتنایی به قیامت و حیات اخروی، از نشانه های کافران و گناه پیشگان است.
و لاتطع منهم ءاثمًا أو کفورًا ... إنّ هـؤلاء یحبّون العاجلة و یذرون وراءهم یومًا ثقیلاً
2 - دنیا، جهانی است گذرا و ناپایدار.
إنّ هـؤلاء یحبّون العاجلة
برداشت یاد شده، از نام گذاری دنیا به «عاجلة» (زودگذر) استفاده می شود.
3 - نقد طلبی و نداشتن دوراندیشی، ریشه دلبستگی به دنیا و بی اعتنایی به حیات اخروی
إنّ هـؤلاء یحبّون العاجلة و یذرون وراءهم یومًا ثقیلاً
به کارگیری واژه «عاجلة» ( از ماده «عجله») جای «الدنیا»، می رساند که نقد بودن متاع دنیا و امکان دستیابی سریع تر به آن، نقش عمده ای در دلبسته شدن انسان به دنیا دارد.
4 - محبت و دلبستگی به دنیا، سرچشمه گناه، کفر و ناسپاسی است.
و لاتطع منهم ءاثمًا أو کفورًا ... إنّ هـؤلاء یحبّون العاجلة
5 - قیامت، روزی بس سنگین و دشوار
و یذرون وراءهم یومًا ثقیلاً
6 - گناه پیشگان و کافران، در قیامت با سختی ها و مشکلات سنگین و طاقت فرسا روبه رو خواهند شد.
و یذرون وراءهم یومًا ثقیلاً
7 - علاقه به دنیا و توجّه به آبادانی حیات دنیوی، در صورت بی اعتنایی به امر آخرت و حیات اخروی، مورد نکوهش و محکوم در نگاه وحی
إنّ هـؤلاء یحبّون العاجلة و یذرون وراءهم یومًا ثقیلاً
برداشت یاد شده با توجّه به این نکته است که آیه شریفه درصدد نکوهش و محکوم کردن کسانی است که تنها به دنیا دلبسته و آخرت را رها کرده اند.
8 - تأثیر تمایلات و حبّ و بغض های انسان ها، در شکل گیری اندیشه ها و باورهای آنان
و لاتطع منهم ءاثمًا أو کفورًا ... إنّ هـؤلاء یحبّون العاجلة و یذرون وراءهم یومًا ثقیلاً
9 - آخرت طلبی، ناسازگار با گرایش به دنیا و دلبسته شدن به آن
إنّ هـؤلاء یحبّون العاجلة و یذرون وراءهم یومًا ثقیلاً
10 - دنیاگرایی و آخرت گریزی گنه پیشگان و کافران، فلسفه منع شدن پیامبر(ص) از پیروی از آنان
و لاتطع منهم ءاثمًا أو کفورًا ... إنّ هـؤلاء یحبّون العاجلة و یذرون وراءهم یومًا ثقیلاً
برداشت یاد شده، با توجّه به این نکته است که آیه شریفه، در مقام تعلیل برای منع از اطاعت از گنه پیشگان و کافران (و لاتطع منهم آثماً أو کفوراً) است.
11 - پیروی از دنیاگرایان و آخرت گریزان، ممنوع است.
و لاتطع منهم ... إنّ هـؤلاء یحبّون العاجلة و یذرون وراءهم یومًا ثقیلاً