پاسخ : MMORPG در ایران
به نقل از HOSSEIN JH :
خب من چیزی که میگید رو با دوتا2 مقایسه میکنم ! کارمند که زیاد می خواد فقط یک طراح می خواد که یک مپ طراحی کنه یک گرافیست برای طراحی و ساخت شخصیت های مورد نظر و... حداقل 10 نفر زیاد حرفه ای حساب نکردم !
خب بذارین یه نگاهی بندازیم:
گروه داستان: فکر کنم یه گروه لازم داشته باشه که داستان طراحی کنه. کوئست ها رو و یا حتی استوری مود رو. به نظرم گروه بی نهایت مهمیه و برای ما ایرانی ها داستان می تونه برگ برنده باشه. چون تم شرقی توی بازی ها خیلی زیاد نیست. مثلا کمپانی بلیزارد که یه تیم بزرگ داستان داره الزاما داستان های خوبی داره؟(خب مسلما هست ولی نه همشون) من هیچ توهینی به WOW نمی کنم ولی به نظرم خیلی تیکه پاره است از نظر داستان

. با این حال همه دوستش دارن. به علاوه داستان باید یک فلسفه و مفهومی درش باشه. در اصل، از اونجایی که سبک نقش آفرینی در مورد دنیا های تخیلی می تونه باشه، یه گروه لازم داریم که
منطق دنیا رو طراحی کنه.
گروه گرافیک: یه گروه مهم با کار کرد مختلف! به نظرم گرافیک جزو قسمت های سخت بازیه. نمی دونم ولی گمون نکنم گرافیستی که توی کار طراحی فضا، کاراکتر یا نقشه ی گیم باشه توی ایران پیدا بشه زیاد. ولی فکر کنم افرادی هستن که پتانسیل تبدیل شدن به گرافیست گیم داشته باشن.
فنی: گروه فنی خیلی خیلی خیلی مهمه. برنامه نویس متخصص می خواد. ولی گمونم برنامه نویس با استعداد زیاد داشته باشیم؟ اگه فرصت کار ایجاد بشه.راستش من خودم نمی دونم ولی از بین این همه مخ کامپیوتر از دانشگاه های فنی ایران در این اعصار پیدا نمی شه کسی که پایه باشه برای گیم؟
گروه گیم پلی: یه گروه برای طراحی گیم پلی. به نظرم این بیشتر از هرچیزی نیاز به یک سری آدم ورزیده و با تجربه داره. به علاوه این آدم ها باید باهوش و خلاق باشن. به نظرم این هم یک برگ برنده است. چون خیلی وابسته به امکانات کلان نیست. تجربه می خواد، یک ذهن درخشان و آدم پایه
گروه روابط اجتماعی: خب mmo ئه دیگه؟ یه نفر باید بتونه کنترلش کنه. انصافا جامعه شناس تو ایران کم نداریم. ولی عمرا یک نفرم فکر نکنم پیدا بشه که توی کار تحلیل مسائل اجتماعی بازی های کامپیوتری باشه تو ایران.کسی که بتونه(تو فاز این Mastermind ها) از اون بالا جامعه مجازی مون رو کنترل کنه. ولی از اونجایی که ما ایرانی ها ید طولانی در تحلیل کردن(ولی متاسفانه عمل نکردن) داریم می شه از ذهن های روشنفکر و خلاق استفاده کرد. به نظرم باید آدمشو پیدا کرد.
گروه بازرگانی: بی چاره ترین گروه mmorpg ایرانی. با مشکلات:
1.تامین بودجه
2بازار یابی
3.دست و پنجه نرم کردن با بحران اقتصادی
.....
و دست اخر یکی دوتا کارگردان نازنین. ببینم اصلا اینجا کسی با فکت کارگردانی گیم آشنایی داره؟
در بهترین حالت فکر کنم یه دویست سیصد نفری برای یه بازی درست و حسابی و قابل رقابت با mmorpg های خارجی نیاز باشه. #-o
به نقل از HOSSEIN JH :
این تعداد زیاد mmorpg باز که شما میبینید تو چه سطحی هست ؟ آره دوتا باز و wow باز زیاد هست ! ولی این گیم باید یک چیز معرکه می خواد اونقد خلاقیت می خواد که اسپل - جادو - خصوصیت های کارکتر خیلی خلاقیت می خواد !!!!! خیلی دوتا 2 نمیدونم 100 تا هیرو داره که کلی اسپل هست و .... اصلا خلاقیت خفنی می خواد که تکرار توش نباشه !!!!
از اشاره ای که به اسطوره کردی واقعا خوشم اومد به قضیه خیلی خوب نگاه کردی !!!! ولی یک جهت جدید به این فکر بده شاید یک چیز عالی ازش در اومد ما ایرانی ها زمینه اش رو داریم !!!
موافقم. شرط موفقیت اینه که بازی بتونه با غول های mmorpg به طور آبرومندانه ای رقابت کنه. هرچند این نکته رو هم باید در نظر گرفت که بازی هی پیشرفت می کنه. یعنی دلیلی نداره از اول بخوایم با یه عنوان خیلی شاخ از هر جهت وارد شیم. ولی قطعا باید استاندارد های بازی عرضه اولیه بالا باشه که همون اول کاری ناک اوت نشیم.
در مورد داستان دلیل اینکه من به فکر mmorpg افتادم اصلا این بود: سال پیش یک کنفرانس توی دانشکده زبانهای خارجه دانشگاه تهران به مناسبت تولد ژان ژاک روسو(فیلسوف فرانسوی) بود و یکی از مقاله نویس ها حرف جالبی زد. گفت که شاید ما ایرانی ها نتونیم با ذهن اسطوره ای مون عقاید روسو رو اون طور که باید درک کنیم...
خب کاری ندارم به اینکه می تونیم یا نه(راستش به شخصه هیچ علاقه ای به روسو ندارم) ولی ترکیب
ذهن اسطوره ای بد جوری ذهنم رو درگیر کرد و خوشم اومد ازش. راستش یه نگاهی که به فرهنگ نوجوون ها توی کل دنیا بندازیم یه جور نوستالژی برای اساطیر و دنیای قدیم وجود داره و خودش رو توی بوجود اومدن دنیا های تخیلی اسطوره ای نشون می ده. شاید دنیا اونقدر که ادعاش رو داره مدرن نیست

. به هر جهت جدا از تحلیل اجتماعی به نظرم ما با یک پشتوانه تاریخی هزاران ساله (که می تونه دردسر ساز باشه گاهی) به خاطر این فضای اسطوره ای کشور قدرت زیادی توی اسطوره داریم. اگه دنیا انقدر دلش اسطوره می خواد ما هم بهش می دیم!
تازه ما می تونیم نوع جدیدی از نقش افرینی رو معرفی کنیم که کلیشه های مربوط رو بشکنه: مثلا اگه به بازی های mmorpg نگاه بندازیم یه سری نژاد فیکس همیشه هستن. اورک و الف و انسان..... یا یه سری رده ها مثل پالادین و دروید و....
حالا ما به جای اینا بیایم نژاد های جدید بر اساس اسطوره های خودمون تعریف کنیم. مثلا دیو! و این ها رو پردازش کنیم طوری که به خصوصیت سبکی تبدیل بشن. در اصل از گذشته الهام گرفتیم ولی به طور نوینی پردازش شدن.
اگه توی بازی های دیگه ملت گابلین ها رو می کشن ما توی بازی مون دوال پا می کشیم
