MMORPG در ایران

  • شروع کننده موضوع
  • #1

رهاـbehemoth

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
271
امتیاز
703
نام مرکز سمپاد
دبیرستان فرزانگان یک تهران
شهر
تهران
مدال المپیاد
زیست
خب با توجه به اینکه بازی های MMORPG خیلی طرفدار دارن و به یک پدیده اجتماعی تبدیل شدن داشتم به این فکر می کردم آیا شرایط ساخت اونها توی ایران هست؟
مثلا قوانین ارشاد تا چه حد کار رو محدود می کنن؟
آیا اینترنت ایران کشش حجم این بازی ها رو داره؟
از نظر خدمات فنی و گرافیکی چه طور؟ شرایطش هست؟
این بازی ها برهم کنش های اجتماعی زیادی در محیط بازی بوجود میارن. چهارچوب های اجتماعی ایران چه طور باهاش برخورد می کنه؟
و اینکه آیا استقبال می شه؟
با در نظر گرفتن اینها آیاد می شه به نحوی به مشکلات غلبه کرد و چه طور؟
 

HOSSEIN JH

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
187
امتیاز
186
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
اهواز
مدال المپیاد
فیزیک
پاسخ : MMORPG در ایران

میشه اول در مورد MMORPG توضیح بدید ؟
من در مورد گیم های RPG شنیدم ولی این چیه دقیقا ؟ مثال هم بزنید ؟
فقط یک مورد اول یک اینجین خوب برای گیم پیدا کرد و برنامه نویس و اهلش !!!! تا به قوانین ارشاد و این حرف ها هم برسیم !!
 
  • شروع کننده موضوع
  • #3

رهاـbehemoth

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
271
امتیاز
703
نام مرکز سمپاد
دبیرستان فرزانگان یک تهران
شهر
تهران
مدال المپیاد
زیست
پاسخ : MMORPG در ایران

Massively Multiplayer Online Role-Playing Game
از ترکیب MMo و RPG ساخته شده. چند تا ویژگی مشترک دارن MMORPG ها هر چند که هرکدوم تفاوت های زیادی هم دارن.
اکثر این بازی ها ژانر فانتزی یا علمی تخیلی رو دنبال می کنن.
این بازی ها شامل ساخت یک کاراکتره و معمولا این کاراکتر توی Race ها و Class ها قرار میگیره. بازیکن این کاراکتر رو هدایت می کنه(Role Play)
بازیکن ها می تونن با هم ارتباط داشته باشن، توی Quest ها با هم همکاری کنن و یا clan و guild بسازن. ارتباط اجتماعی به بخش MMO مربوط می شه.
معمولا توی یک دنیای تخیلی اتفاق میافته و سیستم ما شامل ساخت اون دنیاست.
از این دست بازی ها:Runescape،WOW،Elseworld.......
 

HOSSEIN JH

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
187
امتیاز
186
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
اهواز
مدال المپیاد
فیزیک
پاسخ : MMORPG در ایران

خوب همونطور که گفتم ابتدا باید انجین خوب داشت ! و برنامه نویسی با اون رو بلد بود !
یک جمله در مورد پیشرفت گیم خوندم :
ساختن یک گیم که تا 10 سال گرافیکش زبان زد باشه شاخ نیست
ساختن یک انجین که باهاش تا 10 سال بشه گیم ساخت شاهکاره
خوب موتور کرای انجین گرافیکی و خفن و غول هست
موتور سورس هم که گرافیک قابل قبولی داره و باهاش دوتا2 رو ساختن

اگر از نظر حجاب اسسلامی کارکتر ها مشکل نداشته باشن ارشاد اجازه میده مثلا دوتا2 به خاطر کارکتر های مونث ارشاد جالب نمیدونتش
 

black fire

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,440
امتیاز
1,238
نام مرکز سمپاد
شهید مدنی
شهر
رشت-تبریز
پاسخ : MMORPG در ایران

مشکل انجین مال 50 سال پیش بود، الان فقط کافیه که اراده کنن تا بهترین انجینا توی دستشون باشه UE4 رو حتی من با پول توجیبیم می تونم بخرم(البته باید رژیم بگیرم ولی هرچی باشه از پیاده رفتن که بهتره {-8 )
ساختار اجتماعی ایران کوچکترین مشکلی با این پدیده نداره هرچند که قوانین خاصی توش اعمال می شه که بعضیاشون حتی منحصر به ایران نیست مثلا فوهش دادن و از این حرفا
حالا می رسیم به اصل مطلب، این کار با شراایط فعلی غیر ممکنه چون یه بازی mmorpg به محیط بزرگ و جزئیات زیادی نیاز داره باید روش سرمایه گزاری بشه و تعداد نفراتی بیش از تعداد معمول روش کار کنن که هیچکدوم از اینا تو ایران در حال حاظر ممکن نیست
باید این واقعیت هم در نظر گرفت که احتمالا استقبال خوبی نمی شه از اونجایی که بازار هدف ایرانه و ایران هم rpg بازاش اونقدرا هم زیاد نیستن و حتی اگر هم بودن بازی mmo نیاز داره از یه جایی پول در بیاره که همونطور که می دونیم با گرفتن هزینه ماهانه مخارجشو جبران می کنه(فرق mmo با بازی معمولی همینه که باید رو یه سرور دیگه اجرا بشه و سرور مرکزی باید جواب گو باشه ==> هزینه ) و ما اوصولا پول بده نیستیم


پ.ن: اینترنت ایران مشکلی نداره... تا وقتی که پولش رو بدی!!!
 

HOSSEIN JH

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
187
امتیاز
186
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
اهواز
مدال المپیاد
فیزیک
پاسخ : MMORPG در ایران

ولی اگر میشد یک مولتی پلیر اول شخص اکشن (تفنگی) ساخته میشد استقبال بالا میرفت .
فکرشو بکن پینگ خوب پلیر های ایرانی و ...
یه چیزی تو مایه های call of duty یا battle field عالی میشد پرک گان سکندری پرایمری کریت کلس الان شما نگاه کن طرفداران این سبک زیادن جمعیت خفن کالاف باز و بتل فیلد باز و کانتر یا گیم های دیگه
چنین گیمی چه سر و صدایی حدقل تو ایران بلند میکرد !!
یک چیزی کپی کال اف دیوتی هم اشکال نداشت فقط پشتیبانی میداشت تو ایران چی میشد
 
  • شروع کننده موضوع
  • #7

رهاـbehemoth

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
271
امتیاز
703
نام مرکز سمپاد
دبیرستان فرزانگان یک تهران
شهر
تهران
مدال المپیاد
زیست
پاسخ : MMORPG در ایران

به نقل از Black Fire :
حالا می رسیم به اصل مطلب، این کار با شراایط فعلی غیر ممکنه چون یه بازی mmorpg به محیط بزرگ و جزئیات زیادی نیاز داره باید روش سرمایه گزاری بشه و تعداد نفراتی بیش از تعداد معمول روش کار کنن که هیچکدوم از اینا تو ایران در حال حاظر ممکن نیست
خب فکر کنم runescape کلاسیک رو دو نفره ساختن :-? هر چند این بحث دو دهه پیشه. واقعا وجود نیروی آماده به کار دردسریه. کلا برای شروع به طور متوسط چند تا کارمند لازم می شه؟

به نقل از Black Fire :
باید این واقعیت هم در نظر گرفت که احتمالا استقبال خوبی نمی شه از اونجایی که بازار هدف ایرانه و ایران هم rpg بازاش اونقدرا هم زیاد نیستن و حتی اگر هم بودن بازی mmo نیاز داره از یه جایی پول در بیاره که همونطور که می دونیم با گرفتن هزینه ماهانه مخارجشو جبران می کنه(فرق mmo با بازی معمولی همینه که باید رو یه سرور دیگه اجرا بشه و سرور مرکزی باید جواب گو باشه ==> هزینه ) و ما اوصولا پول بده نیستیم
اگه دست به تبلیغات گسترده زد چی؟ منظورم اینه که بازی رو طوری بسازیم یا طوری نشون بدیم که ایرانی ها هم جذب شن! راستش من خیلی ها رو می بینم که mmorpg بازی می کنن. خب حالا بیان ایرانی اش رو هم امتحان کنن :-?
ولی به نظرم ارزش سرمایه گذاری داره. یعنی اگه بشه یه جورایی فرهنگ سازی اش کرد. آخه از نظر سیر داستان ما ایرانی ها کلا تو فاز اسطوره و حماسه ایم که زمینه فکری خوبی برای mmorpg ایجاد می کنه. تازه داستان نویس و گرافیست و برنامه نویس با استعدادم هست. هر چند کاملا می پذیرم مشکل پول بدبختی بزرگیه چون بعید می دونم کسی ریسک سرمایه گذاری روی یک چیز جدید رو بکنه.
این هم نکته خیلی دقیقیه که احتمالا کسی حاضر نیست پول بده مثلا برای چیزی مثل membership یا VIP یا به طور ماهانه یا هرچی اسمش باشه
با این حال چه راه حلی می شه داد؟
مثلا نمی شه کمپین فیسبوکی راه انداخت و ملت رو جو گیر کرد :-" که از بازی های داخلی که توسط بخش خصوصی ساخته می شه حمایت کنن؟
 

HOSSEIN JH

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
187
امتیاز
186
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
اهواز
مدال المپیاد
فیزیک
پاسخ : MMORPG در ایران

به نقل از Behemoth :
خب فکر کنم runescape کلاسیک رو دو نفره ساختن :-? هر چند این بحث دو دهه پیشه. واقعا وجود نیروی آماده به کار دردسریه. کلا برای شروع به طور متوسط چند تا کارمند لازم می شه؟
اگه دست به تبلیغات گسترده زد چی؟ منظورم اینه که بازی رو طوری بسازیم یا طوری نشون بدیم که ایرانی ها هم جذب شن! راستش من خیلی ها رو می بینم که mmorpg بازی می کنن. خب حالا بیان ایرانی اش رو هم امتحان کنن :-?
ولی به نظرم ارزش سرمایه گذاری داره. یعنی اگه بشه یه جورایی فرهنگ سازی اش کرد. آخه از نظر سیر داستان ما ایرانی ها کلا تو فاز اسطوره و حماسه ایم که زمینه فکری خوبی برای mmorpg ایجاد می کنه. تازه داستان نویس و گرافیست و برنامه نویس با استعدادم هست. هر چند کاملا می پذیرم مشکل پول بدبختی بزرگیه چون بعید می دونم کسی ریسک سرمایه گذاری روی یک چیز جدید رو بکنه.
این هم نکته خیلی دقیقیه که احتمالا کسی حاضر نیست پول بده مثلا برای چیزی مثل membership یا VIP یا به طور ماهانه یا هرچی اسمش باشه
با این حال چه راه حلی می شه داد؟
مثلا نمی شه کمپین فیسبوکی راه انداخت و ملت رو جو گیر کرد :-" که از بازی های داخلی که توسط بخش خصوصی ساخته می شه حمایت کنن؟
خب من چیزی که میگید رو با دوتا2 مقایسه میکنم ! کارمند که زیاد می خواد فقط یک طراح می خواد که یک مپ طراحی کنه یک گرافیست برای طراحی و ساخت شخصیت های مورد نظر و... حداقل 10 نفر زیاد حرفه ای حساب نکردم !
این تعداد زیاد mmorpg باز که شما میبینید تو چه سطحی هست ؟ آره دوتا باز و wow باز زیاد هست ! ولی این گیم باید یک چیز معرکه می خواد اونقد خلاقیت می خواد که اسپل - جادو - خصوصیت های کارکتر خیلی خلاقیت می خواد !!!!! خیلی دوتا 2 نمیدونم 100 تا هیرو داره که کلی اسپل هست و .... اصلا خلاقیت خفنی می خواد که تکرار توش نباشه !!!!
از اشاره ای که به اسطوره کردی واقعا خوشم اومد به قضیه خیلی خوب نگاه کردی !!!! ولی یک جهت جدید به این فکر بده شاید یک چیز عالی ازش در اومد ما ایرانی ها زمینه اش رو داریم !!!
و تبلیغات فکر نکنم زیاد جواب بده افرادی هستن که نمیدونن بازی مولتی پلیر وجود داره تا اکانت بسازن کانکت شن و ..... تازه من که فقط strong hold 1 بازی میکنم و لا غیر :D :D
ولی من خواهش میکنم به این اول شخص مولتی اکشن تفنگی فکر بکن با سورس میشه یک گیم با گرافیک پایین ساخت که مولتی باشه که فوق العاده و عالی میشه استقبال خیلی بیشتر میشه برو codfans.ir اینجا همه این سبک پلی میکنن و اکانت استیم اشون زیذه 80 تومن ارزش نداره !! اگر یک مدل مشابه بیاد که پینگ و سرور و سبک و ... مشابهی رو تضمین میکنه اینجا مشتاق میشن !!
 
  • شروع کننده موضوع
  • #9

رهاـbehemoth

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
271
امتیاز
703
نام مرکز سمپاد
دبیرستان فرزانگان یک تهران
شهر
تهران
مدال المپیاد
زیست
پاسخ : MMORPG در ایران

به نقل از HOSSEIN JH :
خب من چیزی که میگید رو با دوتا2 مقایسه میکنم ! کارمند که زیاد می خواد فقط یک طراح می خواد که یک مپ طراحی کنه یک گرافیست برای طراحی و ساخت شخصیت های مورد نظر و... حداقل 10 نفر زیاد حرفه ای حساب نکردم !
خب بذارین یه نگاهی بندازیم:
گروه داستان: فکر کنم یه گروه لازم داشته باشه که داستان طراحی کنه. کوئست ها رو و یا حتی استوری مود رو. به نظرم گروه بی نهایت مهمیه و برای ما ایرانی ها داستان می تونه برگ برنده باشه. چون تم شرقی توی بازی ها خیلی زیاد نیست. مثلا کمپانی بلیزارد که یه تیم بزرگ داستان داره الزاما داستان های خوبی داره؟(خب مسلما هست ولی نه همشون) من هیچ توهینی به WOW نمی کنم ولی به نظرم خیلی تیکه پاره است از نظر داستان :-? . با این حال همه دوستش دارن. به علاوه داستان باید یک فلسفه و مفهومی درش باشه. در اصل، از اونجایی که سبک نقش آفرینی در مورد دنیا های تخیلی می تونه باشه، یه گروه لازم داریم که منطق دنیا رو طراحی کنه.

گروه گرافیک: یه گروه مهم با کار کرد مختلف! به نظرم گرافیک جزو قسمت های سخت بازیه. نمی دونم ولی گمون نکنم گرافیستی که توی کار طراحی فضا، کاراکتر یا نقشه ی گیم باشه توی ایران پیدا بشه زیاد. ولی فکر کنم افرادی هستن که پتانسیل تبدیل شدن به گرافیست گیم داشته باشن.

فنی: گروه فنی خیلی خیلی خیلی مهمه. برنامه نویس متخصص می خواد. ولی گمونم برنامه نویس با استعداد زیاد داشته باشیم؟ اگه فرصت کار ایجاد بشه.راستش من خودم نمی دونم ولی از بین این همه مخ کامپیوتر از دانشگاه های فنی ایران در این اعصار پیدا نمی شه کسی که پایه باشه برای گیم؟

گروه گیم پلی: یه گروه برای طراحی گیم پلی. به نظرم این بیشتر از هرچیزی نیاز به یک سری آدم ورزیده و با تجربه داره. به علاوه این آدم ها باید باهوش و خلاق باشن. به نظرم این هم یک برگ برنده است. چون خیلی وابسته به امکانات کلان نیست. تجربه می خواد، یک ذهن درخشان و آدم پایه :-?

گروه روابط اجتماعی: خب mmo ئه دیگه؟ یه نفر باید بتونه کنترلش کنه. انصافا جامعه شناس تو ایران کم نداریم. ولی عمرا یک نفرم فکر نکنم پیدا بشه که توی کار تحلیل مسائل اجتماعی بازی های کامپیوتری باشه تو ایران.کسی که بتونه(تو فاز این Mastermind ها) از اون بالا جامعه مجازی مون رو کنترل کنه. ولی از اونجایی که ما ایرانی ها ید طولانی در تحلیل کردن(ولی متاسفانه عمل نکردن) داریم می شه از ذهن های روشنفکر و خلاق استفاده کرد. به نظرم باید آدمشو پیدا کرد.

گروه بازرگانی: بی چاره ترین گروه mmorpg ایرانی. با مشکلات:
1.تامین بودجه
2بازار یابی
3.دست و پنجه نرم کردن با بحران اقتصادی
.....
و دست اخر یکی دوتا کارگردان نازنین. ببینم اصلا اینجا کسی با فکت کارگردانی گیم آشنایی داره؟

در بهترین حالت فکر کنم یه دویست سیصد نفری برای یه بازی درست و حسابی و قابل رقابت با mmorpg های خارجی نیاز باشه. #-o

به نقل از HOSSEIN JH :
این تعداد زیاد mmorpg باز که شما میبینید تو چه سطحی هست ؟ آره دوتا باز و wow باز زیاد هست ! ولی این گیم باید یک چیز معرکه می خواد اونقد خلاقیت می خواد که اسپل - جادو - خصوصیت های کارکتر خیلی خلاقیت می خواد !!!!! خیلی دوتا 2 نمیدونم 100 تا هیرو داره که کلی اسپل هست و .... اصلا خلاقیت خفنی می خواد که تکرار توش نباشه !!!!
از اشاره ای که به اسطوره کردی واقعا خوشم اومد به قضیه خیلی خوب نگاه کردی !!!! ولی یک جهت جدید به این فکر بده شاید یک چیز عالی ازش در اومد ما ایرانی ها زمینه اش رو داریم !!!
موافقم. شرط موفقیت اینه که بازی بتونه با غول های mmorpg به طور آبرومندانه ای رقابت کنه. هرچند این نکته رو هم باید در نظر گرفت که بازی هی پیشرفت می کنه. یعنی دلیلی نداره از اول بخوایم با یه عنوان خیلی شاخ از هر جهت وارد شیم. ولی قطعا باید استاندارد های بازی عرضه اولیه بالا باشه که همون اول کاری ناک اوت نشیم.
در مورد داستان دلیل اینکه من به فکر mmorpg افتادم اصلا این بود: سال پیش یک کنفرانس توی دانشکده زبانهای خارجه دانشگاه تهران به مناسبت تولد ژان ژاک روسو(فیلسوف فرانسوی) بود و یکی از مقاله نویس ها حرف جالبی زد. گفت که شاید ما ایرانی ها نتونیم با ذهن اسطوره ای مون عقاید روسو رو اون طور که باید درک کنیم...
خب کاری ندارم به اینکه می تونیم یا نه(راستش به شخصه هیچ علاقه ای به روسو ندارم) ولی ترکیب ذهن اسطوره ای بد جوری ذهنم رو درگیر کرد و خوشم اومد ازش. راستش یه نگاهی که به فرهنگ نوجوون ها توی کل دنیا بندازیم یه جور نوستالژی برای اساطیر و دنیای قدیم وجود داره و خودش رو توی بوجود اومدن دنیا های تخیلی اسطوره ای نشون می ده. شاید دنیا اونقدر که ادعاش رو داره مدرن نیست :-? . به هر جهت جدا از تحلیل اجتماعی به نظرم ما با یک پشتوانه تاریخی هزاران ساله (که می تونه دردسر ساز باشه گاهی) به خاطر این فضای اسطوره ای کشور قدرت زیادی توی اسطوره داریم. اگه دنیا انقدر دلش اسطوره می خواد ما هم بهش می دیم!
تازه ما می تونیم نوع جدیدی از نقش افرینی رو معرفی کنیم که کلیشه های مربوط رو بشکنه: مثلا اگه به بازی های mmorpg نگاه بندازیم یه سری نژاد فیکس همیشه هستن. اورک و الف و انسان..... یا یه سری رده ها مثل پالادین و دروید و....
حالا ما به جای اینا بیایم نژاد های جدید بر اساس اسطوره های خودمون تعریف کنیم. مثلا دیو! و این ها رو پردازش کنیم طوری که به خصوصیت سبکی تبدیل بشن. در اصل از گذشته الهام گرفتیم ولی به طور نوینی پردازش شدن.
اگه توی بازی های دیگه ملت گابلین ها رو می کشن ما توی بازی مون دوال پا می کشیم (;
 

black fire

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,440
امتیاز
1,238
نام مرکز سمپاد
شهید مدنی
شهر
رشت-تبریز
پاسخ : MMORPG در ایران

حسین جان شما یه سری برداشت های اشتباه داری دوتا اولا mmo نیست دوما 3-4 نفر map رو ساختن که آخرش فقط ice frog موند و اونا هم رو یه بازی دیگه ساختنش و در طی 4-5 سال تحول بهع این دوتای فعلی تبدیل شد و در ضمن تمام اینا کال آو اصلا به این قضیه ربطی نداره :-"
Behemoth مشکل اصلی رو شما متوجه نشدی، مشکل برنامه نویشس نیست، یه بازی rpg برنامه نویسی اونقدر پیچیده ای نمی خواد همین بچه های گرشاسپ احتمالا کاملا از عهدش بر میان و اصلا ایرانیا یه بازی rpg هم ساختن که البته اسمشو الان یادم نیست.
داستان و اسطوره هم که خودت می گی زیاده و مشکل حساب نمی شه هرچند که برخلاف تصور شما تو بازی های mmo بغیر از orc اینا موجودای دیگه هم هست بازی the secret world نمونشه
و اما....
داریم راجع به یه بازی mmo صحبت می کنیم! یه بازی mmo به یه محیط گسترده و متنوع نیاز داره مثلا azeroth رو در نظر بگیر، به عظمتش دقت کردی؟ به اینکه هر گوشش با جاهای دیگه متفاوته؟ به اینکه چقدر ساختموناش و یه معابدش شبیه چیزایی ان که تو یه نقاشی پیدا می کنی؟ اینا کار 1-2 نقر نیس و به این راختی ها انجام نمی شه و زمان می بره ===> هزینه تو زمانی که در آمد نداری!
و اما کمپین راه انداخته شد فرضا و فرض تقریبا محال مردم اومدن، چند نفرشون بیش از یه ماه می مونن؟ و نه بحث vip اینا نیست بحث monthly fee هستش که یعنی هر ماه برای اینکه بتونی بازی کنی باید یه پولی بدی
مشکل طراحی محیط و گرافیک و برنامه نویسی قابل حله ولی مشکل هزینه کمر رو می شکنه، به شخصه حاظر نیستم رو یه همچین پروژه ای سرمایه گزاری کنم به خصوص اینکه ایران فعلی قابلیت بازاریابی خارجی رو نداره
 

HOSSEIN JH

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
187
امتیاز
186
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
اهواز
مدال المپیاد
فیزیک
پاسخ : MMORPG در ایران

معلومه که دستی در صنعت گیم دارید خوش بختم
-------------------------------------------------------------
والا من نه دوتا بازی میکنم نه wow من cod میزنم
نه منظور من اینه که این بحث رو بیخیال بشیم چون اگر هم بسازیم چنین گیمی رو مشکل هزینه هست !
در عوض ما اگر یک عنوان اکشن مثل cod بدیم فقط در حد یک سرور خوب دائمی بدون لگ و چیتر حله ! میدونی چه تعداد هستن که سرور میخرن vps میخرن ادمینی میخرن برای بازی های اکشن مثال سرور های ایرانی mw2 و mw3 و counter source و 1.6 میدونی هر روز داره ادمینی هاش خریداری میشه و سرور هاش به فروش میرسه !!! و از لحاظ هزینه کمتر دچار مشکل میشیم !! در ضمن من تاکیدم روی مولتی پلیر هست !! شما میتونی به عنوان بسیار موفق titanfall نگاه کنی یک مولتی پلیر متفاوت علیییه حالا فکر کن یک عنوان همینجوری ولی ایرانی با پینگ خوب بدون چیتر سرور دائمی !!میدونی چقدر فروش میکنه ؟ یا عنوان hawken هم یک گیم خیلی جالب هست یا اصلا میتونیم یک سبک جدید بسازیم که طرح هایی دارم (;
به هر حال فکر کردن به اکشن بهتر هست (; طرفدار بیشتر داره (; کمتر مشکل خواهد داشت
 
  • شروع کننده موضوع
  • #12

رهاـbehemoth

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
271
امتیاز
703
نام مرکز سمپاد
دبیرستان فرزانگان یک تهران
شهر
تهران
مدال المپیاد
زیست
پاسخ : MMORPG در ایران

به نقل از Black Fire :
حسین جان شما یه سری برداشت های اشتباه داری دوتا اولا mmo نیست دوما 3-4 نفر map رو ساختن که آخرش فقط ice frog موند و اونا هم رو یه بازی دیگه ساختنش و در طی 4-5 سال تحول بهع این دوتای فعلی تبدیل شد و در ضمن تمام اینا کال آو اصلا به این قضیه ربطی نداره :-"
Behemoth مشکل اصلی رو شما متوجه نشدی، مشکل برنامه نویشس نیست، یه بازی rpg برنامه نویسی اونقدر پیچیده ای نمی خواد همین بچه های گرشاسپ احتمالا کاملا از عهدش بر میان و اصلا ایرانیا یه بازی rpg هم ساختن که البته اسمشو الان یادم نیست.
داستان و اسطوره هم که خودت می گی زیاده و مشکل حساب نمی شه هرچند که برخلاف تصور شما تو بازی های mmo بغیر از orc اینا موجودای دیگه هم هست بازی the secret world نمونشه
و اما....
داریم راجع به یه بازی mmo صحبت می کنیم! یه بازی mmo به یه محیط گسترده و متنوع نیاز داره مثلا azeroth رو در نظر بگیر، به عظمتش دقت کردی؟ به اینکه هر گوشش با جاهای دیگه متفاوته؟ به اینکه چقدر ساختموناش و یه معابدش شبیه چیزایی ان که تو یه نقاشی پیدا می کنی؟ اینا کار 1-2 نقر نیس و به این راختی ها انجام نمی شه و زمان می بره ===> هزینه تو زمانی که در آمد نداری!
و اما کمپین راه انداخته شد فرضا و فرض تقریبا محال مردم اومدن، چند نفرشون بیش از یه ماه می مونن؟ و نه بحث vip اینا نیست بحث monthly fee هستش که یعنی هر ماه برای اینکه بتونی بازی کنی باید یه پولی بدی
مشکل طراحی محیط و گرافیک و برنامه نویسی قابل حله ولی مشکل هزینه کمر رو می شکنه، به شخصه حاظر نیستم رو یه همچین پروژه ای سرمایه گزاری کنم به خصوص اینکه ایران فعلی قابلیت بازاریابی خارجی رو نداره

فکر کنم یک نمایی از مشکلات ترسیم شده باشه بهتر ببینیم چه راه حلی ممکنه داشته باشه بهتره از دوتا مشکل اصلی شروع کنیم:
1. مشکلات مالی. این طور که به نظر می رسه مشکل اصلی هزینه است نه؟ رو اون حساب پس اول باید یه فکری بابت سرمایه گذاری اولیه کرد. من قبول دارم کار پر ریسکیه و شاید حتی دیوانگی باشه، اما اگر مشکل هزینه بر طرف بشه چی؟ منظورم اینه که بیام تصور کنیم که از راهی بشه تامین بودجه کرد، اون چه راهیه؟(اگر وجود داره البته)

2.مشکلات مربوط به بازار یابی: این مساله که مردم چه قدر از بازی پشتیبانی کنن. باید چه استراتژی بازار یابی به کار برد که مردم جذب کارمون بشن؟
با توجه به این نکته که هرچیزی که جدیده این مشکل رو داشته. مثلا آدمهایی که برای اولین بار سینما رو به ایران آوردن، حتما یه کاری کردن که جا بیافته(هر چند می پذیرم که خب صنعت عامه گرای سینما خیلی به گیم شباهت نداره) و خیلی از ما پول می دیم بابت چیز هایی که شاید واقعا لازم نداشته باشیم. اینا همش از زیرکی تاجراست. خب چرا ماخودمون یک راهکار برای قالب کردن( :-") کارمون پیدا نکنیم؟
 

HOSSEIN JH

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
187
امتیاز
186
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
اهواز
مدال المپیاد
فیزیک
پاسخ : MMORPG در ایران

به نقل از Behemoth :
فکر کنم یک نمایی از مشکلات ترسیم شده باشه بهتر ببینیم چه راه حلی ممکنه داشته باشه بهتره از دوتا مشکل اصلی شروع کنیم:
1. مشکلات مالی. این طور که به نظر می رسه مشکل اصلی هزینه است نه؟ رو اون حساب پس اول باید یه فکری بابت سرمایه گذاری اولیه کرد. من قبول دارم کار پر ریسکیه و شاید حتی دیوانگی باشه، اما اگر مشکل هزینه بر طرف بشه چی؟ منظورم اینه که بیام تصور کنیم که از راهی بشه تامین بودجه کرد، اون چه راهیه؟(اگر وجود داره البته)

2.مشکلات مربوط به بازار یابی: این مساله که مردم چه قدر از بازی پشتیبانی کنن. باید چه استراتژی بازار یابی به کار برد که مردم جذب کارمون بشن؟
با توجه به این نکته که هرچیزی که جدیده این مشکل رو داشته. مثلا آدمهایی که برای اولین بار سینما رو به ایران آوردن، حتما یه کاری کردن که جا بیافته(هر چند می پذیرم که خب صنعت عامه گرای سینما خیلی به گیم شباهت نداره) و خیلی از ما پول می دیم بابت چیز هایی که شاید واقعا لازم نداشته باشیم. اینا همش از زیرکی تاجراست. خب چرا ماخودمون یک راهکار برای قالب کردن( :-") کارمون پیدا نکنیم؟
مشکل هزینه حل شد ما باید سودی بکنیم ! ما باید چیزی بسازیم که خیلی شاخ باشه دوتا 2 مجانی هست !! سرور هاش عالین !! پشتیبانی استیم حق vip اینا هم فکر نکنم داشته باشه فقط خریدن آیتم هست ! واقعا کی حاظر میشه دوتا 2 رو با بیش از 100 هیرو و اسپل و اینا ول کنه بیاد بازی مارو بخره که بعد حق وی ای پی رو ول کنه ! به فرض هم حاظر شدن بیان بخرن چند نفر ضررش بیشتر از سودش هست هر وقت شما حاظر شدی به جای htc و apple گوشی glx بخری مردم هم میان پول میدن بازی شمارو بخرن !!
و مثال سینما اشکال داره چون سینما با فیلم وارد ایران شد مردم میومدن فیلم ببینن !! نمیرفتن سینما که تفریح بکنن نهار بخورن !!
 

sina.j

کاربر نیمه‌فعال
ارسال‌ها
14
امتیاز
26
نام مرکز سمپاد
دبیرستان شهید هاشمی نژاد1
شهر
مشهد
پاسخ : MMORPG در ایران

بازی هایی مثل خانوارز هم جزو MMORPG ها محسوب میشن؟
 
  • شروع کننده موضوع
  • #15

رهاـbehemoth

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
271
امتیاز
703
نام مرکز سمپاد
دبیرستان فرزانگان یک تهران
شهر
تهران
مدال المپیاد
زیست
پاسخ : MMORPG در ایران

به نقل از HOSSEIN JH :
مشکل هزینه حل شد ما باید سودی بکنیم ! ما باید چیزی بسازیم که خیلی شاخ باشه دوتا 2 مجانی هست !! سرور هاش عالین !! پشتیبانی استیم حق vip اینا هم فکر نکنم داشته باشه فقط خریدن آیتم هست ! واقعا کی حاظر میشه دوتا 2 رو با بیش از 100 هیرو و اسپل و اینا ول کنه بیاد بازی مارو بخره که بعد حق وی ای پی رو ول کنه ! به فرض هم حاظر شدن بیان بخرن چند نفر ضررش بیشتر از سودش هست هر وقت شما حاظر شدی به جای htc و apple گوشی glx بخری مردم هم میان پول میدن بازی شمارو بخرن !!
در اصل می گی که باید کیفیت بازی رو در حد بازی های دیگه بالا ببریم تا مردم حاضر باشن بابتش هزینه کنن؟ خب واقعا یه راهش همینه که ما یک بازی با کیفیت بسازیم که غیر قابل مقاومت باشه. اما نکته دیگه اینه که الزامی نداره بازیمون بیش از 100 هیرو و اسپل داشته باشه. بعنی شاید بشه یک بازی ساده ولی معتاد کننده درست کرد. وقتی که امکانات نداری باید از خلاقیت استفاده کنی.

به نقل از HOSSEIN JH :
و مثال سینما اشکال داره چون سینما با فیلم وارد ایران شد مردم میومدن فیلم ببینن !! نمیرفتن سینما که تفریح بکنن نهار بخورن !!
^-^
احیانا منظور از سینما صنعت سینما به طور کل بود. نه ساختمون سینما
به نقل از sina.j :
بازی هایی مثل خانوارز هم جزو MMORPG ها محسوب میشن؟
راستش دقیق نمی دونم. ولی فکر کنم خانوارز و اینجور بازیا strategy mmo باشن در اصل. :-?
 

HOSSEIN JH

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
187
امتیاز
186
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
اهواز
مدال المپیاد
فیزیک
پاسخ : MMORPG در ایران

به نقل از Behemoth :
در اصل می گی که باید کیفیت بازی رو در حد بازی های دیگه بالا ببریم تا مردم حاضر باشن بابتش هزینه کنن؟
نکته اینه که الزامی نداره بازیمون بیش از 100 هیرو و اسپل داشته باشه. بعنی شاید بشه یک بازی ساده ولی معتاد کننده درست کرد. وقتی که امکانات نداری باید از خلاقیت استفاده کنی.
^-^
احیانا منظور از سینما صنعت سینما به طور کل بود. نه ساختمون سینما
آفرین منظورم همینه کیفیت بالا لازم داره ! و تنوع نکته ای که نگرفتی !
بازی ما باید تنوع داشته باشه جوری که طرف بازی قبلی رو بیخیال بشه بره شخصا وقتی کال اف زدم کانتر رو به خاطرات سپردم :|
مثلا ما بازی رو ساختیم یکی داره بازی میکنه میگه اااا چی میشد مثلا فلان چیز بود فلان کارو میکردم فلان میشد ! این میتونه خودش یک نقطه ضعف باشه برای بازی که ما ساختیم که نیاز ها بازیکن رو نتونستیم براورده کنیم و نتونستیم چیزی اضافه کنیم که پلیر جذب کنه !
ولی میشه به یک نکته مثبت اشاره کرد اکثر افراد مولتی باز ارزو دارن تو یک جو ایرانی باشن ! تا از شر این روس ها راحت بشن ! (نمیدونی چه موجوداتی هستن یعنی :-&)
و میشه این رو اضافه کرد که اکثر افراد هم می خوان تو یک جمع حرفه ای باشن ما میتونیم با ابداع یک سیستم سطح بندی اتومانیک افراد خاص رو توی سرور های خاص قرار بدیم که سطح بازی بره بالا و پلیر حال بکنه !(مشکل بودن پلیر نووب حذف میشه )
و میتونیم یک حس دیگه بدیم به بازی ! سوم شخص ش بکنیم مثل اساسیس کرید بزن بزنش رو و حرکت و فنش رو زیاد بکنیم یک کم خر تو خر وپیچیده بشه ! فکرش رو میکنم فن های اساسین با تعداد بالای دشمن چه چیز جالبی میشه من شخصا چنین چیزی رو میخرم !
یک نبرد طولانی و خسته کننده چه چیز باحالی میشه !!
مثلا یک رستم بزاریم بعد فن بهش بدیم و اسلحه خفن مثلا هیدن بلید و چند تا فن ترکیبی و سیستم مبارزه دسته جمعی :| خیلی خفن میشه !! هدف فقط گرفتن قلعه حریف باشه عالی میشه چنین گیمی !
فقط بخش کمپین رو خط بزنیم بره آسون تر میشه کار !
 
  • شروع کننده موضوع
  • #17

رهاـbehemoth

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
271
امتیاز
703
نام مرکز سمپاد
دبیرستان فرزانگان یک تهران
شهر
تهران
مدال المپیاد
زیست
پاسخ : MMORPG در ایران

به نقل از HOSSEIN JH :
آفرین منظورم همینه کیفیت بالا لازم داره ! و تنوع نکته ای که نگرفتی !
بازی ما باید تنوع داشته باشه جوری که طرف بازی قبلی رو بیخیال بشه بره شخصا وقتی کال اف زدم کانتر رو به خاطرات سپردم :|
مثلا ما بازی رو ساختیم یکی داره بازی میکنه میگه اااا چی میشد مثلا فلان چیز بود فلان کارو میکردم فلان میشد ! این میتونه خودش یک نقطه ضعف باشه برای بازی که ما ساختیم که نیاز ها بازیکن رو نتونستیم براورده کنیم و نتونستیم چیزی اضافه کنیم که پلیر جذب کنه !
ولی میشه به یک نکته مثبت اشاره کرد اکثر افراد مولتی باز ارزو دارن تو یک جو ایرانی باشن ! تا از شر این روس ها راحت بشن ! (نمیدونی چه موجوداتی هستن یعنی :-&)
و میشه این رو اضافه کرد که اکثر افراد هم می خوان تو یک جمع حرفه ای باشن ما میتونیم با ابداع یک سیستم سطح بندی اتومانیک افراد خاص رو توی سرور های خاص قرار بدیم که سطح بازی بره بالا و پلیر حال بکنه !(مشکل بودن پلیر نووب حذف میشه )
و میتونیم یک حس دیگه بدیم به بازی ! سوم شخص ش بکنیم مثل اساسیس کرید بزن بزنش رو و حرکت و فنش رو زیاد بکنیم یک کم خر تو خر وپیچیده بشه ! فکرش رو میکنم فن های اساسین با تعداد بالای دشمن چه چیز جالبی میشه من شخصا چنین چیزی رو میخرم !
یک نبرد طولانی و خسته کننده چه چیز باحالی میشه !!
مثلا یک رستم بزاریم بعد فن بهش بدیم و اسلحه خفن مثلا هیدن بلید و چند تا فن ترکیبی و سیستم مبارزه دسته جمعی :| خیلی خفن میشه !! هدف فقط گرفتن قلعه حریف باشه عالی میشه چنین گیمی !
فقط بخش کمپین رو خط بزنیم بره آسون تر میشه کار !
به نظرم حرف هات رو می شه توی یک کلمه خلاصه کرد: نوآوری
به نظرم تحت یک چنین شرایطی که غول های MMORPG توی دنیا وجود دارن یک عنوان تازه فقط با نوآوری می تونه موفق بشه. و حالا یک mmorpg ایرانی باید رنگ و بوی بومی داشته باشه. حتی اگه بخوایم به خارج مرز ها گسترشش بدیم اگه خوب پرداخته شده باشه بومی بودنش یه مزیت می شه برای کسانی که تجربه تازه میخوان. بخصوص الان که کلا چیزایی اگزوتیک طرفدار دارن.
اما یه سوال مطرح می شه: چه طور می شه این نوآوری رو گسترش داد. یا نوآوری باید در چه سطح و در چه زمینه ای انجام بشه؟
چیز دیگه ای هم که باید بهش توجه کرد اینه که اقشار مختلف جذب بازی بشن. یعنی این فقط گیمر ها نباشن که سراغ بازیمون بیان آدمهایی که خیلی هم توی فاز گیم نیستن بتونن ازش لذت ببرن. ولی خب مهم ترین نکته هرچند اینه که حرفه ای ها شکایتی نداشته باشن. این مساله رو می تونیم با ایجاد رده های مختلف حل کنیم. مثلا اونایی که فازشون خشنه بتونن سبک جنگجویانه بازی کنن. اونایی که سیمز بازی می کنن و کلا طرفدار second life هستن بتونن زندگی توی یک دنیای فانتزی رو تجربه کنن :-?

به نظرم اول باید طبقه بندی کرد مراحل رسیدن به MMORPG موفق توی ایران رو و بعد بعد عملیش رو بررسی کرد.
به نظرم قدم اول طرح ریزی بازیه مسلما.
بعدش باید ببینیم چه طور مقبولیتش رو زیاد کنیم. اگر دیدیم می تونیم توی ایجاد مقبولیت داخلی موفق بشیم..
..باید ببینیم که چه طور باید روش سرمایه گذاری کرد چون سرمایه گذاری(که همون غول مرحله آخره و باس محسوب می شه توی ایران :D) قبل از بازار یابی خطرناک ترین کار ممکنه.
 

HOSSEIN JH

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
187
امتیاز
186
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
اهواز
مدال المپیاد
فیزیک
پاسخ : MMORPG در ایران

به نقل از Behemoth :
به نظرم حرف هات رو می شه توی یک کلمه خلاصه کرد: نوآوری
به نظرم تحت یک چنین شرایطی که غول های MMORPG توی دنیا وجود دارن یک عنوان تازه فقط با نوآوری می تونه موفق بشه. و حالا یک mmorpg ایرانی باید رنگ و بوی بومی داشته باشه. حتی اگه بخوایم به خارج مرز ها گسترشش بدیم اگه خوب پرداخته شده باشه بومی بودنش یه مزیت می شه برای کسانی که تجربه تازه میخوان. بخصوص الان که کلا چیزایی اگزوتیک طرفدار دارن.
اما یه سوال مطرح می شه: چه طور می شه این نوآوری رو گسترش داد. یا نوآوری باید در چه سطح و در چه زمینه ای انجام بشه؟
چیز دیگه ای هم که باید بهش توجه کرد اینه که اقشار مختلف جذب بازی بشن. یعنی این فقط گیمر ها نباشن که سراغ بازیمون بیان آدمهایی که خیلی هم توی فاز گیم نیستن بتونن ازش لذت ببرن. ولی خب مهم ترین نکته هرچند اینه که حرفه ای ها شکایتی نداشته باشن. این مساله رو می تونیم با ایجاد رده های مختلف حل کنیم. مثلا اونایی که فازشون خشنه بتونن سبک جنگجویانه بازی کنن. اونایی که سیمز بازی می کنن و کلا طرفدار second life هستن بتونن زندگی توی یک دنیای فانتزی رو تجربه کنن :-?

به نظرم اول باید طبقه بندی کرد مراحل رسیدن به MMORPG موفق توی ایران رو و بعد بعد عملیش رو بررسی کرد.
به نظرم قدم اول طرح ریزی بازیه مسلما.
بعدش باید ببینیم چه طور مقبولیتش رو زیاد کنیم. اگر دیدیم می تونیم توی ایجاد مقبولیت داخلی موفق بشیم..
..باید ببینیم که چه طور باید روش سرمایه گذاری کرد چون سرمایه گذاری(که همون غول مرحله آخره و باس محسوب می شه توی ایران :D) قبل از بازار یابی خطرناک ترین کار ممکنه.
آره اینجارو گرفتی ولی این نو آوری باید در حد تیم ملی باشه چون ما باید اصلا راهی نیست باید با خارج رقابت کنیم ولی لازم نیست خارج عرضه کنیم بخش دوم حرفم تو پست قبلی خودش یک انقلاب هست واقعا چیز جالبی میشه
تا حالا دلت نخواسته بدونی چند چندی با خودت ؟ اون نظر بالام توانایی های یک فرد رو کاملا به چالش میکشه یک بازی نفس گیر !! قضیه پولی رو باید با اسپانسر و وام و اینجور چیزا حل کرد یا بستن قرار داد با شرکت های دیگه !
 

black fire

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,440
امتیاز
1,238
نام مرکز سمپاد
شهید مدنی
شهر
رشت-تبریز
پاسخ : MMORPG در ایران

شرمنده بابت تاخیر در جواب دادن
مشکل سرمایه گزاری رو پرسیدی چطور می شه حل کرد، جوابش سادس کافیه به کسایی که قبلا از اینجور بازیا رو ساختن نگاه کنیم همشون زیر پرچم یه کمپانی بزرگتر عمل می کنن ( ea مثلا) و این در مورد rpg های معمولی هم نسبتا سادقه
حسین جان شما زیاد ناراحت نباش مشکل شما به زودی حل می شه ولی این واقعیت وجود داره که هر روز که می گذره نوآوری سخت تر می شه چون همه سعی می کنن از ایده های نو و خوب استفاده کنن چیزی که هست اینه که الان یه بازی متوسط کافیه لازم نیست که عالی باشه
نوآوری مال هرکسی نیست نوآوری هنره بخاطر همین به بازی هایی مثل world of goo یا braid باید احترام گذاشت و سرو جلوشون خم کرد
حتما لام نیست که نوآوری باشه یا گرافیک، بهار نوآوری نیست تازگیه! بازیه tekken که تغییری توش اایجاد بشه ولی شماره های جدیدش فروش دارن،چرا؟ چون رنگ و بوش عوض می شه چون یسه محیط تازست همین که جونورا و داستان تغییر کنن، همیتن که سبک هنری تغییر کنه کافیه
توصیه می کنم هر دو نفرتون بازی the elder scroll online رو یه نگاه بندازید تا شاید گوشه ای از این اختلاف سطح رو متوجه بشید که بخش دوم حرفای حسین رو کاملا پوشش می ده




چیزی که سعی دارم بگم اینه که هنوز زوده، شاید 7-8 سال دیگه موقع مناسب باشه، وقتی که بازی سازای فعلی سرمایه لازم رو جمع کردن، وقتی که می تونن به بازار جهانی ارزه کنن ولی فعلا زوده
 
بالا