• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

بازار آزاد در دنیای سینما

  • شروع کننده موضوع NEO
  • تاریخ شروع
  • شروع کننده موضوع
  • #1

NEO

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,368
امتیاز
5,899
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
بوشهر
رشته دانشگاه
مهندسی نفت
بازار آزاد در سینما معنی و مفهومش اینه که مثلا دو یا چند کشور با هم توافق میکنند که تولیدات سینمایی‌شون به طور منظم و برنامه‌ریزی شده در کشورهای همدیگه اکران بشه.

کشوری مثل آمریکا تقریبا تمام تولیداتش به صورت Worldwide در تمام دنیا اکران میشه و کشورهایی مثل ایران هم تولیداتشون توی هیچ کشوری به نمایش در نمیاد.

به عنوان مثال تاریخ اکران فیلم The Hobbit: The Battle of Five Armies در کشورهای مختلف رو به صورت زیر میتونید مشاهده بکنید.
(برای بهتر دیدن، روی عکس کلیک کنید.)

FireShot_Screen_Capture_204_The_Hobbit_The_Battle_Of_The_Five_Armies_Movie_2014_%E2%80%93_Worldwide_Release_Dates_appcloud_warnerbros_com_thehobbit_releasedates2.jpg

مهمترین مزیت بازار آزاد سینما اینه که این عمل هم برای کشور مبدا و تولیدکننده فیلم و هم برای کشور مقصد و نمایش‌دهنده فیلم سرشار از سود و منفعت اقتصادی هم برای بخش خصوصی و هم بخش دولتی اون کشورها هست به این صورت که مثلا وقتی یک فیلم خارجی در یک کشور اکران میشه بخشی از مبلغ بلیط فروشی اون فیلم عاید اون سینما میشه و در ادامه دولت هم با وضع مالیات به روی اون فیلم مبلغی رو به‌جیب میزنه.

به‌علاوه جدای از بحث اقتصادی و مهم‌تر از همه، بازار آزاد باعث میشه نوعی رقابت بین سینمای داخلی اون کشور و سینمای خارجی ایجاد بشه و سینمای داخلی برای در صحنه موندن و از میدون به‌در نشدن مجبور میشه کیفیت فیلم‌های تولیدیش رو بالا ببره و استانداردهاش رو با استانداردهای روز دنیا تطبیق بده.

خوب نظر شما درباره بازار آزاد سینما چیه؟
بنظر شما کشوری مثل ایران شرایط تبدیل شدن به یه بازار آزاد رو داره؟
و اگر ایران به یه بازار آزاد تبدیل بشه آیا سینماش توانایی رقابت با فیلم‌های شرقی یا غربی رو داره؟
 

mysterious queen

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,058
امتیاز
4,964
نام مرکز سمپاد
فرزانگان٣
شهر
مش‍‌هد
پاسخ : بازار آزاد در دنیای سینما

من فكرمى كنم اين گونه بازارها خيلى جذاب هستند چون باعث آشنايىِ فرهنگى كشورها با هم مى شن و باعث مى شن تصورات نادرستى كه در مورد فرهنگ ها و كشورها وجودداره از بين بره( البته عكسش هم مى تونه اتفاق بيفته.). از نظر اقتصادى هم كه توضيح دادين.

درحال حاضر، در سال، توى كشورهاى نسبتاً زيادى، هفته ى فيلم ايران يا يك سرى برنامه هاى اين مدلى برگزار مى شه و توى اون فيلم هاى ايرانى اكران مى شن و همه ى اينا بدون ذره اى هماهنگى با مسئولين فرهنگى ايران اتفاق مى افته.
چندماه پيش هفته ى فيلم ايران توى يكى از كشورهاى عربىِ حاشيه ى خليج فارس كه الان دقيقاً اسمش رو به خاطر ندارم، برگزار شد و من صحبت هاى چندتا منتقد سينما رو شنيدم كه به شدت به مسئولين فرهنگى و سازمان سينمايى معترض بودند.
توى اكثر اين برنامه ها، فيلم هايى اكران مى شن كه وجهه ى ايران رو خراب مى كنن و يا حقايق رو وارونه نشون مى دن و منتقدين اين مسئله رو قصور مسئولين فرهنگى توى عرصه هاى بين المللى مى دونستند.
اگه اين بازار سينما اتفاق بيفته، خيلى مى تونه از نظر فرهنگى به كشور كمك كنه.

من فكر مى كنم كه ايران مى تونه بازارِ آزاد باشه، ولى با يك شروعِ ضعيف و البته من فكرمى كنم كه مسئله ى كپى رايت مى تونه روى اين بازارها تاثير منفى داشته باشه. و همين طور معتقدم كه بايد ملاحظات فرهنگى هم درنظر گرفته بشه.

در مورد رقابت ايران هم من فكرمى كنم ايران از لحاظ تكنيكى حداقل، توانايىِ رقابت چندان زيادى نداره.
 
  • لایک
امتیازات: NEO
بالا