- شروع کننده موضوع
- #1
August McJoseph
کاربر فوقحرفهای
- ارسالها
- 733
- امتیاز
- 3,918
- نام مرکز سمپاد
- هاش II
- شهر
- مشهد
جهتگیریهای شناختی Cognitive Bias الگوهایی هستند که در در قضاوت و استدلال انحراف ایجاد کرده، و به موجب آنها استنتاج در مورد شخص و شرایط دیگر ممکن است در مسیری غیر منطقی کشیده شود. بنابراین، جهتگیریهای ادراکی گاهی اوقات ممکن است به تحریف ادراکی، قضاوت نادرست، تفسیر غیر منطقی، یا آنچه که به طور گسترده بی خردی نامیده میشود، منجر شوند.
http://en.wikipedia.org/wiki/Cognitive_bias
بدلیل ساختار روانی و مغزی انسان همه ی ما استعداد دچار شدن به این جهت گیری ها رو داریم و دچارشون هستیم؛و در درست اندیشیدن ما ممکنه که مانع ایجاد کنند.
شناخت تعدادی از اون شاید به ما در جلوگیری از این قضیه کمک کنه تا با یک خودناسی و خودنظارتی جلوی تاثیرگذاریشون برافکار و تصمیماتمون رو تا حد امکان بگیریم.
تمایلِ به تایید Confirmation bias
مغز انسانها به طور معمول تصورات اولیه خود را به عنوان پیشفرض درست انگاشته و اگر ما با تعداد زیادی از حقایق در مورد یک پدیده روبرو شویم، گزینههایی در جلو چشم ما جلوه میکنند که با پیش زمینه ذهنی ما منطبق باشند و در غیر این صورت بسیاری از حقایق ارائه شده را نادیده میگیریم. به این جهت گیری در انتخاب دادهها و حقایق، تمایلِ به تایید Confirmation bias گفته میشود.
تمایلِ به تایید بر شیوهی انتخاب ما از دادهها و تفسیر ما از آن دادهها دلالت دارد. به عنوان مثال، بسیاری از ما در بحثهای مختلفی شرکت میکنیم که یا موافق موضوع بحث هستیم یا مخالف آن. ما برای آماده سازی خود در مورد بحث، به کتابها، مقالات و حقایقی مراجعه میکنیم که در جهت تصدیق و تایید نظریه پیشفرض ما باشند، نه در مخالفت با آن.
مطالعه : http://www.gomaneh.com/4794/
«اثر لنگر انداختن» Anchoring Effect
طبق «اثر لنگر انداختن»، معمولا اولین گزینههای ارائه شده، تاثیر به سزایی در انتخاب ما بین گزینههای موجود را دارند. زمانی که سوزن فکر و تصمیمگیری ما بر روی مورد خاصی گیر کند، تصمیمگیریها و قضاوتهای آتی ما، در طی مقایسه موارد موجود با مورد یا موارد اولیه شکل میگیرند.
خود را در فروشگاه پوشاک بزرگی فرض کنید. شما قصد دارید یک شلوار جین بخرید. پس از ورود به فروشگاه شما باید یک شلوار مواجه میشوید که رنگ، جنس، مارک و قیمتی متناسب با فاکتورهای شخصی شما را دارد. اما تصمیم میگیرید که کمی دیگر در فروشگاه پرسه بزنید و موارد دیگری را نیز بررسی کنید. پس از مدتی پرسه زدن با گزینههای متعددی رو به رو میشوید. بسیاری از شلوارها از نظر شما مناسب هستند و هر کدام خوبیهای خودشان را دارند. ولی شلواری که پس از ورود خود به فروشگاه مورد توجه شما قرار گرفت، سایهای بر قضاوت شما در گزینههای بعدی میاندازد و چه بسا با امکان وجود گزینههای مناسب و شاید برابر در نهایت اقدام به خرید گزینهی اول بکنید.
«اثر لنگر انداختن» در تصمیمات، قضاوتها و در نهایت رفتار و باورهای ما تاثیر به سزایی دارد.
مطالعه : http://www.gomaneh.com/4917/اثر-لنگر-انداختن/
تمایلِ به حمایت از انتخاب Choice-supportive bias
شخص تصمیمگیرنده فقط به صرف این که آن تصمیم را گرفته، بر آن پافشاری و تاکید میکند. از دیدگاه شخص ما، تصویری که ما از تصمیمات خود در ذهن خود داریم گاهی به اندازهی خود آن تصمیم پر اهمیت هستند، به خصوص در مشخص کردن این که این تصمیم تا چه اندازه احساس پشیمانی و یا رضایت برای ما به ارمغان میآورد.
از دیدگاه ما گزینه انتخاب شده توسط ما بهترین گزینه بوده و بالطبع گزینههای رد شد گزینهها اشتباه و یا نامناسبی بودهاند. به طور کل باید این نکته را با دقت در نظر داشت که جهتگیریهای شناختی و بلاخض تمایلِ به حمایت از انتخاب میتوانند دیدگاه بی طرفانه و صحیح ما از واقعیت و حقیقت را مغشوش کرده و به جای آن برداشتی جهتگیرانه از همان حقیقت را جایگزین کنند.
http://www.gomaneh.com/4861/تمایلِ-به-حمایت-از-انتخاب/
اثر فورِر
«اثر فورر» میگوید «وقتی شما یک متن مبهم و کلی در مورد خودتان میشنوید یا میخوانید به دنبال ارتباط آن با خودتان میگردید و اگر متن به اندازه کافی مبهم و کلی باشد شما ارتباطاتی پیدا خواهید کرد و آن را تعریف شخصیت و سرنوشت خودتان خواهید پنداشت. مهمترین اثرگذاری، استفاده از کلماتی مانند “بعضی وقتها”است. مثلاً جمله “بعضی وقتها اعتماد به نفس دارید، اما بعضی وقتها نه” میتواند برای همه صادق باشد»
http://www.gomaneh.com/3706/اثر-فورِر/
ما بخصوص در این فروم که در مورد نظراتمون با هم بحث و تبادل نظر میکنیم ممکنه به این مشکلات در تفکرمون دچار بشیم یا باشیم؛ لذا دونستن و توجه کردن بهشون به بهتر اندیشیدنمون کمک میکنه،
نظر و حرفی پیرامون این موضوعات دارید که بنظرتون مفید هست بگید.
http://en.wikipedia.org/wiki/Cognitive_bias
بدلیل ساختار روانی و مغزی انسان همه ی ما استعداد دچار شدن به این جهت گیری ها رو داریم و دچارشون هستیم؛و در درست اندیشیدن ما ممکنه که مانع ایجاد کنند.
شناخت تعدادی از اون شاید به ما در جلوگیری از این قضیه کمک کنه تا با یک خودناسی و خودنظارتی جلوی تاثیرگذاریشون برافکار و تصمیماتمون رو تا حد امکان بگیریم.
تمایلِ به تایید Confirmation bias
مغز انسانها به طور معمول تصورات اولیه خود را به عنوان پیشفرض درست انگاشته و اگر ما با تعداد زیادی از حقایق در مورد یک پدیده روبرو شویم، گزینههایی در جلو چشم ما جلوه میکنند که با پیش زمینه ذهنی ما منطبق باشند و در غیر این صورت بسیاری از حقایق ارائه شده را نادیده میگیریم. به این جهت گیری در انتخاب دادهها و حقایق، تمایلِ به تایید Confirmation bias گفته میشود.
تمایلِ به تایید بر شیوهی انتخاب ما از دادهها و تفسیر ما از آن دادهها دلالت دارد. به عنوان مثال، بسیاری از ما در بحثهای مختلفی شرکت میکنیم که یا موافق موضوع بحث هستیم یا مخالف آن. ما برای آماده سازی خود در مورد بحث، به کتابها، مقالات و حقایقی مراجعه میکنیم که در جهت تصدیق و تایید نظریه پیشفرض ما باشند، نه در مخالفت با آن.
مطالعه : http://www.gomaneh.com/4794/
«اثر لنگر انداختن» Anchoring Effect
طبق «اثر لنگر انداختن»، معمولا اولین گزینههای ارائه شده، تاثیر به سزایی در انتخاب ما بین گزینههای موجود را دارند. زمانی که سوزن فکر و تصمیمگیری ما بر روی مورد خاصی گیر کند، تصمیمگیریها و قضاوتهای آتی ما، در طی مقایسه موارد موجود با مورد یا موارد اولیه شکل میگیرند.
خود را در فروشگاه پوشاک بزرگی فرض کنید. شما قصد دارید یک شلوار جین بخرید. پس از ورود به فروشگاه شما باید یک شلوار مواجه میشوید که رنگ، جنس، مارک و قیمتی متناسب با فاکتورهای شخصی شما را دارد. اما تصمیم میگیرید که کمی دیگر در فروشگاه پرسه بزنید و موارد دیگری را نیز بررسی کنید. پس از مدتی پرسه زدن با گزینههای متعددی رو به رو میشوید. بسیاری از شلوارها از نظر شما مناسب هستند و هر کدام خوبیهای خودشان را دارند. ولی شلواری که پس از ورود خود به فروشگاه مورد توجه شما قرار گرفت، سایهای بر قضاوت شما در گزینههای بعدی میاندازد و چه بسا با امکان وجود گزینههای مناسب و شاید برابر در نهایت اقدام به خرید گزینهی اول بکنید.
«اثر لنگر انداختن» در تصمیمات، قضاوتها و در نهایت رفتار و باورهای ما تاثیر به سزایی دارد.
مطالعه : http://www.gomaneh.com/4917/اثر-لنگر-انداختن/
تمایلِ به حمایت از انتخاب Choice-supportive bias
شخص تصمیمگیرنده فقط به صرف این که آن تصمیم را گرفته، بر آن پافشاری و تاکید میکند. از دیدگاه شخص ما، تصویری که ما از تصمیمات خود در ذهن خود داریم گاهی به اندازهی خود آن تصمیم پر اهمیت هستند، به خصوص در مشخص کردن این که این تصمیم تا چه اندازه احساس پشیمانی و یا رضایت برای ما به ارمغان میآورد.
از دیدگاه ما گزینه انتخاب شده توسط ما بهترین گزینه بوده و بالطبع گزینههای رد شد گزینهها اشتباه و یا نامناسبی بودهاند. به طور کل باید این نکته را با دقت در نظر داشت که جهتگیریهای شناختی و بلاخض تمایلِ به حمایت از انتخاب میتوانند دیدگاه بی طرفانه و صحیح ما از واقعیت و حقیقت را مغشوش کرده و به جای آن برداشتی جهتگیرانه از همان حقیقت را جایگزین کنند.
http://www.gomaneh.com/4861/تمایلِ-به-حمایت-از-انتخاب/
اثر فورِر
«اثر فورر» میگوید «وقتی شما یک متن مبهم و کلی در مورد خودتان میشنوید یا میخوانید به دنبال ارتباط آن با خودتان میگردید و اگر متن به اندازه کافی مبهم و کلی باشد شما ارتباطاتی پیدا خواهید کرد و آن را تعریف شخصیت و سرنوشت خودتان خواهید پنداشت. مهمترین اثرگذاری، استفاده از کلماتی مانند “بعضی وقتها”است. مثلاً جمله “بعضی وقتها اعتماد به نفس دارید، اما بعضی وقتها نه” میتواند برای همه صادق باشد»
http://www.gomaneh.com/3706/اثر-فورِر/
ما بخصوص در این فروم که در مورد نظراتمون با هم بحث و تبادل نظر میکنیم ممکنه به این مشکلات در تفکرمون دچار بشیم یا باشیم؛ لذا دونستن و توجه کردن بهشون به بهتر اندیشیدنمون کمک میکنه،
نظر و حرفی پیرامون این موضوعات دارید که بنظرتون مفید هست بگید.