پاسخ : کم کردن سوخت خودرو های بنزینی
منم یک سوال بپرسم. کلا چه عواملی توی طراحی خودرو رو مصرف سوخت تاثیر میگذاره؟ چجوری میشه ماشین میسازن که 6 تا مصرف میکنه. ماشین میسازن که 10 تا مصرف میکنه.
برای اینکه بخوایم به این سوال جواب بدیم اول باید یه سری مفاهیم پایه رو باهم مرور کنیم
سیکل های تولید قدرت زیادی توی دنیا داره استفاده میشه که معروف ترینشون سیکل های اتو، دیزل و دوگانه هست که هرکدوم ویژگی های خاص خودش رو داره:
سیکل اتو: اسم اتومبیل از همین سیکل نامگذاری شده و ۲ نوع داره: دو زمانه و چهار زمانه که خودروهای بنزینی از نوع اتوی چهار زمانه استفاده میکنن.

نمودار بالا، نمودار فشار بر حسب حجم سیکل اتوی چهار زمانست که شامل ۴ مرحله میشه
حالا دقیقا چه عاملی باعث میشه ما بتونیم راندمان یه موتور بر پایه سیکل اتو رو محاسبه کنیم؟ بر خلاف سیکل های قدرت پایا مثل رانکین، برایتون و سیکل های ترکیبی نیروگاه ها راندمان سیکل اتو و دیزل به هندسه ی سیلندر پیستون بستگی داره. حالا لازمه برای ایجاد یه رابطه ی ترمودینامیکی یه کمیت جدیدی رو تعریف کنیم به اسم نسبت تراکم که نسبت حجم سیلندر در زمان مرگ بالا به مرگ پایین هست

بنابراین به سود ماست که بیایم قطر سیلندر پیستون رو زیاد کنیم یعنی به عبارت دیگه بیایم نسبت تراکم و ببریم بالا که راندمان موتور و ببریم بالا اما برای ما ۲ تا مشکل ایجاد میکنه:
یکی اینکه مصرف سوخت خیلی زیادی داره چون باید مخلوط هوا و سوخت زیادی وارد سیلندر بشه
دوم اینکه ممکنه بخاطر بزرگ کردن قطر سیلندر پیستون فرایند احتراق توی دما و فشار غیر ایده آل ما اتفاق بیوفته و همین باعث میشه شمع ماشین درست عمل نکنه یا به اصطلاح بنزین دچار خود اشتعالی بشه و موتور عملا باعث یه پدیده به اسم کوبش بشه و شاتون و سیلندر از بین بره
برای همین مجبور میشن به جای افزایش قطر سیلندر توی موتور های بنزینی بیان تعداد سیلندر هارو زیاد کنن که همین میشه مصرف سوخت بالا
سنگینی بدنه و قطعات خود موتور یکی از عوامل مصرف سوخت بالاست
مصرف سوخت ماشین توی سرعت های مختلف متفاوته و دو عامل جز مهمترینان:
یکی میزان دور موتور که به میزان فشاری که به مدال گاز وارد میکنی داره و دومیش هم غلبه بر مقاومت هوا و آیرودینامیک ماشینه که توی سرعت های بالا خودشو نشون میده
حالا این عبارت n تا سوزوندن به این معنیه که موتور توی هر ۱۰۰ کیلومتر nلیتر بنزین در موتور میسوزونه