کم کردن سوخت خودرو های بنزینی

  • شروع کننده موضوع شروع کننده موضوع mohammadreza7589
  • تاریخ شروع تاریخ شروع

mohammadreza7589

کاربر نیمه‌فعال
ارسال‌ها
8
امتیاز
9
نام مرکز سمپاد
استعداد های درخشان فلاحی
شهر
فارس - فسا
دانشگاه
علوم کشاورزی ساری
رشته دانشگاه
ماشین الات صنایع غذایی
سلام ب همه ی دوستان میخواستم ببینم کسی تا بحال در این مورد تحقیق کرده؟و ایا ایده یا نظری برای این کار داره؟من خودم 2سال و نیم هست دارم روی این طرح کار و فعالیت میکنم و حدودا ب نتایج مطلوبی رسیدم ک با استفاده از جداسازی موادی ک توی سوخت خودرو ها و هوا هست این بهینه سازی تا حدود 50%عملی میشه اما ب دلایلی هنوز نتونستم کاملش کنم و فعلا معلق گذاشتم این طرح رو تا مشکلاتم حل بشه.ممنون میشم هر اطلاعاتی ک بنظر مفید میاد در این بازه بذارید تا هم من استفاده کنم و هم بقیه ی دوستان اطلاعات عمومیشون در این باره بیشتر بشه.ممنون
 
پاسخ : کم کردن سوخت خودرو های بنزینی

البته منم خیلی روی این موضوع فکر کردم البته در حد ابتدایی ;;)

ولی اگه شما طرحی دارین ( ابته نه کل طرحو فقط در حد یه چشم انداز ) در اینجا مطرح کنید شاید ماهم تونستیم یه کمکی بکنیم :-?
 
پاسخ : کم کردن سوخت خودرو های بنزینی

قصد جسارت ندارم ولی وقتی سیستم هیبریدی داره کل دنیا رو تسخیر میکنه به نظرتون چرا باید فقط متمرکز بشین روی بحث سوخت فسیلی پر بازده ؟ اینی که گفتم فقط یه سوال بود. چون خودم به این موضوعی که شما روش مطالعه میکنین علاقه داشتم ولی وقتی با سیستم های هیبریدی آشنا شدم حدس زدم شاید دوره سوخت فسیلی دیگه داره تموم میشه!
 
پاسخ : کم کردن سوخت خودرو های بنزینی

منم یک سوال بپرسم. کلا چه عواملی توی طراحی خودرو رو مصرف سوخت تاثیر میگذاره؟ چجوری میشه ماشین میسازن که 6 تا مصرف میکنه. ماشین میسازن که 10 تا مصرف میکنه.
 
پاسخ : کم کردن سوخت خودرو های بنزینی

منم یک سوال بپرسم. کلا چه عواملی توی طراحی خودرو رو مصرف سوخت تاثیر میگذاره؟ چجوری میشه ماشین میسازن که 6 تا مصرف میکنه. ماشین میسازن که 10 تا مصرف میکنه.
برای اینکه بخوایم به این سوال جواب بدیم اول باید یه سری مفاهیم پایه رو باهم مرور کنیم
سیکل های تولید قدرت زیادی توی دنیا داره استفاده میشه که معروف ترینشون سیکل های اتو، دیزل و دوگانه هست که هرکدوم ویژگی های خاص خودش رو داره:
سیکل اتو: اسم اتومبیل از همین سیکل نامگذاری شده و ۲ نوع داره: دو زمانه و چهار زمانه که خودروهای بنزینی از نوع اتوی چهار زمانه استفاده میکنن.
1000028788.png
نمودار بالا، نمودار فشار بر حسب حجم سیکل اتوی چهار زمانست که شامل ۴ مرحله میشه
حالا دقیقا چه عاملی باعث میشه ما بتونیم راندمان یه موتور بر پایه سیکل اتو رو محاسبه کنیم؟ بر خلاف سیکل های قدرت پایا مثل رانکین، برایتون و سیکل های ترکیبی نیروگاه ها راندمان سیکل اتو و دیزل به هندسه ی سیلندر پیستون بستگی داره. حالا لازمه برای ایجاد یه رابطه ی ترمودینامیکی یه کمیت جدیدی رو تعریف کنیم به اسم نسبت تراکم که نسبت حجم سیلندر در زمان مرگ بالا به مرگ پایین هست
1000028789.jpg
بنابراین به سود ماست که بیایم قطر سیلندر پیستون رو زیاد کنیم یعنی به عبارت دیگه بیایم نسبت تراکم و ببریم بالا که راندمان موتور و ببریم بالا اما برای ما ۲ تا مشکل ایجاد میکنه:
یکی اینکه مصرف سوخت خیلی زیادی داره چون باید مخلوط هوا و سوخت زیادی وارد سیلندر بشه
دوم اینکه ممکنه بخاطر بزرگ کردن قطر سیلندر پیستون فرایند احتراق توی دما و فشار غیر ایده آل ما اتفاق بیوفته و همین باعث میشه شمع ماشین درست عمل نکنه یا به اصطلاح بنزین دچار خود اشتعالی بشه و موتور عملا باعث یه پدیده به اسم کوبش بشه و شاتون و سیلندر از بین بره
برای همین مجبور میشن به جای افزایش قطر سیلندر توی موتور های بنزینی بیان تعداد سیلندر هارو زیاد کنن که همین میشه مصرف سوخت بالا
سنگینی بدنه و قطعات خود موتور یکی از عوامل مصرف سوخت بالاست
مصرف سوخت ماشین توی سرعت های مختلف متفاوته و دو عامل جز مهمترینان:
یکی میزان دور موتور که به میزان فشاری که به مدال گاز وارد میکنی داره و دومیش هم غلبه بر مقاومت هوا و آیرودینامیک ماشینه که توی سرعت های بالا خودشو نشون میده
حالا این عبارت n تا سوزوندن به این معنیه که موتور توی هر ۱۰۰ کیلومتر nلیتر بنزین در موتور میسوزونه
 
  • لایک
امتیازات: .π.
پاسخ : کم کردن سوخت خودرو های بنزینی

قصد جسارت ندارم ولی وقتی سیستم هیبریدی داره کل دنیا رو تسخیر میکنه به نظرتون چرا باید فقط متمرکز بشین روی بحث سوخت فسیلی پر بازده ؟ اینی که گفتم فقط یه سوال بود. چون خودم به این موضوعی که شما روش مطالعه میکنین علاقه داشتم ولی وقتی با سیستم های هیبریدی آشنا شدم حدس زدم شاید دوره سوخت فسیلی دیگه داره تموم میشه!
ماشین های هیبریدی شاید بتونن آلایندگی رو کاهش بدن اما یه معضل بزرگ دارن؛ باتری هاشون
باتری های خودروهای هیبریدی معمولا عمر ۴ ساله دارن و بعد از اون کاراییشون و از دست میدن برای همین باید مرتب عوص بشن و خرج خیلی زیادی روی دست مالک میزاره. الان ایران‌خودرو داره آتروس برقی تولید میکنه و به خیال خودش میخواد ناوگان اتوبوسرانی تهران و طی چند سال آینده برقی کنه در حالی که ۱۰ درصد اتوبوس های لندن برقین. هیبریدی کردن کل ناوگان حمل و نقل کار عاقلانه ای نیست
 
ماشین من دوگانس و عملا از بنزین استفاده نمیکنم (چون بنزین گرونه)
گاز هم که داره رو مصرفش رو کمتر کردم
البته گازوئیل هم به کاربرات وصل کردم که با گاز خالی کار نکنه و موتورش سالم تر بمونه
گازوئیل کم میریزه و دود نداره ولی خب قطعا آلایندگی بیشتری داره 😬
(در کل هدفم بیشتر کمتر کردن هزینه ها و نگه داری از ماشین بود نه محیط زیست 😬)
 
من فکر میکنم بالا بردن ضریب تراکم و اختلاط بهتر سوخت و هوا می‌تونه مصرف رو کم کنه. مثل سیستم احتراق hcci و پیشرانه های سری اسکای اکتیو مزدا.
مهندس مکانیکا بیان غلط غلوطای بابا برقی رو بگیرن:)
 
Back
بالا