سوالات درسی (درس زیست )

Ali Kh

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
394
امتیاز
2,186
نام مرکز سمپاد
تیزهوشان شهید بهشتی
شهر
گرگان
سال فارغ التحصیلی
95
دانشگاه
دانشگاه گرگان
رشته دانشگاه
زیست شناسی جانوری
پاسخ : سوالات درسی (درس زیست )

به نقل از drpardis :
خیلی ممنون واسه جوابتون
خب الان چی بخونم پس؟
من تجربه خودم رو میگم.
من در طول سال سوم از خیلی سبز برای تست استفاده میکردم، و حالا دارم از الگو استفاده میکنم.الگو تست های قویتر و بهتری داره.
برای درسنامه بهترین کتاب، خود کتاب وزارتیه و توصیه اکید معلم ها به ما این بوده که فقط و فقط کتاب رو بخونیم.به درسنامه ها نمیشه اعتماد کرد.
 

drpardis

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
168
امتیاز
200
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
بوشهر
پاسخ : سوالات درسی (درس زیست )

به نقل از Niayesh.R :
خواهش میکنم. خیلی سبز خوبه. برای سوم که عالیه. بعد گاج نقره ای هم که حتمن. از روی درسنامه اگه بخوای بخونی اول کتابُ بِجو ، بعد مثلن خیلی سبز. یا با الگوهم مقایسش کن برای محکم کاری.
همین کارو میکنم :) :)
به نظرتون فاگوزیست لازمه ؟ :-?
 

Ali Kh

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
394
امتیاز
2,186
نام مرکز سمپاد
تیزهوشان شهید بهشتی
شهر
گرگان
سال فارغ التحصیلی
95
دانشگاه
دانشگاه گرگان
رشته دانشگاه
زیست شناسی جانوری
پاسخ : سوالات درسی (درس زیست )

به نقل از drpardis :
همین کارو میکنم :) :)
به نظرتون فاگوزیست لازمه ؟ :-?
دوست عزیز، منبع برای خواندن، فقط و فقط کتاب باشه.کتاب هایی مثل فاگوزیست هم حجم زیادی دارند؛ و هم نمیتونند جای کتاب درسی رو بگیرند.اگه یه نگاه به سوالات کنکور 94 بندازید، متوجه میشید که چقدر تاکید بر روی متن کتاب بوده.
 

Mohsen S

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
102
امتیاز
280
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
گیلان
پاسخ : سوالات درسی (درس زیست )

به نقل از drpardis :
همین کارو میکنم :) :)
به نظرتون فاگوزیست لازمه ؟ :-?

این کتابی که اسم بردی صرفا تقلیدی از درسنامه های خیلی سبز و جزوه استاد امرایی هست و هیچ ارزشی نداره خوندنش باعث میشه ذهن شما از فضای کتاب درسی دور بشه. نویسندش هم زیاد زیست بلد نیست که بیاد کتاب بنویسه. شرط میبندم کنکور امسال شرکت میکرد 50 هم نمیزد.خدا رو شکر من همون اول کار که دیدمش فهمیدم چیه و انداختمش دور
 

Your feline

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,059
امتیاز
16,988
نام مرکز سمپاد
فرزانگـان
شهر
شهرستان
سال فارغ التحصیلی
105
پاسخ : سوالات درسی (درس زیست )

به نقل از amirhj :
یعنی سلول های تمایز یافته توانایی میتوز ندارن ؟

باز هم مسئله غیر قابل استنباط از کتاب درسی هست .

در فصل سوم زیست شناسی وآزمایشگاه (1) می خونید " سلولهای جوان پارانشیمی تا حدودی قدرت تقسیم شدن دارند. "
و خب سلول های پارانشیمی سلول های تمایزیافته ی گیاهی هستند و جمله میگه تقسیم می شن. از طرفی میگه تا حدودی ؛ می شه به این فکر کرد که خب جوان پارانشیمی هستن یعنی ژن های کنترل تمایز هنوز باعث تمایز کامل نشده و اگه پارانشیمی های مسن تری بودن نمی تونستن تقسیم شن . یعنی یاخته های تمایز یافته تقسیم نمی شن .

ذهن خودتون رو درگیر مسائل خارج از حیطه نکنید بهتره اساساً . در نهایت هم می تونی بری به بیولوژی کمپبل مراجعه کنی . (;
 

Elnazkh21

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
143
امتیاز
135
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
کرمان
پاسخ : سوالات درسی (درس زیست )

سلول های مخروطی آکسونشون بلند تره یا دندریتشون؟ :-/
 

Elnazkh21

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
143
امتیاز
135
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
کرمان
پاسخ : سوالات درسی (درس زیست )

به نقل از ali kh :
من تجربه خودم رو میگم.
من در طول سال سوم از خیلی سبز برای تست استفاده میکردم، و حالا دارم از الگو استفاده میکنم.الگو تست های قویتر و بهتری داره.
برای درسنامه بهترین کتاب، خود کتاب وزارتیه و توصیه اکید معلم ها به ما این بوده که فقط و فقط کتاب رو بخونیم.به درسنامه ها نمیشه اعتماد کرد.
منم موافقم
به نظر من اول متن کتاب بعد تست کتاب های کمک درسی
که فعلا کتاب های الگو از همه بهترن و به سبک سوالات کنکور نزدیکترن
همه نوع تستی هم داره آسون متوسط سخت
 

big_bang

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,105
امتیاز
5,518
نام مرکز سمپاد
فرزانگـا(') امیــ(')
شهر
نجف آباد
دانشگاه
اصفهان
رشته دانشگاه
اقتصاد
پاسخ : سوالات درسی (درس زیست )

[quote author=الناز
 

Elnazkh21

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
143
امتیاز
135
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
کرمان
پاسخ : سوالات درسی (درس زیست )

به نقل از Zahra_J :
دندریتشون.
ولی چیزی که تو اون شکل مهمه اینه که :
نسبت دندریت به آکسون در استوانه‎ای ها بیشتر از مخروطی هاست.
چرا دندریت
؟ توی شکل که آکسون بلند تره! :-/
 

big_bang

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,105
امتیاز
5,518
نام مرکز سمپاد
فرزانگـا(') امیــ(')
شهر
نجف آباد
دانشگاه
اصفهان
رشته دانشگاه
اقتصاد
پاسخ : سوالات درسی (درس زیست )

[quote author=الناز.خ
 

Elnazkh21

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
143
امتیاز
135
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
کرمان
پاسخ : سوالات درسی (درس زیست )

به نقل از زهـــــرا :
DSC01675.JPG
مرسی
اوه من اصلا حواسم از جسم سلولی تا انتها نبود فقط اون تهشو که در نظر گرفته بودم :-"
 

amirhj

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
375
امتیاز
2,194
نام مرکز سمپاد
علامه حلی
شهر
Saveh
سال فارغ التحصیلی
95
مدال المپیاد
یه المپیاد اونم از نوع شیمیایی!! ... تجربه خیلی خوبی بود ولی ای کاش نبود :D
دانشگاه
علوم پزشکی اراک
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : سوالات درسی (درس زیست )

این جمله رو چجوری میشه توجیه کرد؟؟ "میون ها پس از تولد توانایی تقسیم ندارند ولی توانایی میتوز دارند"
 

Frmesk

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
208
امتیاز
1,069
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
1395
مدال المپیاد
زیست
دانشگاه
دانشگاه تهران
رشته دانشگاه
زیست‌شناسی/ نوروساینس
پاسخ : سوالات درسی (درس زیست )

به نقل از amirhj :
این جمله رو چجوری میشه توجیه کرد؟؟ "میون ها پس از تولد توانایی تقسیم ندارند ولی توانایی میتوز دارند"

میتوز مطلق به معنای تقسیم هسته‌ی سلوله و تقسیم سلولی یعنی اینکه یک سلول هم میتوز و هم سیتوکینز رو انجام بده.
میون ها میتونن تقسیم هسته داشته باشن(سلول های ماهیچه اسکلتی چندهسته ای هستن) ولی سیتوکینز رو انجام نمیدن و تقسیم نمیشن.
 

poorya-chem

کاربر فعال
ارسال‌ها
58
امتیاز
109
نام مرکز سمپاد
علامه حلی
شهر
کهنوج
دانشگاه
علوم پزشکی رفسنجان
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : سوالات درسی (درس زیست )

چرا برای افراد نزدیک بین هنگام استفاده از عدسی واگرا جهت اصلاح ، شعاع های نوری وارد شده به چشم دیرتر متمرکز می شوند . برای افراد دوربین زودتر ؟ دلیلش چیه ؟
 

minaz

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
78
امتیاز
200
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
FASA
سال فارغ التحصیلی
95
مدال المپیاد
برنز المپیاد نانو دوره ششم و هفتم. برنز المپیاد دانشجویی پزشکی
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : سوالات درسی (درس زیست )

سوال های زیست من قسمت اول:
فصل 2 زیست 2(سوم)
1-گفته میلین رشته های آکسون و دندریت را عایق بندی میکند ؛عایق چه چیزی؟؟
2-آیا ممکن است یک سلول پشتیبان از همان انواعی که میلین میسازد چند نورون را به هم متصل کند؟این کار چه سودی دارد؟
3-چرا میگوییم سلول های پشتیبان غلاف میلین را تولید میکنند در حالی که همان طور که در شکل مشخص است خود آنها به دور نورون ها پیچیده اند و و در واقع خود سلول میلین است.؟؟
4-در شکل صفحه 32 (همان جا که چگونگی اندازه گیری اختلاف پتانسیل دو سوی غشا را نشان میدهد )گفته در قسمت تقویت کننده که اختلاف اندک تقویت میشود یعنی 65- ولتی که دستگاه نشان میدهد در واقع مقداری تقویت شده است و اندازه ی واقعی آن خیلی از این مقدار کمتر است.آیا این نتیجه گیری صحیح است ؟وچرا؟
5-در اندازه گیری اختلاف پتانسیل دو سوی غشا مگر با وارد کردن الکترود به سلول ، سلول تحریک نمیشودو پتانسیل عمل آغاز نمیشود؟؟
6-در صفحه 32 کتاب سطر آخر گفته "در حالت آرامش نفوذ پذیری غشای سلول نسبت به یون های پتاسیم بسیار بیشتر از نفوذپذیری آن نسبت به یون سدیم است" آیا دلیل این جمله این است که در غشای نورون همانطور که در شکل صفحه بعد نشان داده تعداد کانال های پتاسیم بیشتر از کانال های سدیمی است ؟؟اگر اینگونه است که این وضعیت در حالت پتانسیل عمل نیز همین گونه است؟!!
7-با توجه به این که میگوییم پتانسیل عمل پس از تولید در یک نقطه در نقاط مجاور هم ایجاد میشود اول بگویید این امر چگونه صورت میگیرد ؟؟و بعد چه عاملی باعث می شود که هدایت پیام عصبی فقط در یک جهت باشد ؟؟
8-در سطر آخر صفحه 33 کتاب میگویدبعد از این که کانال های دریچه دار پتاسیمی باز شدند پتاسیم از سلول خارج می شود و درنتیجه پتانسیل درون سلول نسبت به بیرون سلول منفی میشود و به این ترتیب پتانسیل غشا به حالت استراحت خود بازگشته است(یعنی در اینجا اختلاف پتانسیل دو سوی غشا دوباره 65-میشود )و بعد در ادامه یعنی در صفحه بعد میگوید"بعد از پایان پتانسیل عمل فعالیت بیشتر پمپ سدیم-پتاسیم سبب میشود غلظت یون های سدیم و پتاسیم در دو سمت سلول بهوحالت اولیه خود باز گردد"یعنی فعالیت پمپ فقط باعث میشه غلظت یون ها درست بشه نه ولتاژ دو سوی غشا!! (چون بعد پتانسیل عمل سدیم های بیشتری داخل سلول هستند و پتاسیم های بیشتری بیرون سلول که این وضعیت با وجود درست بودن مقدار اختلاف پتانسیل امابا توجه به شکل 4-2کتاب حالت استراحت نیست.حالا مسءله اینجاعه که تو ص 32 میگه" فعالیت پمپ سبب ایجاد اختلاف بار الکتریکی دو سوی غشا می شود"در حالی که اینجا دیدیم فعالیتش فقط برای تعویض جای یون هاست!!حالا اینجا باز یه تناقض دیگه به وجود میاد!!
 

نيـــــاىْ

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
399
امتیاز
2,546
نام مرکز سمپاد
فرزانگان امین 1
شهر
اصفهان
دانشگاه
علوم پزشکی اصفهان
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : سوالات درسی (درس زیست )

به نقل از Poorya - 4 :
چرا برای افراد نزدیک بین هنگام استفاده از عدسی واگرا جهت اصلاح ، شعاع های نوری وارد شده به چشم دیرتر متمرکز می شوند . برای افراد دوربین زودتر ؟ دلیلش چیه ؟

ینی چی؟ :د

توان شکست عدسی اگه یه نوع عدسی رو جلوی چشم نزدیک بین یا دور بین بزاریم یکیه خب.

چشم نزدیک بین کشیده میشه ( تخم مرغ خوابیده طور ) ، چشم دوربین جمع میشه ( تخم مرغ وایساده طور) عدسیِ چشم نورُ جایی که باید تنظیم میکنه ، ینی جایی که توی چشم عادی شبکیه قرار داره، وقتی چشم نزدیک بین باشه شبکیه عقب تر میره در نتیجه نور میفته جلوی شبکیه ، برای همین از عدسی واگرا استفاده میشه که نور رو میندازه عقب تر روی خود شبکیه . چشم دوربین امّا عدسی چشم نور رو جایی متمرکز میکنه که پشت شبکیه قرار داره برای همین از عینک با عدسی همگرا استفاده میشه که مجموع توان عدسی ها بیشتر باشه و نور بیفته روی شبکیه ی چشم.
 

نيـــــاىْ

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
399
امتیاز
2,546
نام مرکز سمپاد
فرزانگان امین 1
شهر
اصفهان
دانشگاه
علوم پزشکی اصفهان
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : سوالات درسی (درس زیست )

به نقل از minaz :
سوال های زیست من قسمت اول:
فصل 2 زیست 2(سوم)
1-گفته میلین رشته های آکسون و دندریت را عایق بندی میکند ؛عایق چه چیزی؟؟
عایق پتانسیل عمل :-? عایق مایع بین سلولی در واقع. وقتی میلین داریم، غشای نورون در تماس با محیط اطراف نیست، در نتیجه نه پتاسیم و نه سدیم میتونن خارج یا وارد بشن و در اون محل پتانسیل عمل نداریم.

به نقل از minaz :
2-آیا ممکن است یک سلول پشتیبان از همان انواعی که میلین میسازد چند نورون را به هم متصل کند؟این کار چه سودی دارد؟

نورون ها را به هم متصل کند؟! :-? فکر نمیکنم این کارِ نوروگلیا باشه، بیشتر آناتومیکه و مثلن طرز قرار گیری بافت باعثش میشه. بافت پیوندی. البته اصلن مطمئن نیستم ^_^

به نقل از minaz :
3-چرا میگوییم سلول های پشتیبان غلاف میلین را تولید میکنند در حالی که همان طور که در شکل مشخص است خود آنها به دور نورون ها پیچیده اند و و در واقع خود سلول میلین است.؟؟

خود سلول که میلین نیست. نرووگلیا غشاسازی میکنه و این غشا دور نورون میپیچه و میشه میلین. این که حالا تولید میکنه یا اینکه خودش میلینه بیشتر مسئله ادبیاتیه. هرچند بازم این که بگیم نوروگلیا خودش میلینه اشتباه تره تا بگیم نوروگلیا میلین تولید میکنه .


به نقل از minaz :
4-در شکل صفحه 32 (همان جا که چگونگی اندازه گیری اختلاف پتانسیل دو سوی غشا را نشان میدهد )گفته در قسمت تقویت کننده که اختلاف اندک تقویت میشود یعنی 65- ولتی که دستگاه نشان میدهد در واقع مقداری تقویت شده است و اندازه ی واقعی آن خیلی از این مقدار کمتر است.آیا این نتیجه گیری صحیح است ؟وچرا؟
خب این تو کتاب ما نبوده :-? اما به هر حال اینجور نیست. -65 ولت مقدار کمیه. من شکل کتابتونُ ندیدم اما قطعن یه ولتاژُ تقویت بکنی نمیشه 65. اگه لطف کنی عکس کتابتونُ بزاری ممنون میشم.

به نقل از minaz :
6-در صفحه 32 کتاب سطر آخر گفته "در حالت آرامش نفوذ پذیری غشای سلول نسبت به یون های پتاسیم بسیار بیشتر از نفوذپذیری آن نسبت به یون سدیم است" آیا دلیل این جمله این است که در غشای نورون همانطور که در شکل صفحه بعد نشان داده تعداد کانال های پتاسیم بیشتر از کانال های سدیمی است ؟؟اگر اینگونه است که این وضعیت در حالت پتانسیل عمل نیز همین گونه است؟!!
خب بازم یحتمل شکل شما با ما فرق میکنه چون تعداد پتاسیم و سدیم دریچه هاشون برای ما یکی بود توی شکل :-" اما کلّن بله نورون در هرحالت نفوذپذیری بیشتری نسبت به پتاسیم داره تا سدیم.

به نقل از minaz :
7-با توجه به این که میگوییم پتانسیل عمل پس از تولید در یک نقطه در نقاط مجاور هم ایجاد میشود اول بگویید این امر چگونه صورت میگیرد ؟؟و بعد چه عاملی باعث می شود که هدایت پیام عصبی فقط در یک جهت باشد ؟؟

خب ببین مثلن فرض کن ما یه طناب داریم که توش موج ایستاده ایجاد میکنیم :د بعد این موج منتقل میشه توی طول طناب. پتانسیل عمل هم همینه. از یک سر نورون شروع میشه یک نقطه دریچه هاش باز میشه و بعد بر میگرده به پتانسیل آرامش بعد بلافاصله نقطه ی کناری دریچه هاش باز میشه و این روند تا آخر ادامه پیدا میکنه و همه ی اینا در کسری از ثانیه اتفاق میفته .
این پیام عصبی میره تا آخر تبدیل به یه سیناپس بشه. خب؟ مثلن فرض کن یه نورون حرکتی میخواد سیناپس فعال بده به یه ماهیچه، این سیناپس توی آکسونش اتفاق میفته. درواقع پیام حرکتی رو از آکسون منتقل میکنه به ماهیچه. این نورون حرکتی، پیام حرکتی قراره بده، طرف جسم سلولیش ماهیچه یا غده ای وجود نداره که بخواد از اون طرف بهش پیام حرکتی بده. برای همین هیچ وقت پیام عصبی از آکسون به سمت جسم سلولیش نمیاد. نمیدونم متوجه شدی یا نه :د
به نقل از minaz :
8-در سطر آخر صفحه 33 کتاب میگویدبعد از این که کانال های دریچه دار پتاسیمی باز شدند پتاسیم از سلول خارج می شود و درنتیجه پتانسیل درون سلول نسبت به بیرون سلول منفی میشود و به این ترتیب پتانسیل غشا به حالت استراحت خود بازگشته است(یعنی در اینجا اختلاف پتانسیل دو سوی غشا دوباره 65-میشود )و بعد در ادامه یعنی در صفحه بعد میگوید"بعد از پایان پتانسیل عمل فعالیت بیشتر پمپ سدیم-پتاسیم سبب میشود غلظت یون های سدیم و پتاسیم در دو سمت سلول بهوحالت اولیه خود باز گردد"یعنی فعالیت پمپ فقط باعث میشه غلظت یون ها درست بشه نه ولتاژ دو سوی غشا!! (چون بعد پتانسیل عمل سدیم های بیشتری داخل سلول هستند و پتاسیم های بیشتری بیرون سلول که این وضعیت با وجود درست بودن مقدار اختلاف پتانسیل امابا توجه به شکل 4-2کتاب حالت استراحت نیست.حالا مسءله اینجاعه که تو ص 32 میگه" فعالیت پمپ سبب ایجاد اختلاف بار الکتریکی دو سوی غشا می شود"در حالی که اینجا دیدیم فعالیتش فقط برای تعویض جای یون هاست!!حالا اینجا باز یه تناقض دیگه به وجود میاد!!
نه دیگه ببین پمپ به ازای هر دو یون پتاسیم سه تا یون سدیم جابه جا میکنه ، و چون بار یک سدیم و یک پتاسیم با هم برابره در واقع پمپ داره با هر بار فعالیت یک بار الکتریکی هم جابه جا میکنه. ینی سه تا سدیم وارد میکنه و دوتا پتاسیم خارج میکنه و این یعنی یه بار مثبت اضافه میکنه به داخل نورون، برای همین ولتاژ پتانسیل آرامش یکم کمتر از -65 عه.
 

hamed.yas

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
547
امتیاز
6,501
نام مرکز سمپاد
هاشمی نژاد1
شهر
مشد
سال فارغ التحصیلی
1345
مدال المپیاد
مدال تو مشتم بود.از چنگم درآور
رشته دانشگاه
پزشک. دکتر. طبیب
پاسخ : سوالات درسی (درس زیست )

مجبور شدم واسه همین چند لحظه عضو این گروه لعنتی بشم و "-: بعد در بیام. :D

#اینا نظرات منه میتونه درست باشه یه غلط (کی میگه ماست من ترشه :D)
خب.

2-آیا ممکن است یک سلول پشتیبان از همان انواعی که میلین میسازد چند نورون را به هم متصل کند؟این کار چه سودی دارد؟
همون نوع که نه در حقیقت.این کار رو "آستروسیت" که که عده ای از سلول های پشتیبان هستن انجام میدن و نورون ها رو به هم نزدیک میکنن و فایده ش هم خارج از کتاب :-? سودش مربوط به ایمنی و سد خونی مغزی و ایناش میشد.
#فراموشی

3-چرا میگوییم سلول های پشتیبان غلاف میلین را تولید میکنند در حالی که همان طور که در شکل مشخص است خود آنها به دور نورون ها پیچیده اند و و در واقع خود سلول میلین است.؟؟
میلین در واقع همون غشا سلول پشتیبان هست.که هی با رشد نورون و اینا اونم غشا میسازه و زیاد میشه.

6-در صفحه 32 کتاب سطر آخر گفته "در حالت آرامش نفوذ پذیری غشای سلول نسبت به یون های پتاسیم بسیار بیشتر از نفوذپذیری آن نسبت به یون سدیم است" آیا دلیل این جمله این است که در غشای نورون همانطور که در شکل صفحه بعد نشان داده تعداد کانال های پتاسیم بیشتر از کانال های سدیمی است ؟؟اگر اینگونه است که این وضعیت در حالت پتانسیل عمل نیز همین گونه است؟!!
بله نعداد کانال های پتاسیمی بیشتره تو غشا نسبت به سدیمی. علاوه بر اینها ما یه عده کانال "نشتی یا همیشه باز داریم که" تقریبا " غیر اختصاصی عن.(فک نکنم تو کتاب اشاره ای کرده باشه :-? )
در پتانسیل عمل و غیر پتانسیل عمل نداریم که :-? کانال تو غشا وجود داره. ولی خب بسته به ولتاژ دریچه ش باز و بسته میشه.

8-در سطر آخر صفحه 33 کتاب میگویدبعد از این که کانال های دریچه دار پتاسیمی باز شدند پتاسیم از سلول خارج می شود و درنتیجه پتانسیل درون سلول نسبت به بیرون سلول منفی میشود و به این ترتیب پتانسیل غشا به حالت استراحت خود بازگشته است(یعنی در اینجا اختلاف پتانسیل دو سوی غشا دوباره 65-میشود )و بعد در ادامه یعنی در صفحه بعد میگوید"بعد از پایان پتانسیل عمل فعالیت بیشتر پمپ سدیم-پتاسیم سبب میشود غلظت یون های سدیم و پتاسیم در دو سمت سلول بهوحالت اولیه خود باز گردد"یعنی فعالیت پمپ فقط باعث میشه غلظت یون ها درست بشه نه ولتاژ دو سوی غشا!! (چون بعد پتانسیل عمل سدیم های بیشتری داخل سلول هستند و پتاسیم های بیشتری بیرون سلول که این وضعیت با وجود درست بودن مقدار اختلاف پتانسیل امابا توجه به شکل 4-2کتاب حالت استراحت نیست.حالا مسءله اینجاعه که تو ص 32 میگه" فعالیت پمپ سبب ایجاد اختلاف بار الکتریکی دو سوی غشا می شود"در حالی که اینجا دیدیم فعالیتش فقط برای تعویض جای یون هاست!!حالا اینجا باز یه تناقض دیگه به وجود میاد!!
اولا که پمپ سدیم پتاسیم به ازای هر ATP سه تا سدیم میده "بیرون" و دو تا پتاسیم میده "داخل".
و این یعنی ایجاد یک بار منفی در سلول. :-!!!
خب این ینی همین که این پمپ فقط تو درست کردن غلظت یون ها داخل و بیرون سلول تاثیر داره.
خب پس سلول چجوری برمیگرده به آرامش؟؟
این همون کاریه که کانال های نشتی انجام میدن.ینی بعد از پتانسیل عمل؛ یون ها طبق شیب انتشاریشون از طریق این کانال های نشتی برمیگردن سر جاشون.
 

نيـــــاىْ

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
399
امتیاز
2,546
نام مرکز سمپاد
فرزانگان امین 1
شهر
اصفهان
دانشگاه
علوم پزشکی اصفهان
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : سوالات درسی (درس زیست )

به نقل از Hamed.yas :
اولا که پمپ سدیم پتاسیم به ازای هر ATP 3 تا سدیم میده "بیرون" و دو تا پتاسیم میده "داخل".
و این یعنی ایجاد یک بار منفی در سلول. :-!!!
خب این ینی همین که این پمپ فقط تو درست کردن غلظت یون ها داخل و بیرون سلول تاثیر داره.
خب پس سلول چجوری برمیگرده به آرامش؟؟
این همون کاریه که کانال های نشتی انجام میدن.ینی بعد از پتانسیل عمل؛ یون ها طبق شیب انتشاریشون از طریق این کانال های نشتی برمیگردن سر جاشون.

بله بله طی تحقیقاتی متوجه شدم که حامد درست میگه و من اشتباه گفتم اون بالا^_^ پوزش :-"
 

minaz

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
78
امتیاز
200
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
FASA
سال فارغ التحصیلی
95
مدال المپیاد
برنز المپیاد نانو دوره ششم و هفتم. برنز المپیاد دانشجویی پزشکی
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : سوالات درسی (درس زیست )

به نقل از Niayesh.R :
خب این تو کتاب ما نبوده :-? اما به هر حال اینجور نیست. -65 ولت مقدار کمیه. من شکل کتابتونُ ندیدم اما قطعن یه ولتاژُ تقویت بکنی نمیشه 65. اگه لطف کنی عکس کتابتونُ بزاری ممنون میشم.
20150803_211842.jpg

ببخشید این اولین باره میخواستم عکس بذارم بلد نبودم :D
خب بازم یحتمل شکل شما با ما فرق میکنه چون تعداد پتاسیم و سدیم دریچه هاشون برای ما یکی بود توی شکل :-" اما کلّن بله نورون در هرحالت نفوذپذیری بیشتری نسبت به پتاسیم داره تا سدیم.
به نقل از Niayesh.R :
خب ببین مثلن فرض کن ما یه طناب داریم که توش موج ایستاده ایجاد میکنیم :د بعد این موج منتقل میشه توی طول طناب. پتانسیل عمل هم همینه. از یک سر نورون شروع میشه یک نقطه دریچه هاش باز میشه و بعد بر میگرده به پتانسیل آرامش بعد بلافاصله نقطه ی کناری دریچه هاش باز میشه و این روند تا آخر ادامه پیدا میکنه و همه ی اینا در کسری از ثانیه اتفاق میفته .
این پیام عصبی میره تا آخر تبدیل به یه سیناپس بشه. خب؟ مثلن فرض کن یه نورون حرکتی میخواد سیناپس فعال بده به یه ماهیچه، این سیناپس توی آکسونش اتفاق میفته. درواقع پیام حرکتی رو از آکسون منتقل میکنه به ماهیچه. این نورون حرکتی، پیام حرکتی قراره بده، طرف جسم سلولیش ماهیچه یا غده ای وجود نداره که بخواد از اون طرف بهش پیام حرکتی بده. برای همین هیچ وقت پیام عصبی از آکسون به سمت جسم سلولیش نمیاد. نمیدونم متوجه شدی یا نه :
درسته اما بعضی موقع ها پیام عصبی از یه سر نورون شروع نمیشه و ممکنه وسط نورون تحریک بشه حتی ممکنه از همون اول پیام به آکسون برسهو از اونجا بخواد انتشار پیدا کنه در این حالت این موج ایستاده هم میتونه بره به سمت جسم سلولی هم پایانه آکسون!!بعدشم پیام از کجا میفهمه ماهیچه یا غده ازینوره یا ازونوره :D
همون نوع که نه در حقیقت.این کار رو "آستروسیت" که که عده ای از سلول های پشتیبان هستن انجام میدن و نورون ها رو به هم نزدیک میکنن و فایده ش هم خارج از کتاب :-? سودش مربوط به ایمنی و سد خونی مغزی و ایناش میشد.
[/quote]
آها یعنی اینا همونااند که زیست دوم گغته از نورون ها حفاظت میکنند شنیدم یه سری نوروگلیا هستند که که فاگوسیتوز میکنند بعد اینا جزء دستگاه عصبی اند یا ایمنی؟!
[/quote]
بله نعداد کانال های پتاسیمی بیشتره تو غشا نسبت به سدیمی. علاوه بر اینها ما یه عده کانال "نشتی یا همیشه باز داریم که" تقریبا " غیر اختصاصی عن.(فک نکنم تو کتاب اشاره ای کرده باشه :-? )
در پتانسیل عمل و غیر پتانسیل عمل نداریم که :-? کانال تو غشا وجود داره. ولی خب بسته به ولتاژ دریچه ش باز و بسته میشه.
[/quote]
تو شکلی هم که میگم کانال های نشتی کشیده ولی اختصاصین!!
[/quote]
5-در اندازه گیری اختلاف پتانسیل دو سوی غشا مگر با وارد کردن الکترود به سلول ، سلول تحریک نمیشودو پتانسیل عمل آغاز نمیشود؟؟
[/quote]
به اینم جواب بدید :-/

خیلی متشکرم از پاسخ گویی تون بعد اشکال نداره همین طوری هرچی میخونم بیام سوالاشو بپرسم دیگه :D
 
بالا