سوالات درسی (درس ادبیات)

  • شروع کننده موضوع شروع کننده موضوع first amir
  • تاریخ شروع تاریخ شروع
09f15357-a5eb-4f44-a983-6943fe6e7de5_dmph.jpeg

سلام امیدوارم حالتون خوب باشه
معلمم گفت که “نه” اینجا قید هست ولی بنظرم اگه نه رو برداریم معنی جمله عوض میشه و قید نیست


67dcf872-271e-4002-9678-4f97aaf6f0e9_93ca.jpeg

و اینکه اینجا هم چگونه بنظرم مسند هست ولی معلمم گفت قید
لطفا نظرتون رو بگید
ممنونم
 
09f15357-a5eb-4f44-a983-6943fe6e7de5_dmph.jpeg

سلام امیدوارم حالتون خوب باشه
معلمم گفت که “نه” اینجا قید هست ولی بنظرم اگه نه رو برداریم معنی جمله عوض میشه و قید نیست
گمونم سبطی می‌گفت اینکه معنی جمله تغییر کنه یا نه، معیار درستی نیست. بعد گفته بود که اجزای اصلی جمله رو مشخص می‌کنیم و باقی مونده‌ها قید یا متمم ان. که اینجوری «نه» منطقیه که قید باشه.


67dcf872-271e-4002-9678-4f97aaf6f0e9_93ca.jpeg

و اینکه اینجا هم چگونه بنظرم مسند هست ولی معلمم گفت قید
لطفا نظرتون رو بگید
ممنونم
مسنده -.- فعل اسنادیه دیگه.
 
c00f253c-0fea-4925-b928-0adb19650d0b_evpn.jpeg

و اینکه فروغ روی حق چرا مسند هست؟
فعلش که اسنادی نیست
 
c00f253c-0fea-4925-b928-0adb19650d0b_evpn.jpeg

و اینکه فروغ روی حق چرا مسند هست؟
فعلش که اسنادی نیست
به جز افعال اسنادی یه سری فعل دیگه هم هستن که گذرا به مسند ان. کلا فعل‌های گذرا به مسند اینان و اونایی که تو پرانتزن اگر هم‌معنی اون فعل باشن و بشه با اون جایگزینشون کنیم مسند می‌گیرن وگرنه نه:
بودن، شدن، گشتن، به نظر رسیدن/آمدن، به شمار رفتن/آمدن، نام داشتن
نامیدن (صدا زدن، خواندن)
پنداشتن (دیدن، دانستن، شناختن، گرفتن، یافتن، شمردن)
گرداندن (کردن، نمودن، ساختن، فرمودن)

بعد البته تو این جمله‌ فعل به معنی «به شمار آوردن» اومده که گذرا به مفعول و مسنده (به شمار رفتن که بالا گفتم فقط مسند می‌گیره، این مفعول هم می‌گیره) پس فروغ مسندش شده و جهان هم مفعولش.
 
به جز افعال اسنادی یه سری فعل دیگه هم هستن که گذرا به مسند ان. کلا فعل‌های گذرا به مسند اینان و اونایی که تو پرانتزن اگر هم‌معنی اون فعل باشن و بشه با اون جایگزینشون کنیم مسند می‌گیرن وگرنه نه:
بودن، شدن، گشتن، به نظر رسیدن/آمدن، به شمار رفتن/آمدن، نام داشتن
نامیدن (صدا زدن، خواندن)
پنداشتن (دیدن، دانستن، شناختن، گرفتن، یافتن، شمردن)
گرداندن (کردن، نمودن، ساختن، فرمودن)

بعد البته تو این جمله‌ فعل به معنی «به شمار آوردن» اومده که گذرا به مفعول و مسنده (به شمار رفتن که بالا گفتم فقط مسند می‌گیره، این مفعول هم می‌گیره) پس فروغ مسندش شده و جهان هم مفعولش.
احتمالا به خاطر اون واژه "جمله" در مصراع اول(چون بهش معنى برشمردن ميده) جز گذرا به مسند پنداشتن به حساب بياد.ولى معمولا ذكر ميشه كه مسند مذكور از فعل اسنادى هست يا فعل گذرا به مسند.
._.
حق نهاده و پنهان مسند
بله اشتباه بود:)) به پنهان دقت نكردم.
 
احتمالا به خاطر اون واژه "جمله" در مصراع اول(چون بهش معنى برشمردن ميده) جز گذرا به مسند پنداشتن به حساب بياد
اون که قیده و همچین اثری نداره آخه :-؟ بعد هم جهان تجلی خدا «پنداشته» نمی‌شه که، «به حساب میاد». تازه خود معلم هم نظر منو داره :-"
 
برای مصرع اول آره، صوراسرافیل پای مصرع دومم کشید وسط، اونو گفتم ((:
اها ممنونم
فعل های اسنادی‌ رو که گفتی کلا گیج شدم
فکر میکردم فقط گشت شد گردید و بود و…
هستند 🥲🥲
 
اون که قیده و همچین اثری نداره آخه :-? بعد هم جهان تجلی خدا «پنداشته» نمی‌شه که، «به حساب میاد». تازه خود معلم هم نظر منو داره :-"
آخه هميشه به "حساب اومدن" رو نميشه هم معنى برشمردن دونست تا فعل اسنادى به حساب بياد.ولى از طريق اون "جمله" ميشه بهش پى برد.به قيد بودنشم كارى نداريم،منظور مفهومشه كه معنى برشمردن به مصراع ميده.البته بازم كمى مبهمه،(چنانچه من خودم اول متوجه گذرا به مسند بودنش نشدم:)) )ناجوانمردانست اگه به عنوان سوال امتحانات مطرح بشه:))
 
اها ممنونم
فعل های اسنادی‌ رو که گفتی کلا گیج شدم
فکر میکردم فقط گشت شد گردید و بود و…
هستند 🥲🥲
اگر هنوز در مباحث بهشون نرسيديد معلم نبايد اينو مى گفت.
 
dc12ec6d-190a-4193-92b9-e51e0ed111ba_n1ej.jpeg

و این که چگونه اینجا صفت پیشین نیست؟
عجب چطور؟
و اینکه چرا؟
 
اها ممنونم
فعل های اسنادی‌ رو که گفتی کلا گیج شدم
فکر میکردم فقط گشت شد گردید و بود و…
هستند 🥲🥲
منم از رو کتاب نوشتم هنوز موفق نشده‌م حفظشون کنم :))
فکر می‌کنم لازم هم نیست همچین یادشون بگیری و براساس اینا باشه حتما، مسند پیدا کردنه ذهنی هم می‌شه -.-
 
dc12ec6d-190a-4193-92b9-e51e0ed111ba_n1ej.jpeg

و این که چگونه اینجا صفت پیشین نیست؟
عجب چطور؟
و اینکه چرا؟
گزینه‌ی ۳ می‌شه؟
عجب و چگونه مسلما صفت پیشین نیستن، حالا نمی‌دونم نقش‌شون چیه، قید یا هر چی ._.
بعد صفت چه اسمی باشن اصلا؟ وقتی می‌خوای صفت پیدا کنی باید وابسته‌ی اسم کنارش باشه دیگه، [چگونه حیاتِ فلان] چگونه وابسته به حیات نیست. بعد از عجب حرف اضافه‌ی از رو داریم که کلا از اسم بعدی جداش کرده. لذا نه، صفت نیستن.
 
dc12ec6d-190a-4193-92b9-e51e0ed111ba_n1ej.jpeg

و این که چگونه اینجا صفت پیشین نیست؟
عجب چطور؟
و اینکه چرا؟
چگونه كه نيست.چون بخشى از پرسشه(چگونه سر بر آورد؟)
در مورد عجب،مطمئن نيستم و يادم نيست،ولى خيلى بعيد ميدونم صفت پيشين باشه.چون براى ابراز تعجب به كار رفته نه اينكه صفت هيچ يك از اسماء باشه.
 
گزینه‌ی ۳ می‌شه؟
عجب و چگونه مسلما صفت پیشین نیستن، حالا نمی‌دونم نقش‌شون چیه، قید یا هر چی ._.
بعد صفت چه اسمی باشن اصلا؟ وقتی می‌خوای صفت پیدا کنی باید وابسته‌ی اسم کنارش باشه دیگه، [چگونه حیاتِ فلان] چگونه وابسته به حیات نیست. بعد از عجب حرف اضافه‌ی از رو داریم که کلا از اسم بعدی جداش کرده. لذا نه، صفت نیستن.
اره میشه سه
میشه لطفا یک مثال از چگونه بزنی که صفت پیشین باشه
ممنونم
 
1660ace4-d909-4052-b547-f4ac1682ef39_i2sc.jpeg

بنظرم همه این ها میتونند وابسته پیشین باشن
ولی نمیدونم «چگونه» چطوری میتونه باشه
 
اره میشه سه
میشه لطفا یک مثال از چگونه بزنی که صفت پیشین باشه
ممنونم
چگونه لبی داشت؟ :-"
فکر نکنم تو زبان امروزی‌مون خیلی کاربردی باشه واسه همین سختمونه مثال پیدا کنیم ((:
 
Back
بالا