- شروع کننده موضوع
- #1
کاربر حذف شده 8031
مهمان
گاهی اوقات شده که کلا از یه فیلم خوشم نیومده ولی یه سکانس خاص فیلم رو به هیچ وجه نمیشده نادیده بگیرم و یا حتّی شده که از یه فیلم خیلی خوشم اومده ولی یه سکانسهایی بودن که تو این حس خیلی مؤثر بودن. اینجا برای اینجور سکانسهاست. البته اگه سکانسی از یه فیلم رو میذارید، اسم فیلم و اینا رو هم که بنویسید و اینکه حتما حتما یه تحلیلی اون سکانس رو بکنید تا بقیه هم به دلایل شما که اون سکانس رو دوست دارید، پی ببرن.
سکانس«Here’s Johnny» از فیلم Shining اثر استنلی کوبریک که ۱۲۷ بار این سکانس برداشت شد! [nb]کلا همین یه ویدئو بود. کیفیت و ایناش فاجعه است ولی بهتر از هیچی هست، این رو ببینید تا دستتون بیاد چی میگم. [/nb]
این سکانس به عقیده خیلیها از ترسناکترین-البته منظورم از ترس، و اینا یه ترس رئاله. نه اینکه یه جنّی بپره وسط و ...-سکانسهای تاریخ سینماست. جایی که جک با تبر به سراغ وندی میره که توی حمام پنهان شده. وبعد از گفتن جملاتی برای ترسوندن وندی، تبر رو بر در حمام می کوه. در این هنگام دوربین از سمت چپ، سپس از پشت سر و هنگام تبر زدن از سمت راست جک رو نشون میده.
زمانی که جک تبر خودش رو به در میزنه، دوربین همراه با حرکت دست و تبر به سرعت به طرف در میچرخه امّا بعد به سرعت کمی به طرف عقب برمیگرده و دوباره سریعا کمی به جلو میره. تمام این حرکات سریع و کوچک دوربین توی لحظهای اتّفاق میافته. امّا همین حرکات موفق شدن که لرزش در بر اثر ضربهی تبر رو به شکل بینظیری بازسازی کنن. لحظهای بعد از فرود آمدن تبر صدای جیغ وندی رو از داخل حمام میشنویم.
حالا شما فرض کنید اگه کسی غیر استنلی کوبریک کارگردان این فیلم بود. این سکانس چجوری از آب در میومد؟ یه دوربین که به صورت ثابت و احتمالا از سمت راست این صحنه رو به تصویر میکشید. این فیلم به نظرم یکی از ضعیفترین فیلمهای کوبریک بود ولی ویژگی اسثنا ناپذیر همهی فیلمهای کوبریک حرکتهای زیبای دوربین و کاتهای به موقع و به طور کلی دکوپاژ اونه. که توی این فیلم هم به چشم میخورد.
سکانس«Here’s Johnny» از فیلم Shining اثر استنلی کوبریک که ۱۲۷ بار این سکانس برداشت شد! [nb]کلا همین یه ویدئو بود. کیفیت و ایناش فاجعه است ولی بهتر از هیچی هست، این رو ببینید تا دستتون بیاد چی میگم. [/nb]
این سکانس به عقیده خیلیها از ترسناکترین-البته منظورم از ترس، و اینا یه ترس رئاله. نه اینکه یه جنّی بپره وسط و ...-سکانسهای تاریخ سینماست. جایی که جک با تبر به سراغ وندی میره که توی حمام پنهان شده. وبعد از گفتن جملاتی برای ترسوندن وندی، تبر رو بر در حمام می کوه. در این هنگام دوربین از سمت چپ، سپس از پشت سر و هنگام تبر زدن از سمت راست جک رو نشون میده.
زمانی که جک تبر خودش رو به در میزنه، دوربین همراه با حرکت دست و تبر به سرعت به طرف در میچرخه امّا بعد به سرعت کمی به طرف عقب برمیگرده و دوباره سریعا کمی به جلو میره. تمام این حرکات سریع و کوچک دوربین توی لحظهای اتّفاق میافته. امّا همین حرکات موفق شدن که لرزش در بر اثر ضربهی تبر رو به شکل بینظیری بازسازی کنن. لحظهای بعد از فرود آمدن تبر صدای جیغ وندی رو از داخل حمام میشنویم.
حالا شما فرض کنید اگه کسی غیر استنلی کوبریک کارگردان این فیلم بود. این سکانس چجوری از آب در میومد؟ یه دوربین که به صورت ثابت و احتمالا از سمت راست این صحنه رو به تصویر میکشید. این فیلم به نظرم یکی از ضعیفترین فیلمهای کوبریک بود ولی ویژگی اسثنا ناپذیر همهی فیلمهای کوبریک حرکتهای زیبای دوربین و کاتهای به موقع و به طور کلی دکوپاژ اونه. که توی این فیلم هم به چشم میخورد.