ما اجازه تفسیر و استفاده از سخنان پیشینیان و کتاب ها را داریم؟

  • شروع کننده موضوع Leo
  • تاریخ شروع

میشه مطالب رو تفسیر کرد؟

  • کاملا بله

    رای‌ها: 4 40.0%
  • تا حدی

    رای‌ها: 5 50.0%
  • مطلقا خیر

    رای‌ها: 1 10.0%

  • رای‌دهندگان
    10
  • شروع کننده موضوع
  • #1

Leo

لنگر انداخته
ارسال‌ها
2,579
امتیاز
21,916
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
-
سال فارغ التحصیلی
1399
خب تو خیلی از تاپیک ها این مسئله مطرح میشه.
که ما اصلا میتونیم به تفسیری که از یه مطلب داریم اعتماد کنیم؟
مثلا من میتونم از "جمله بابا آب داد" برداشت کنم که پدر یه لیوان آب داده؟
چرا تفسیرم این نباشه که مثلا به گل آب داده؟
یا مثلا این که ما میتونیم طبق احادیث و قرآن "به طور مستقیم" قانون تصویب کنیم؟ امکانش نیست که اشتباه کنیم و کلا یه کاری رو کنیم که اصلا منظور طرف نبوده؟
ما با این کار آبروی کسی که این حرف رو زده رو به خطر نمیندازیم؟
آخه بعضی مسلمونا از یه طرف میگن که مثلا یزید هدفش از تعریف از امام تخریب امام بوده(یعنی برداشت غیر مستقیم) و از یه طرف دیگه هم مطالب قرآن رو خیلی مستقیم تفسیر میکنن.
از یه طرفیم آتئیست ها مثلا میگن که قرآن رو نمیشه تفسیر مستقیم کرد.چون یه نوع کتاب ادبیه.و از یه طرف از احادیث اماما برای تخریب استفاده می کنن.
این کار اشتباه نیست؟ که ما هر جا میخوایم برداشت مستقیم میکنیم و هرجا میخوایم برداشت غیرمستقیم.
اصلا به طور خلاصه:
ما اجازه تفسیر و استفاده از سخنان پیشینیان و کتاب ها را داریم؟
اگه بله،چرا؟
اگه نه،چرا؟
 

صال

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
827
امتیاز
8,624
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی۲
شهر
اسفراین
سال فارغ التحصیلی
99
دانشگاه
آزاد بجنورد
رشته دانشگاه
پرستاری
از نظر من تا ی حدی باید تفسیرشون کرد
آخه اگ اینطوری نباشه ما باید هر لحظه ب گذشته برگردیم و انسان عمر آنچنان طولانی ای نداره(اگ حافظه ی خوبی داشته باشه)اونا رو توی ذهنش نگه داره چون اگ ی روزی بخواد بر پایه دیده هاش ی کتاب منتشر کنه بخاطر اینکه هر شخص از هر کلمه ش میتونه ی تفسیر جداگانه داشته باشه از این کار بیم داشته باشه
درضمن هر حرف پیچیده یا ساده ای برای هرشخص میتونه نیازمند تفسیر باشه
اینکه گفته بودید اجازه ی استفاده از این نوشته ها رو داریم یا ن باید بگم ک اون شخصی ک این کتاب رو نوشته احتمالا برای این نوشته ک ی روزی کتابش خونده بشه و هرکس ب پایه ی نگاهش ب اون کتاب اونو نقد یا پخش کنه.در غیر این صورت نیازی ب نوشتن کتاب نبود و ما ب وسیله ی کابل اطلاعات(دیده ها) رو بین مغز همدیگه پخش میکردیم
برای مثال من این متن رو فرستادم
هرکس برپایه نظرش میاد و این رو نقد یا هرکار دیگه ای میکنه.اگ اجازه ی این کار نبود ن من ب نتیجه ای میرسیدم ن پیشرفتی وجود داشت اونم فقط ب خاطر اینکه شاید من منظور دیگه ای داشتم و برداشت اشتباه بوده
 
آخرین ویرایش:

CPHM

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
521
امتیاز
4,079
نام مرکز سمپاد
اژه اي
شهر
اصفهان
سال فارغ التحصیلی
95
مدال المپیاد
مرحله دو فيزيك و شيمي
دانشگاه
University of Oxford
رشته دانشگاه
Theoretical physics
خوب بعضي چيزا معني مشخصي دارند و نميشه گفت نه منظورش يه چيز ديگه بوده:

!!!محتواي نامناسب!!!
زن نباید شوهر را (از بهره وری جنسی) از خود منع کند، گر چه بر پشت مرکب سوار باشد.
پيامبر أكرم، وسائل ج 14 ص 117 و 112.
كه برداشتي غير از اينكه مرد مالك جنسي زن است نميشه كرد چه خوب چه بد

و يا

!!!محتواي نامناسب!!!
اَلرِّجَالُ قَوَّ مُونَ عَلَى النِّسَآءِ بِمَا فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ وَ بِمَآ اءَنْفَقُواْ مِنْ اءَمْوَ لِهِمْ فالصَّلِحَتُ قَنِتَتٌ حَفِظَتٌ لِّلْغَيْبِ بِمَا حَفِظَ اللَّهُ وَالَّتِى تَخَافُونَ نُشُوزَهُن َّفَعِظُوهُنَّ وَاهْجُرُوهُنَّ فِي الْمَضَاجِعِ وَاضْرِبُوهُنَّ فَإِنْ اءَطَعْنَكُمْ فَلاَ تَبْغُواْ عَلَيْهِنَّ سَبِيلاًإِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيّاً كَبِير (نساء، ٣٤)
مردان داراى ولايت بر زنانند از آن جهت كه خدا بعضى از ايشان (مردان ) را بر بعضى (زنان ) برترى داده و از آن جهت كه از اموال خود نفقه مى دهند، پس زنانِ شايسته ، فرمان بردارند و نگهدار آنچه خدا (براى آنان ) حفظ كرده ، (حقوق واسرار شوهر،) در غياب اويند. و(امّا) زنانى كه از سرپيچى آنان بيم داريد، پس (نخست ) آنان را موعظه كنيد و(اگر مؤ ثّر نشد) در خوابگاه از آنان دورى كنيد و(اگر پند وقهر اثر نكرد،) آنان را بزنيد (وتنبيه بدنى كنيد)، پس اگر اطاعت شما را كردند، بهانه اى بر آنان (براى ستم وآزار) مجوييد. همانا خداوند بزرگوار و بزرگ مرتبه است .

كه معنيش واضحه چه خوب چه بد
--------------------
و اما يكسري جملات هستند كه به علت دقت كم جمله مي توان آن را به چندين شكل تفسير كرد:

فَلَا أُقْسِمُ بِمَوَاقِعِ النُّجُومِ وَإِنَّهُ لَقَسَمٌ لَّوْ تَعْلَمُونَ عَظِیمٌ (واقعه/ 75 و 76)؛ «و به جایگاه ستارگان، سوگند یاد مى‏کنم! و مسلماً، آن سوگند بزرگى است، اگر (بر فرض) بدانید!».
تفسير ١ : ستارگان ثابت هستند : رد نظريه ي قديمي چرخيدن ستارگان به دور زمين در كره هاي نجومي
تفسير ٢ : ستارگان ثابت هستند : مغايرت با دانش امروزي كه مي گويد ستارگان حول خودشان، حول مركز جرم خود و اجرام نزديك و حول مركز كهشكان در حال حركت هستند.
تفسير ٣: ستارگان نقطه هاي نوراني ثابت روي اسماني پوسته اي شكل حول زمين هستند
تفسير ٤: ستارگان مدارهاي حركت ثابتي دارند : تقريبا مطابق با علم امروزي

لذا امكان انواع تفسير ها وجود دارد و بهتر است از تفسير آن له يا عليه يك نظر خودداري شود. و به اين صورت تفسير مطابق با اطلاعات زمان حال ارزشي ندارند.
 
  • شروع کننده موضوع
  • #4

Leo

لنگر انداخته
ارسال‌ها
2,579
امتیاز
21,916
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
-
سال فارغ التحصیلی
1399
خوب بعضي چيزا معني مشخصي دارند و نميشه گفت نه منظورش يه چيز ديگه بوده:

!!!محتواي نامناسب!!!
زن نباید شوهر را (از بهره وری جنسی) از خود منع کند، گر چه بر پشت مرکب سوار باشد.
پيامبر أكرم، وسائل ج 14 ص 117 و 112.
كه برداشتي غير از اينكه مرد مالك جنسي زن است نميشه كرد چه خوب چه بد

و يا

!!!محتواي نامناسب!!!
اَلرِّجَالُ قَوَّ مُونَ عَلَى النِّسَآءِ بِمَا فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ وَ بِمَآ اءَنْفَقُواْ مِنْ اءَمْوَ لِهِمْ فالصَّلِحَتُ قَنِتَتٌ حَفِظَتٌ لِّلْغَيْبِ بِمَا حَفِظَ اللَّهُ وَالَّتِى تَخَافُونَ نُشُوزَهُن َّفَعِظُوهُنَّ وَاهْجُرُوهُنَّ فِي الْمَضَاجِعِ وَاضْرِبُوهُنَّ فَإِنْ اءَطَعْنَكُمْ فَلاَ تَبْغُواْ عَلَيْهِنَّ سَبِيلاًإِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيّاً كَبِير (نساء، ٣٤)
مردان داراى ولايت بر زنانند از آن جهت كه خدا بعضى از ايشان (مردان ) را بر بعضى (زنان ) برترى داده و از آن جهت كه از اموال خود نفقه مى دهند، پس زنانِ شايسته ، فرمان بردارند و نگهدار آنچه خدا (براى آنان ) حفظ كرده ، (حقوق واسرار شوهر،) در غياب اويند. و(امّا) زنانى كه از سرپيچى آنان بيم داريد، پس (نخست ) آنان را موعظه كنيد و(اگر مؤ ثّر نشد) در خوابگاه از آنان دورى كنيد و(اگر پند وقهر اثر نكرد،) آنان را بزنيد (وتنبيه بدنى كنيد)، پس اگر اطاعت شما را كردند، بهانه اى بر آنان (براى ستم وآزار) مجوييد. همانا خداوند بزرگوار و بزرگ مرتبه است .

كه معنيش واضحه چه خوب چه بد
--------------------
و اما يكسري جملات هستند كه به علت دقت كم جمله مي توان آن را به چندين شكل تفسير كرد:

فَلَا أُقْسِمُ بِمَوَاقِعِ النُّجُومِ وَإِنَّهُ لَقَسَمٌ لَّوْ تَعْلَمُونَ عَظِیمٌ (واقعه/ 75 و 76)؛ «و به جایگاه ستارگان، سوگند یاد مى‏کنم! و مسلماً، آن سوگند بزرگى است، اگر (بر فرض) بدانید!».
تفسير ١ : ستارگان ثابت هستند : رد نظريه ي قديمي چرخيدن ستارگان به دور زمين در كره هاي نجومي
تفسير ٢ : ستارگان ثابت هستند : مغايرت با دانش امروزي كه مي گويد ستارگان حول خودشان، حول مركز جرم خود و اجرام نزديك و حول مركز كهشكان در حال حركت هستند.
تفسير ٣: ستارگان نقطه هاي نوراني ثابت روي اسماني پوسته اي شكل حول زمين هستند
تفسير ٤: ستارگان مدارهاي حركت ثابتي دارند : تقريبا مطابق با علم امروزي

لذا امكان انواع تفسير ها وجود دارد و بهتر است از تفسير آن له يا عليه يك نظر خودداري شود. و به اين صورت تفسير مطابق با اطلاعات زمان حال ارزشي ندارند.
یک اینکه الان بحث درستی یا نادرستی اسلام نیست و من فقط مثال زدم.لازم نبود نقد اسلام کنی :-"
و دو:
حدیث پیامبر: واقعا جبهه گیری خالص بود! تفسیر دیگه ای نمیشه کرد؟ اولا که چیزی در مورد بهره جنسی گفته نشده و صرفا داخل پرانتز و بعدا اضافه شدست.و دوما که بالفرض که هست. بازم نمیشه همچین تفسیری رو تنها تفسیر دونست! مثل اینه که چون تو یه حدیثی گفته باید به همسرت احترام بذاری پس همسرت اربابته :| دقیقا مثل همینه.
من میتونم اینطوری تفسیر کنم: یک اینکه فرض کنیم داخل پرانتز جزو حدیثه: حدیث یه حدیث فرعیه و باید یه نوع مسئله احکامی بهش نگاه کنیم.یعنی صرفا یه نصیحت ساده! که مثلا یه زنی به پیامبر مراجعه کرده و پیامبر صرفا به خاطر اینکه ارزش اطاعت از سرپرست(که اینجا شوهرشه) رو نشون بده این مثال رو زده. دو اینکه مطمئنا جزو حدیث نیست: خب میلیارد ها تفسیر میشه کرد :|
آیه: خب خیلی چیز گسترده ای میتونه باشه.اگه جمله به جمله بررسی میکردیم خیلی راحت تر بود.مثلا جمله اول: میشه گفت منظور سرپرستی خانوادس که به مرد ها سپرده شده و برتری هم منظور قدرت تصمیم گیری برای خانواده هستش که در اختیار مرد هاست. یا مثلا منظور از سرپیچی میتونه خیانت باشه.یا مثلا کتک زدن بچه ها!
در ضمن، گفته که اول نصیحت،بعد تنبیه روانی،بعد فیزیکی(البته محدودیت هم داره.مقلا نباید کبودی،خون ریزی، شکستگی و ... پیش بیاد)
در ضمن 2: بهتر نیست داخل پرانتز هارو حساب نکنیم؟ :|
آیه 2: خب من میتونم تفسیر چهارم رو در نظر بگیرم!
من میگم از هر مطلبی میشه مزخرف ترین تفسیر هارو کرد، که کاملا منطقی هستن!
 

CPHM

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
521
امتیاز
4,079
نام مرکز سمپاد
اژه اي
شهر
اصفهان
سال فارغ التحصیلی
95
مدال المپیاد
مرحله دو فيزيك و شيمي
دانشگاه
University of Oxford
رشته دانشگاه
Theoretical physics
من دو طبقه بندی جملات و متون که خودم قبول دارم رو گفتم و نه قصدش رو دارم و نه حالش رو دارم و نه طبق تجربه های قبلی بسیاری افراد دیگر و بسیاری از زبان شاناسان توانایی اثباتش رو دارم چون خیلی واضحه و احتمالا تعداد زیادی از خواننده ها با این دسته بندی موافق هستند.
اگر میخواید از یک جمله واضح برداشت متفاوتی مطابق با خواسته ها و اهداف خودتون بکنید مجازید ولی بعید میدونم فرد عاقلی این رو از شما قبول کنه.

CPHM: آقای Leopard شما خیلی چرت میگید
تفسیر1: توهین به حرف های leopard
تفسیر2 : آقای leopard داشته شکسته نفسی میکرده و لذا CPHM به عنوان تعارف اینو گفته.
دقیقا مثالی هست مثل اون حدیث. تصمیم با خودتونه...

#پرانتز ها رو من نگذاشتم در ترجمه های اصلی بود...
 
  • شروع کننده موضوع
  • #6

Leo

لنگر انداخته
ارسال‌ها
2,579
امتیاز
21,916
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
-
سال فارغ التحصیلی
1399
من دو طبقه بندی جملات و متون که خودم قبول دارم رو گفتم و نه قصدش رو دارم و نه حالش رو دارم و نه طبق تجربه های قبلی بسیاری افراد دیگر و بسیاری از زبان شاناسان توانایی اثباتش رو دارم چون خیلی واضحه و احتمالا تعداد زیادی از خواننده ها با این دسته بندی موافق هستند.
اگر میخواید از یک جمله واضح برداشت متفاوتی مطابق با خواسته ها و اهداف خودتون بکنید مجازید ولی بعید میدونم فرد عاقلی این رو از شما قبول کنه.

CPHM: آقای Leopard شما خیلی چرت میگید
تفسیر1: توهین به حرف های leopard
تفسیر2 : آقای leopard داشته شکسته نفسی میکرده و لذا CPHM به عنوان تعارف اینو گفته.
دقیقا مثالی هست مثل اون حدیث. تصمیم با خودتونه...

#پرانتز ها رو من نگذاشتم در ترجمه های اصلی بود...
من چرت میگم؟ اوکی :D
خب آخه مسئله اینه که ما نمیتونیم بگیم کدوم تفسیر واقعی تره! ما صرفا طبق پیش دانسته های خودمون اینطور تفسیر می کنیم.حدیثی که 1400 سال پیش گفته شده با دانسته های امروز تفسیر شه؟ فکر نکنم زیاد جالب شه! شاید تفسیر های من در نظر جوامع امروزی احمقانه به نظر برسن، ولی ضمانتی هست که برای مردم 1400 سال پیش هم احمقانه باشن؟ چرا فکر می کنی تفسیر من در نظر گوینده غلطه؟
مثال شما هم کاملا قابل قبوله. و من نمیتونم بگم که منظور شما چیه! از نظر شما تفسیر 1 درسته، و از نظر من تفسیر 2(البته منم فکر می کنم 1 درسته :-") .ولی ما میتونیم بگیم که تفسیر گوینده این مطلب چی بوده؟ شاید هر دو ما اشتباه کنیم!
خب منم نگفتم شما پرانتز گذاشتین.
پرانتز گذاری یه نوع تفسیر غیر مستقیمه.
خود من موقع خوندن قرآن سعی می کنم بدون پرانتز بخونم مثلا.
 
آخرین ویرایش:

stanly1

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
821
امتیاز
3,046
نام مرکز سمپاد
شهید دستغیب(قبلا)
شهر
شیراز-الان کیف(پایتخت اوکراین)
هم لئوپارد و هم CPHM از لحاظی درست میگین!
از لحاظ فلسفی،هنوز علم هرمنوتیک دستور کاملا مشخصی برای یک تفسیر درست از ذهن نویسنده پیام نداره:
https://fa.wikipedia.org/wiki/هرمنو...AA.DB.8C.DA.A9_.D9.81.D9.84.D8.B3.D9.81.DB.8C

اما در هرمنوتک نوین که بیشتر جنبه عملی داره،میشه تاحدی امید داشت:
https://fa.wikipedia.org/wiki/هرمنو...88.DB.8C.D9.86_.28.D9.85.D8.AF.D8.B1.D9.86.29

پس،از لحاظ تئوری محض،هیچ تفسیری درست نیست .اما تاحدی عملی تر،تفسیر 1 محتمل تره!
 

clever child

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
658
امتیاز
1,831
نام مرکز سمپاد
Allame Helli.II
شهر
Tehran
سال فارغ التحصیلی
94
دانشگاه
Tehran Polytechnic
رشته دانشگاه
Electrical Engineering
این که متنی رو تفسیر کنیم یا نه مشکل بزرگی نیست، مشکل از جایی شروع میشه که ارزش خاصی برای گوینده حرف قائلیم. به طور مثال شما سعدی میخونی و نصیحتی تو یکی از شعرهاش هست، مسئله ای که هست اینه که شما هر برداشتی که از شعر سعدی بکنی با عقل خودتم میسنجیش و حالا یا انجامش میدی یا نه. و البته دیگران هم رفتار شما رو جداگانه نقد میکنند ( نمیگن چون بر اساس شعر سعدی بوده درست یا غلطه )

ولی در مورد متونی که عده ای معتقدن درستِ مطلقن چون شما خودتونو ملزم به اجراش میدونید و البته همه خودشون رو ملزم به اجراش میدونن اون وقت دیگه مهم میشه که چه منظوری از اون سخن برداشت میشه. الان یه عالِم دینی فقط کافیه بگه فلان کاری که من کردم تو فلان جای کتاب مقدس اومده، دیگه نمیشه هیچ انتقادی بهش وارد کرد. مسئله مهم اینه به نظرم و تمام مناقشات بر سر تفسیر متون دینیه و مثلا سر ادبیات کلاسیک این مناقشه وجود نداره یا ...
 
  • شروع کننده موضوع
  • #9

Leo

لنگر انداخته
ارسال‌ها
2,579
امتیاز
21,916
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
-
سال فارغ التحصیلی
1399
این که متنی رو تفسیر کنیم یا نه مشکل بزرگی نیست، مشکل از جایی شروع میشه که ارزش خاصی برای گوینده حرف قائلیم. به طور مثال شما سعدی میخونی و نصیحتی تو یکی از شعرهاش هست، مسئله ای که هست اینه که شما هر برداشتی که از شعر سعدی بکنی با عقل خودتم میسنجیش و حالا یا انجامش میدی یا نه. و البته دیگران هم رفتار شما رو جداگانه نقد میکنند ( نمیگن چون بر اساس شعر سعدی بوده درست یا غلطه )

ولی در مورد متونی که عده ای معتقدن درستِ مطلقن چون شما خودتونو ملزم به اجراش میدونید و البته همه خودشون رو ملزم به اجراش میدونن اون وقت دیگه مهم میشه که چه منظوری از اون سخن برداشت میشه. الان یه عالِم دینی فقط کافیه بگه فلان کاری که من کردم تو فلان جای کتاب مقدس اومده، دیگه نمیشه هیچ انتقادی بهش وارد کرد. مسئله مهم اینه به نظرم و تمام مناقشات بر سر تفسیر متون دینیه و مثلا سر ادبیات کلاسیک این مناقشه وجود نداره یا ...
مسئله اصلی پیامد های تفسیر های غلط نیست الان.
من فکر می کنم ذات این کار غلطه.
حتی تو متون کلاسیک!
البته رمان و این چیزا که اصلا مهم نیست چه تفسیری کنی به کنار!
این که فکر کنیم چیزی درست مطلقه هیچ تاثیری روی تفسیری که ازش می کنیم نداره(بحث پیامد هاش مطرح نیست)
 

clever child

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
658
امتیاز
1,831
نام مرکز سمپاد
Allame Helli.II
شهر
Tehran
سال فارغ التحصیلی
94
دانشگاه
Tehran Polytechnic
رشته دانشگاه
Electrical Engineering
مسئله اصلی پیامد های تفسیر های غلط نیست الان.
من فکر می کنم ذات این کار غلطه.
حتی تو متون کلاسیک!
البته رمان و این چیزا که اصلا مهم نیست چه تفسیری کنی به کنار!
این که فکر کنیم چیزی درست مطلقه هیچ تاثیری روی تفسیری که ازش می کنیم نداره(بحث پیامد هاش مطرح نیست)
ذاتش اهمیتی نداره، حالا تو بتونی بفهمی دقیقا منظور گوینده چی بوده یا نتونی ، تا زمانی که تاثیرش روی عملکرد تو مطرح نباشه تفاوتی نمیکنه

به علاوه این که جمله "ذات این کار غلطه " رو نمیفهمم. فکر نمیکنم معنییی داشته باشه
 
بالا