• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

بازدید دانش آموزان مدرسه فرزانگان ۱ تهران از مرکز تحقیقات علوم اعصاب و پژوهشکده علوم شناختی دانشگاه

  • شروع کننده موضوع
  • #1

brainbee

کاربر فعال
ارسال‌ها
34
امتیاز
41
نام مرکز سمپاد
علامه حلی
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
1388
SBU-neuroscience2.jpg

مسابقه دانش مغز هر ساله آوردگاه دانش آموزان علاقه‌مند به حوزه علوم اعصاب می‌باشد، این المپیاد در سه مرحله محلی، کشوری و بین المللی برگزار شده که در مرحله‌ی اول ۳۰ نفر جواز حضور در مرحله‌ی دوم را یافته و در مرحله‌ی دوم ۱ نفر جهت اعزام به مسابقات جهانی انتخاب می‌شود. شرکت‌کنندگان با کسب مقام در مرحله نهایی (بین المللی) می‌توانند از مزایا و امکانات خوبی بهره‌مند شوند.

از همین رو مدارس نخبه پرور و سطح بالای کشور کم و بیش به فکر اعزام دانش آموزان خود به این مسابقات می‌باشند و یکی از این آموزشگاه‌ها، مدرسه فرزانگان ۱ تهران است که دوره ای بیست جلسه‌ای را جهت آمادگی دانش آموزانش برای المپیاد دانش مغز (Brain bee) تدارک دیده و درحال برگزاری آن می‌باشد.

پس از اتمام دوره تئوری آموزش مبانی علوم اعصاب (پایان جلسه شانزدهم) در مدرسه فرزانگان ۱ تهران، دانش‌آموزان علاقه‌مند به این حوزه، ۴ جلسه باقی‌مانده را به صورت عملی در آزمایشگاه‌های مرکز تحقیقات علوم اعصاب و پژوهشکده علوم شناختی، زیر نظر اساتید این مراکز، آقایان دکتر صفری و دکتر بیگدلی شرکت کردند. به منظور آشنایی اولیه دانش آموزان با محیط مراکز و آگاهی از نحوه‌ی تحقیق در آزمایشگاه‌ها، اساتید و کادر پژوهشی مدرسه تصمیم گرفتند اردویی نیم روزی را جهت بازدید دانش آموزان از آزمایشگاه‌های مربوطه تدارک ببینند.

گروه علوم اعصاب مدرسه فرزانگان ۱ روز پنجشنبه مورخ ۱۳۹۷/۵/۷ به بازدید از مراکز مذکور پرداختند.

در ابتدا دانش‌آموزان از پژوهشکده علوم شناختی بازدید کرده که در خلال آن جلسه‌ای هم با حضور جناب آقای دکتر بیگدلی برگزار گشت.

سپس گروه دانش آموزان مدرسه فرزانگان ۱ در بدو ورود به مرکز تحقیقات علوم اعصاب توسط جناب آقای دکتر صفری راهنمایی شده و با طبقات و قسمت‌های مختلف مرکز آشنا شدند.
SBU-neuroscience-1.jpg

اولین آزمایشگاهی که دانش‌آموزان در مرکز تحقیقات علوم اعصاب به بازدید از آن پرداختند، آزمایشگاه رفتارشناسی ۲ (Animal behavior Lab2) بود. که در آن سرکار خانم دکتر جمالی آموزش‌هایی را در جهت آگاه‌سازی دانش آموزان از فعالیت‌هایی که در آن انجام می‌شود، ارائه دادند.

بیشتر بخوانید: گزارش ۲: دوره‌ی آمادگی مسابقات دانش مغز (Brain Bee) _ دبیرستان فرزانگان ۱

بیشتر بخوانید: گزارش ۱: دوره‌ی آمادگی مسابقه‌ دانش مغز (Brain Bee) _ دبیرستان فرزانگان ۱
SBU-neuroscience-5.jpg

با در اختیار داشتن ابزارآلات بسیار ساده، که شامل سه اتاقک متصل به یکدیگر است، می‌توان در آزمایشگاه رفتارشناسی حیوانی، یک گروه یا یک عدد از سوژه های جانوری را شرطی کرد.

روش کار:

اتاقک سمت چپ دارای برجستگی‌هایی می‌باشد که حیوان مورد نظر (موش) آن را با درک بالا حس می‌کند. اتاقک سمت راست دارای سطحی صاف بوده و هیچ گونه دشواری برای حیوان بوجود نمی‌آورد.

اتاقکی دیگر به دو کانال فوق متصل بوده و دارای دریچه‌ای است که به روی آن دو باز و بسته می‌شود.

ابتدا بدون تزریق هیچگونه دارو یا فرآیند اولیه شرطی‌سازی، جانور را به اختیار خودش در اتاقک متصل قرار داده و می‌گذاریم مدتی (چند دقیقه) آزادانه حرکت کرده و محیط را جست و جو کند. سپس با تزریق یک ماده نشاط آور مانند مورفین آن را درون اتاق سمت چپ گذاشته و این کار را چند روز تکرار می‌کنیم.

برای اتاقک سمت راست وضعیت به گونه‌ دیگری است و جانوری که در آن قرار داده می‌شود ماده‌ای جهت خنثی‌سازی مورفین دریافت کرده است (این کار را هم به مدت چند روز انجام می‌دهیم).

پس از اتمام دوره آزمایش، هنگامی که موش را دوباره به اتاقک متصل برگردانده و اجازه می‌دهیم آزادانه به هر اتاقی که مایل است رفت و آمد کند، می‌بینیم که تمایل آن برای حضور در اتاقک سمت چپ (اتاقی که دارای ناهمواری و زبری است) بیشتر می‌باشد چرا که جانور هدف به این موضوع شرطی شده است. (هنگامی که ماده نشاط آور دریافت می‌کرده در اتاق سمت چپ قرار داشته است.)
simple_banner.img_.full_.high-min.png

پس از اتمام بازدید دانش‌آموزان از آزمایشگاه رفتار شناسی ۲، نوبت به بازدید گروه از آزمایشگاه ثبت پالس الکتریکی رسید که در آن جا هم دست‌اندرکاران به توضیح درباره نحوه عملکرد این آزمایشگاه پرداختند و به سوالات دانش‌آموزان در حوزه ثبت الکتروفیزیولوژی پاسخ دادند.

یکی از مباحث جالبی که دانش‌آموزان با آن برخورد کردند، وجود قفسی بود که فرآیند ثبت الکتروفیزیولوژی داخل انجام می‌شد. این قفس در اصل قفس فارادی بوده و از ثبت نویز و اختلالات رادیویی موجود در محیط جلوگیری بعمل می‌آورد که این امر سبب ثبت پالس هایی با کمترین میزان خطا می شود.

آزمایشگاه دینامیک شبکه‌های قشر عصبی:

آخرین آزمایشگاهی که دانش‌آموزان مدرسه فرزانگان ۱ در مرکز تحقیقات علوم اعصاب از آن بازدید بعمل آوردند، آزمایشگاه جناب آقای دکتر صفری بود. ایشان پس از استقرار دانش‌آموزان در آزمایشگاه به بیان مسائلی از جمله ثبت داخل سلولی از نورون‌ها، اپتوژنتیک، کاربرد ریاضیات و اصول مهندسی در حوزه علوم اعصاب، آشنایی با تجهیزات مدرن و به روز آزمایشگاهی پرداختند.

از نظر دانش آموزان جالب‌ترین بخش بازدید از مرکز تحقیقات علوم اعصاب، آشنایی با آزمایشگاه دینامیک شبکه‌های عصبی قشری بود. چرا که در آن از نتایج آزمایش‌هایی مطلع شده بودند که به دست آوردن آن‌ها بدون وجود ابزارآلات خاص و فوق پیشرفته عملا امکان‌پذیر نبود ولی ثبت موارد مذکور با حداقل امکانات و با وجود محدودیت‌های فراوان میسر شده بود.

پس از اتمام بازدید دانش‎آموزان از مرکز تحقیقات علوم اعصاب، برخی از آنان خواهان شرکت در دوره‌های آمادگی المپیاد دانش مغز شدند که در انتها قرار بر این شد که تیم Brainbee.ir این مهم را در مدرسه فرزانگان ۱ تهران برای دانش‌آموزان علاقه‌مند طی جلساتی (تئوری و عملی) برگزار نماید.
برای مطالعه‌ی کامل مطلب، به لینک زیر مراجعه فرمایید:

https://goo.gl/iNW4Zo
 
بالا