پاسخ : ايمني در خودروها
در این پست:
به نقل از ندا مکرم :
هرچه قدر زمان انتقال نیرو بیشتر بشه، ضربه ی کمتری وارد میشه.
فکر کنم اشتباهی رخ داده. باید می نوشتید هر چه قدر زمان انتقال نیرو کمتر، نیروی ضربه کمتر.
من که خودم به شخصه اطلاعات سپری خاصی ندارم، تو اینترنت هم به فارسی سرچ کردم چیزی گیرم نیومد. به انگلیسی زدم:
"Car Safety Shield"
چیزی نیورد. با parapet هم امتحان کردم چیزی نبود. فکر کنم باید خودمون به نتیجه برسیم!!!
اما کلا در مقوله ی ایمنی خودرو به یه مقاله جالب برخوردم که خلاصه ای از قسمت های جالبش رو ترجمه کردم:
"میشه بحث امنیت در خودرو رو به دو شاخه عامل(Active) و مفعول(Passive) دسته بندی کرد.
شاخه اول، یعنی عامل، مربوط به سرنشینان خودرو میشه. یعنی کارهایی که اونها باید انجام بدن
تا امنیت خودرو رو بالا ببرن.
شاخه دوم، شاخه مفعول، قسمتی است که سرنشینان خودرو در آن نقشی ندارند (مثل کیسه هوا).
دوری از تصادف
عواملی که باعث میشن راننده(و به طور قابل توجهی خود خودرو)
از تصادفات مصون بمونه، شامل این موارد میشن:
1.چراغ های جلو، منعکس کننده ها(چی هست؟:reflectors) و دیگر سیستم های نوری و سیگنالی.
2.آینه های اتوموبیل.
3.ترمزها، سیستم فرمان خودرو، سیستم تعلیق خودرو.
دستیار راننده
سیستم دستیار راننده(Driver assistance) یه زیرمجموعه از عوامل دوری از تصادفه، که به راننده کمک
میکنه موانع معمولا مخفی رو شناسایی کنه و خودرو رو کنترل کنه. شامل موارد زیر میشه:
دید در شب با مادون قرمز: دید راننده را از برد چراغ های اصلی خودرو فراتر میبرد.
پرتو نور چراغ وقف پذیر: به صورت خودکار و ادامه دار برد چراغ های جلو را تا ماشین جلویی یا ماشینی که
به سمت شما می آید، تنظیم می کند.
چراغ های وقف پذیر: نور چراغ های جلو را به گوشه ها منحرف می کند.
سنسورهای پشتیبان دنده عقب: که به راننده وجد اشیائی را که به سختی هنگام دنده عقب رفتن دیده می شوند،
هشدار میدهد.
دوربین پشتیبان
سیستم کنترل فصله ای: فاصله ایمنی تا خودروی جلویی را حفظ می کند.
سیستم هشدار مسیر مقصد: به راننده هشدار میدهد از مسیری که به مقصد مورد نظر است، منحرف شده است.
سیستم نمایش فشار تایرها یا
سیستم آشکارسازی هر گونه کاهش
Traction control systems: which restore traction if driven wheels begin to spin
سیستم الکترونیکی حفظ کنترل: برای جلوگیری از از دست رفتن کنترل فعال میشود.
سیستم ترمز ضد قفل (ABS)
سیستم الکترونیکی توزیع قدرت ترمز میان چرخ ها
سیستم دستیار ترمز اضطراری
سیستم کنترل گوشه ای ترمز(؟) Cornering Brake Control systems
سیستم پیش تصادف
سیستم پارک خودکار
پیامدهای تصادف
این سیستم ها از زخمی شدن افراد جلوگیری میکنند یا از شدت آن میکاهند. شرح آنها به صورت زیر است:
کمربندهای ایمنی: حرکت رو به جلو یک سرنشین را محود می کنند، شتاب منفی سرنشین را در یک تصادف کم
میکنند و از پرت شدن سرنشین جلوگیری می کنند.
کیسه های هوا: برای جلوگیری از برخورد سرنشین با قسمت های مختلف درون ماشین، پر باد می شوند.
شیشه ی جلو لایه لایه: در هنگام تصادف به صورت یکپارچه باقی میمانند، بنابرین به سر سرنشینان آسیب
نمی رساند و دید کم اما کافی برای کنترل ناگهانی خودرو پی از تصادف به راننده میدهد. شیشه آبدیده و شیشه های
کنار به قطعات ریز ریزی تبدیل میشوند که کمترین گوشه ی تیز را دارند و مثل شیشه های معمولی به تکه های دندانه
دار و تیز خرد نمی شوند."
خسته شدم.... هنوز خیلی ادامه داره
این داستان ادامه دارد....