ايمني در خودروها

  • شروع کننده موضوع
  • #1

neda.m

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,720
امتیاز
2,682
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 1
شهر
تهران
دانشگاه
شهید رجائی تهران
رشته دانشگاه
مهندسی عمران - ژئوتکنیک
سلام

تو اين تاپيك قصد دارم كه درباره ي ايمني خودروها بحث بكنيم. اين كه يه اتومبيل چه خصوصياتي داشته باشه، ايمني بيشتري داره و سرنشين تو تصادفات آسيب كمتري مي بينه.
به خاطر اين تو فيزيك اين مطلب رو گذاشتم كه بيشتر درباره ي اين بعد بحث بكنيم، يعني يه كم فراتر از بستن كمربند ايمني و داشتن كيسه ي هوا! اگه كمربند، اين كمربند چه خصوصياتي بايد داشته باشه كه بيشترين كارايي رو داشته باشه؟ بدنه ي ماشين بايد به چه صورت باشه؟ سپرها؟ پشتي صندلي چه طور؟ حتي موتور؟ و ...
 

trustme

لنگر انداخته
ارسال‌ها
2,810
امتیاز
900
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
کاشان
سال فارغ التحصیلی
1387
دانشگاه
دانشگاه خواجه نصیر طوسی
رشته دانشگاه
مهندسی مکانیک
پاسخ : ايمني در خودروها

بحث خوبی هست ...
اگه بچه ها هم علاقه داشته باشن، بحث خیلی خوبی می شه :D
 
  • شروع کننده موضوع
  • #3

neda.m

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,720
امتیاز
2,682
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 1
شهر
تهران
دانشگاه
شهید رجائی تهران
رشته دانشگاه
مهندسی عمران - ژئوتکنیک
پاسخ : ايمني در خودروها

انگار کسی نمی خواد علاقه نشون بده! :D

خب اولش از سپر ماشین شروع کنیم. برخلاف تصور خیلی ها که فکر می کنن سپر ماشین واسه اینه که بدنه تو تصادفات آسیب کمتری ببینه و هرچی محکمتر باشه بهتره، سپر واسه ایمنی بیشتر سرنشین طراحی شده!
سپر همه ی ماشین ها به غیر از پیکان ( که از ایمنی ساقطه کلا!)، از پلاستیک درست شده. پلاستیک خاصیت ارتجاعی داره و مدت زمانی که نیرو وارد میشه به سپر و بدنه رو بیشتر می کنه و در نتیجه ضربه ی کمتری وارد میشه (ضربه = نیرو * زمان انتقال نیرو . با توجه به این رابطه هرچه قدر زمان انتقال نیرو بیشتر بشه، ضربه ی کمتری وارد میشه. مثلا از ارتفاع 100 متری رو آسفالت بپریم متلاشی میشیم، ولی رو یه جای نرم بیفتیم امکان سالم موندنمون وجود داره!)
پس هرچی سپر زودتر داغون بشه تو تصادفات، بهتره! :D

از نظر سپر، دوو خیلی خوبه. اگه دیده باشینش تا حالا، داخلش به صورت مشبک هست که هرکدوم از اون مشبک ها واسه شکسته شدن مقداری از نیرو رو میگیرن و زمان انتقال نیرو بیشتر میشه.


اگه کسی اطلاعات دیگه ای در مورد سپر داره بگه لطفا! و این که به نظرتون هرچی سپر نرم تر باشه بهتره آیا؟ مرزی نداره؟

بعدش هم درباره ی بدنه و اتاقک سرنشینان صحبت می کنیم و صندلی ها...
 

mehran

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
732
امتیاز
1,087
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
نیشابور
دانشگاه
صنعتی شریف
رشته دانشگاه
علوم کامپیوتر
  • شروع کننده موضوع
  • #5

neda.m

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,720
امتیاز
2,682
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 1
شهر
تهران
دانشگاه
شهید رجائی تهران
رشته دانشگاه
مهندسی عمران - ژئوتکنیک
پاسخ : ايمني در خودروها

اون PDF رو خوندم، بيشتر درباره ي نحوه ي ساختن و جا زدن سپرها توضيح داده بود!
اما چيزي كه به نظر مرتبط اومد اين بود كه گفته بود 3 دسته هستن سپرهاي متداول: پلاستيكي، فايبرگلاسي و فلز آبكاري شده كه نوع پلاستيكيش به دليل ارزون تر بودن بيشتر استفاده ميشه //كه البته به نظر من فلز آبكاري خوب نيست! چون بعيد مي دونم خوب جلوي ضربه رو بگيره!
 

mehran

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
732
امتیاز
1,087
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
نیشابور
دانشگاه
صنعتی شریف
رشته دانشگاه
علوم کامپیوتر
پاسخ : ايمني در خودروها

به نقل از ندا مکرم :
اون PDF رو خوندم، بيشتر درباره ي نحوه ي ساختن و جا زدن سپرها توضيح داده بود!
ببخشید! :-[ :-[ :-[ :)
 
  • شروع کننده موضوع
  • #7

neda.m

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,720
امتیاز
2,682
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 1
شهر
تهران
دانشگاه
شهید رجائی تهران
رشته دانشگاه
مهندسی عمران - ژئوتکنیک
پاسخ : ايمني در خودروها

به نقل از مهران :
ببخشید! :-[ :-[ :-[ :)
:D

دوستان، کسی اگه درباره ی سپرها چیزی می دونه بگه!!

اگه دقت کرده باشین می گن که مثلا سمند و پیکان بدنه شون خیلی خوبه، چون محکمن و چیزیشون نمی شه، اما ماتیز و 206 بدن ولی، چون تو تصادفات داغون میشن و اگه یه بار تصادف کنی باید یه دونه نوش رو بخری!
اما ماشین هرچی بدنه ش نرم تر باشه، تو تصادفات شهری ایمنی ش بیشتره و سرنشیناش آسیب کمتری می بینن! چرا؟ به همون دلیلی که واسه سپرها گفتم. یعنی هرچه قدر زمان انتقال نیرو بیشتر بشه، ضربه ی وارد شده کمتر می شه. لزوما ماشینی خوب نیست که بدنه ی محکمی داشته باشه و توش تیرآهن باشه! :D ولی خب می دونیم که ماتیز هم همچین خوب نیست، چون اگه چپ بکنه یا تصادف بدجور باشه، احتمال زنده موندن خیلی کمه! پس به نظرتون باید چه خصوصیاتی داشته باشه که هم واسه شهر خوب باشه، هم تصادفات جاده ای و خطرناک تر؟
 

mehran

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
732
امتیاز
1,087
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
نیشابور
دانشگاه
صنعتی شریف
رشته دانشگاه
علوم کامپیوتر
پاسخ : ايمني در خودروها

در این پست:
به نقل از ندا مکرم :
هرچه قدر زمان انتقال نیرو بیشتر بشه، ضربه ی کمتری وارد میشه.
فکر کنم اشتباهی رخ داده. باید می نوشتید هر چه قدر زمان انتقال نیرو کمتر، نیروی ضربه کمتر.


من که خودم به شخصه اطلاعات سپری خاصی ندارم، تو اینترنت هم به فارسی سرچ کردم چیزی گیرم نیومد. به انگلیسی زدم:

"Car Safety Shield"
چیزی نیورد. با parapet هم امتحان کردم چیزی نبود. فکر کنم باید خودمون به نتیجه برسیم!!!

اما کلا در مقوله ی ایمنی خودرو به یه مقاله جالب برخوردم که خلاصه ای از قسمت های جالبش رو ترجمه کردم:

"میشه بحث امنیت در خودرو رو به دو شاخه عامل(Active) و مفعول(Passive) دسته بندی کرد.
شاخه اول، یعنی عامل، مربوط به سرنشینان خودرو میشه. یعنی کارهایی که اونها باید انجام بدن
تا امنیت خودرو رو بالا ببرن.
شاخه دوم، شاخه مفعول، قسمتی است که سرنشینان خودرو در آن نقشی ندارند (مثل کیسه هوا).

دوری از تصادف
عواملی که باعث میشن راننده(و به طور قابل توجهی خود خودرو)
از تصادفات مصون بمونه، شامل این موارد میشن:
1.چراغ های جلو، منعکس کننده ها(چی هست؟:reflectors) و دیگر سیستم های نوری و سیگنالی.
2.آینه های اتوموبیل.
3.ترمزها، سیستم فرمان خودرو، سیستم تعلیق خودرو.

دستیار راننده
سیستم دستیار راننده(Driver assistance) یه زیرمجموعه از عوامل دوری از تصادفه، که به راننده کمک
میکنه موانع معمولا مخفی رو شناسایی کنه و خودرو رو کنترل کنه. شامل موارد زیر میشه:
دید در شب با مادون قرمز: دید راننده را از برد چراغ های اصلی خودرو فراتر میبرد.
پرتو نور چراغ وقف پذیر: به صورت خودکار و ادامه دار برد چراغ های جلو را تا ماشین جلویی یا ماشینی که
به سمت شما می آید، تنظیم می کند.
چراغ های وقف پذیر: نور چراغ های جلو را به گوشه ها منحرف می کند.
سنسورهای پشتیبان دنده عقب: که به راننده وجد اشیائی را که به سختی هنگام دنده عقب رفتن دیده می شوند،
هشدار میدهد.
دوربین پشتیبان
سیستم کنترل فصله ای: فاصله ایمنی تا خودروی جلویی را حفظ می کند.
سیستم هشدار مسیر مقصد: به راننده هشدار میدهد از مسیری که به مقصد مورد نظر است، منحرف شده است.
سیستم نمایش فشار تایرها یا سیستم آشکارسازی هر گونه کاهش
Traction control systems: which restore traction if driven wheels begin to spin
سیستم الکترونیکی حفظ کنترل: برای جلوگیری از از دست رفتن کنترل فعال میشود.
سیستم ترمز ضد قفل (ABS)
سیستم الکترونیکی توزیع قدرت ترمز میان چرخ ها
سیستم دستیار ترمز اضطراری
سیستم کنترل گوشه ای ترمز(؟) Cornering Brake Control systems
سیستم پیش تصادف
سیستم پارک خودکار

پیامدهای تصادف
این سیستم ها از زخمی شدن افراد جلوگیری میکنند یا از شدت آن میکاهند. شرح آنها به صورت زیر است:
کمربندهای ایمنی: حرکت رو به جلو یک سرنشین را محود می کنند، شتاب منفی سرنشین را در یک تصادف کم
میکنند و از پرت شدن سرنشین جلوگیری می کنند.
کیسه های هوا: برای جلوگیری از برخورد سرنشین با قسمت های مختلف درون ماشین، پر باد می شوند.
شیشه ی جلو لایه لایه: در هنگام تصادف به صورت یکپارچه باقی میمانند، بنابرین به سر سرنشینان آسیب
نمی رساند و دید کم اما کافی برای کنترل ناگهانی خودرو پی از تصادف به راننده میدهد. شیشه آبدیده و شیشه های
کنار به قطعات ریز ریزی تبدیل میشوند که کمترین گوشه ی تیز را دارند و مثل شیشه های معمولی به تکه های دندانه
دار و تیز خرد نمی شوند."

خسته شدم.... هنوز خیلی ادامه داره
این داستان ادامه دارد....
 

mehran

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
732
امتیاز
1,087
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
نیشابور
دانشگاه
صنعتی شریف
رشته دانشگاه
علوم کامپیوتر
پاسخ : ايمني در خودروها

2 ساعت داشتم ترجمه می‌کردم!!! :D
خب درسته خیلی مزخرفه، اما لااقل یه نظری، چیزی :(( :(( :(( :(( :((
 

Amir.A

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
338
امتیاز
168
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی نیشابور
شهر
نیشابور
مدال المپیاد
هممممممم
دانشگاه
خونه واسه یه سال دیکه
رشته دانشگاه
تاپ ان شاء الله
پاسخ : ايمني در خودروها

مورد استفاده قرار گرفت.
مرسی بیگیرش یه مثبت.
 

TnT

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
877
امتیاز
996
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
ارومیه
سال فارغ التحصیلی
1392
دانشگاه
علوم پزشکی ارومیه
رشته دانشگاه
پزشکی
اینستاگرام
پاسخ : ايمني در خودروها

به نقل از ندا مکرم :
ولی خب می دونیم که ماتیز هم همچین خوب نیست، چون اگه چپ بکنه یا تصادف بدجور باشه، احتمال زنده موندن خیلی کمه! پس به نظرتون باید چه خصوصیاتی داشته باشه که هم واسه شهر خوب باشه، هم تصادفات جاده ای و خطرناک تر؟
یه چیزی در مورد ماتیز و گلف ( گلف های قدیمی سال 1992 که تو ایران موجودن نه این گل های وارداتی ! ) این دو تا ماشین به خاطر این که ضریب ایمنی شون بالا بره و احتمال چپ شدگیشون پایین بیاد ، تایر هاشون تو سرعت های بالا به صورت خمیده در میاد . ما خودمون 8 سال پیش اینا گلف ( مدل 1998 بود البته ! ) داشتیم . یه بار ما دقیقاً همین گفته ی بالا رو آزمایش کردیم ... بابام گلف رو میروند و عموم پشت سرش میرفت . وقتی سرعت نزدیک 150 کیلومتر در ساعت اینا شد ، تایر های گلف به طور کاملاً معلومی خمیده شده بود . در مورد ماتیز هم من تو دفترچه اش خوندم . یه چیز دیگه هم در مورد ماتیز ، تو درهای های ماتیز یه سری لوله های فولادی تعبیه شده تا بتونه ضربه هایی رو که تو تصادفات از سمت در وارد میشه رو جذب کنه ...
حالا جدا از مطالب بالا من تخصص خاصی ندارم ولی قبلاً تو مجله ی ماشین خوندم که برای جلوگیری از آسیب های جبران ناپذیری که تو تصادف های ماشین با انسان به وجود میاد ، کاپوت ماشین ها رو با یه سری خط های زاویه دار طراحی میکنند ...
یه چیز دیگه ، به نظر من تو تصادف های ماشین با انسان ، هر چه قدر شیب کاپوت بیشتر باشه ، آسیب میاد پایین . موافقین ؟؟؟ من این رو از روی تجربه ای که تو تصادف بدست آوردم میگم ...
مهران مطلب تو هم بدرد بخور بود ! گریه نکن حالا :D
 
  • شروع کننده موضوع
  • #12

neda.m

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,720
امتیاز
2,682
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 1
شهر
تهران
دانشگاه
شهید رجائی تهران
رشته دانشگاه
مهندسی عمران - ژئوتکنیک
پاسخ : ايمني در خودروها

به نقل از مهران محمودی :
در این پست:فکر کنم اشتباهی رخ داده. باید می نوشتید هر چه قدر زمان انتقال نیرو کمتر، نیروی ضربه کمتر.
نه، درسته! F.Δt=ΔP
ΔP اندازه ي حركت هست، يعني جرم در سرعتش. F نيروي منتقل شده (ضربه) و Δt زمان انتقال نيرومونه. حالا اگه اندازه ي حركتمون ثابت باشه، زمان انتقال نيرو زياد بشه، ضربه بايد كم بشه و برعكس، يعني اگه زمان كم بشه، ضربه بيشتر ميشه.

به نقل از مهران محمودی :
2 ساعت داشتم ترجمه می‌کردم!!! :D
خب درسته خیلی مزخرفه، اما لااقل یه نظری، چیزی :(( :(( :(( :(( :((
من اين چند روز وقت نكردم بيام ببينم، خوب بود ولي! ممنون. بعضي هاش رو نمي دونستم.


آروين، درست متوجه نشدم تايرها خم ميشن يعني چي! يعني چه جوري شده بود دقيقا؟ جالب به نظر مياد!
در مورد لوله هاي فولادي كه گفتي: ماشين هاي خيلي خوب، مثلا يه بي ام و(!)، بدنه شون به طور كلي دو لايه هست. لايه ي بيروني آلياژيه كه نرم تر باشه و تو تصادفات زود له ميشه! اما لايه ي دروني كه اطراف اتاقك سرنشينه، محكمه كه به سرنشين ها آسيبي وارد نشه. پس احتمالاً ماتيز هم بد نباشه از اين نظر!

يه چيز جالبي هم كه 206 داره، اينه كه تو تصادف از جلو از نظر بدنه بشدت آسیب می بینه ولی به خاطر طراحی جالبش تو اين جور تصادفات، به جای اینکه موتور به داخل کابین پرتاب بشه و سرنشین ها را له(!) کنه، به سمت زمین حرکت می کنه و عمده نیروهای وارده از تصادف را به زمین منتقل می کنه و کابین سرنشینان سالم می مونه.
تا اونجايي كه شنيده بودم، ماتيز هم موتورش ميفته پايين، ولي مطمئن نيستم.
 

TnT

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
877
امتیاز
996
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
ارومیه
سال فارغ التحصیلی
1392
دانشگاه
علوم پزشکی ارومیه
رشته دانشگاه
پزشکی
اینستاگرام
پاسخ : ايمني در خودروها

به نقل از ندا مکرم :
آروين، درست متوجه نشدم تايرها خم ميشن يعني چي! يعني چه جوري شده بود دقيقا؟ جالب به نظر مياد!
در مورد لوله هاي فولادي كه گفتي: ماشين هاي خيلي خوب، مثلا يه بي ام و(!)، بدنه شون به طور كلي دو لايه هست. لايه ي بيروني آلياژيه كه نرم تر باشه و تو تصادفات زود له ميشه! اما لايه ي دروني كه اطراف اتاقك سرنشينه، محكمه كه به سرنشين ها آسيبي وارد نشه. پس احتمالاً ماتيز هم بد نباشه از اين نظر!
يه چيز جالبي هم كه 206 داره، اينه كه تو تصادف از جلو از نظر بدنه بشدت آسیب می بینه ولی به خاطر طراحی جالبش تو اين جور تصادفات، به جای اینکه موتور به داخل کابین پرتاب بشه و سرنشین ها را له(!) کنه، به سمت زمین حرکت می کنه و عمده نیروهای وارده از تصادف را به زمین منتقل می کنه و کابین سرنشینان سالم می مونه.
تا اونجايي كه شنيده بودم، ماتيز هم موتورش ميفته پايين، ولي مطمئن نيستم.
منظورم از خمیدگی تایر ها این نبود که تایر ها خم میشن :D منظورم این بود زاویه ای که تایر ها با زمین میسازن دیگه 90 درجه نمیشه و تایر ها سرشون اندکی به طرف داخل و پایینشون بازم اندکی به طرف خارج خم میشه . یه جواریی مثل / . البته نه به این شدت :D
در مورد دو لایه بودن بدنه ، اطلاع خاصی در این باره ندارم ...
در مورد موتور تو تصادفات ، دقیقاً همین اتفاق میوفته . تو 206 و احتمالاً (!) ماتیز موتور به سمت پایین خم میشه و به طوریکه وقتی بدنه له شد نمیزنه نیرو رو انتقال کنه به موتور و موتورم نیرو رو شوت کنه تو شکم سرنشینان ! اگه دفترچه ی مرسدس B Class رو خونده باشین توش به طور کامل نشون میده که تو تصادفات موتور به سمت پایین خم میشه ( حتی تو شکلش یه چیز آهنی هم زیر موتور دیده میشه که با زمین تماس برقرار میکنه ، فکر کنم این چیز آهنی برای اینه که اصطکاک باعث وارد شدن صدمه به موتور نشه ! ) و نمیذاره که موتور به قسمت کابین وارد بشه ...
چیزی در مورد NCAP اروپا میدونین ؟!
 

mehran

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
732
امتیاز
1,087
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
نیشابور
دانشگاه
صنعتی شریف
رشته دانشگاه
علوم کامپیوتر
پاسخ : ايمني در خودروها

به نقل از آروین ولی پور :
منظورم از خمیدگی تایر ها این نبود که تایر ها خم میشن :D منظورم این بود زاویه ای که تایر ها با زمین میسازن دیگه 90 درجه نمیشه و تایر ها سرشون اندکی به طرف داخل و پایینشون بازم اندکی به طرف خارج خم میشه . یه جواریی مثل / . البته نه به این شدت :D
آها گرفتم... سیستم جالبیه خیلی موثر هم باید باشه فکر کنم. یه همچین سیستمی رو توی ویلچرهای ورزشی می‌تونیم ببینیم...
اونا هم به سختی چپ میشن... خیلی ایده قشنگییه!!
 

Rashowa

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
867
امتیاز
1,657
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی نیشابور
شهر
نیشابور
سال فارغ التحصیلی
1390
دانشگاه
علم و صنعت وArts et Métiers ParisTech
رشته دانشگاه
مهندسی صنایع
پاسخ : ايمني در خودروها

به نظر من
1.به جای سپر می تونن یه کیسه هوا قرار بدند که در صورت برخورد با جایی گاز فشره شده و چون به یک حدی رسید ماشین واسته و دوباره به حالت اولیه برگردد.«ارتجاعیه دیگه»
2. مثل ماشین های فراری موتور را وسط ماشین قرار بدن چون هندلینگش نزدیک زمین باشه و چپ نکنه.
:D
 

mehran

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
732
امتیاز
1,087
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
نیشابور
دانشگاه
صنعتی شریف
رشته دانشگاه
علوم کامپیوتر
پاسخ : ايمني در خودروها

به نقل از رشید شاملی :
به نظر من
1.به جای سپر می تونن یه کیسه هوا قرار بدند که در صورت برخورد با جایی گاز فشره شده و چون به یک حدی رسید ماشین واسته و دوباره به حالت اولیه برگردد.«ارتجاعیه دیگه»
2. مثل ماشین های فراری موتور را وسط ماشین قرار بدن چون هندلینگش نزدیک زمین باشه و چپ نکنه.
:D
آره درسته.
منتها این نظر شما نیست آقا رشید، این جوابیه که دکتر ساداتیان، دبیر فیزیکمون به سوالی که من درباره‌ی ایمنی ماشین ها امروز ازشون پرسیدم دادن و می خواستم اینجا بذارم که شما زحمتشو کشیدی.

در مورد گزینه 2 هم بگم که این سوالو رو هم یکی دیگه از بچه ها پرسید که احتمالا شما زحمت اون رو هم کشیدی!
کلا خسته نباشی این قدر زحمت میکشی!!!
 
  • شروع کننده موضوع
  • #17

neda.m

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,720
امتیاز
2,682
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 1
شهر
تهران
دانشگاه
شهید رجائی تهران
رشته دانشگاه
مهندسی عمران - ژئوتکنیک
پاسخ : ايمني در خودروها

اون کیسه ی هوا فکر نکنم همچین خوب باشه ها!
چون اگه یه کم سرعت بیشتر باشه می ترکه در اثر وارد شدن نیرو، از هرچی هم که بخوان درستش کنن! کیسه ی هوای داخل ماشین درسته که خوبه، اما فرض کنین الان ماشین من می خوره به دیوار، در عرض یه زمان خیلی کوتاه واکنشی رخ میده که دمای داخل کیسه ی هوا میره بالای صد درجه و باعث انبساط سریع گاز توی کیسه ی هوا میشه و در نتیجه تا بخواد سر ما بعد از این که رفت عقب، بیاد جلو، پر شده و سر ما آسیب نمی بینه. حالا الان اگه به جای سپر کیسه ی هوا باشه، ماشین من می خوره به دیوار، یعنی نیرو وارد میشه، بعد که ماشینم تو دیوار هستش کیسه ی هوا باز میشه!! شایدم اصلا نتونه باز بشه!! :D پس فایده ای نداره! اصلا باز هم بشه و نترکه، تنها اتفاقی که می افته اینه که یه نیروی عکس العمل اضافی هم به خاطر ارتجاعی بودن به ماشین وارد میشه که یه بار دیگه هم سر من میره عقب جلو!
مگر این که بخواد اصلا به جای سپر همچین چیزی باشه که ممکنه مشکل اول باز هم باشه، اگر هم نباشه، شاید همین ارتجاعی بودنش زیاد خوب نباشه. چون نیرویی که به من سرنشین وارد میشه، توسط چیزی جذب نشده و سر من با ضربه ی بیشتری عقب جلو میره. یه توپ پلاستیکی نرم رو بزنین به دیوار، تقریبا با سرعت یکسانی و ضربه ی زیادی بر می گرده عقب. اما یه توپ پلاستیکی سفت رو بزنین به دیوار،
کمتر بر می گرده به عقب و متوجه میشین که ضربه ی کمتری وارد میشه.

دومی آره، خوبه. استیبل تر میشه. اما این روش رو فکر نکنم بشه واسه هر ماشینی پیاده کرد.
 

Rashowa

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
867
امتیاز
1,657
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی نیشابور
شهر
نیشابور
سال فارغ التحصیلی
1390
دانشگاه
علم و صنعت وArts et Métiers ParisTech
رشته دانشگاه
مهندسی صنایع
پاسخ : ايمني در خودروها

یه نکته دیگه
ماشین ها دیفرانسیل جلو باشند.
 

Rashowa

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
867
امتیاز
1,657
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی نیشابور
شهر
نیشابور
سال فارغ التحصیلی
1390
دانشگاه
علم و صنعت وArts et Métiers ParisTech
رشته دانشگاه
مهندسی صنایع
پاسخ : ايمني در خودروها

به نقل از مهران محمودی :
آره درسته.
منتها این نظر شما نیست آقا رشید، این جوابیه که دکتر ساداتیان، دبیر فیزیکمون به سوالی که من درباره‌ی ایمنی ماشین ها امروز ازشون پرسیدم دادن و می خواستم اینجا بذارم که شما زحمتشو کشیدی.

در مورد گزینه 2 هم بگم که این سوالو رو هم یکی دیگه از بچه ها پرسید که احتمالا شما زحمت اون رو هم کشیدی!
کلا خسته نباشی این قدر زحمت میکشی!!!
سوال دوم رو خودم برسیدم که :D
 

mehran

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
732
امتیاز
1,087
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
نیشابور
دانشگاه
صنعتی شریف
رشته دانشگاه
علوم کامپیوتر
پاسخ : ايمني در خودروها

به نقل از ندا مکرم :
اون کیسه ی هوا فکر نکنم همچین خوب باشه ها!
چون اگه یه کم سرعت بیشتر باشه می ترکه در اثر وارد شدن نیرو، از هرچی هم که بخوان درستش کنن! کیسه ی هوای داخل ماشین درسته که خوبه، اما فرض کنین الان ماشین من می خوره به دیوار، در عرض یه زمان خیلی کوتاه واکنشی رخ میده که دمای داخل کیسه ی هوا میره بالای صد درجه و باعث انبساط سریع گاز توی کیسه ی هوا میشه و در نتیجه تا بخواد سر ما بعد از این که رفت عقب، بیاد جلو، پر شده و سر ما آسیب نمی بینه. حالا الان اگه به جای سپر کیسه ی هوا باشه، ماشین من می خوره به دیوار، یعنی نیرو وارد میشه، بعد که ماشینم تو دیوار هستش کیسه ی هوا باز میشه!! شایدم اصلا نتونه باز بشه!! :D پس فایده ای نداره! اصلا باز هم بشه و نترکه، تنها اتفاقی که می افته اینه که یه نیروی عکس العمل اضافی هم به خاطر ارتجاعی بودن به ماشین وارد میشه که یه بار دیگه هم سر من میره عقب جلو!
مگر این که بخواد اصلا به جای سپر همچین چیزی باشه که ممکنه مشکل اول باز هم باشه، اگر هم نباشه، شاید همین ارتجاعی بودنش زیاد خوب نباشه. چون نیرویی که به من سرنشین وارد میشه، توسط چیزی جذب نشده و سر من با ضربه ی بیشتری عقب جلو میره. یه توپ پلاستیکی نرم رو بزنین به دیوار، تقریبا با سرعت یکسانی و ضربه ی زیادی بر می گرده عقب. اما یه توپ پلاستیکی سفت رو بزنین به دیوار،
کمتر بر می گرده به عقب و متوجه میشین که ضربه ی کمتری وارد میشه.

دومی آره، خوبه. استیبل تر میشه. اما این روش رو فکر نکنم بشه واسه هر ماشینی پیاده کرد.
نه. این آقا رشید مفهومو بد رسوند.
دکتر کی گفت کیسه هوا بذارین تو سپر آقا رشید؟!
گفت بسیاری از ماشین های آمریکایی اینجوری تولید میشن که پشت سپرشون، یه سپر بادی وجود داره، وقتی تصادف میکنه جمع میشه و کوچیم میشه. بعد یه کم باد میشه. خاصیت اسفنجی داره. مثل وقتی که شما یه اسفنج ببندی به دستت، به دیوار مشت بزنی. چه اتفاقی میفته؟ هیچی، نیرویی که شما وارد می کنی، صرف فشرده شدن اسفنج میشه و بعد به دیوار میرسه.

در مورد دومم باید بگم فقط ماشین های فرراری، اونم بعضییاشون اینجورین که موتور وسطشونه. این کار هم خیلی کاره سختیه، چون فضای کابین رو به هم میزنه و 1000 تا دنگ و فنگ دیگه هم داره.

به نقل از رشید شاملی :
یه نکته دیگه
ماشین ها دیفرانسیل جلو باشند.
آره اینم فکر خوبیه، چون سنگینیه ماشینو در قسمت جلو بیشتر میکنه و باعث میشه که لاستیکا رو سطح کمتر سر بخورن، اصطکاک رو بیشتر میکنه. در نتیجه طول ترمز کم تر میشه. و در ضمن یه تجربه شخصی:
ما یه زمانی پیکان داشتیم، پیکان که میدونین دیفرانسیل عقبه. رو یخ که باهاش ترمز میگرفتی، 10 متر میرفت با چرخ قفل شده واسه خودش. اما پژو 405 و پارس چون دیف. جلویه، در جا وایمیسته. در جا که نه، خیلی کم تر میکشه رو یخ.
 
بالا