• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

مقابله با سرمای هوا در شب های رصدی

  • شروع کننده موضوع mira
  • تاریخ شروع
  • شروع کننده موضوع
  • #1

mira

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
983
امتیاز
284
نام مرکز سمپاد
شهید هاشمی نژاد 1
شهر
مشهد
مدال المپیاد
المپیاد نجوم
دانشگاه
دانشگاه تحصیلات تکمیلی در ع
رشته دانشگاه
فیزیک
به نام خداوند گردون سپهر * فروزنده ماه و ناهید و مهر
درود
همان طور که در اخبار دیدید هوای مشهد به شدت رو به سردی گذاشته است. دو همانطور که می دونید در شب های رصدی که گاهی در وسط کویر هم برگزار می شود، هوا حتی به 40 درجه سانتی گراد زیر صفر هم می رسد! در همین راستا به نظرم رسید که چند تا راهکار برای مقابله با سرما (والبته گرما) با گرایش رصدی آموزش بدم. لازم به ذکر است که این راهکار ها قابل استفاده برای همه افراد در هر شرایطی می باشد؛ پس لطف کنید تا آخر این تاپیک واقعا به درد بخور با من(ما) همراه باشید:

1-سیب:
سیب، این میوه بهشتی، تاثیرات به سزایی بر روی بدن می زاره که به موجب اون تحمل انسان در برابر گرما و سرما به شدت بالا می ره؛ البته دلیل علمی اون را نمی دونم ولی تجربه این را به ما ثابت کرده. خوبی دیگه این میوه تاثیرات آنتی اکسیدانی و ضدعفونیشه که می تونه دستگاه گوارش ما را در سفر خطیر و سختمون به دل کویر مصون کنه. و از همه مهم تر اینکه این میوه خیلی ارزون و در دسترس هم هست.

2-خوردن آب به اندازه:
خب آب بدن اگر متعادل باشه با به جریان اناختن گردش خون در بدن، عمل انتقال گرما در بدن را تسریع می کنه. دقت داشته باشید که آب زیادی هم موجب ادرار می شود که در شرایط کویر اصلا توصیه نمی شود.

3-پوشیدن لباس تدریجی:
اکثریت جامعه برای حفاظت از سرما وقتی وارد محیط سردی می شوند، برای گرم نگه داشتن بدنشون همه لباسای گرمشون را می پوشونن؛ این کار کاملا اشتباهه؛ در مواقعی که می خواین در محیط های سرد بمونین، بهترین کار اینه که از همون اول سراغ پوشیدن تمامی لباس هاتون نرین؛ بلکه اونا را به تدریج و با سردتر شدن هوا بپوشین.

4-در آوردن لباس ها:
تعجب نکنید! برای محافظت خودتون در برابر سرما، عادت کردن به هوای سرد و همچنین تنظیم متابولیسم بدنتون بهتره که اون اولا که هوا هنوز اون قدر ها سرد نشده لباس هاتون را در بیارین و همراه با تمرکز، نفس های عمیق بکشین. البته لازم به ذکر است که این بند به خانم ها اصلا توصیه نمی شود و برادران عزیز هم توجه داشته باشند که زیاده روی نکنند.

5-خوردن بعضی از نوشیدنی های گرم:
خب در این که نوشیدنی های گرم به تقویت بدن و گرم نگه داشتنش خیلی کمک می کنن که شکی نیست و همگان به این امر واقف اند؛ اما خوردن هر گونه نوشیدنی گرمی توصیه نمی شود. در موارد سردی هوا بهترین نوشیدنی های گرم اون دسته از نوشیدنی ها هستند که متابولیسم بدن را صعیف نکنند و در عین حال پر انرژی هم باشند. از این نظر می توان به موارد زیر اشاره کرد: شیرقهوه، شیر شکلات، شکلات داغ و ... .

6-پرهیز از خوردن چای:
بر خلاف نظر عامه مردم که چای داغ را برای گرم کردن بدن تجویز می کنند، باید بدونید که چای با از بین بردن آهن بدن، و درنتیجه کاهش مقدار هموگلوبین و گلبول های قرمز، سطح خون رسانی و انتقال انرژی در بدن را کم می کنند و این موجب کاهش سرعت انتقال گرما می شود. و باید اصافه کنم که سن چای هم از این بابت مستثنی نیست.

7- خوردن شکلات، خرما و معجون اختراعی:
خب شکلات و خرما به دلایل زیادی موجب گرم شدن بدن می شوندف مخصوصا اینکه در عین سبک بودنشون هضم نسبتا سریعی دارند و می توانند انرژی بدن را تامین کنند. اون معجون هم که واقعا معجونه، در عین خوش مزگی هنگام خوردنش در عین سرما عرق بدنتون سرازیر می. .testato clinicament). شه
ان شاءالله در اسرع وقت طرز تهیش را آموزش می دم.

8-نخوردشن غذاهای چرب و سنگین:
خب این قبیل غذا ها به خاطر هضم طولانی که دارند، خون بدن را در دستگاه گوارش مشغول می کنند و در نتیجه خونرسانی به پوست و مناطق دور از قلب کم می شه. و به همین دلیل هضم غذا هم کامل نمی شه. این هم موجب کاهش سطح انرژی بدن و احساس خواب آلودگی می شه. لازم به ذکر است بر طبق فتوای کلیه اساتید نجوم آماتوری، خوردن شام و غذاهای سنگین در شب رصد حرام اعلام شده است.

9- خوردن چاشت مختصر، یک ساعت و نیم قبل از غروب آفتاب:
خب برای اینکه در طی شب تلف نشین، باید حدود نود دقیقه قبل از شروع سرمای هوا، چاشتی مختصر و کم باقی مانده داشته باشید.


10- استراحت نکردن:
باز هم بنا بر فتوای آقایان و خانم ها، خوابیدن در شب رصد حرام است. استراحت کردن هم مکروه. توصیه اکید من این است که اگر می خواهید سرما بر شما غلبه نکند، حتی یک لحظه هم استراحت نکنید.
نکته مهم: بهتر است هم برای کارایی بیشتر چشم رصدی خویش و هم برای کاهش سطح هوشیاری در هنگام شب، تا 90 دقیقه قبل از غروب کاملا استراحت کنید.

11- نشستن دست ها و صورت:
در یک شب رصدی واقعی در وسط کویر شستن بدن با آب همانا و یخ زدن آن همان.
نکته مهم: اگر بنا به دلایلی به شستن دست ها مجبور شدید، این کار را با آب سرد فروان انجام دهید نه به آب گرم. و بالفاصله هم دست های خود را خشم منید.
نکته مهم دو: اگر دست هایتان کثیف بود و از فرط سوسولیسم خواستید آن ها را بشویید، می توانیید از دست مال ها و یا ژل های مربوطه استفاده کنید.

12-جلوگیری از عود کردن سینوزیت و یا حساسیت:
این دو به تنهایی می توانند شما را ناک اوت کنن. پس یه راهی برای مقابله با آن پیدا کنید. برای حساسیت، شربت دیفن هیدرامین کامپاند بسیار موثر است و همچنین قرص لوراتادین. که البته لوراتادین قوی تر سات.
و برای سینوزیت هم روش های متعددی را شخصا امتحان کرده ام که جواب نداده است و در تمامی شب های رصدی بلا استثنا، حتی در اون شب هایی که از فرط گرمی آن(منظور دمای هفت هشت درجه زیر صفر است) تا صبح با زیرپوش بودم، بعد از نیمه شب سینوزیت هایم عود کردند. یک قرص دست ساز هست که یکی از دوستان تجویز کرد ولی به علت داشتن عوارض جانبی از جمله توهمات و بی هوشی، اصلا توصیه نمی کنم. پس با این وجود بهترین کار عادت کردن به سینوزیت است.

13- تهییج، تلقین:
این دو مورد هم که بر کسی پوشیده نیست. چرا که با افزایش آدرنالین بدن معجزه می کنند. برای کمک به این امر، گوش دادن به چند تا آهنگ خاص که به آهنگ های رفرش کننده معروفند، توصیه می شود.

14-انجام حرکات موزون:
تنها توصیه اینکه بهتر است این حرکات را در تنهایی انجام دهید و زیاده روی هم نکنید.

26- گرم نگه داشتن مناطق لنفاوی و دور از قلب:
بعضی از قسمت های بدن چون از قلب دور ترند، نه تنها خون کم تری دریافت می کنند، بلکه خون سردتری هم دریافت می کنند. در نتیجه با سرد شدنشون و حتی در موارد نادر یخ زدنشون واقعا فاجعه به بار میاورند. مهم ترین این قسمت ها پا ها هستند. دیده شده است که یک بنده خدایی که البته حرفه ای هم نبود، طی یک شب چند عدد جوراب از انواع پشمی و پنبه ای و غیره و یک کفش ورزشی و روی همه این ها یک عدد چکمه استفاده کرده بود! بدون شرح.
مناطقی که توسط لنف تغذیه می شوند نیز چون از خون بی نصیب هستند، به راحتی آب خوردن سرد می شوند؛ از گرم نگه داشتن این مناطق هم غافل نشوید. از جمله این مناطق می توان به لاله گوش و در آقایان ....... نام برد.

27-بوسیدن:
نمی دونم به چه علت ولی بوسه باعث گرم شدن عجیب موضعی می شه. توصیه من اینه که وقتی می خواین قسمتی از بدنتون مثل دست ها را گرم کنید، به جای ها کردنش که امری اشتباهه، اون منطقه را ببوسین. البته در خفا.

28-فریاد زدن:
اگر موقعیتش بود، هر وقت به نهایت سرما رسیدین، از ته دل فریاد بکشین. معجزه می کنه.

29-استفاده نکردن از کپسول الکل

30-پرت کردن حواس:
به جای فکر کردن به هوای سرد، به چیزای خوب فکر کنین. مثلا می تونین به پخته شدن در هوای اون روز ظهر در کویر فکر کنین.یا روز بعدش. می تونی هم به خاطرات خوشتون فکر کنین.

31- بستن تمامی منافذ:
اگر لباساتون بافته، بهتره با یه چیز دیگه خودتون را بپوشونین وگرنه سوز کویر بیچارتون می کنه. همچنین تمامی لباس هاتون را درون همدیگه بکنین؛ همانطور که برادران لر و کرد برای فرار از سرمای کوهستان های زاگرس این کار را می کنند.

32- بقل کردن هم گروهیتان:
اگر واقعا مستاصل شدید چاره دیگر اینه که هم گروهیتان را توی بقل گرفته و فشار دهید. البته باز هم نه در ملا عام.

33-گریه کردن:
گریه کردن به طور عجیبی بدن آدم را گرم می کنه. دلیلش برام هنوز یک سواله. البته تا حالا ندیدم یه نفر برای گرم شدن گریه کنه ولی اونایی که از فرط سرما گریشون می گیره و می گن که کاش همین الآن می مردند، با کمی گریه کردن حالشون بهتر شده.

34-عادت کردن:
بعد از مدتی تلاش و تحمل یواش یواش بدنتون به این شرایط عادت می کنه. و باورتون نمی شه اگر بگم که بدنتون مثل بدن موجودات خونسرد، دمای خودش را تنظیم می کنه.


فعلا چیز دیگه ای یادم نمیاد. اگر نعداد این موارد زیاد تر شد بدونید که چیز جدیدی یادم اومده.
با سپاس
 

mehran

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
732
امتیاز
1,087
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
نیشابور
دانشگاه
صنعتی شریف
رشته دانشگاه
علوم کامپیوتر
پاسخ : چه طور با سرما مقابله کنیم؟

دستت درد نکنه خیلی مفید بود! دمت گرم! :D
هیچ وقت اون بارش برساووشی رو که با کانون رفتیم کویر رو یادم نمی‌ره.... تا مغز استخونمون قندیل بست! :))
 

hamidreza.sh

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
129
امتیاز
1,194
دانشگاه
دانشگاه يزد
رشته دانشگاه
معماري
پاسخ : چه طور با سرما مقابله کنیم؟

خوب نوشتی اما به نظر من باید قسمت خوردنو چند تا ستاره براش می زاشتی.واقعا مهمه.رصد تو هوای سرد زیاد رفتم اما این جوزایی که رفتم امسال سرد ترینش بود هوای -8 درجه با باد شدید.اگه غذا خوردن نبود می تونم بگم یخ زده بودم!اصلا تو شب های سرد رصدی اصلا نباید دهنتون از جنبیدن خلاص بشه!شاید بخندین اما پاستیل جزو بهترین چیزای برای خوردن تو شب های رصدی.
یک چیزی هم بگم برای لباس این که بهتره اول یک لایه لباس راحت چسپ(مثل همون هایی که معمولا پدربزرگها زیر شرواراشون میپوشن)بپوشین.بعد یکلباس مینی پولار.بعد یک پولار و بعد اگه باد بود یک بادگیر.
کرم کلد(نمی دونم اسمشو درست گفتم یا نه شاید با یکی دیگه از کرمام اشتباه گرفتم،خودتون تحقیق کنید.)هم بگیرین قشنگ کل بدنتونو باهاش (بقول معروف)ماست مالی کنید.این 2 تا کار میکنه هم چرب نگه میداره هم کمک به تلقین میشه که گرم نگهتون می داره.(دست ها و پاهاتونو حتما هر 1.5 تا 2 ساعت یک بار باهاش چرب کنید)
دستکش:کسایی که با ابزار های اپتیکی کار می کنن و جرم می زنن بهتره فقط یک دستشون دست کش داشته باشه.
در آخر اگه دیدیدکه تو یک شب رصدی سرد شکمتون داشت خیلی سرد می شد بهتره سریع گرمش کنید یا یکی رو صدا بزنید برای کمک اگر نه امکان آسیب جدی هست.
راستی یه + هم برای mira
 
  • شروع کننده موضوع
  • #4

mira

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
983
امتیاز
284
نام مرکز سمپاد
شهید هاشمی نژاد 1
شهر
مشهد
مدال المپیاد
المپیاد نجوم
دانشگاه
دانشگاه تحصیلات تکمیلی در ع
رشته دانشگاه
فیزیک
پاسخ : چه طور با سرما مقابله کنیم؟

به نقل از مهران محمودی :
دستت درد نکنه خیلی مفید بود! دمت گرم! :D
هیچ وقت اون بارش برساووشی رو که با کانون رفتیم کویر رو یادم نمی‌ره.... تا مغز استخونمون قندیل بست! :))
خواهش می کنم.
به نقل از clever :
:(مرسی...راهکار های خوبی بودن...
بازم ممنون....

یه +یخی...
سپاس
به نقل از hamidreza.sh :
خوب نوشتی اما به نظر من باید قسمت خوردنو چند تا ستاره براش می زاشتی.واقعا مهمه.رصد تو هوای سرد زیاد رفتم اما این جوزایی که رفتم امسال سرد ترینش بود هوای -8 درجه با باد شدید.اگه غذا خوردن نبود می تونم بگم یخ زده بودم!اصلا تو شب های سرد رصدی اصلا نباید دهنتون از جنبیدن خلاص بشه!شاید بخندین اما پاستیل جزو بهترین چیزای برای خوردن تو شب های رصدی.
یک چیزی هم بگم برای لباس این که بهتره اول یک لایه لباس راحت چسپ(مثل همون هایی که معمولا پدربزرگها زیر شرواراشون میپوشن)بپوشین.بعد یکلباس مینی پولار.بعد یک پولار و بعد اگه باد بود یک بادگیر.
کرم کلد(نمی دونم اسمشو درست گفتم یا نه شاید با یکی دیگه از کرمام اشتباه گرفتم،خودتون تحقیق کنید.)هم بگیرین قشنگ کل بدنتونو باهاش (بقول معروف)ماست مالی کنید.این 2 تا کار میکنه هم چرب نگه میداره هم کمک به تلقین میشه که گرم نگهتون می داره.(دست ها و پاهاتونو حتما هر 1.5 تا 2 ساعت یک بار باهاش چرب کنید)
دستکش:کسایی که با ابزار های اپتیکی کار می کنن و جرم می زنن بهتره فقط یک دستشون دست کش داشته باشه.
در آخر اگه دیدیدکه تو یک شب رصدی سرد شکمتون داشت خیلی سرد می شد بهتره سریع گرمش کنید یا یکی رو صدا بزنید برای کمک اگر نه امکان آسیب جدی هست.
راستی یه + هم برای mira
سپاس. راهکار این ژل را نمی دونستم. این ژله اسمش چیه؟
به نقل از nozhan :
یه راه برا مقابله با سرما اینه که هر وقت احساس سرما به ما دست داد ماهم بهش دست می دیم
با نمک بود. سپاس گزارم
 

clever

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
512
امتیاز
59
نام مرکز سمپاد
Kerman's Farzanegan high school
شهر
Kerman
پاسخ : چه طور با سرما مقابله کنیم؟

به نقل از hamidreza.sh :
خوب نوشتی اما به نظر من باید قسمت خوردنو چند تا ستاره براش می زاشتی.واقعا مهمه.رصد تو هوای سرد زیاد رفتم اما این جوزایی که رفتم امسال سرد ترینش بود هوای -8 درجه با باد شدید.اگه غذا خوردن نبود می تونم بگم یخ زده بودم!اصلا تو شب های سرد رصدی اصلا نباید دهنتون از جنبیدن خلاص بشه!شاید بخندین اما پاستیل جزو بهترین چیزای برای خوردن تو شب های رصدی.
یک چیزی هم بگم برای لباس این که بهتره اول یک لایه لباس راحت چسپ(مثل همون هایی که معمولا پدربزرگها زیر شرواراشون میپوشن)بپوشین.بعد یکلباس مینی پولار.بعد یک پولار و بعد اگه باد بود یک بادگیر.
کرم کلد(نمی دونم اسمشو درست گفتم یا نه شاید با یکی دیگه از کرمام اشتباه گرفتم،خودتون تحقیق کنید.)هم بگیرین قشنگ کل بدنتونو باهاش (بقول معروف)ماست مالی کنید.این 2 تا کار میکنه هم چرب نگه میداره هم کمک به تلقین میشه که گرم نگهتون می داره.(دست ها و پاهاتونو حتما هر 1.5 تا 2 ساعت یک بار باهاش چرب کنید)
دستکش:کسایی که با ابزار های اپتیکی کار می کنن و جرم می زنن بهتره فقط یک دستشون دست کش داشته باشه.
در آخر اگه دیدیدکه تو یک شب رصدی سرد شکمتون داشت خیلی سرد می شد بهتره سریع گرمش کنید یا یکی رو صدا بزنید برای کمک اگر نه امکان آسیب جدی هست.
راستی یه + هم برای mira
میشه اسم کرمشو نگاه کنین و بزارین اینجا؟!..ممنون میشم...
 

Amirhossin

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
159
امتیاز
2,247
نام مرکز سمپاد
هاشمی نژاد
شهر
مشهد
سال فارغ التحصیلی
1400
سلام خدمت دوستان عزیر در سایت آقای امیر شاهچراغیان عکاس آسمان شب ی مقاله جامع درباره مقابله با سرما هنگام عکاسی آسمان شب نوشته شده که دوستان رصدگر نیز میتونن استفاده کنند
بلاگ آقای شاهچراغیان ی منبع خوب برای عکاسان هست پیشنهاد میکنم ی سر بزنین
 
بالا